به گزارش مشرق به نقل از فردا، هم
زمان با رویکرد جدید ایران در عرصه دیپلماسی و سفر اخیر رئیس جمهور به
سازمان ملل متحد، اخبار پراکندهای در مورد تاثیر لغو احتمالی تحریمها بر
صنعت خودروسازی منتشر شد؛ برخی از کاهش قیمتها میگویند و برخی دیگر از
بازگشت قریب الوقوع خودروسازان بزرگ به بازار ایران خبر میدهند.
در سالهای اخیر به علت شدت گرفتن تحریمهای یکجانبه غرب علیه ایران، خودروسازان بزرگ خارجی بازار ایران را ترک کردند و شرکتهای چینی جایگزین شدند. حتی شایعاتی مبنی بر ورود خودروهای روسی هم به گوش میرسید که انتظار میرود در با شرایط موجود این روند به زودی متوقف شود. قطعا حضور خودروسازانی مثل پژو، رنو و کیا و هیوندایی در خیابانها از دید مردم و مسئولان اتفاق خوشایندتری تلقی میشود.
در سالهای اخیر به علت شدت گرفتن تحریمهای یکجانبه غرب علیه ایران، خودروسازان بزرگ خارجی بازار ایران را ترک کردند و شرکتهای چینی جایگزین شدند. حتی شایعاتی مبنی بر ورود خودروهای روسی هم به گوش میرسید که انتظار میرود در با شرایط موجود این روند به زودی متوقف شود. قطعا حضور خودروسازانی مثل پژو، رنو و کیا و هیوندایی در خیابانها از دید مردم و مسئولان اتفاق خوشایندتری تلقی میشود.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران هم همین عقیده را دارد و میگوید «هم به نفع ما و هم به نفع شرکتهای غربی است که همکاریها از سر گرفته شود چون بازار ایران برای آنها بسیار مناسب است.» ساسان قربانی در پاسخ به این سوال که چقدر زمان نیاز است تا شرایط مثل سابق شود میگوید «نباید توقع داشت همه مشکلات ظرف یک ماه حل شود. من فکر میکنم ما آثار تغییرات مثبت را در سال ۹۳ خواهیم دید. البته شرایط بازار خودرو سریعتر از سایر حوزهها بهبود مییابد چراکه تحریمهای صنعت خودرو از سوی خود آقای اوباما وضع شده و لغو آنها محتملتر است. ضمن اینکه با فعال شدن بانکهای ما برخی مشکلات دیگر هم حل خواهد شد»
منتظر بازگشت خودروسازان اروپایی باشید
«در صورت لغو تحریم صنعت خودرو، خودروسازان اروپایی برای بازگشت به بازار ایران صف خواهند بست» این جمله را چندی پیش یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران بیان کرد. محمد رضا نجفی منش با کلی تعریف و تمجید از بازار ایران گفت «بازار یک میلیون دستگاهی خودروی ایران، بازاری جذاب و رویایی برای خودروسازان اروپایی است که در صورت برطرف شدن موانع سیاسی آرزوی حضور در آن را خواهند داشت» البته این خوشبینی فعالان صنعت خودرو در حالی که هنوز تکلیف ماجرای قیمت گذاری خودرو روشن نشده شتابزده به نظر میرسد. از یک سو شورای رقابت هنوز خود را مسئول میداند، از طرف دیگر میگویند قیمت گذاری به خود خودروسازان محول میشود یا شاید شورای نظارتی دیگری تشکیل شود. با گذشت دو ماه از تغییر و تحولات دولتی هنوز مشخص نیست کدامیک از این سناریوها به وقوع میپیوندد.
کیا سراتو در ایران تولید خواهد شد؟
آیا در صورت لغو احتمالی تحریم شرکتهای بزرگ خودروسازی به ایران باز خواهند گشت؟ دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال میگوید «کل کشور به مذاکرات اخیر و فعالیتهای دولت جدید خوشبین است و صنعت خودروسازی هم در صورت لغو تحریمها روزهای بهتری را در پیش خواهد داشت. همین الان هم قرار شده نمایندگان شرکتهای بزرگ به ایران دعوت شوند و حتی وزیر صنعت هم گفته با آنها جلسه میگذارد» او در مورد اینکه چه شرکتهایی فعالیت خود را در ایران از سر خواهند گرفت میگوید «طبیعتا ایران خودرو از پژو دعوت میکند، پارس خودرو از نیسان و گروه بهمن نماینده مزدا را به ایران دعوت میکند. سایپا هم احتمالا با کیا همکاری خود را شروع میکند. قبل از اینکه شرکتها با ما قطع همکاری کنند قرار بود ما کیا سراتو را در ایران تولید کنیم که امیدواریم این پروژه از سرگرفته شود»
رنو به ایران برگشت، برنگشت؟
اخیرا برخی خبرگزاریهای داخلی خبر داده بودند که شرکت خودروسازی رنو فرانسه بعد از حدود دو ماه تعلیق فعالیتهایش در ایران مجددا با شرکتهای خودروساز ایرانی همکاری میکند. در اواسط تیرماه خبر تعلیق فعالیتهای شرکت خودروسازی رنو در ایران در راس اخبار رسانهها قرار گرفت و شرکت رنو طی نامهای به قطعهسازان، خبر از تعلیق فعالیتهای خود در ایران داد و عنوان کرد که با شرایط فعلی توان ادامه کار را ندارد. رنوییها البته ابراز امیدواری کرده بودند که با بهبود اوضاع، دوباره در کنار خودروسازی ایران قرار میگیرند و برنامههای مشترکشان را به پیش میبرند، منتها به شرط فراهم شدن شرایط برای ادامه همکاری.
با اینکه تولید مگان و تندر ۹۰ طی دو ماه اخیر به کمترین میزان خود رسیده بود اما طی روزهای گذشته با از سرگرفتن فعالیتهای رنو در ایران و ارسال قطعه به خودروسازان دوباره تولید این دو محصول رنو در ایران از سرگرفته شده است. این اتفاقات در حالی رخ داده که انجمن جهانی خودرو در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران در ۶ ماه نخست امسال ۳۵۹ هزار و ۶۷۰ دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸. ۵ درصد کاهش نشان میدهد. انجمن جهانی خودرو در جدیدترین گزارش خود، تولید خودرو در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۳ را در میان ۴۰ کشور جهان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده است.
بر اساس این گزارش، ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۵۹ هزار و ۶۷۰ خودرو تولید کرده است که از این میزان ۳۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه را خودروی شخصی و ۴۹ هزار و ۷۰ دستگاه را خودروهای تجاری تشکیل میدهد. بر این اساس، تولید خودروی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸. ۵۰ درصد کاهش یافته است و از جایگاه هجدهم در سال گذشته به رتبه ۲۱ نزول کرده است.
اکنون به نظر میرسد علی رغم توصیه تحلیلگران سیاسی بیشتر فعالان صنعتی و از جمله خودروسازان امیدوارند موانع سیاسی واردات به ایران پس از مذاکرات سرنوشت ساز ژنو برطرف شود، مذاکراتی که از مدتها پیش گمانه زنیهای مثبت در مورد آن آغاز شده است.