کد خبر 255204
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

مدیر کل محیط زیست استان تهران و مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20 با ارائه گزارشی از وضعیت آلودگی هوای شهر تهران به ارائه راهکارهای فوری برای حل این مشکل پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دکتر محمدهادی حیدرزاده با حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20 با موضوع کنترل آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: طی چند روز گذشته با افزایش باد و آلاینده‌ها ذرات معلق کمتر از 10 و 2.5 میکرون به دلایل محیطی از جمله وزش باد‌های شرقی از سمت سمنان به شدت افزایش یافته و میدان دید افقی را کاهش داد به گونه‌ای که میزان PSI ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در روز سه شنبه به 160 رسید.

وی ادامه داد: اما طی چند روز گذشته تمام تلاش خود را کردیم که سایر پارامترهای آلایندگی کنترل شود و می‌توانیم بگوییم که سایر پارامترها در وضعیت سالم قرار داشتند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر جایگاه شهر تهران در میان آلوده ترین شهرهای جهان از نظر استاندارد پاکی هوا اظهار کرد: آنچه که مسلم است شهر تهران با توجه به عوامل محیطی از نظر کمیت و کیفیت منابع آلاینده جزو کلان شهرهای آلوده جهان محسوب شده و حتی در برخی رتبه بندی‌ها تهران جزو 10 کلانشهر آلوده جهان به حساب آمده است اما با این حال نمی‌توان به این آمار اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه 70 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهاست، افزود: با این حال با وجود دو برابر شدن تعداد خودروها از دهه 70 تا کنون آلودگی هوا در یک تلورانس کنترل شده و به همان اندازه باقی مانده است.

حیدرزاده با بین اینکه تنها در کنترل آلودگی هوا توفیق داشته‌ایم افزود: با این وجود در کاهش آلودگی هوای شهر تهران به نتایج چندانی دست نیافته‌ایم که علاوه بر افزایش تعداد خودروها از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده نیز می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

برای اجرای پایش آنلاین 60 درصد از صنایع استان تهران هدفگذاری کرده‌ایم

وی با اشاره به مکان یابی ناصحیح صنایع در اطراف شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر حجم زیادی از صنایع در غرب شهر تهران واقع شده ‌اند که از آنجا که وزش باد غالب از سمت غرب به شرق است آلودگی هوا را به سمت شهر می‌آورد.

به گفته وی طبق هدفگذاری اداره کل محیط زیست استان تهران 60 درصد از صنایع استان تهران دارای طرح پایش آنلاین خواهند شد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد:‌ در حال حاضر برخی صنایع به صورت مرتب پایش شده و علاوه بر آن با اخطارهایی که به این واحدهای تولیدی می‌دهیم وضعیت آنها را کنترل می‌کنیم.

حیدرزاده با تاکید بر اهمیت توسعه فضای سبز شهر تهران در کنترل آلودگی هوا و آلودگی صوتی اظهار کرد: این وظیفه جزو تکالیف شهرداری تهران بوده و تا کنون تلاش‌های جدی در این زمینه انجام شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت در حال حاضر سرانه فضای سبز شهر تهران 15 متر برای هر نفر است که با توجه به میزان بارش تهران و محدودیت منابع آب می‌توان گفت که نزدیک به استاندارد جهانی هستیم.

وی با بیان اینکه باید برای توسعه فضای سبز شهر تهران اقدامات بیشتری انجام دهیم، افزود: برای کاشت گونه‌های مفیدتر تا کنون مطالعات بسیاری انجام شده و از این پس گونه‌هایی در شهر تهران کاشته خواهد شد که در کاهش آلودگی هوا نقش بیشتری داشته باشند.

برای ارتقای کیفیت پارک پردیسان تفاهم نامه‌ای میان محیط زیست و شهرداری تهران امضا شده است

مدیر کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پارک پردیسان با 270 هکتار نقش بسیار مهمی می‌تواند به عنوان تنفسگاه غربی شهر تهران ایفا کند،‌افزود: پارک‌های جنگلی چیتگر، پردیسان، اراضی عباس آباد، سرخه حصار و لویزان می‌توانند در یک خط به عنوان یک کوریدور تنفسی شهر تهران عمل کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی سال گذشته مصوبه ناخوشایندی در هیات وزیران مبنی بر فروش پارک پردیسان به تصویب رسید که با تلاش‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت رییس جمهور این مصوبه لغو شد.

به گفته وی هفته گذشته در جلسه‌ای که دکتر ابتکار با شهردار تهران داشتند برای ارتقای کیفیت پارک پردیسان تفاهم نامه‌ای میان محیط زیست و شهرداری تهران امضا شده است .

برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به قانون تبدیل شود

حیدرزاده در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اجرایی نشدن برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: اگر برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به قانون تبدیل شود ضمانت اجرایی این طرح خواهد شد و می‌تواند به عنوان یک سند برای همه دستگاه‌ها قید ایجاد کند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلایل مختلف مدیریتی در دوره‌های قبلی الزامی به اجرای مفاد این برنامه نبوده است که از جمله آنها می‌توان به بحث استاندارد کردن خودروها اشاره کرد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست می‌توانست طی چند سال گذشته نسبت به این مسئله بهتر وارد شود اما امیدواریم بتوانیم در دور جدید مطالباتی را که سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر سازمان‌های مذکور دارد برآورده کنیم.

وی با بیان اینکه طرح دو فوریتی جامع کاهش آلودگی هوا سال گذشته در مجلس رای نیاورده است، افزود: طبق این طرح تا سال 90 خودروها باید استاندارد می‌شدند اما هنوز به این تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: با وجود آنکه می‌توان به تحریم‌ها برای عدم انجام این تعهدات اشاره کرد، اما می‌توان گفت که تا کنون قیدی نیز برای این کار وجود نداشته است.

حیدرزاده تصریح کرد: با این حال حتی اگر سوخت هم استاندارد شود و خودروها با آن همخوانی نداشته باشند این زنجیره ناقص مانده و مسئله آلودگی هوا همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به برداشته شدن تحریم‌های زیست محیطی اظهار کرد: اگر کارگروهی تشکیل شود که بتواند موضوعات مرتبط با خودرو را که جنبه محیط زیستی دارد پیگیری کند، به نتایج بهتری خواهیم رسید.

حیدرزاده اظهار کرد: طی سالهای گذشته باید موضوع شهرسازی در تهران مدیریت می‌شد و برای هر کاری طرح‌های تفصیلی و جامع می‌داشتیم و اکنون نیز اگر مدیریت شهری خود را ملزم به اجرای این طرح‌ها کند می‌تواند در بحث خودپالایی اکوسیستم شهر تهران موثر باشد.

از ابتدای سال تا کنون تنها دو روز هوای پاک داشته‌ایم

یوسف رشیدی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میهمان دیگر این برنامه بود که با اشاره به رتبه پایین ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته در آلودگی هوا اظهار کرد: از نظر آلودگی و کیفیت هوا شهر تهران به طور کلی وضعیت شکننده و بسیار ناپایداری دارد و آنقدر تولید آلودگی در این شهر بالاست که به محض وارونگی دما که مختص به ایران نیست این وضعیت بحرانی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید در کنترل آلودگی هوا از منابع احتراقی مانند خودرو، کارخانه و سیستم گرمایشی خانه ها کار خود را آغاز کنیم افزود: همچنین باید منابع طبیعی مانند بیابان‌ها را در نظر گرفته و تثبیت خاک داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر کنترل آلودگی هوا از منابع آن انجام نشود با اقداماتی از جمله بارور سازی ابرها، آب پاشی، نصب پنکه و غیره که هیچ کدام فایده‌ای ندارد، به نتیجه نخواهیم رسید.

به گفته وی از ابتدای سال تا کنون تنها دو روز پاک در شهر تهران داشته و باقی روزها شامل 130 روز شرایط سالم و 71 روز ناسالم می‌شود.

مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با مقایسه وضعیت هوای تهران نسبت به سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته تا 17 مهرماه 68 روز ناسالم و بسیار ناسالم داشتیم که نشان می‌دهد امسال تعداد روزهای ناسالم سه روز بیشتر شده است.

به گفته وی امسال تعداد روزهای ناسالم مهرماه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

رشیدی در خصوص استاندارد جهانی تعداد روزهای ناسالم و فاصله ایران با این استاندارد نیز اظهار کرد: طبق استاندارد جهانی باید برای هر آلاینده یک روز در سال روز ناسالم داشته باشیم که اگر شش آلاینده را در نظر بگیریم می‌شود شش روز اما در شهر تهران سال گذشته 146 روز ناسالم داشتیم.

بدون استاندارد کردن خودروها استاندارد شدن سوخت هیچ فایده‌ای ندارد

مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر تاثیر استاندارد کردن سوخت در میزان آلودگی هوا اظهار کرد: سوخت دیزل به خودی خود بد نیست اگر استاندارد آن را رعایت کرده و دیزل پاک تولید کنید که با تلاش‌های وزارت نفت سال گذشته میزان گوگرد سوخت دیزل از 7000 PPM به 200 PPM‌رساند. این وزارتخانه برنامه دارد که همین میزان را هم به زیر 10 PPM که استاندارد کشورهای جهان، آمریکا و اتحادیه اروپاست برساند اما حتی اگر سوخت مناسب داشته باشیم بدون استاندارد کردن خودروها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و این کار در کاهش آلودگی هوا تاثیری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر تکنولوژی خودروها بسیار پایین است و حتی خودروهای سنگینی تردد می‌کنند که 60 سال از عمر آنها گذشته است.

رشیدی در مورد اجرای قانون معاینه فنی خودروها اظهار کرد: معاینه فنی خودرو یک بحث جدی در کنترل آلودگی هواست که در قانون جامع آلودگی هوا بند شماره دو آن نیز مدنظر قرار گرفته است اما متاسفانه تا کنون هیچ الزامی برای تعهد به این قانون نبوده است.

وی ادامه داد: طبق قانون باید نصب کاتالیست کانورتر و کربن کنیستر که تا حد زیادی در کنترل آلودگی هوا نقش دارند باید در خدمات پس از فروش خودروها باشد اما به دلیل قیمت این دستگاه‌ها که بین 200 هزار تا یک میلیون تومان است این بند از قانون به اجرا در نیامده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به تغیر نگرش سازمان حفاظت محیط زیست برنامه کاهش آلودگی هوا با جدیت پیگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس