کد خبر 254508
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۲

فرهاد توحیدی در پایان مجمع عمومی خانه سینما با بیان اینکه اساسنامه جدید خانه سینما به تصویب رسید گفت: اصناف دیگر قرار نیست پذیرفته شوند چراکه اصنافی که مورد ادعا بودند که اصناف قانونی هستند امشب همگی اینجا حضور داشتند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در پایان جلسه فوق‌العاده مجمع عمومی خانه سینما، فرهاد توحیدی در جمع خبرنگاران از نتایج این مجمع خبر داد و گفت: مجمع سه دستور داشت که دستور اول یعنی انتخابات هیئت مدیره با رای مجمع از دستور کار خارج شد و انتخابات برگزار نشد و مجمع ماموریت هیئت مدیره فعلی را سه ماه تمدید شدند.

وی افزود: هیئت مدیره ماموریت یافت در طول این سه ماه نسبت به ثبت اساسنامه تصویبی اقدام کند و پس از طی مراحل قانونی ثبت و آگاهی اساسنامه در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی این اساسنامه مبنای عمل هیئت مدیره و اصناف عضو خانه سینما قرار خواهد گرفت و 3 ماه بعد مجمع عمومی دیگری برگزار می‌شود که در آن مجمع عمومی برا مبنای اساسنامه جدید انتخابات هیئت مدیره برگزار می‌شود.

توحیدی ادامه داد: ترتیب تشکیل مجمع عمومی بر مبنای این اساسنامه تغییر پیدا کرده و طبیعتا باید منتظر مراحل ثبت بمانیم تا بتوانیم بر اساس آن مجمع عمومی جدید را برگزار کنیم.

وی مأموریت دیگر هیئت مدیره در طی این سه ماه را چنین عنوان کرد: ماموریت دیگر نظارت بر تشکیل مجامع عمومی اصناف عضو خانه سینما و انتخاب شوراهای مرکزی و هیئت‌ مدیره‌های انجمن‌ها و کانون‌های عضو است که طبیعتاً نمایندگان منتخب اصناف در مجمع عمومی آینده خانه سینما با مدیریت شوراهای مرکزی هر صنف انتخاب خواهند شد و در مجمع عمومی آینده شرکت خواهند کرد.

توحیدی درباره دستور دوم مجمع عمومی فوق‌العاده نیز تصریح کرد: تقاضای عضویت دو صنف متقاضی عضویت یعنی «صنف طراحان جلوه‌های ویژه بصری» و «صنف سازندگان مواد تبلیغی و روابط عمومی سینمای ایران» بررسی شد و مجمع عمومی نسبت به عضویت هر دو انجمن رأی مثبت داد و به این ترتیب اصناف سی‌ام و سی‌ویکم امشب به خانواده خانه سینما پیوست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سومین دستور مجمع عمومی یعنی بررسی و تصویب اساسنامه اصلاح شده پیشنهادی هیئت هفت نفره، تاکید کرد: با توجه به اینکه این اساسنامه قبلاً در مجمع عمومی غیر رسمی مورخ 6 مرداد 1392 یک بار مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود و در جلسات پیش‌مجمع درباره اساسنامه به اندازه کافی گفت‌وگو شده بود کل اساسنامه به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسید.

توحیدی افزود: علاوه بر این پیشنهاد اصلاح دو بند از ماده 12 این اساسنامه که شرایط انتخاب‌شوندگان در هیئت مدیره خانه سینما را مطرح می‌کند طرح شد و به تصویب مجمع عمومی رسید.

وی درباره این دو پیشنهاد چنین توضیح داد: در این دو بند التزام عملی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و همین‌طور تابعیت جمهوری اسلامی ایران به شرایط انتخاب‌ شوندگان افزوده شد که البته در بند یک ماده 12 که مربوط به تعیین تابعیت بود در اساسنامه قید شده بود که «انتخاب‌شوندگان باید تابعیت ایرانی داشته باشند» که در پی اصلاح صورت‌گرفته امشب تصریح شد که به جای تابعیت ایران، تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

توحیدی همچنین درباره مراحل قانونی ثبت اساسنامه گفت: اساسنامه‌‌ای که امشب مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفت به وزارت ارشاد ارسال خواهد شد تا در مرجع ذی‌صلاح خود یعنی «هیئت رسیدگی و نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری» مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب ابلاغ شود و اگر مواردی را هیئت رسیدگی که مرجع نهایی تصمیم‌گیری است تشخیص بدهند که لازم است اصلاح شود آن را اعلام خواهند کرد و طبیعتاً بر مبنای آن اصلاحات ما بار دیگر مجمع عمومی را ناچاراً برگزار کرده و رأی‌‌گیری خواهیم کرد و بعد از اخذ رأی مجمع عمومی اساسنامه را برای ثبت به ثبت شرکت‌ها ارسال خواهیم کرد.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما جلسه امشب را از جلسات منظم مجمع عمومی خانه سینما توصیف کرد و افزود: 28 صنف از 29 صنف عضو خانه سینما در این جلسه شرکت داشتند و تنها صنف سینماداران امشب شرکت نکردند.

وی جلسه مجمع عمومی امشب را نقطه پایانی روندی دانست که با دستور انحلال خانه سینما آغاز شد و گفت: این مسئله امروز با تدبیر مناسب دولت یازدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست مدبر سازمان سینمایی و آقای حیدری ناظر وزارت ارشاد فرهنگ اسلامی و همکاری خوب کمیسیون فرهنگی مجلس به پایان رسید و امیدواریم که این تجربه 2 ساله سرمایه آینده جامعه اصناف سینمایی ایران باشد و می‌توان گفت اگر با نگاه خوشبینانه بنگریم «عدو سبب خیر» شد.

توحیدی افزود: این 2 سال باعث شد که اصناف سینمای ایران یکدیگر را بیشتر درک کنند و زندگی و قواعد کار جمعی را بیشتر بیاموزند و کوشش کنند که با اتکا به قانون و از طریق رفتار قانونی نهاد صنفی خودشان را احیا کنند و این یک تجربه جدی برای جامعه مدنی ایران است و تصور می‌کنم آن عقلانیتی که مسئول زندگی اجتماعی ما در سال‌های اخیر است و به خصوص در انتخابات اخیر است خود را نشان و امیدوارم که به سرمایه خانه سینما تبدیل شود.

وی ادامه داد: لازم است از تمام کسانی که در طول این 2 سال کوشیدند با تدبیر و عقلانیت به خانه سینما کمک کنند، از جمله نیروی انتظامی، دیوان عدالت اداری، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های دیگر که این کار را به نفع سینمای ایران تحولات را رقم زدند، تشکر کنم.

فرهاد توحیدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اضافه شدن صنف‌های جدید و قانونی شده «خانه سینمای ایرانیان» گفت: اصناف دیگر قرار نیست پذیرفته شوند چراکه اصنافی که مورد ادعا بودند که اصناف قانونی هستند امشب همگی اینجا حضور داشتند.

وی افزود: برخی اصناف ما روند قانونی را طی کردند که دوستان در آن سوی قضیه مدعی بودند که این اصناف در تشکل‌ آنها حضور دارد اما آنها امشب صورتجلسه مجمع را امضا کردند.

توحیدی ادامه داد: تنها سه صنف دو پاره داریم که اصناف فیلنامه‌نویسان، تهیه‌‌کنندگان و دستیاران فیلم‌بردار هستند و صنف دیگری نیز به اسم کارگردانان با 20 کارگردان تشکیل مجمع عمومی داده که آنها هم اعلام کردند که به کانون کارگردانان می‌پیوندند لذا اصناف خارج از این مجمع وجود ندارد و اصناف دو پاره نیز براساس یک توافقنامه که با حضور نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس در سازمان سینمایی امضا شده به زودی با برگزاری مجمع خودشان یکپارچه خواهند شد و در مجمع عمومی آتی خانه سینما به شکل یکپارچه شرکت خواهند کرد.

بنابر این گزارش پیش از سخنان فرهاد توحیدی، منوچهر شاهسواری، رئیس مجمع عمومی فوق‌العاده امشب به خبرنگاران گفت: مجمع عمومی انتخابات هیئت مدیره را به تعویق انداخت تا بقیه صنوف عضو خانه سینما مجامع خودشان را تشکیل بدهند، هیئت مدیره خودشان را انتخاب کنند و بعد از 3 ماه براساس سنتی که از قبل وجود داشته که یک فاصله‌ای بین انتخاب هیئت مدیره صنوف عضو و انتخاب هیئت مدیره خانه سینما وجود داشته، رعایت شود.

وی با اشاره به افزوده شدن دو صنف و با بیان اینکه همه چیز امشب با اکثریت آرا به تصویب رسید درباره تغییرات اساسنامه گفت: در واقع دو عبارت به اساسنامه افزوده شد؛ عبارت «جمهوری اسلامی» جایگزین «ایران» شد و علاوه بر قید «قانون اساسی» که قبل‌تر هم وجود داشت «ولایت فقیه» هم در ادامه قانون اساسی اضافه شد.

شاهسواری در پاسخ به سوالی درباره ماده 24 اساسنامه گفت: هیچ صحبتی درباره ماده 24 صورت نگرفت و اساسنامه اصلاحی هیئت هفت نفره مشترک سازمان سینمایی و هیئت مدیره خانه سینما نهایی شد.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خب این یعنی فیلما بهتر میشن؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس