موزه‌هاي آمريکا از سوي دولت‌ مصر، ايتاليا و يونان زير فشارهاي شديد قضايي براي استرداد آثار باستاني مسروقه قرار گرفته‌اند. در فوريه 2006 موزه متروپوليتن مجبور شد بيست قطعه از آثار باستاني ايتاليا را بازگرداند.با این توصیف آیا بلوکه کردن میراث فرهنگی ایران و سرپیچی از پروتکل‌های بین‌المللی نشانه حسن نیت است؟

گروه فرهنگی مشرق - سالیان درازی است که غرب، برای توسعه ی تمدنی خود به پروژه "دیگر سازی" روی آورده و علی رغم ادعای بی طرفی در خدمت به اهداف علمی و دانش پژوهی، همواره بازنمایی های غلطی را نسبت به شرق داشته است و راه را برای سلطه ی نظامی، جایگزینی فرهنگی و بهره برداری اقتصادی هموار کرده است. یکی از مصادیق این رفتار، غارت میراث فرهنگی کشورهای شرقی است که در چندین دهه گذشته به مسابقه ای نفس گیر میان کشورهای غربی تبدیل شده بود. 

 
بر طبق پروتکل‌های بین المللی میراث فرهنگی، در هنگام تبادل آثار تاریخی می بایست آزمایشات دقیق کارشناسی توسط طرفین انجام شده و طرف تحویل گیرنده پس از تأیید نهایی و کسب اطمینان کامل، اصالت اثر را به افکار عمومی اطلاع رسانی کند و صد افسوس اینکه طبق اظهارنظر مسئولین ایرانی، از زمان تحویل تا زمان مراسم رونمایی جام شیردال، هیچ آزمایش کارشناسی توسط طرف ایرانی انجام نشده است.

طي سال‌هاي 1357-1333، که روابط ايران و آمريکا در عالي‌ترين سطوح بود، هیچگاه آثار باستانی به یغما برده شده از کشورمان توسط دولت آمریکا بازپس داده نشد. اکنون قریب به هفتاد سال است که ده ها هزار اثر تاریخی و میراث فرهنگی ایرانی  در موزه های آمریکایی، به بهانه پژوهش از کشور خارج شده و به عنوان امانت نگهداری می شود و امروز، دولت آمریکا با خیانت در امانت، این آثار را غصب کرده و از عودت آن امتناع می کند. این آثار در موزه هایی چون موزه هنر متروپولیتن نیویورک، موزه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو، موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه هنرهای زیبای فیلادلفیا و موزه هنرهای زیبای کانزاس سیتی موجود است. دکتر محمد قلی مجد، از پژوهشگران ایرانی مقیم آمریکا در توصیف غارت آثار باستانی ایران و انتقال آن به آمریکا چنین می گوید: "من از موزه‏هایی مانند موزه هنر نیویورک و موزه‏های متعدد اسمیتسونیان در واشنگتن دیدن‏ کرده‏ام.امری که در همه آنها مرا بی‏ نهایت به حیرت انداخت این بود که موزه‏های مذکور تقریبا تمام آثار باستانی و مصنوعات هنری ایران را در فاصله زمانی 1925 تا 1941 تصاحب کرده‏ بودند.به ویژه متوجه شدم موجودی عظیم اشیاء دوران ساسانی و اسلامی از جمله سفالینه‏های به‏ غایت منحصر به فرد و ارزشمند نیشابور در موزه متروپولیتن همگی در دهه 1930 به تملک این‏ موزه درآمده ‏اند.


 
محمد علی نجفی پس از بازگشت از آمریکا گفت: موزه داران آمریکایی به بنده گفتند: "اگر آثار ایرانی را از موزه هایمان خارج کنیم، دیگر چیز قابل توجهی برای ارائه به مخاطب باقی نمی ماند". یک سوال: آیا بلوکه کردن میراث فرهنگی ایران، و سرپیچی از پروتکل های بین المللی و بیان ادعا های بی اساس (همانند ادعای این موزه داران) نشانه حسن نیت است؟!

روزنامه شيکاگو ساندي تايمز در سال 1383، در ادعایی مضحک اعلام کرد که به دليل وقوع انقلاب اسلامي و «بسته شدن درهاي رابطه بين دو کشور ايران و آمريکا در سال 1979» دانشگاه شيکاگو نتوانست اين الواح (در این سال، تنها سیصد لوح گلی از میان ده ها هزار اثر تاریخی موجود در آمریکا، به ایران تحویل داده شد)را زودتر به ايران بازگرداند. اما اين روزنامه آمریکایی، این پرسش را مطرح نکرد که چرا دانشگاه شيکاگو طي سال‌هاي 1357-1333، که روابط ايران و آمريکا در عالي‌ترين سطوح بود، باقيمانده الواح را به ايران بازنگرداند و چرا اکنون به ‌ناگاه امانت‌دار شد؟  
 
"شیردال" آمد و ما باز هم از حسن نیت آمریکایی ها شرمنده شدیم
هواپیمای حامل دکتر حسن روحانی و هیات همراه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و آقای محمد علی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، در فرودگاه از سفیر حسن نیت(لقبی که رسانه های اصلاح طلب برای جام شیردال انتخاب کردند) رونمایی کرد و گفت: این جام، هدیه ای از سوی ملت آمریکا و نشانه ای از حسن نیت دولت آمریکا می باشد. حال 2 نکته در خصوص این جام وجود دارد:

1) طبق مقررات بین‌المللی، دولت آمریکا "موظف و متعهد" است که این اثر و ده ها هزار اثر تاریخی دیگر را که از سال ۱۹۷۰ از ایران خارج شده، فوراً به ایران بازگرداند. در نتیجه نمی‌توان اصطلاحات و تعابیری همچون  بخشش و هدیه را برای اقدامی به کار برد که انجام آن، وظیفه بوده است.
2) بر طبق پروتکل‌های بین المللی میراث فرهنگی، در هنگام تبادل آثار تاریخی می بایست آزمایشات دقیق کارشناسی توسط طرفین انجام شده و طرف تحویل گیرنده پس از تأیید نهایی و کسب اطمینان کامل، اصالت اثر را به افکار عمومی اطلاع رسانی کند. این در حالی است که آقای نجفی در مراسم رونمایی از جام شیردال تنها به اقدامات کارشناسی طرف آمریکایی اشاره کرده است و صد افسوس اینکه طبق اظهارنظر مسئولین ایرانی،از زمان تحویل تا زمان مراسم رونمایی، هیچ آزمایش کارشناسی توسط طرف ایرانی انجام نشده است و این ترفند مسئولین آمریکایی در کنار سهل انگاری مسئولین ایرانی، موجب شده است تا برخی از کارشناسان، بر تقلبی بودن این جام تاکید کنند.


  وقتی "گفتمان تاراج"، در یک اقدام منفعلانه، "حرکت نمادین فرهنگی" نامیده می شود و یک "متهم"(دولت آمریکا)، به "منجی" تبدیل می شود
 
ماجرای انفجار در بازار "بن یهودا"؛ سرپیچی از یک پروتکل بین المللی و حسن نیت آمریکایی
خیلی عجیب و مضحک است اگر بخواهیم حسن نیت را جزیی از ادبیات دولت آمریکا بنامیم.چرا؟ دلیل بسیار است. یکی از آن دلایل، ماجرای بمب گذاری سال 1997 و حواشی آن است.  
بر طبق پروتکل های بین المللی باستان شناسی، تمامی کشورهای دنیا موظف و متعهد هستند که آثار باستانی دیگر کشورها را که در موزه های خود نگهداری می کنند، به کشور مبدأ بازگردانند.تصویب این قانون در مجامع بین المللی موجب وحشت دولت آمریکا شد چون عودت ده ها هزار اثر تاریخی و میراث فرهنگی، ضربه بزرگی بر موزه های متعدد آمریکایی و منافع اقتصادی ناشی از آن وارد می کرد. بنابراین دولت آمریکا در اقدامی سخیف، ماجرای بمب گذاری سال 1997 در بازار بن یهودا در بیت المقدس(اورشلیم) را بدون هیچ مدرک و سندی، به گردن ایران انداخت و در یک دادگاه نمایشی، ایران را به پرداخت پنج میلیون دلار غرامت محکوم و موزه داران آمریکایی را( که هیچ ارتباطی به این موضوع نداشت) به عدم ارجاع آثار باستانی ایران موظف کرد. آیا این رفتار نیز نشانه ای از حسن نیت دولت آمریکاست؟ حال آن گروهی که از هول حلیم به داخل دیگ افتاده اند، در خصوص این ماجرا و محکومیت اقدام شنیع دولت آمریکا هیچ صحبتی نمی کنند. 

 
بر طبق پروتکل های بین المللی باستان شناسی، تمامی کشورهای دنیا موظف و متعهد هستند که آثار باستانی دیگر کشورها را که در موزه های خود نگهداری می کنند، به کشور مبدأ بازگردانند. در تصویر فوق، بخشی از میراث ارزشمند فرهنگی کشورمان که در موزه های آمریکایی بلوکه شده اند، نمایش داده شده است.

 
  مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی: ما این هدیه را به عنوان نماد فرهنگی قبول می کنیم. حتی اگر این شی تقلبی هم باشد برای ما ارزش دارد. اصلا اگر فقط یک گل هم می دادند بازهم یک نماد بود".
 
 مهدی حجت، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، ضمن بی توجهی کامل به سرپیچی دولت آمریکا از پروتکل های بین المللی باستان شناسی و ماجرای انفجار سال 1997و بلوکه کردن میراث فرهنگی کشورمان،در حرکتی منفعلانه، وارد شدن به بحث‌های حاشیه‌ای و انحرافی در ارتباط با بازگشت جام شیردال را به دور از ادب فرهنگی دانسته و می گوید:  "نباید به این حرکت نمادین فرهنگی خدشه وارد کرد. ما این هدیه را به عنوان نماد فرهنگی قبول می کنیم. حتی اگر این شی تقلبی هم باشد برای ما ارزش دارد. اصلا اگر فقط یک گل هم می دادند بازهم یک نماد بود".  
آیا اظهارات آقای حجت و تبدیل یک "متهم" به "منجی"، توهین به شعور و فرهنگ ایرانی نیست. آیا شما به تاریخ رجوع نکردید و ندیده اید که در طی سال های 1333 تا 1357، که روابط ایران و آمریکا در بهترین سطح دیپلماتیک بود، دولت آمریکا هیچگاه از رفتار دوستانه طرف ایرانی استقبال نکرد و همواره گفتمان استعمار و تاراج را در برخورد با کشورمان انتخاب می کرد. شما که اینقدر از هدیه صحبت می کنید، خاطرتان هست که در گذشته ی نه چندان دور، دولت آمریکا یک "هدیه داغ" به هموطنانمان داد و آن را بین 290 مسافر هواپیمای ایرانی تقسیم کرد؟  
 

نيويورک تايمز و ساير منابع آمريکايي خبر مي‌دهند که موزه‌هاي آمريکايي از سوي دولت‌هاي مصر، ايتاليا و يونان در زير فشارهاي شديد قضايي براي استرداد آثار باستاني مسروقه قرار گرفته‌اند. در ماه فوريه 2006 موزه متروپوليتن نيز مجبور شد بيست قطعه از آثار باستاني ايتاليا را، که به‌طور اماني در اين موزه نگهداري مي‌شد، به کشور فوق بازگرداند.
 
عده ای از دوستان به ظاهر روشنفکر می گویند : وقتی خودمان توانایی نداریم، همان بهتر که در موزه های کشورهای غربی نگهداری شود. پاسخ نگارنده : چرا صورت مسأله را پاک می کنید و از یک وظیفه ملی شانه خالی می کنید؟

بعضی از دوستان می گویند که وقتی خودمان توانایی نگهداری آثار تاریخی کشورمان را نداریم، همان بهتر که در موزه های کشورهای غربی نگهداری شود. هم سالم می ماند و هم اینکه با توجه به وضعیت گردشگری ایران، وجود این آثار در آنسوی مرزها، به معرفی ایران به مردم جهان کمک شایانی می کند. این اظهارنظر دوستان دقیقا پاک کردن صورت مساله است. چرا؟ یک مثال: در سالیان پیش،یکی از بازدیدکنندگان ایرانی موزه لوور پاریس پس از بازدید از این موزه چنین گفت: "موزه لوور پاریس در بخش جنبی خود نمایشگاهی با عنوان"راه عرب" برگزار کرده بود. با توجه به سابقه لوور در تحریف نام خلیج فارس و شایعاتی که همیشه درباره نحوه همکاری آن با کشورهای عربی وجود دارد من هم در دیدار از موزه لوور تنها برای ارضای حس کنجکاوی خود تصمیم گرفتم به این نمایشگاه جانبی سری بزنم. اما دیدن نام تحریف شده خلیج فارس در ورودی این نمایشگاه فکر بازدید را از خاطرم برد و باعث شد بدون توجه به اشیای موجود در نمایشگاه فقط به دنبال نحوه انعکاس نام خلیج فارس در نقشه‌ها باشم تا مطمئن شوم این فقط یک اشتباه در یک نقشه خاص نبود.

بعد از نگاه سریع به نقشه‌ها و راهنماها با شگقتی دیدم در تمامی آنها هرجا نامی از خلیج فارس به زبان عربی آورده شده بود «الخلیج العربی» بود و ترجمه انگلیسی آن (Arabian Gulf) این بار بر خلاف چهار سال قبل (که از نام خلیج استفاده کرده بودند)، نه تنها نام فارس را از دنباله خلیج حذف کرده‌اند، بلکه از خلیج عربی در توضیحات نمایشگاه و دفترچه راهنمای آن استفاده کرده بودند". این مثال، دلیل روشنی است بر عدم تعهد کشورهای غربی در معرفی صادقانه کشور ایران و همچنین عدم تعهد در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی کشورمان. باید گفت که اظهارنظر این دوستان، شانه خالی کردن از وظیفه ملی در پاسداری و حفظ میراث فرهنگی کشورمان است.

اقدام صحیح این است که ضمن توجه جدی به نواقص عدیده فعلی، در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی موجود در کشور یک تجدید نظر کلی صورت گیرد و در کنار آن، در مجامع حقوقی بین المللی، با جدیت و نه از موضع ضعف و انفعال و نه افراط و تندروی، موضوع بازپس گیری میراث فرهنگی غارت شده ی کشورمان به صورت جدی پیگیری شود و بتوانیم با عزت، این آثار را به سرزمینمان بازگردانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید امیر ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    از نجفی بیش از این انتظاری نیست . شاید یکی از کارهای نا به جای اقایان در این سفر کذایی به نیویورک همین کار نجفی باشد
  • دانشجوی پزشکی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    از این حرف ها و حرکات ذلیلانه متنفریم
  • امین س ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    یک سوال از مغرض نویسان مشرق،اگر امریکا همین جام شیردال رو هم نمی داد مثلا چی کار می تونستین انجام بدین؟ من جوابش رو میدم،هیچ ...امریکا خواست به صورت نمادین یک حرکت مثبت برای حسن نیت انجام بده هر چند برای رفع تحریم ها منتظر اعتماد سازی دو طرفه هست
  • رضا ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    این آقا رفت بالاخره یه چیزی از آن دریایی که زمان محمود جون به تارج رفته بود گرفت. آقای دکتر درزمان ریاستش چه گلی به سر میراث فرهنگی زد جز نابودی در این حوزه هیچی نداشت .ضمنا اگر اطلاعی ندارید مفت واز روی تعصب نظر ندهید.
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    این مهدی حجت دیگه کیه سوابقش رو کسی میدونه تواین پست چیکار میکنه
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ ﴿حجرات - ٦﴾ ای اهل ایمان! اگر فاسقی خبری برایتان آورد، خبرش را بررسی و تحقیق کنید تا مبادا از روی ناآگاهی، گروهی را آسیب و گزند رسانید و بر کرده خود پشیمان شوید. (۶)
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اگر این داستان در زمان حاج محمود اتفاق افتاده بود تا حالا روزنامه های زنجیره ای پیراهن ... میکردن و ... .
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    لبخند ژکوند؟!!!! این چیزی که ما می بینیم قهقه ژکوند است.
  • مجید ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خداپدرامریکا وغرب رو بیامرزه که اثارباستانی مارو دارن باتمام امنیت حفظ می کنن شما تخت جمشید روحفظ کنین مطمئنم اگه این اثار بیان ایران درعرض چند ماه توسط عرب پرست نابود می شه جاش تو امریکا امن هست
  • ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اولا آمریکا غلط کرد که یک اثر فرهنگی دزدیده شده ما رو پس نداد دوم مسوولان اشتباه کردن که یک اثر بدل رو ذوق زده جای اثر اصلی به مردم معرفی کردن سوم چون زورمون به آمریکا نمیرسه که اشیا رو پس بگیریم باید از این اهانت آشکار اونا خوشحال بشیم؟
  • ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ایجاد اعتماد با یک مجسمه قلابی؟ خوبی شما؟
  • ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آمریکا اگر حسن نیت داشت باید تحریم داروهای حیاتی رو برمیداشت.
  • ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خداوندا همه اونا که عاشق آمریکا هستن و چشم روی جنایات اون بست رو هدایت بفرما
  • حسين ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    هر چند موضوع فعلا آمريكا هست ولى آثار باستانى ايران كه تو خود كشور مثلش نيسترا فرانسوى ها غارت كردند و لوور كه بريد فاجعه را ميبينيد كه چه گنجينه هايى از ما دزيدن،خوب ما با فرانسه رابطه داريم چه اقدامى كرديم براى بازپس گيرى آثار و يادگارهاى اجدادمون؟هيچى! حالا آمريكا پيشكش همين فرانسه را بازخواست كنيد فعلا
  • ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بیشتر این اشیاء به اصطلاح عتیقه در واقع عتیقه نیستند و در زمان به اصطلاح اکتشاف برای منظورهای خاص برای ما ساخته شدن تا تاریخی رو که برامون نوشتن تکمیل کنه. البته این طراحیها هم به شکلی هستند که باید با داستانهای تورات و انجیل طابقت کنن تا از اون نظر هم بهره برداری خودش رو داشته باشه. تازه همه این اشیاء جدید رو که مثلا در اثر اکتشاف بدست آوردن و تو بازار نمیشه زیاد فروخت میبرن میزارن تو موزه تا از اون بابت هم هره برداری تجاری و اقتطادی پیدا کنه. این اشیا معمولا توسط ماشین ساخته شده سپس بدون سر و صدا خودشون تو یه جای دور افتاده پرت میبرن دفن میکنن. ۱۰ تا ۱۵ سال بعد یه تیم اکتشاف میفرستن تا کشفشون کنن. بعد هم میگن از داستانهای رموز انجیل و تورات محل و تاریخ این اشیاء رو کشف کردیم نتیجه اینکه ۱. مردم به پیشگوییها و حقانیت تورات و تنجیل بیشتر ایمان میارن و فرضیه تحریف اونا بی اثر میشه چون نه تنها مردم تحریف نمیبینن بلکه معجزه و حقیقت میبینن. ۲. تاریخی جدید با اهدافی خخاص برای یک ملت رقم میخوره.۳ . ملی گرایی در مقابل دین با افتخار ملی قد علم میکنه. ۳. این اجناس با میلیاردها دلار رد و بدل میشن. ۴. سالانه میلیونها نفر از موزه این اشیاء دیدن میکنن و میلیلردها دلار درآمدزایی دائمی دارن. جالب اینجاست که: اولا هیچ روش علمی برای تعیین دقیق هیچ شیء تاریخی وجود نداره. در واقع روش نیمه عمر کربن عمر شیء رو اعلام نمیکنه بلکه عمر عناصر تشکیل دهنده شیء رو تخمین میزنه. بعنوان مثال ممکنه همین فردا کسی بره یه تیکه سنگ دو هزار ساله پیدا کنه و اون رو بشکل یک شیر در بیاره و بعد ادعا بکنه که این شیء مربوط به تاریخ هخامنشیست. اگر نیمهعمر کربن آن را اندازه گیری کنند همان ۲۰۰۰ سال را نشان میدهد که همان عمر سنگ است در حالیکه خمر شیر همان یک روز است. دوما مگر اکثریت مردم چقدر معلومات علمی و تخصصی در رشته باستانشناسی دارن که بفهمن شیئی جعلیه یا اصیل؟ سوما اگر هم همه متخصص این کار بودن همه مردم امکانات آزمایشگاهی رو از کجا میاوردن که این آزمایشات رو انجام بدن تا بفهمن چقدر کلاه سرشون رفته یا نه؟ چهارما هزینه و وقت سفر رو رو از کجا میاوردن که مدام برای راستی آزمایی عمر این اشیاء و اطمینا از اصل یا جعل بودنشون به این کشور اون کشور سفر کنن؟ پنجما کی اجازه دسترسی به این اشیاء و آزمایشات راتی آزمایی اثل و یا جعل بودنشون رو به اونها میداد؟ پس بنابراین سازندگان این اشیاء با اطمینان از عدم امکان راستی آزمایی ادعاهای اونا دال بر عتیقه بودن این اشیاء اونها رو میسازن و تاریخشون رو جعل میکنن بدون اینکه نگران باز شدن مشتشون باشن و به اهدافی که قبلتر متذکر شدم میرسن. البته هستند اشیائی که در واقع قدمت تاریخی داشته و اصل هستن ولی سنخیت و تشابهی از نظر جنس و طراحی و ... اشیاء ساختگی نیستن. بعنوان مثال هیچ تناسخی بین اشیاء گلی و خشتی باق مانده از زیگوراتها که با اصطلاح بتوسط هخامنشیان منسوخ شدن با اشیاء سنگی منسوب هخامنشیان که بلافاصله بنا بر ادعاهایی شوش و تمدن ایلام (عیلام) را تحت سیطره خود درآوردند وجود ندارد. به هر حال کار کارشناسی هم بر روی دال شیری کاربدری نداره چون بلحاظ علمی قدمت شیء رو مشخص نمیکنه و اط نظر تاریخی قابل شناسایی نیست چون ما منبع تاریخی داخلی و معتبری برای تاریخ خود نداریم و هر چه داریم نشخوار نوشته های هرودوت و مینورسکی و ... است کهمعلوم نیست بر چه اساسی نوشته شده اند. آنچه مسلم است این است که نمیتوان پذیرفت که بزرگترین امپراطوری تاریخ مورخانی برای خود نداشته تا تاریخی برای آن بنگارند. پس یا داشته پس این آسار کجایند یا اینکه نداشته پس چگونه میتوان به صحت تاریخ ۲۵۰۰ ساله ش اعتماد کرد. به فرض این هم که داشته و در جنگها از بین رفته اند این سئوال مطرح است که اولا چه کسانی و چرا این تاریخ را از بین بردند؟ اگر این تاریخ بد بود چرا سپس در بزرگنمایی آن به جهد کوشیدند؟ اگر هم خوب بود چرا سوزانیدند؟ و هایت این که چرا دایه دلسوز تر از مادر این همه به این تاریخی که خود نابود کردند بها دادند؟ و مهمتر اینکه این مورخان که هزاران کیل.متر از این خاک بدور بوده اند بر چه اساسی تاریخ آنرا نوشته اند. در آن نزیسته اند تا تاریخ آن را فهمیده و لمس کرده باشند. اینترنت و ماهواره و تلفن هم که نبوده تا تواریخ منتقل شده باشد. اگر هم کسانی این تواریخ را به آنها منتقل کرده اند آنانا چه کسانی بوده اند و چرا نامی از ایشان نیست؟ تصلا چرا آنان این تاریخ را بجای نگاشتن به دیگران منتقل کردند و هزاران سئوال منطقی و فلسفی دیگر که اصالت این تارخ و تواریخ نظیر آن در سایر بلاد را به چالش میکشد.
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ظریف خودش کارشناس ارشده.
  • عباس ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    من خودم موزه لور رفتم حداقل میراث فرهنگی ایران اونجا بهتر نگهداری می شه. اول موزه ها رو تجهیز کنیم بعد دنبال بازگشت آثارمون باشیم
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    می خواهید حقیقت 8سال گذشته زمان تصدی آقایان مشایی ، بقایی ، احمدزاده و ملک زاده بر سازمان میراث فرهنگی رو بدونید حتی به کتاب های مرجع و ... رحم نشد و به فروش رفتند .
  • بشیر ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خوشحال باشید از قنادی به آن بزرگی خودمان یه آبنبات چوبی بدون تاریخ مصرف به ما دادند باز هم خوبه اگر گل داده بودند و بعد می فهمیدیم پلاستیکی است و طبیعی نیست حالمون بیشتر گرفته میشد!!
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    لعنت خدا بر خائنان
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آمریکا منتظر اعتماد سازی دو طرفه است؟ شما خود خود خود جان کری نیستی؟ یه نگاه دقیق تر به شناسنامت بنداز. در ضمن حالا که آمریکا این شیر دال تقلبی رو داد چی به دست آوردیم که اگر نمیداد نداشتیم؟ حالا میتونی درباره غرض و مرض لکچر بدی
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دریایی که زمان محمود به غارت رفته بود؟ میتونی چند تا مثال بزنی ما هم بدونیم؟ حیا و شرم تو بازار شما چقدره قیمتش؟ اصلا قیمتی داره؟ پس لطفا دهنتو بی خود و بی جهت باز نکن تا تعصب کورکورانه و مسخرت بزنه بیرون. خنده دار تر اینه که شیر دال هم مثل ادعای دموکرات بودن شماها تقلبی و دروغ و دلنگ باشه
  • majid ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    این رو که میتونستن با بهای خیلی کمتری بدن چین براشون بسازه شاید یه چیز به درد بخور تو این جامه made in USA باشه؟؟!!!
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آیا اگر گردن کج کنیم و بریم التماس کنیم که بله بیاید بازم رفاقت گرگ و میش رو شروع کنیم و چهار تا از اموال خودمون رو بهمون پس بدن ارزشش داره ؟ ارزش اینه که اگر دین نداری آزاده باش امام حسین ع
  • رضا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    متاسفم برات امین آقای س . عزت برات ارزشی داره؟؟؟چه ملی باشه چه عزت نفس
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    متاسفیم که باید میراث بزرگ بشر را به عده ای کوچک در این کشور بسپاریم
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    اره داداش امين همه گزينه ها روي ميز است نشان دهنده حسن نيت هست اونم در حد لاليگا
  • م ص ر ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    امین س عزیز... مغرض نویسی رو با واقع نگری اشتباه نگیر... اگه تو تونستی کلمه دشمن رو با بار مثبت بنویسی اونوقت وازه مغرض نویسی رو در مورد این مطلب به کار ببر...اون رئیس میراث فرهنگی میگه اگه یه گل هم به ما میدادن یک نماد بود!!! اینقدر ... تشریف داره که خیلی راحت با دو تا نماد و یه شوکولات سرش گول میمالن... تو رو خدا ببین با کیا شدیم هفتاد میلیون نفررررررر
  • م ص ر ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    در زمان محمود جونبه تاراج رفته بود؟؟؟! آخه چقدر عقده سیاسی داری که اینطوری نظر میدی رضاجون ؟؟ یه جام با خودش آورده و انوقت رئیس میراث فرهنگی میگه که اگه یه گل هم میدادن نماد بود و فلان و بهمان !!! آخه چقدر ساده لوحید شما که با دو تا شوکولات سرتون کلاه میره... مال خودمون رو به خودمون پس دادن اینقدر ذوق کردید، با این خفت و خواری کلی هم افتخار میکنید؟؟ همه میراث فرهنگی و کوزه و سفال و کاسه بشقاب در برابر عزت و بزرگی ایران اندازه یه بال مگس ارزش نداره...
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آیا اگر گردن کج کنیم و بریم التماس کنیم که بله بیاید بازم رفاقت گرگ و میش رو شروع کنیم و چهار تا از اموال خودمون رو بهمون پس بدن ارزشش داره ؟ ارزش اینه که اگر دین نداری آزاده باش امام حسین ع
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    رئیس میراث فرهنگی میگه که اگه یه گل هم میدادن نماد بود !!! آخه چقدر ساده لوحید شما که با دو تا شوکولات سرتون کلاه میره... مال خودمون رو به خودمون پس دادن اینقدر ذوق کردید، با این خفت و خواری کلی هم افتخار میکنید؟؟ همه میراث فرهنگی و کوزه و سفال و کاسه بشقاب در برابر عزت و بزرگی ایران اندازه یه بال مگس ارزش نداره...
  • تکاور ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آمریکا غلط کرده آثار تاریخی ما را دزدیده ،حالا هم چیزی که مال خودمونه بهمون پس داده این که کار شاقی نیست راستی اشتباهی من مثبت زدم
  • جوال دوز ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    شما دوست عزیز اصلا داستان رو نگرفتی چیه. موضوع سفرنامه مارکوپولو و وقایع سفر اروپایی و دیده های شما نیست. موضوع اینه که الان یک جنس احیانا تقلبی به جای میراث فرهنگی خودمون با منت به ما انداختن تا بلا نسبت ما رو جیگر کنن بلکه بتونن سواری بگیرن. که خدا رو شکر پیدا شدن کسایی که سریع ...، روی خودشون حس کردن. من نمی دونم چرا بعضی ها میرن جیگر از قبرس میارن ما خودمون دیگه خود کفا شدیم تو این محصول. ان شا الله جشن خود کفایی رو در همین دوران برگزار کنن.
  • جوال دوز ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آقا جون داستان نگو. بحث چیز دیگس. بدم میاد از بعضی شوته ها که فقط جهت اظهار فضل دوستدارن فالش بنوازند. الا داری خارج میزنی. فترچه نت رو ببین بلکه درست بنوازی.
  • یک باستان شناس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آقای رئیس خنده هایتان ما را خوشحال نکرد سرزمین باستانی ایران باتاریخ چند هزار ساله خوده روزی بزرگترین امپراتوری جهان را تشکیل می داد، وبر خلاف تاریخ بسیاری از ملل جهان که سایه های شوم درنده خویی و غارتگری بر آن هویدا است سرشار از عدالتخواهی/ آزادگی/و روح بلند انسانی بوده است و در نظر محققین تاریخ و باستان شناسی سیاحان و جهانگردان. مستشرقان به خوبی روشن شده است که یکی از کهن سال ترین تمدن های دنیا در سرزمین ایران بوجود آمده است.وهمین غنای تاریخی و میراث پربار و عظیم چشمان طمع و دستان تطاول آنها را برای تجاوز به آثار و میراث فرهنگی گسترانیده است.درصورتیکه تاراج آثار محوطه‌ های باستانی و بناهای تاریخی و فضاهای فرهنگی، تخریب ریشه‌های ملت به مفهوم خاص و میراث بشری به معنای عام است. یک محوطه‌ی باستانی، یک بنای تاریخی و یا یک اثر فرهنگی وقتی تخریب می‌شود و از میان می‌رود دیگر همتا و مانندی برای آنها پیدا نخواهد شد.اهمیت این گفتاررا دشمنان فرهنگی ما بهتر درک کرده اند همان اقوام بی بهره از آثار تاریخی و به عبارتی همان ملت بی ریشه در تاریخ که موزه دار امریکایی در پاسخ شما در نیویورک گفت اگر آثار شما را از موزه های امریکا خارج کنیم موزه های امریکا خواهند مرد. اما شما نگفتید که اگر میراث مردم ما را از آنها بگیرید آنها هم خواهند مرد آقای رئیس امریکای وحشی از دیربازبا تهاجم به فرهنگ ملتها و غارت گنجینه و دارایی های تاریخی، چنان به خود و موزه هایشان اعتبار بخشیدند که در میان بی توجهی ملتها در آینده خیلی نزدیک از ملتهای ریشه دار در تاریخ اقوام و ملتی بی ریشه خواهند ساخت و در مقابل خود را اقوامی ریشه داردر تاریخ معرفی خواهند کرد.امریکا این غارتگر بی حیا و بی هویت اساس فلسفه وجودی خود که همان هویت صهیونیستها می باشد رابر بنیان غارت و چپاول بنا کرده است شما چگونه به اولاد صهیونیستها اعتماد کردید شئی را دریافت کردید و به قول معاون شما اگر تقلبی هم باشد باز آن را نشانه حسن نیت امریکا می داند؟......
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    محمد علی نجفی نه کارشناس مرمت نه معماری ربطی به میراث فرهنگی نداشت فقط چون وزیر اموزش پرورش نشد فرستادنش میراث تا اوضای میراث .. تر بشه
  • فرزانه ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    من نظر مسئولین را در مورد اشیای تاراج شده از ایران را که اکنون در موزه های کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده است بویژه در در موزه پاریس ، به 4 جلد کتاب ( تاراج میراث ملی ) از انتشارات وزارت امور خارجه جلب می نمانم .
  • مجتبی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دولت راستگویان که میگن همینه دیگه
  • مجتبی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دولت راستگویان که میگن همینه دیگه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مــــــــــــــــن سرهـــــــــــــــنگ نیستم.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    دوستان من،یاران و همراهان عزیزیم حال که در این برهه بستری فراهم شده است شلوار جین از پای درآورید و کردی بر پای کنید باشد که رستگار شوید
  • علی مزینانی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    "این ترفند مسئولین آمریکایی در کنار سهل انگاری مسئولین ایرانی، موجب شده است تا برخی از کارشناسان، بر تقلبی بودن این جام تاکید کنند." بی انصاف بودن دولت آمریکا امر جدید نیست، اما می شه بفرمایید "برخی کارشناسان" شامل کدوم کارشناسان می شه؟ دلایلی که اوردید همه درست اما به این خبر رسانی شما می گن مغالطه "علت بی ربط". چون آمریکا فلان جا و فلان جا حق ما رو خورده حتما اینجا هم داره دورغ می گه! من منتظر اسم کارشناسای مورد ادعای نویسنده محترم هستم.
  • میترا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مشرق جون خوشحالم که به این موضوع پرداختی هر چند دیر ولی بازم خوبه ! این شیر دال تقلبی را دادن تا میزان وادادگی و تسلیم ما را بسنجن تا راستی ازمایی را در مورد هوش ما انجام بدن این یه ترفند بود . مطمئن باشید گامهای دیگه را هم همینجوری تقلبی بر میدارند و در داخل عده ای قلم بدست ! به به و چه چه میکنن .
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    زیرنویس تصاویر خیلی عالی بود
  • mohsen ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    بابا دانشجو بابا پزشک بابا متخصص این همه آدم میان نظر میدن یا اسم می نویسن یا نوشته ناشناس اونوقت تو اومدی میگی دانشجوی پزشکی؟ با این کارت یا میخوای دانشجوی رشته پزشکی بودنتو به رخ بکشی یا می خوای با این کارت نظرتو قابل قبول تر کنی که در هر دوحالت حرکتت مذموم است
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    می دونه چیه مشرق خوشحالم خیلی خوشحالم وقتی تعداد لایکها رو می بینم متوجه میشم خوشبختانه تفکرات احمقانه و طالبانیسم شما از تعداد انگشتهای دستتون تجاوز نمی کنه واقعا ملت ایران منهای سه چهار میلیون همه معتدلند
  • امین س ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مشرق تایید کن اینقدر نوشتم!!! در جواب همه عزیزان باید بگم خب ماشالله تا تونستین یکجانبه نگری کردین،1- اول اینکه نه تنها مشخص نشده تقلبی باشه بلکه تکذیب هم شده،لذا اینقدر مطمئن چرا میگین تقلبی هست؟رو چه حساب؟2- ایران چند سال قبل هم از امریکا خواست این مجسمه رو پس بده ولی در دوره احمدی نژاد بود و گفت تا روابط ما خوب نشه پس نخواهیم داد3- حالا مگه کم کشورای دیگه اشیای عتیقه و تاریخی ایران رو در موزه هاشون نگه داشتن و اصلا به قول شما دزدیدند،فرانسه و انگلیس و..،امریکا هم مثل بقیه،لذا چرا در مورد فرانسه اینقدر دشمن سازی و دشمن پنداری نمی کنین؟؟؟ اگر امریکا چنایت کرده مگه اروپا کمتر جنایت کرده؟ مگه کم سلاح شیمیایی به دیکتاتور ها فروخته؟مگه فرانسه کم حق کشور ما رو خورده؟یا مثلا انگلیس4- دولت روحانی و تیم وزارت خارجه هرگز بر خلاف منافع ملی رفتار نمی کنن،امام خمینی هم هرگز نگفتن قطع رابطه با امریکا باید تا ابد باشه و شرایطی رو حتی برای بهبود کامل روابط با امریکا مطرح کردند..الان هم اوباما برای اولین بار اعلام کرد فکر تغییر رژیم نیست و به فتوای رهبری اشاره کرد و محترم شمرد...یعنی لااقل شرایط برای اعتماد سازی و آزمودن نیت امریکا برقرار شده و نباید از دست داد..فوقش نشد ایران با مذاکره هیچ چیزی از دست نمی دهد...شماها فکر می کنید با مذاکره نکردن چه چیزی نصیب ملت کردین؟ به جز اعتبار بخشیدن به صحبتهای اسرائیل و امریکا که ایران دیپلماسی نمی پذیرد...الان شما و اسرائیل و ملک عبد الله هم موضع هستین،دقت کردین؟ برین یه کم بیشتر تفکر کنین
  • وحید ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مگر شما به ایران و تاریخ ایران هم اعتقادی دارید که حالا نگران لبختد نجفی به این اثر تاریخی ایران هستید؟
  • علی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    فليضحكوا قليلا و ليبكوا كثيرا جزاء بما كانوا يكسبون (82) بايد به كيفر اعمالى كه ميكردند كم بخندند و زياد بگريند (82) فاء تفريع كه بر سر اين جمله آمده مى رساند كه مضمون اين جمله فرع تخلف ايشان از جهاد به اموال و جانها و خوشنودى به ترك اين فريضه الهى و فطرى است، كه انسان در زندگيش جز به انجام آن به سعادت نميرسد.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    وااااااااااااااااااای هنوز هم از این جور موجودات تو ایران زندگی میکنه؟
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    وقتی ۲۵ میلیونشون به احمدی نژاد رای میدادن هم همین اعتقاد رو داشتی یا ره مردم توهین میکردی و رایشون رو بی ارزش فرض میکردی؟
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    خاک برسر من که...
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    آقا محسن شما کامنت ندی کسی نمیگه کیبوردت خرابه
  • مجید رسولی ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    حتما تاریخ ما دروغه وجومونگ سوسانو راسته همین کارو کردید که دختراتون ازسن 4سالگی می خوان عین مانکنا باشن پسرای بزرگ وکوچیکتونم مانکن پرست
  • حسن ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    به نظر من جاشون همون خارج از کشور بهتره. بهتون برنخوره اما ما تاکنون نشان دادیم که نمی تونیم از آثار باستانی مون محافظت کنیم پس همون بهتر که خارج از ایران باشه اما لااقل سالم باشه.
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    25میلیون واقعا همش رای احمدی نژاد بود بابا شما چه رویی دارید؟!!!!!!!
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    زماني كه احمدي نژاد جون چفيه انداخت گردن مجسمه سرباز هخامنشي ! لابد شما خيلي به به و چه چه ميكردي !
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    چي شده شما نگران آثار باستاني شديد؟
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    دوستان درست میگن رضا جان، در زمان دکتر بیشتر از اینکه اثار باستانی به تاراج بره میریختن شبانه با پتک خرابشون میکردن....
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    با كمال تأسف رد پاي بعضي از آقايان وآقا زاده ها نيز درغارت آثار باستاني كشور عزيزمان وانتقال آنها به خارج از كشور ديده ميشه
  • یک دوست ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    اقای نجفی بهتره اول به سازمان وکانون جهانگردی برسد وبعد از اشنایی با میراث اینقدر خوشحالی کند .
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آقای امین س قلابی اش رو از دست فروش هم میشه خرید دیگه چه کاریه بری آمریکا بگیری فکر کنم قیمتش حدود 1000 تا 1500 تومان باشه .
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    مگه چیکار کرده؟ یکی از اشیای تارخی ایران رو که امریکایی ها پس دادن آورده ایران. حتما باید مثل رییس قبلی اشیای تاریخی رو حراج میکرد؟؟؟
  • پدرام ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق سعی کن بقیه تحلیل هات هم همینجوری منطقی باشه
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    ميشه بپرسم در دوره كدام رئيس جمهور دزديده شده
  • ايرانی ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    وای ی ی ی ی شما چقدر باهوشين !!!!
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    نجفي مچكريم.واقعا مچكريم يعني مچكريم.ملتفتي كه؟
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    احسنت بر جوالدوز!
  • یه بنده خدا ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    0 0
    امیدوارم آثار تاریخی ایران رو بهمون ندن.چون لااقل اونا بهتر ازش محافظت میکنن و برای بشریت حفظش میکنن.بیاد اینجا به هزار بهونه دوروزه یا نابود میشه یا سر به نیست میشه.
  • كريم ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    اونموقع كه تو پستونك بدهن داشتي ايشون مسئول ميراث فرهنگي كشور بودن محض اطلاع
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    انیشتن پرتی ها.......تقلبی بهمون انداختن........
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    مثلا الان همه فهمیدن این دانشجوی پزشکی کیه که بخواد خودشو به رخ بکشه؟
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    باید به این لبخند ژکوند اشک تمساح ریخت!
  • یه نفر ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    ناشناس محترم ، کلمه اجناس تاریخی رو خوب اومدی D; یه سر برو این عتیقه فروشی ها از این اشیا باستانی هم خیلی ارزون می فروشن به همه حتی شما دوست عزیز ، واقعا مدیری که فرق خر با خربزه رو ندونه باید چیکار کرد ؟!!!!!
  • یه نفر ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    حتما پس فردا می رن مجسمه مومیایی شده کوروش هم میارن !!!!D; اینو گفتم چون در ایران باستان کسی مومیایی نمی شده ولی از این آمریکایی ها و میراث فرنگی هیچ چیز بعید نیست بالاخره ایشون رییس سازمان میراث فرنگی هستند و نه فرهنگی
  • نوید ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    جدی؟؟؟؟؟ الان این دلیل بود دیگه؟ توجیه شدم!!
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    0 0
    و لابد نشریات و رسانه هایی که شبانه روزی در حال کوبیدن دولت سابق بودند حواسشان نبود به موارد مورد نظر شما اشاره کنند!! بس است. خیلی پستید.
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    پس رای به فک و فامیل شما بود نکنه؟ شما حتی ۴ سال بعدش با اون وضع فجیع تحریم هایی که برای ایران خریدید و خودتون رو منجی جا زدید نتونستید بیشتر از ۵۰ درصد از رای مردم رو بگیرید. هنوز هم ادعاتون میشه؟ درباره لغاتی که تو فرهنگ فارسی شرم، حیا، خجالت و مترادف اینها معنی میشه چیزی شنیدی تا الان؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس