به گزارش مشرق به نقل از مهر، نظامالدین برزگری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از جزئیات جدید حادثه اتوبوس اسکانیا در جاده قم خبر داد و گفت: به نظر می رسد دولت باید به صورت جدی فرضیه سرعت بالای راننده را بررسی کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: کارگروه ویژه ای در سازمان ملی استاندارد برای بررسی این حادثه و با تمرکز بر روی لاستیک خودرو تشکیل شده که بر اساس آن، مشخص شده لاستیک از بهترین کیفیت و متعلق به یک برند مطرح و کاملا استاندارد جهانی است.
وی، دو پوسته شدن لاستیک را از جمله عوامل بروز این سانحه دانست و تصریح کرد: البته فرضیه سرعت بالا بیش از هر چیز در دلایل وقوع چنین حادثه ای خودنمایی می کند، این در شرایطی است که پلیس سرعت متوسط را 93 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده در حالی که با توجه به محاسبات انجام شده از سوی استاندارد متوسط سرعت این اتوبوس 140 کیلومتر بر ساعت بوده است.
به گفته برزگری، بررسی محل حادثه گویای این واقعیت است که لاستیک علت اصلی بروز حادثه نبوده در حالی که برخی مسئولان اصرار دارند که کیفیت لاستیک را زیر سئوال برده و موضوع را هرچه سریعتر خاتمه دهند.
از احمدی نژاد تذکر گرفتم
رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با تاکید بر اینکه مصوبه دولت دهم مبنی بر به تعویق افتادن نصب اجباری دو ایربگ بر روی خودروها را اجرا نمی کند، تاکید کرد: حتی عدم عمل به این مصوبه به دلیل اینکه جان مردم در خطر است، از سوی بنده منجر به دریافت تذکر از رئیس جمهور دولت دهم نیز شده است.
وی خاطر نشان کرد: در دولت گذشته و به خصوص در زمان وزارت علی اکبر محرابیان بارها و بارها از بنده درخواست شده تا برخی مصوبات و یا توصیه های خارج از قانون را عمل کنم در حالی که هیچگاه این کار را نکرده ام و حتی محرابیان پیغام داد که رئیس جمهور از دست من ناراحت است.
برزگری گفت: هم اکنون هر پنجشنبه وزیر صنعت معدن و تجارت جلسه برگزار می کند که بنده نیز در آن حضور دارم و در مورد استانداردها بحث صورت می گیرد، البته تمرکز بر روی استانداردهای خودرو نیز صورت گرفته به نحوی که به وزیر صنعت و معدن و تجارت پیشنهاد کردم که قیمت خودرو را رها کند و از خودروسازان برنامه ارتقای کیفیت و توسعه پلت فرم بخواهد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: قرار بر این است که وزیر صنعت معدن و تجارت یک جلسه برای بررسی برنامه های ارتقای کیفیت خودروسازان برگزار کند. برزگری همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: آماری که از تلفات جاده ای اعلام می شود، تماما مربوط به تلفات جاده ای نیست بلکه بیشتر آمار تلفات مربوط به موتورسیکلت و عابران پیاده است در حالی که هیچگاه از این آمار سخن گفته نمی شود.
به گفته وی، اینکه موتورسیکلت سواران کلاه ایمنی بر سر نمی گذارند، وظیفه استاندارد نیست که آنها را کنترل کند و وظیفه دستگاه های دیگر از جمله پلیس است.
لابی ویژه خودروسازان با برخی مسئولان
برزگری با انتقاد شدید از عملکرد خودروسازان در رابطه با اجرایی نکردن مصوبه نصب دو ایربگ، خاطر نشان کرد: برخی از خودروسازان با لابی های ویژه ای که در دولت قبل با برخی مسئولان داشتند مصوبه ای را با امضای معاون اول رئیس جمهور دریافت کردند که بر مبنای آن، نصب دو ایربگ به صورت اجباری تا سال آینده به تعویق بیافتد در حالی که هیچگاه من این مصوبه را اجرا نکردم.
وی ادامه داد: بنده نمی توانستم رئیس جمهور را ببینم در حالی که برخی خودروسازان با حضور در دفتر وی، برخی مصوبات را برای به تعویق انداختن اجرای استانداردها دریافت می کردند.
سرنگهای غیراستاندارد
برزگری همچنین در مورد سرنگهای آلوده نیز اظهار داشت: با بررسی های انجام شده از سوی سازمان استاندارد بر روی 40 برند سرنگ، مشخص شد پنج نمونه آنها غیراستاندارد است که البته این غیراستاندارد بودن به معنای آلوده بودن این سرنگها نبود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: البته مسئول رسیدگی به آلوده بودن یا نبودن سرنگها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
رئیس سازمان ملی استاندارد از لابی ویژه خودروسازان با برخی مسئولان در دولت دهم به شدت انتقاد کرد و گفت: بنده در دولت قبل نمی توانستم رئیس جمهور را ببینم در حالی که برخی خودروسازان با حضور در دفتر وی، برخی مصوبات را برای به تعویق انداختن اجرای استانداردها دریافت میکردند.