طرح موضوع مذاکره با آمریکا از سوی مقامات کاخ سفید با هدف تبدیل این وسیله وحدت ملی به وسیله اختلاف و شکاف در میان فعالان سیاسی و مردم صورت گرفته است؛ البته اینکه ادعای آمریکایی‌ها برای گفت‌وگو با ایران تا چه اندازه با حسن نیت همراه بوده و اینکه اساساً گفت‌وگوی مورد نظر آنها چه تفاوت‌هایی با مذاکره به معنای واقعی آن دارد، باید در جای خود بررسی شود.

گروه سياسي مشرق –  مفهوم "مذاکره" در ادبیات روابط بین الملل و سیاست خارجی، به فرآیندی اطلاق می‌شود که دو طرف برای حل و فصل اختلاف و یا تعمیق روابط دوستانه با نیت تعامل در آن وارد می شوند. اصلی ترین شرط برقراری یک مذاکره، حسن نیت طرفین است. در واقع اگر دو طرف با حسن نیت در یک مذاکره وارد شوند، می توان به موفقیت آن امیدوار بود و در غیر این صورت، مذاکره واقعی شکل نخواهد گرفت.

طی روزها و هفته های گذشته، موضوع مذاکره ایران و آمریکا با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک به سوژه داغ رسانه های دنیا تبدیل شد. اتفاقات پیرامون سفر هیئت ایرانی به نیویورک، از جمله دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزرای خارجه گروه کشورهای 1 + 5 و دیدار دوجانبه با وزیر خارجه آمریکا، تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور ایران و .... افکار عمومی را به سمت آغاز مذاکرات گسترده تر میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا سوق داد.

طرفین یک مذاکره با اهدافی از پیش تعیین شده در آن شرکت می کنند و همه تلاش خود را چه پیش از مذاکره و چه در حین انجام آن مصروف رسیدن به این اهداف می نمایند. اساساً مذاکره ابزاری است برای تحقق این اهداف و خود آن فی نفسه موضوعیتی ندارد، لذا مذاکره برای مذاکره بی معنی است. در موضوع مذاکره ایران و آمریکا، به‌رغم بدبینی جمهوری اسلامی ایران به این مذاکرات، طرف آمریکایی بارها و بارها اشتیاق خود را به آغاز گفتگوها با ایران نشان داده است.



البته اینکه ادعای آمریکایی ها برای گفتگو با ایران تا چه اندازه با حسن نیت همراه بوده و اینکه اساساً گفتگوی مورد نظر آنها چه تفاوت هایی با مذاکره، به معنای واقعی آن دارد، باید در جای خود بررسی شود.

در ادامه به بررسی دلایل نیاز آمریکایی ها به مذاکره با ایران خواهیم پرداخت. آمریکایی ها از طرح موضوع مذاکره با ایران اهداف خاصی را دنبال می‌کنند که عیناً از نیازهای آنها، چه در سطح داخلی ایران و چه در سطح بین‌المللی منشأ می‌گیرد.

1. تبدیل وسیله وحدت ملت ایران به وسیله اختلاف
موضوع خصومت آمریکا با انقلاب اسلامی و ضرورت اصرار بر دشمنی با آمریکا، یکی از موضوعات مورد توافق مردم و اکثر جناح ها و جریان های سیاسی داخل ایران بوده است. تاریخچه طولانی دشمنی آمریکا و دخالت های آشکار و پنهان این کشور در امور داخلی ایران یکی از عوامل اصلی این خصومت بوده است. به بیان دیگر می توان گفت که موضوع دشمنی با آمریکا به نوعی دستمایه وحدت ملی بوده است و این وحدت ملی، مهم ترین مؤلفه قدرت نرم جمهوری اسلامی به شمار می رود. قدرتی که باعث تثبیت جمهوری اسلامی در منطقه پرآشوب و پرتنش خاورمیانه بوده است.

طرح موضوع مذاکره با آمریکا از سوی مقامات کاخ سفید در وهله اول با هدف تبدیل این وسیله وحدت ملی به وسیله اختلاف و شکاف در میان فعالان سیاسی و مردم صورت گرفته است. (اينها مى‌خواهند با اين جنجالها، همين وسيله وحدت را، به وسيله اختلاف تبديل كنند. اين عليه آن، آن عليه اين. اين بگويد مذاكره، آن بگويد مذاكره چه فايده‌اى دارد؛ آن يكى بگويد چه ضررى دارد؟ يك عدّه از اين طرف بحث كنند، يك عدّه از آن طرف بحث كنند! و اينها هم اين وحدت عظيم ملى را كه ملت ايران در مقابله با حضور دشمن دارد، به اختلاف ملت ايران تبديل كنند.) (بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه  ۱۳۷۶/۱۰/۲۶)

2. حل مشکلات پیش روی آمریکا در منطقه خاورمیانه
سیاست خارجی آمریکا طی سال های دهه 1990 و 2000 با چالش های جدی در جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه روبرو بوده است. لشکرکشی به عراق در سال 1990، افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003، عملاً آمریکا را در باتلاق خاورمیانه فرو برد. طولانی شدن جنگ هایی که قرار بود در محدوده زمانی مشخص به نتیجه برسد، افکار عمومی آمریکا و جهان را بر ضد سردمداران کاخ سفید بسیج کرد.

در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر مهم و تأثیرگذار منطقه می‌توانست نقش بی بدیلی را در حل و فصل این بحران ها ایفا نماید و آمریکایی ها به خوبی به این واقعیت واقف هستند. این جمهوری اسلامی ایران است که می تواند آمریکا را از باتلاق عراق و افغانستان نجات دهد، شاهد مثال این نقش آفرینی بی بدیل نیز حضور مؤثر جمهوری اسلامی در کنفرانس بن برای بازسازی افغانستان و فرآیند دولت سازی در عراق می باشد.

بحران سوریه که اکنون بیش از دو سال از آغاز آن می گذرد، نیز یکی دیگر از معماهای سیاست خارجی آمریکاست که کاخ سفید برای حل آن، نیازمند جلب همکاری جمهوری اسلامی ایران است. لذا استمداد از ایران برای حل و فصل بحران های منطقه، یکی دیگر از اهداف و نیازهای آمریکا در موضوع مذاکره با ایران است.

3. حفظ ژست و جایگاه ابرقدرتی
آمریکایی ها در موضوع مذاکره با ایران، علاوه بر رفع مشکلات پیش روی خود در منطقه خاورمیانه، هدف دیگری را نیز دنبال می کنند که این هدف عبارت است از: حفظ ژست و جایگاه ابرقدرتی. آمریکا که پس از جنگ اول خلیج فارس و پایان دوران جنگ سرد، بر خلاف واقعیات جهان، ادعای آغاز دوران نظم نوین جهانی و دنیای تک قطبی را دارند، نمی خواهند پرستیژ ابرقدرتی شان خدشه و آسیب ببیند. وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به مذاکره، به عنوان دولتی که طی سی و چهار سال گذشته، دشمنی با آمریکا را جزو اصول اساسی خود اعلام کرده است، می تواند سبب تثبیت جایگاه آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی باشد.

(اصل مذاكره با ايران، براى امريكا به عنوان ابرقدرت، بسيار مهم است. ممكن است بعضى تعجّب كنند و بگويند مگر ايران چيست كه براى امريكاى ابرقدرت، مهم است كه با ايران پشت ميز مذاكره بنشينند؟! بله، بسيار مهّم است. اتّفاقاً چون ابرقدرت است، برايش خيلى مهّم است. ابرقدرت، يعنى آن قدرتى كه از همه قدرتهاى سياسى دنيا بالاتر است و مى‌تواند اراده خود را بر آنها تحميل كند ... ابرقدرتى با اين همه ادّعا، با اين همه باد و بروت جهانى و سياسى، يك جا هست كه برايش ارزش و اعتبار و احترامى قائل نمى‌شوند؛ آن يك جا كجاست؟ جمهورى اسلامى ايران. جمهورى اسلامى و ملت ايران، هيبت‌شكن ابرقدرت امريكا در دنيا شدند...
براى امريكا مهم است كه ايران اسلامى كه از روز اوّل به دلايل روشنى در مقابل امريكا ايستاد و تسليم امريكا نشد و گفت كه با امريكا مذاكره نمى‌كنم، حالا بگويد كه بسيار خوب، چَشم، ما هم مذاكره مى‌كنيم! مى‌گويند بفرما، ابرقدرتى كامل شد! اين منطقه‌اى هم كه زير بار نمى‌رفت، زير بار آمد؛ اين‌جا هم عتبه را بوسيدند! بنابراين، صِرف مذاكره برايشان خيلى مهّم است.) (بیانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه  ۱۳۷۶/۱۰/۲۶).
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    امریکا ایران را در گوشه رینگ انداخته است چه نیازی دارد که با ایران مذاکره کند ؟ اما چرا امریکا یک تاجر است - نیاز دارد تا به جای نابودی ایران از امکانات آن استفاده کند - متاسفانه خیلی از اصول گرایان پخته تشریف دارند و چون در قدرت هستند نمی خواهند بفهمند
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    فعلا اين دولت آمريکا است که مرخصي بدون حقوق گرفته و گوشه رينگ است .
  • میترا ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق اگه امریکا نیاز داره چرا ما باید بهش کمک کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا یکی جوابمو بده . مرگ بر امریکا زنده باد ایران اسلامی مقتدر
  • محمد ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    تحليل شما غلط است. اگر يك طرف دعوا داراي قدرت برتر باشد، نيازي به درخواست مذاكره يا جنگ رسانه‌اي ندارد. اين آمريكاست كه در برابر منطق جمهوري اسلامي به گوشه رينگ كشانده شده و به دليل ادعاهاي واهي و جنگ‌طلبانه در جهان مورد تمسخر قرار گرفته است. اگر ايران در اين معادله دست برتر را نداشت، سال‌ها بود همچون عراق و افغانستان در اشغال آمريكايي‌ها بوديم. ممنون از مشرق.
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    جانم فدای سید علی
  • شناص ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    نیازمند بود بگریید بر حال تباه خویش :(
  • محمد ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    اتفاقاً نبايد كمكش كنيم تا جون آمريكايي‌هاي جنگ طلب در بياد. قضيه اين روزها، من رو ياد قرآن سر نيزه كردن و آن صلح مرگبار مي‌اندازه.
  • حسین ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    ba salam. if so why did we support them in Afghanistan and Iraq?
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    از سه دلیلی که آوردید اولی کشک بود دومی درست بود و سومی هم درست بود
  • پارسا ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    خدا را بر این عرضم شاهد میگیرم قسم به خدا اقای خامنه ای با این درایت، کلان نگری، زمان شناسی و بلند نظری که با هر دولتی به روش خودش اهداف ایران عزیز را پیش می برد، یک نعمت خاص الهی است.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    اگر امریکا نیاز داره ما با تورم 40 درصدی رشد اقتصادی منفی 2 درصدی و بیکاری 20 در صدی خیلی بیشتر از امریکا نیاز داریم.خواهش می کنم چاپ کنید
  • albert ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    دوباره توهم?!!
  • وارفته ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    چون مردمش فقیر شده اند حقوق کارمنداش شده ماهی 200 دلار و لبنیات 300 درصد گران شده ولی کیفیتش 300 درصد افت داره و اختلاص در آمریکا زیاد شده و مردمش روانی شدن سرخیابون باهم درگیر میشن و از مصرف بنزین نامرغوب که ما تکنولوژیش را بهشان نمیدیم سرطان زیاد شده-آها تو خیابونا دخترا منتظر ماشینهای پسرا هستن-و دلایل زیادی هست که آمریکا نیاز داره منت کشی ما را بکنه-ماشیناشون 3 برابر شده بدبختها!!!!!
  • نیک ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    نقش صهیونیست‌ها در تعطیلی دولت آمریکا/اوباما زیر فشار مخالفان رابطه با ایران
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    مرگ بر صهيونيست
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    0 0
    اتفاقاً همه اينا كه گفتي هست، تو از اخبار روز دنيا بي خبري تقصير بقيه نيست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس