کد خبر 253658
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴

عسگر‌اولادی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی همان نرخ مبادله‌ای را مدنظر قرار داده است، گفت: اکنون نرخ مبادله‌ای به اضافه خرج‌ها و تخصیص آن پس از چهار ماه با سود ۲۲ درصد، همان ۳ هزار تومان بازار می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، در ادامه بررسی نرخ ارز در مناظره کارشناسان اقتصادی و دیگر مسئولان، اسد‌الله عسگر‌‌اولادی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و چین با بیان اینکه در این جلسه به دنبال چالش نیستیم اظهار داشت: قرار است در این جلسه با یکدیگر مشورت کنیم.
 
وی با بیان اینکه 56 سال است که با نرخ ارز سروکار دارم گفت: نرخ واقعی یکی از آرزوهایی است که باید به آن برسیم و نرخ ارز باید به صورت واقعی تعیین شود.
 
وی افزود: پیش از این هم که مسئولان بانک مرکزی نرخ ارز را اعلام کرده‌اند با آنان مخالفت کردم و گفتم عدد بیان شده واقعی نیست.
 
عسگر‌اولادی با اشاره به اینکه قیمت واقعی ارز باید کارشناسی شده باشد، گفت: در سی و پنج سال پس از انقلاب، نرخ ارز واقعی نبوده و آن را بر مبنای شناور مدیریت شده ساماندهی کردند.
 
وی با اشاره به اینکه 85 درصد اقتصاد کشور دست دولت است، گفت: با این وجود بانک مرکزی آنگونه که دلش می‌خواهد نرخ ارز را هدایت می‌کند.
 
رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و چین تأکید کرد: هیچ صادر‌کننده‌ای معتقد به افزایش نرخ ارز نیست چرا که در فصل محدودی سود‌آوری آنان بیشتر و بلافاصله قیمت کالاهای صادراتی افزایش و این چرخه باز می‌گردد.
 
وی با تأکید بر اینکه به دنبال نرخ ارز واقعی هستیم، گفت: مکانیزم تعیین نرخ ارز در کشورها این است که چند کالای کشاورزی، خدماتی و تولیدی با یکدیگر سنجیده می‌شود و به نسبت آن نرخ ارز اعلام می‌شود.
 
وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که کار کارشناسی روی تولید ناخالص داخلی، دریافت و پرداخت‌ها و صادرات و واردات انجام شود اما متأسفانه چنین نبوده است.
 
عسگر‌اولادی با بیان اینکه گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی همان نرخ مبادله‌ای را مدنظر قرار داده است، گفت: اکنون نرخ مبادله‌ای به اضافه خرج‌ها و تخصیص آن پس از چهار ماه با سود 22 درصدی آن همان 3 هزار تومان بازار می‌شود و مبنای آن همان نرخ مبادله‌ای بوده است.
 
وی افزود: باید پایه واقعی نرخ ارز بر مبنای رفاه و آسایش مردم تعیین شود و اکنون نسل حقوق‌بگیر ما نمی‌تواند زندگی خود را بچرخاند و بیشتر آنها متضرر شده‌اند.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و چین با بیان اینکه در بحث‌های بعدی درباره چگونگی کنترل تورم و تعیین نرخ ارز سخن خواهم گفت، تأکید کرد: اینکه چرا تورم با این نرخ باشد درباره آن توضیحاتی خواهم داد؛ امیدوارم دولت تدبیر و امید با توجه به امیدی که به جامعه داده، رفاه و آسایش را به مردم هدیه کند.

عسگر‌اولادی: نه طرفدار افزایش و نه طرفدار کاهش قیمت ارز هستم

اسدالله عسگراولادی در برنامه مناظره گفت: من نه طرفدار افزایش و نه طرفدار کاهش قیمت ارز هستم و فقط به دنبال این هستم که یک قیمت منطقی با توجه به شرایط موجود برای نرخ ارز در نظر گرفته شود.

اسدالله عسگر اولادی در برنامه مناظره در پاسخ به سوال حضار این برنامه گفت: برای اینکه من بتوانم بحث خود را آغاز کنم نیاز دارم دو مقدمه را بازگو کنم.

وی با اشاره به اینکه شهید رجایی در دوران ریاست جمهوری‌اش گفت جمعیت کشور ما 36 میلیون نفر است و کابینه من نیز 36 میلیون نفری است اظهار داشت: اکنون جمعیت ایران به 76 میلیون نفر رسیده و هر سال حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت زیر 20 سال وارد جمعیت بالای 20 سال می‌شود بنابراین سالانه حداقل 700 تا 800 هزار شغل قطعی نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین بودجه کشور چند راه و منبع بیشتر وجود ندارد گفت: اولین منبع ما مالیات است و پس از آن فروش اموال مطرح می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به وضعیت دریافتی‌های ارز در بودجه سالانه کشور خاطرنشان کرد: دو روش برای دریافت ارز وجود دارد که اولین آن‌ها صادرات نفت و میعانات گازی و دیگری صادرات غیرنفتی است.

عسگر اولادی با اشاره به اینکه اگر ارز ارزان شود واردات افزایش پیدا خواهد کرد و مشکلات برای تولید زیاد می‌شود گفت: نتیجه ارز ارزان‌قیمت ورود قاچاقچیان به بازارهای داخلی است.

وی ادامه داد: اول باید نگاه علمی به نرخ ارز داشته باشیم بعد نگاه صنفی.

عسگر اولادی با اشاره به اینکه نرخ ارز کمتر از 2400 تومان مشکلاتی برای اقتصاد بوجود خواهد آورد گفت: من نه طرفدار افزایش قیمت و نه طرفدار کاهش قیمت ارز هستم فقط به دنبال این هستیم که یک قیمت منطقی را با توجه به شرایط موجود برای نرخ ارز بوجود آوریم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه الان نباید انتظار داشت تا رئیس کل بانک مرکزی در این برنامه حضور پیدا کند گفت: در آینده وقتی برخی از وزرا در این برنامه حضور پیدا کردند حتما رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور پیدا می‌کند. من سه روز قبل با آقای سیف گفت‌‌وگو کردم وی به من گفت در حال حاضر به دنبال پیدا کردن راهکاری برای کنترل نرخ ارز و یک قیمت منطقی برای آن هستیم.

عسگر اولادی با اشاره به اینکه باید از دولت فعلی حمایت کرد گفت: اگر تحریم‌های جدید که روی میز است اجرایی شود حتما صادرات نفت به صفر خواهد رسید و آن موقع است که نمی‌دانیم باید چه کار کنیم که من امیدوارم با گفت‌وگو مانع اجرای این تحریم‌ها شویم و حتی تحریم‌هایی که هم‌اکنون بر اقتصاد ایران وضع شده نیز باید برطرف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما در یک کشتی سوار شده‌ایم و با جنگ و ستیز نمی‌توانیم به سرمنزل مقصود برسیم بنابراین در ابتدا باید شرایط کشور را ساماندهی کنیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس