کد خبر 25237
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴

مرتضي رضايي طراح و کارگردان بازي "مير مهنا" با اشاره به اينکه مهمترين منبع پژوهشي اين بازي مجموعه "بر جاده‌هاي آبي سرخ" نادر ابراهيمي بوده بر لزوم همراهي نويسندگان ادبي با گروه‌هاي فعال در زمينه بازي‌هاي رايانه‌اي تاکيد مي‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، کساني که با تاريخ مبارزات چهره‌هاي معاصر در جنوب ايران با بيگانگان آشنايي دارند با نام مير مُهَنّا نيز روبه رو شده‌اند که وي دوره‌اي با هلندي‌ها و انگليسي‌هايي که در خليج فارس حضور داشتند به مبارزه پرداخت.

همچنين کساني که به ادبيات علاقه‌مند هستند و به ويژه آثار زنده‌ياد نادر ابراهيمي را خوانده‌اند نيز با اين شخصيت آشنايي دارند چراکه ابرهيمي در اثر چند جلدي "بر جاده‌هاي آبي سرخ" داستان زندگي و مبارزات اين شخصيت را در قالب داستاني مرور مي‌کند.

حال چندي پيش مرتضي رضايي طراح و نويسنده بازي‌هاي رايانه‌اي يک بازي با نام "مير مهنا" ساخت و اتفاقا مورد توجه کانون‌هاي مرتبط با بازي ها رايانه‌اي قرار گرفت و جوايزي را نيز براي وي به ارمغان آورد.

در نگارش اين بازي، رضايي از منابع مختلفي بهره برده که مهمترين آنها را کتاب نادر ابراهيمي مي‌داند.

وي که در نظر دارد بر همين اساس يک انيميشن هم بسازد در اين‌باره گفت: وقتي کتاب‌هاي نادر ابراهيمي را مي‌خواندم به دليل شيوايي و رواني آنها جذبشان مي‌شدم و وقتي تصميم گرفتم درباره شخصيت ميرمهنا بازي‌نامه بنويسم به منابع مختلفي مراجعه کردم ولي هيچ اثري به جامعي و جذابي "بر جاده‌هاي آبي سرخ" پيدا نکردم.

وي ادامه داد: آنچه ابراهيمي در اين مجموعه آورده نشان مي‌دهد که پيشينه پژوهشي دارد و حرف‌هايي که خيلي کتاب‌ها نزده‌اند در اينجا بازگو مي‌شود.اين کمک مي کند که شخصيت به خوبي معرفي شود و قالبي مستند هم دارد در حاليکه حتي در اثر "روابط هلندي‌ها با خليج‌فارس" نوشته ويلم فلور اين جزئيات وجود ندارد همچنين در کتاب فلور احساس مي‌شود که از منظر درباري نوشته شده و صداقت و شفافيت اثر زنده‌ياد ابراهيمي را ندارد. در کتاب ويلم فلور، ميرمهنا دزد و راهزني معرفي مي‌شود و به وجهه مردمي وي اشاره‌اي نمي‌شود.

رضايي درباره داستاني که در بازي "مير مهنا" مورد اشاره است، ‌توضيح داد: قرن 17 ميلادي خليج فارس و جزيره خارک توسط نيروهاي کمپاني هند شرقي اشغال شد و ماجرايي بازي از جايي آغاز مي شود که حنانه دختري از اهالي جزيره خارک، با يورش سربازان کمپاني هند شرقي به خانه آنها دستگير و در سياه چال قلعه موسلستاين که مقر فرماندهي کمپاني هند شرقي است زنداني مي‌شود. در بازي ميرمهنا بازي‌کننده اصلي يک جوان جنوبي است که براي نجات خواهرش حنانه با ياران ميرمهنا همسو و همراه مي‌شود و با متجاوزان به وطن مبارزه مي‌کند.

نويسنده بازي‌نامه "مير مهنا" که با مشارکت بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي و زير نظر متخصصان استوديو بازي‌سازي اسپريس پويانما ساخته شده، اضافه کرد: داستان در مجموعه نادر ابراهيمي در 3 تا 4 سال روايت مي‌شود ولي در بازي ما فقط 3 روز را مرور کرده‌ايم و به همين دليل همه شخصيت‌هايي که در "بر جاده‌هاي آبي سرخ" آمده‌اند در بازي ما نيستند البته چندي پيش ساخت يک انيميشن پيشنهاد شده که سيناپس آن را نوشته و تحويل داده‌ايم. در آن اثر مفصل تر درباره مير مهنا و يارانش صحبت مي‌شود که البته در آن کار هم مبناي اصلي ما آثار نادر ابراهيمي است.

وي با تاکيد بر اينکه در تيتراژ بازي "مير مهنا" به منابع پژوهشي به ويژه کتاب چند جلدي "بر جاده‌هاي آبي سرخ" اشاره شده است عنوان کرد که در تلاش است در بسته‌بندي جديد بازي هم اشاره‌اي به اين مساله بشود.

رضايي در بخش ديگر صحبت‌هايش درباره لزوم توجه به منابع ادبي در بازي ها رايانه‌اي تشريح کرد: فکر مي‌کنم استفاده از منابع غني ادبي ضرورتي است که بايد از سوي همه دوستان جدي‌تر گرفته شود. اين منابع ادبي چه در ادبيات کهن و چه معاصر موجود است. طراحان بازي لازم است در کنار تکنيک به لزوم توجه به متن خوب هم دقت کنند که تقويت بازي‌نامه‌ها مي تواند در همکاري نويسندگان و پژوهشگران ادبي محقق شود.

اين طراح بازي‌هاي رايانه اي عنوان کرد: منابع ادبي و اسطوره‌اي ما به قدري غني است که خارجي‌ها از آنها الهام مي گيرند ولي دنيا تشنه اين است که اين گونه آثار را از کشور خودمان دريافت کند. ما بايد آثاري با رنگ و بوي ايراني توليد کنيم که از داستان تا گرفيک و فضا و طراحي شخصيت‌ها همگي ايراني باشد.

وي در پايان گفت: من از نويسندگان و کارشناسان ادبي مي‌خواهم که در کنار ما قرار گيرند. اولش شايد سخت باشد ولي به مرور آنها نيز به ساختار اين کار آشنا مي‌شوند. اين مشکل شايد در ابتداي راه فيلمنامه نويسي هم براي نويسندگان وجود داشت که نمي‌دانستند چگونه متني بنويسند که قابل اجرا براي کارگردان و بازيگران باشد ولي در گذر زمان اين مسائل برطرف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس