من سخنان امـروز پرزيـدنت اوبامـا را با دقت دنبـال کردم؛ در صورت عزم سياسي رهبران آمريکا و خودداري از دنبال کردن منافع گروه هاي فشار جنگ‌طلب، مي‌توان به چارچوبي براي مديريت اختلافات رسيد. در اين چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بين المللي بايد مبنا باشد؛ البته در اين زمينه انتظار ما از واشنگتن شنيدن صداي واحد است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران در سخنان مهمي در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد، ضمن تبيين دقيق شرايط و اوضاع کنوني منطقه و نظام بين الملل، پيشنهادات و راهکارهايي از سوي جمهوري اسلامي ايران در راستاي برون رفت از اوضاع پيش روي جامعه جهاني ارائه کرد.

این در حالی است که به‌رغم حضور دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هنگام سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا؛ "جان کری" همتای آمریکایی ظریف، در اقدامی خلاف آداب دیپلماتیک، هنگام سخنرانی روحانی از حضور در مجمع عمومی خودداری کرد.

همچنین هیئت اعزامی رژیم صهیونیستی نیز پیش از آغاز سخنرانی روحانی، تالار محل برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل را ترک کرد.

روحانی در سخنان خود، موضع جالبی را اتخاذ کرد که از دید رسانه‌های تیزبین غربی نیز مخفی نماند. وی بدون اشاره صریح به لحن ملتمسانه نامه‌های مکرر اوباما به مقامات ایرانی که در سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نیز به‌صراحت از آنها یاد شد، تأکید کرد که "انتظار جمهوری اسلامی ایران، شنیدن صدای واحد از سوی واشنگتن است." روحانی با بیان این عبارت کنایه‌آمیز، این حقیقت را مطرح کرد که موضع طرح‌شده از سوی اوباما که توسط نویسندگان نطق وی به او دیکته شده است با موضع شخصی وی تفاوت دارد.


متن کامل سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمد لله رب العالمين و الصلوه و السلام علي سيدنا و نبينا محمد و اله الطاهرين و صحبه المنتجبين»

آقاي رئيس، آقاي دبيرکل، عاليجنابان، خانم‌ها و آقايان

در آغاز مايلم تبريکات صميمانه خود را به مناسبت انتخاب شايسته جنابعالي به رياست مجمع عمومي ابراز نمايم و از تلاش هاي جناب آقاي بان کي مون نيز تقدير نمايم.

آقاي رييس

جهان ما جهاني پر از بيم و اميد است: بيم جنگ و مناسبات خصومتآميز منطقهاي و جهاني، بيم رويارويي هويتهاي مرگبار مذهبي، قومي و ملي، بيم نهادينه شدن خشونت و افراطيگري، بيم فقر و تبعيض خُرد کننده، بيم تباهي و نابودي منابع حياتي، بيم بيتوجهي به کرامت و حقوق انسان و بيم غفلت از اخلاق.

در برابر همه اين بيمها، اميدهاي جديدي نيز وجود دارد: اميد اقبال مردم و نخبگان در سراسر جهان به "آري براي صلح و نه براي جنگ"، و اميد به ترجيح گفت و گو بر ستيز، و اعتدال بر افراط.

يک نمونه زنده، گزينش هوشيارانه اميد و تدبير، و اعتدال توسط مردم بزرگ ايران در انتخابات اخير است؛که با تبلور مردم سالاري ديني و انتقال آرام قدرت اجرائي نشان داد که ايران لنگرگاه ثبات در درياي ناآرامي هاي منطقه اي است. اعتقاد راسخ حکومت و مردم ما به صلح پايدار، ثبات، آرامش، حل مسالمت آميز مناقشات و تکيه بر آراء عمومي به عنوان پشتوانه قدرت، مقبوليت و مشروعيت، نقشي والا در فراهم کردن چنين محيط امني داشته است.

آقاي رئيس،خانم ها و آقايان

دوران حساس انتقالي کنوني در روابط بين الملل مشحون از خطرات، و البته توأم با فرصت هاي کم نظيري است. هرگونه محاسبه نادرست از وضعيت خود و ديگران، آسيب هاي تاريخي را در بر دارد تا جايي که خطاي يک بازيگر، اثرات منفي بر همگان خواهد داشت. آسيب پذيري، پديده اي جهاني و فراگير شده است.

در اين گذر حساس در تاريخ مناسبات جهاني، عصر بازي هاي با حاصل جمع صفر پايان يافته است؛ولي هنوز معدودي از بازيگران روش ها و ابزارهاي کهنه شده، و عميقاً ناکارآمد را بکار مي گيرند تا برتري و سلطه پيشين خود را حفظ کنند. نظامي گري و استفاده از ابزارهاي نظامي و خشن براي انقياد ديگران، نمونه ناکارآمدي از تداوم کنش هاي کهنه در شرايط نوين است.

اقدامات زورمدارانه اقتصادي و نظامي براي حفظ و تداوم سلطه و برتري گذشته، با مجموعه اي از قالب هاي مفهومي همراه شده که همگي ضد صلح، ضد امنيت، ضد کرامت انساني و ضد آرمان هاي بشري مي باشند. از جمله اين قالب هاي مفهومي، يکسان سازي جوامع و تعميم ارزش هاي غربي بعنوان ارزش هاي جهاني است. قالب ديگر، حفظ فرهنگ جنگ سرد و تقسيم دو اردوگاهي جهان به "ماي برتر" و "ديگران دون تر" مي باشد. قالب ديگر مفهومي، ايجاد ترس و تهديد، از برآمدن بازيگران نوظهور در جامعه جهاني است.

در چنين فضائي، خشونت هاي دولتي و غيردولتي، مذهبي و فرقه اي و حتي نژادي افزايش يافته و هيچ تضميني وجود ندارد که دوران آرامش بين قدرت هاي بزرگ نيز در دام گفتمان ها، رفتارها و کردارهاي خشن گرفتار نيايد. تاثير فاجعه بار روايت هاي افراطي و خشن را نبايد دست کم گرفت.

در اين ميان، خشونتِ راهبردي که در تلاش براي حذف بازيگران منطقه اي از فضاي عمل طبيعي آنها، سياست هاي موسوم به مهار، تغيير نظام هاي سياسي از بيرون مرزها، و تلاشي که براي بر هم زدن حدود و ثغور سياسي متبلور مي شود، بسيار خطرناک و تنش آفرين است.

در گفتمان متعارف سياسي بينالمللي، يک مرکز متمدّن با حاشيههاي غيرمتمدن به تصوير در آمده است. در اين تصوير نسبتِ کانون قدرت جهاني و حاشيهها، نسبتي آمرانه قلمداد شده است. گفتمان مرکزگرايي شمال و حاشيهگرايي جنوب سبب استقرار نوعي نظم تکگويي و مونولوگ در سطح روابط بينالمللي شده است. ايجاد مرزهاي نادرست هويتي و بيگانه ستيزيهاي خشن رايج نتيجة قهرماني اين گفتمان است.گفتمان هاي تبليغاتي و بي اساس دين ستيزانه، اسلام هراسانه، شيعه هراسانه و ايران هراسانه به واقع تهديدي جدي عليه ثبات جهاني و امنيت انساني است.

اين گفتمان تبليغاتي، با طرح و القاي تهديدات فرضي و خيالي شکل خطرناکي به خود گرفته است. يکي از اين تهديدات خيالي، خطر موهوم ايران است. به بهانه اين تهديد موهوم، چه اقدامات ناهنجار و چه جنايت ها در سه دهه گذشته صورت نگرفته است؟ تسليح صدام حسين به سلاح هاي شيميايي و حمايت طالبان تنها نمونه اي از اين جنايت هاست. صريحاً و با قاطعيت تمام و با استناد به مدارک و شواهد متقن اعلام مي دارم که آنهائي که دم از تهديد ايران مي زنند، يا خود تهديد عليه صلح و امنيت بين المللي اند يا به تهديد دامن مي زنند. ايران نه فقط تهديد نيست، بلکه در آرمان و عمل، پيوسته منادي صلحِ عادلانه و امنيت همه جانبه بوده است.

آقاي رئيس ؛خانم ها؛آقايان

درکمتر نقطه اي از جهان، خشونت مانند غرب آسيا و شمال آفريقا خانمان سوز بوده است. مداخله نظامي در افغانستان، جنگ تحميلي صدام حسين عليه ايران، اشغال کويت، مداخله نظامي عليه عراق و رفتار خشن سرکوبگرانه عليه مردم فلسطين، ترور شخصيت هاي سياسي و مردم عادي در ايران و بمب گذاري در کشورهاي منطقه نظير عراق ، افغانستان و لبنان نمونه هايي از خشونت در سه دهه گذشته در اين منطقه اند.

آنچه بر مردم مظلوم فلسطين مي رود، چيزي جز يک خشونت ساختاري نيست. سرزمين فلسطين در اشغال است. حقوق اوليه فلسطينيان به طور فاجعه باري نقض مي شود و آنها از بازگشت به خانه، محل تولد و دسترسي به سرزمين مادري محرومند. جناياتي که بر مردم بي گناه فلسطين مي رود، خشونت نهادينه اي را به نمايش مي گذارد که براي توصيف آن، آپارتايد مفهوم و واژه کم وزني بنظر مي آيد.

فاجعه انساني در سوريه نمونه دردناکي از گسترش فاجعه آميز خشونت و افراط در منطقه ماست. از ابتداي بحران و از زماني که برخي از بازيگران منطقه اي و بين المللي با سرازير کردن منابع تسليحاتي و اطلاعاتي و تقويت گروه هاي افراطي، سعي در نظامي کردن اين بحران داشتند، ما تأکيد کرديم که بحران سوريه راه حل نظامي ندارد. نمي توان اهداف استراتژيک و توسعه طلبانه و بهم ريختن توازن و تعادل هاي منطقه اي را با پنهان شدن پشت کلمات بشردوستانه، تحقق بخشيد. هدف مشترك جامعه بين المللي بايد خاتمه سريع به کشتار مردم بي گناه باشد. ما ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح هاي شيميايي، از پذيرش کنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي توسط سوريه استقبال مي کنيم و بر اين باوريم که دستيابي گروه هاي افراطي و تروريست به اين سلاح ها بزرگترين خطر فراروي منطقه است که بايد مدنظر قرار گيرد. همزمان استفاده غير قانوني و غيرکارآمد از تهديد يا استفاده از زور ، تنها به گسترش خشونت و بحران در منطقه دامن خواهد زد.

تروريزم و کشتن انسان هاي بي گناه، اوج افراط و خشونت است. تروريزم، بلائي خشن، فراگير و فرامرزي است. اما خشونت ها و افراط هائي که تحت عنوان مبارزه با تروريزم و از جمله استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين عليه مردم بي گناه صورت مي گيرد نيز محکوم است. در اينجا بايد از ترور دانشمندان هسته اي ايران توسط جنايتکاران نيز سخن بگويم. آنها به چه جرمي ترور شدند؟ سوالي که از ملل متحد و شوراي امنيت بايد پرسيد اين است که آيا ترورکنندگان محکوم شدند؟

تحريم هاي غيرعادلانه، به عنوان جلوه ديگري از خشونت، ذاتاًضد صلح و ضد بشري هستند که برخلاف تبليغات تحريم گران، دولت ها و نخبگان سياسي را هدف قرار نمي دهند، بلکه بيش از همه، مردمان عادي را قرباني دعواهاي سياسي خود مي کنند. ميليون ها عراقي را فراموش نکنيم که در اثر تحريم هائي که با زَروَرق هاي حقوقي در نهادهاي بين المللي پيچيده شده بودند، آسيب ديدند؛ جان باختند؛و هنوز عده قابل توجهي از آنها در سرتاسر زندگي بايد زجر بکشند. اين تحريم ها خشونت آميزند. هوشمند و غير هوشمند و يک‌جانبه و چندجانبه ندارند. اين تحريم ها ناقض حقوق مسلم بشري، از جمله حق صلح، حق توسعه، حق دسترسي به بهداشت، حق آموزش و فراتر از همه حق حيات مي باشند. نتيجه تحريم ها، عليرغم هرگونه لفاظي و بازي با واژه ها، همان آتش افروزي و جنگ طلبي و نابودي انسان هاست. اين آتش فقط دامن قربانيان تحريم را نمي گيرد، بلکه به اقتصاد وزندگي مردمِ جوامع تحريم کننده نيز، لطمه وارد مي کند.

آقاي رئيس، خانم ها و آقايان

خشونت و افراط امروز نه تنها ابعاد مادّي، بلکه ابعاد معنوي زندگي انسان و جامعة امروز را در بر گرفته است. خشونت و افراط جايي براي مدارا و تفاهم که لازمة زندگي انسان و جامعة مدرن است نميگذارد. نابردباري مسئلة امروز جهان ماست؛ بايد بردباري را در پرتو انديشههاي ديني، رويکردهاي فرهنگي و رهيافتهاي سياسي تقويت کرد. جامعه انساني را بايد از مرحلة بردباري منفي به مرحلة تعاون مشترک ارتقا داد. ديگران را نبايد فقط تحمّل کرد بلکه بايد با ديگران کار کرد.

مردم جهان از جنگ، خشونت و افراط خسته اند و اين فرصتي بي نظير است. آنها اميد به تغيير وضعيت کنوني دارند. جمهوري اسلامي ايران باور دارد که با ترکيب هوشمندانه اي از اميد و اعتدال مي توان همه چالش ها را مديريت کرد. جنگ افروزان مي خواهند اميدها را بخشکانند. در حالي که اميد به تغيير مثبت، مفهومي فطري، ديني، فراگير و جهاني است.

زيربناي اميد، باور به اراده عمومي مردم جهان براي مبارزه با خشونت و افراط، تغيير پذيري، مخالفت با ساختارهاي تحميلي، بها دادن به گزينش و عمل مسئولانه انساني است. اميد، بي ترديد يکي از بزرگترين نعمت هاي خداوند مهربان به همه انسان هاست. اعتدال نيز به معناي حرکت خردمندانه، هوشمندانه، زمان مند و مکان مند در تلفيق آرمان هاي والا، گزينش راهبردهاي اثرگذار و در نظر گرفتن واقعيت هاست.

مردم ايران در انتخابات اخير درحرکتي هوشمندانه به گفتمان اميد و تدبير و اعتدال راي دادند.ترکيب اميد و تدبير و اعتدال در سياست خارجي به آن معناست که جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک قدرت منطقه اي نسبت به امنيت منطقه و جهان، مسئولانه برخورد مي کند و آمادگي همکاري چند جانبه و همه جانبه با ساير بازيگران مسئول در اين عرصه ها را دارد. ما از صلح مبتني بر دموکراسي و صندوق رأي در همه جاي جهان از جمله در سوريه و بحرين و ديگر کشورهاي منطقه دفاع ميکنيم و معتقديم راههاي خشونتآميز براي بحرانهاي جهاني وجود ندارد و تنها به کمک خرد انساني و با تعامل و اعتدال ميتوان بر واقعيتهاي تلخ جامعه بشري غلبه کرد. لذا تضمين صلح و دموکراسي، و تأمين منافع مشروع همه کشورها در جهان، و از جمله در منطقه خاورميانه، با نظاميگري محقق نميشود.

ايران بدنبال راه حل مسايل و نه توليد مشکلات است. هيچ پرونده و موضوعي نيست که با اميد و اعتدال، با احترام متقابل و با نفي خشونت و افراط قابل حل نباشد. اجازه دهيد به پرونده هسته اي ايران اشاره کنم. پذيرش حق طبيعي، قانوني و مسلم ايران، بفرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، ساده ترين راه حل اين موضوع است. اين يك شعار سياسي نيست. بلكه بر اساس شناخت عميق وضعيت فن آوري در ايران، شرايط بين المللي و پايان بازي ها با حاصل جمع صفر و ضرورت يافتن اهداف و منافع مشترك براي رسيدن به تفاهم و امنيت مشترك است. به عبارت ديگر، ايران و ديگر كنشگران بايد دو هدف مشترك را به عنوان دو قسمت غيرقابل تفكيكِ راه حل سياسي پرونده هسته اي ايران دنبال نمايند.

1- برنامه هسته اي ايران و همه كشورهاي ديگر مي بايد تنها در جهت اهداف صلح آميز باشد. من اينجا به صراحت اعلام مي كنم كه اين هدف،صرف نظر از مواضع ديگر بازيگران، هدف جمهوري اسلامي ايران بوده و خواهد بود. سلاح هسته اي و كشتار جمعي هيچ جايگاهي در دكترين دفاعي ايران نداشته و با باورهاي بنيادين مذهبي و اخلاقي ما در تعارض است. منافع ملي ما ايجاب مي كند كه هر گونه نگراني منطقي پيرامون برنامه هسته اي ايران را مرتفع نماييم.

2- هدف دوم يعني پذيرش اعمال حق غني سازي و ساير حقوق هسته اي در خاك ايران تنها راه تامين هدف اول است. دانش هسته اي در ايران بومي شده و فن آوري هسته اي از جمله غني سازي به مرحله توليد انبوه رسيده است. لذا تصور اينكه با مانع شدن ازبرنامه هسته اي ايران از طريق اعمال فشارهاي غيرقانوني مي توان صلح آميز بودن چنين برنامه اي را تضمين كرد موهوم و به غايت غير واقع بينانه است.

لذا جمهوري اسلامي ايران ضمن پافشاري بر اعمال حقوق خود و ضرورت احترام و همكاري بين المللي در اعمال اين حقوق، آماده گفتگوهاي بدون تأخير براي اعتمادسازي متقابل ورفع دوسويه ابهامات از طريق شفافيت کامل مي باشد.

ايران به دنبال تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك با ديگر كشورهاست و در اين چارچوب در پي افزايش تنش با ايالات متحده آمريکا نيز نيست. من سخنان امروز پرزيدنت اوباما را با دقت دنبال کردم ؛ در صورت عزم سياسي رهبران آمريکا و خودداري از دنبال کردن منافع گروه هاي فشار جنگ طلب، مي توان به چارچوبي براي مديريت اختلافات رسيد. در اين چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بين المللي بايد مبنا باشد؛البته در اين زمينه انتظار ما از واشنگتن شنيدن صداي واحد است.

آقاي رئيس، خانم ها و آقايان

در اين سالها، يک صداي مسلط پياپي شنيده شده است که "گزينه جنگ روي ميز است" ، اما امروز بگذاريد در برابر اين سخن ناکارآمد وغيرقانوني بگويم "صلح در دسترس است." پس به نام جمهوري اسلامي ايران در گام نخست پيشنهاد مي‌کنم طرح "جهان عليه خشونت و افراطي‌گري" در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گيرد و همه دولتها و سازمانهاي بينالمللي و نهاد مدني تلاشهاي جديدي را براي سوق دادن جهان به اين سو سامان دهند. بايد به جاي گزينة ناکارآمد "ائتلاف براي جنگ" در مناطق مختلف جهان به "ائتلاف براي صلح پايدار" در سراسر جهان انديشيد. امروز جمهوري اسلامي ايران شما و همه جامعة جهاني را به برداشتن گامي فراپيش ميخواند؛ دعوتِ "جهان عليه خشونت و افراطيگري"؛ ما بايد بپذيريم و بتوانيم در اينجا افقي را بگشاييم که درآن به جاي جنگ، صلح،به جاي خشونت، مدارا، به جاي خونريزيف پيشرفت،به جاي تبعيض، عدالت،به جاي فقر، برخورداري و به جاي استبداد، آزادي درسراسرجهان بهترديده شود.به گفته فردوسي، شاعر بلند آوازه ايران؛

بکوشيد نيكي به کارآوريد/  چو ديديد سرما، بهار آوريد

عليرغم همه مشکلات، من عميقاً به آينده اميدوارم. با همبستگي جهاني عليه خشونت و افراط، ترديدي ندارم که آينده روشن است. اعتدال، آينده جهان را درخشان خواهد کرد. اميد من، علاوه بر تجارب شخصي و ملي، از اين باور مشترک همه اديان آسماني نشأت مي گيرد که جهان را سرانجامي نيکوست و روشن که : «و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون».

آقاي رئيس متشکرم


*منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دقیق و سنجیده بود
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سنجیده و عالی!
  • محمد ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    .................
  • میترا ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    خوب بود. هرچند قسمت اولش خیلی فلسفی بود و بعید میدونم اونا چیزی از این قسمت حالیشون شده باشه !
  • امین ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    قهرمانانه عاقلانه مدبرانه
  • امیر ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سخنرانی بسیار زیبا بود
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    آخرش خوب بود
  • جواد ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بدون توجه به عقاید سیاسی ای که به شخصه دارم و با برخی از عملکرهای جناب روحانی در دولت مخالفم ولی از ایشون کمال تشکرو دارم که به خوبی از از حقوق 75 میلیون ایرانی حمایت کردند .... اجرکم عندالله
  • احمد ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    این همه حرف انقلابی زدند حالا شما فلزتون خرابه که این بخش رو تیتر کردین؟!
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بهار؟ عجب....................
  • ایرانی ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دوست دارم ایران من
  • mohammad ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    با اینکه به اقای روحانی رای ندادن ولی هر روز بیشتر به ایشون امیدوار میشم که دنباله رو جریان اصلاحات و کارگزاران نیست و یه گفتمان جدیدی رو داره توی جامعه ایجاد میکنه که نزدیکترین گفتمان به انقلاب و اسلام و رهبری هست.ملت از دست تندروهای دو طرف خسته شدن.امیدوارم مشرق به پیشبرد این گفتمان کمک کنه.
  • میثاق ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام به نظر من در مجموع خوب حرف زدن. و البته خیلی محکم .
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    مناسب بود الحمدالله
  • محمد حسین ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    موقع شنیدنه سخنرانی تو خونه همه هی به هم نگاه میکردیم میگفتیم چی میگه؟ اصلا داریم مردم؟ خواب میبینیم؟ ولی ترکوند روحانی" سیاست به این میگن نه اینکه بری بگی فلان جا باید نابود بشه بعد به اون بهونه تحریمت کنن پدره مردمت در بیاد" اون آیه که زبور کتابه یهودیا توش بود که دیگه آسه روحانی بود که آخره سخنرانیش رو کرد دهنه همه باز موند" واقعا راضیم از رأیی که دادم"
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    کسانی که میگفتند روحانی سازشکاره باید جوا بدن؟ همه دیدن مواضع اصولی و مستحکم و باصلابت دکتر روحانی رو چرا دروغ میگفتید؟ یکی جواب بده لطفا! خواهشا توجیه نکنید جواب واقعی بدید
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    به این میگن احمدی نژاد مودب.
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دکتر روحانی خوب زذ تو دهن بعضی داخلی ها که همش تخریبش میکردن الان مشرق فکش درد میکنه
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    روحانی یک دیپلمات واقعی و بزرگ با یک ادبیات فاخر و در شان ملت بزرگ ایران
  • امیر ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    انصافا من یکی لذت بردم علی رغم اینکه اصلا از ایشون خوشم نمیومد ولی احساس میکنم اسب تروای آقا تو دل ضدانقلاب بودن
  • صادق ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سخنان منطقی،متین و ارزشمندی است و پیامهای ملت ایران را به خوبی منعکس می کند از آقای روحانی بیشتر سپاسگزار می شدیم اگر به موضوع مظلومیت مردم دموکراسی خواه بحرین بیشتر می پرداختند
  • ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    عالی بوده گوش اگرگوش تو(آمریکا)ناله اگر ناله من - البته آن که به جایی نرسد فریاد است
  • سید اکبر کولر ساز ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سید محمد خاتمی که بیشتر از این حرفها میزد چه کار توانست بکند.. بابا به خدا غربی ها هالو نیستند
  • حسن ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    روحانی، مچکریم، رهبر، مچکریم، مردم، مچکریم، :)
  • فرشته ی مسافر ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    آقای روحانی نظر ایران را نسبت به تحولات منطقه، انتظارات مردم جهان و انرژی هسته ای کاملا روشن و منطقی بیان کردند، اما مسئله این است که امریکا و متحدانش، منطقی غیر از جنگ طلبی در راستای تامین منافع اسرائیل برایشان تعریف نشده است.
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    درسته طرفداره حکومت ایرانم. فقط این گفته که از آمریکا صدای واحد بشنویم بیشتر شبیه جک میمونه...
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    کو . گوش شنوا.
  • سيد ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بسيار هوشمندانه و از موضع اعتدال و نه انفعال همراه با تنش زدايي و حسن كلامش هم ذكر آقا و مولا(ع)
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    روحانی دوستت دارم
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    برای اولین باره که با شوق اشک میریزم حال من به عنوان یک ایرانی احساس غرور میکنم و افتخار میکنم ایرانیم با تمام وجود دکتر روحانی متشکرم
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دکتر روحانی واقعا کلاس جهانی دارد
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    اعتدال و تدبیر در سیاست، سخت ترین گره ها راباز می کند همان گره هایی که با چنگ و دندان باز شدنی نیست.
  • ایرانی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دکتر روحانی دوستت داریم
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سخنان اوباما نه...سخنان پرزيدنت اوباما...اين خودش يه دنيا معني داره
  • محسن ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    فقط حاج محمود، حاج محمود اگه ديشب بودي سازمان و مي‌ريختي بهم.
  • اسماعیل ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    همون حرفای احمدی نژاد و در واقع مواضع نظام اما با لحنی دیپلماتیک بدون برانگیختن دیگران علیه ما و منافع ما خوشم اومد
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    همه چی ارزون شد برگشتیم به 50 سال پیش از حالا برویم بلیط لس آنجلس رو رزور کنیم بعدش هم برویم خیابان پاچنار برای خوردن خیار...
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    خیلی خوب بود مخصوصا اخرش .ممنونم اقای دکتر روحانی .
  • شفق ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    شما انتظار داری بره اون بالا و آبروی ایران رو به لجن بکشه که بگن سازشکار؟
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    پرزیدنت روحانی کار را تمام کرد. به زودی تمام تحریمها لغو میشه و ایرانی‌ها میتونن با خیال راحت به همه جای دنیا سفر کنن و ارزانی به زودی در راه است. بالاخره روحانی ما رو قهرمان جهان کرد :) روحانی مچکریم
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ضد انقلاب دیگه چیه؟ تو رو خدا جمعش کنید این حرفا رو. خاتمی 8 سال رئیس قوه مجریه ایران بود و اون دوران از نظر من بهترین دوران جمهوری اسلامی بود. حد اقلش اینه که با حضرت آقا قهر نکرد بره خونه نشینی کنه. حد اقل با مجلس کل کل نکرد. وضع مردم خوب بود وجهه ی ایران خوب بود. خدماتی که خاتمی به جمهوری اسلامی ایران کرده رو شما حالا حالاها درک نمیکنید.
  • احمدخواجوند ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    روحاني درسازمان ملل گفت كه مردم ايران درانتخابات اخير درحركتي هوشمندانه به گفتمان اميد وتدبيرواعتدال راي دادند اول ازاينكه اين چه ربطي به سازمان ملل دارد دوم كم ظرفيتي آقاي روحاني را ميرساند سوم توهين به ملت ايران شده كه در انتخابات هاي گذشته مردم ايران هوشمند نبودند گيج ومنگ بودندوفقط در انتخابات سال 92يكدفته هوشمند ،دانا،فهبم وباتدبير شدند.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سید محمد خاتمی چه کار تونست کنه؟ تو رو خدا یکم مطالعه کنید الکی حرف نزنید. سید محمد خاتمی نامزد دریافت جایزه ی صلح نوبل بود در زملنی که ایرانیان رو جنگ طلب میدانستن. طرح گفتگوی تمدن های ایشون جهانی شد و وارد تقویم جهانی شد به جز تقویم ایران. اون زمان امریکای ام الفساد که الان بابت تحریمهاش هیچ تیم فوتبالی حاضر نمیشه با تیم ملیمون بازی دوستانه انجام بده ما رو دعوت کرد امریکا برای بازی دوستانه. پرونده ی هسته ایمون در شورای حکام موند و به شورای امنیت ارجاع نشد. تحریم ها به شکل نبودند. یارانه و ازین چیزا وجود نداشت. دلار قیمتش ثابت بود و تورم بسیار پایین. تو دولت جناب احمدب نژاد در یک ماه دلار از 900 تومن رسید به 3400 تومن و به تبع اون تمام کالاها 4 برابر شدن. یعنی در عرض یک ماهتورم 400 درصدی داشتیم حالا یک سالش بماند. لطفا مطالعه داشته باشید بعد اقدام به نظر دادن کنید.
  • غلام زا ده ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    زند ه باد ا یر ا ن
  • یک دانشجوی علوم بین الملل ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    از تاریخ عبرت بگیرید و مقابل دشمن زرو گو خم نشوید
  • بلد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    عجیب نیست که میگویند روحانی ها کم نمی آورند
  • یکی از مردم ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    جانم فدای مردم درستکار نه همه مردم
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ?????????????????
  • ایرانی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    باید در اینجا واقعاً همکاری عالی دولت با مواضع رهبری و از همه مهمتر ارشادات ارزشمند رهبری قبل از سفر و کلا در این چند ماه اخیر برای برون رفت از وضعیت موجود را ستود. مطمئن باشید هیچکس بیشتر از رهبر عزیز به فکر این ملت نیست و سیاست های خود را از راه درست و به خوبی پیش می برد و تیم دولت هم واقعاً به خوبی سیاست های ایشان را در سطح جهانی ابلاغ و به منصه ظهور گذاشته است. جانم فدای مردم
  • محمد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    آقا نیازی به اسب تروا نداره روحانی ام کسی رو فریب نداده دقت کنید تو انتخاب الفاظ
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    شما ها همیشه یه گام از ملت عقبید
  • محمد ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    نمی دونم چرا فقط مراسم به جای صحن اصلی تو شبستان سازمان ملل برگذار شد فکر کنم بالا بنایی و نقاشی و لوله کشی داشتن
  • محمد ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    یک سخنرانی کاملا محافظه کارانه، تکراری، بدگن دفاع جدی از مظلومین جهان، توام با لبخند نسبت به ظالمان، بدون موضع گیری علیه صهیونیستهای خبیثی که روزی باید حذف شوند، بی نتیجه.
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    احمدی نژاد کوبنده تر و سرفرازانه تر از این سخنرانی میکرد. آقای روحانی هم خوب بود. احمدی نژاد روح انقلاب رو دوباره در ایران دمید که آثاراش نه تنها در ایران بلکه در منطقه و دنیا، خودشو نشون داد...
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ایول شفق
  • چقر بد بدن ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    به این میگن دیپلماسی ... نرمش هم یعنی همین دیگه
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دقیقا
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    به این میگن احمدی نژاد منتها از نوع غیر شجاعانش. روحانی لب مرز ما و منافع آمریکا صحبت میکنه و این اعتدال نیست. اعتدال یعنی در جهت حق حرف بزنی. نه یه میخ بکوبی به ...
  • سه نقطه ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    واقعاً برات متأسفم. یه کم فکر کن بعد حرف بزن.
  • اهورا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ناشناس ...احمدي نژاد مال تو ...خوبه؟؟
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    من چند سال قبل اشک میریختم چون میدونستم هربار با حرفای اون بنده خدا بدبختتر میشیم .
  • لیلا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سخنرانی دیشب آقای روحانی جان تازه ای به همه داد به امید روزهای خوب
  • میثاق ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام این کار ها را را رییس جمهور سابق به خوبی انجام داد و نتیجه ای نداد به جز ...
  • میثاق ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    عجب خوشم میاد دست بردار نیستین. تا کی چشمان خود را می بندین !
  • میثاق ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    حق با اقای روحانی. اگه برگردیم به زمان انتخابات منم به ایشون رای می دم.
  • مریم ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سید محمد خاتمی نامزد دریافت جایزه ی صلح نوبل بود!!!!!!!!! خوب که چی ؟ اوباما هم خود جایزه رو برده.ضمنا یادمون نمیره زمان جناب خاتمی محور شرارت بودیم . یادمون نمیره دوره خاتمی داشت جنگ داخلی شکل میگرفت . یادمون نمیره آزادی بیان در زمان خاتمی مد شد البته آزادد بودیم در راستای حمایت ازایشون حرف بزنیم و الا میشدیم متحجر و عقب مونده یادمون نمیره در دولت ایشون ارزش جای خود رو به ضد ارزش داد یادمون نمیره دانشمندان کشورمون بخصوص هسته ایی ها خانه نشین بودن .دوران خاتمی سیاه ترین دوران ریاست جمهوری ایران بود عزت ملی و و سربلندی ایران تو دولت احمدی نژاد دوباره احیا شد . خودباوری رشد و شکوفایی. با شجاعت طرح سهمیه بندی کردن سوخت رو اجرا کردن هدفمندی یارانه ها رو طرح های احمدی نژاد مثل داروی تلخ برای بیمار که اولش سخت خوردنش اما بعدا نتیجهاش رو میبینه البته من مثل شما نیستم نقاط منفی رو هم میبینم ایشون اشتباهاتی هم کردند اما نه به اندازه بقیه ولی بیش از بقیه بزرگ شد
  • بتهوون ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    مشرق جون من انصافا لذت بردم !! به قول حافظ نیک سرشت: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد نهال دشمنی را برکن که رنج بی شمار آرد
  • ایرانی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بکوشيد نيكي به کارآوريد/ چو ديديد سرما، بهار آوريد
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    راست گفت دیگه دو دور قبل هوشمند نبودن .
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    حالا دفعه های قبلی که محمود جان گفتند اونها حذف شدن ؟
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    من به شخصه دارم نظر متفاوتی نسبت به آقای روحانی پیدا می کنم
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    معلومه اهل سیاست نیستید.
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    سخنان اوباما هم خیلی زیبا و با معنا بود.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    جان کری رفته بود wc
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    شما مستنطق مردم هستید.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!.................
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    حسن مچکریم
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ظاهرا شما هم از قسمت اولش چیزی نفهمیدی
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    این سخنرانی کجا سخنرانی بعضیا کجا
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    فلز مشرق از نوع فلز پایداری هاست برا همینه که همیشه منفی ها رو میبینه
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بعد از افغانستان و عراق نوبت ایران بود! این خاتمی بود که از جنگ حتمی جلوگیری کرد و این خاتمی بود که اوضاع اقتصادی رو تا حد زیادی سامان بخشید بالاترین رشد اقتصادی بعد از انقلاب و میانگین تورم پایین در تمام دولتها!! البته خاتمی در بحث فرهنگی بشدت ضعیف عمل کرد و مشکلات عدیده ای که الان باهاش مواجه هستیم از جمله بدحجابی و ضعف اعتقادی و فرهنگی محصول دولت اصلاحاته
  • طاهره ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    آفرین مریم جان گل گفتی.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    قبلا که ما به نوع ادبیات و دیپلمات نبودن موضع گیریهای احمدی نژاد انتقاد میکردیم متاسفانه بعضی دوستان همفکر ما رو به انحراف از ولایت متهم میکردن اما حالا فکرکنم همون دوستان اگه کمی انصاف داشته باشن با مقایسه این ادبیات و موضع گیری با ادبیات و مواضع دولت قبلی خواهند پذیرفت که انتقاد ما درست بوده! (فارق از اینکه انتقاد ما درست بوده یا نه این اخلاق که تا کسی کوچکترین انتقادی بکنه انگ انحراف از ولایت بزنیم خیلی زشت و بداخلاقی است توصیه به دوستان ولایتمدار دارم که انقد بهم انگ نزنیم اینطوری رفتار کردن مصداق جذب حداقلی و دفع حداکثری است که خلاف سخنان رهبر فرزانه است کمی نسبت بهم مهربونتر باشیم و دلمون رو از خشم و کینه خالی کنیم که به اخلاق اهل بیت و رهبری نزدیکتر است)
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    اگر برگردیم به عقب منم بهش رای میدم ما فکر میکردیم ایشان کلا با رهبری زاویه دارن و سازشکار هستن اما تا حالا که در عمل خلافش ثابت شده! موضع ایشان در مقابل سپاه پاسداران هم بهترین موضع در تمام دولتهای انقلاب بوده
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    اهورا !!!!! هم مال تو.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ولی دکتر روحانی هم خیلی طرفدار افراطی داره ها....
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    چه موقعی آقای خاتمی از جنگ جلو گیری کرد؟ همون موقع که تو سعدآباد با مشت میکوبیدن رو میز؟؟؟ !!!!!!!
  • sss ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    تکراری بود سر و تهش همین بود: افراط! خشونت! تدبیر! امید! اعتدال!
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بهتره ایران واسه کسی بمیره که واسش تب میکنه
  • مالک ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    بسیار استادانه و دقیق همون حرف هایی رو که احمدی نژاد با لحن تنش زا میزد،با لحنی سیاستمدارانه و حرفه ای مطرح کرد. واقا قابل تحسین بود.احسنت
  • یک دوست ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    میشه شما یک متن خوب بنویسید؟
  • خادم ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    عالی بود واقعا
  • صادق ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    جوجه رو آخر پاییز می شمرند ، باید منتظر بمونیم ببینیم تا آخر این دولت چکار میکنه ؟ شب دراز است و قلندر بیدار
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    قشنگ معلومه که یه سیاستمدار تحصیل کردست! واقعا" تخصص داره. امیدوارم که کمی از خساراتی که مردم در این 8 سال دیدن رو بتونه جبران کنه
  • عاشق سید علی ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    عجب تحلیل بیخودی و آبکی کردی!ب همین خیال باش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دشمنی آمریکا با ما اساسیه و با عوض شدن دولت ها فقط کمو زیاد میشه!!!!!!!!!!!!! تا سید علیو داریم غم نداریم>>>>>>>>
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    تقریبا با احمد موافقم!!!!!!!!!!
  • ساسان ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    جزوه رو یک نفر می نویسه ....فقط خواننده جزوه عوض شده!
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    شجاعت ایشون به درد مرفهین بی دردی مثل شما می خورد نه مردمی که به خاطر شجاعت ایشون محتاج نون شب شدن
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    روحانی متشکریم
  • azime ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    وا چقد بی سواد داریم !!!
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    نخیر شما و مشرق مستنطق مردم هستید
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    بله از فقرو بیکاری و گرانی معلومه اجمدی نژاد چه کرد
  • احمد ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    0 0
    افرین واحسنت این سخنرانی نشان دادن چهره زیباومهربان اخرین وکاملترین دین الهی وطرف دار حقوق وکرامت بشری بودامیدوارم نتیجه دهد تامردم اززیراین فشاروبدبختی گرانی ووووووو خارج شوند انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس