مسأله آزادی زندانیان سیاسی در سال‌های اخیر مسأله‌ای مرسوم بوده است؛ عفو نتیجه توبه و برائت از اعمال قبلی متهمان بوده است و آزادی متهمان امنیتی امری دور از انتظار و عجیب نبوده است و این را می‌توان آشکارا در سیره عملی مقام معظم رهبری دید.

گروه سیاسی مشرق - "تعدادی از محکومان امنیتی دادگاه انقلاب تهران که از محکومان در فتنه 88 به شمار می‌آمدند در هفته اخیر با عفو رهبر معظم انقلاب از زندان آزاد شدند" این خبری بود که حجت‌الاسلام "غلامحسین محسنی اژه‌ای" دادستان کل کشور در جمع اهالی رسانه اعلام کرد. بنابر سخنان دادستان کل کشور این سومین مرتبه‌ای است که محکومان جرایم امنیتی و آشوبگران خیابانی سال 88 از سوی مقام معظم رهبری مورد عفو و بخشش قرار می‌گیرند.

بی‌بی‌سی فارسی طی گزارشی تحت عنوان «آزادی شماری از زندانیان سیاسی در ایران» از احتمال آزادی سران فتنه خبر داد و نوشت «آقایان موسوی و کروبی نزدیک به ۱۰۰۰ روز است که در حبس خانگی به سر می‌برند.»

مطالبه رفع "حصر سران فتنه" و پیوند دادن آزادی برخی زندانیان سیاسی با احتمال آزادی آقایان موسوی و کروبی توسط رسانه‌های ضدّانقلاب خارجی درحالی است که مسئله آزادی زندانیان سیاسی در سال‌های اخیر مسئله‌ای مرسوم بوده است و ارتباطی با روی کار آمدن دولت‌ یازدهم ندارد ولی آنها کماکان در تلاش هستند تا با القای این مسئله که نظام جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفته است، این موضوع را به نوعی به آزادی و رفع "حصر سران فتنه" پیوند دهند.

مسأله‌ای که نباید فراموش شود این است که تمام متهمین آزادشده به درخواست اولیه خود و با اعلام برائت از فتنه و سران فتنه در دستور کار هیات کارشناسی دادستانی قرار گرفته‌‎اند، سخنگوی قوه قضاییه نیز بر این موضوع تاکید کرده است و گفته است که «برخی از متهمین آزادشده درخواست عفو دادند و برخی از آنها خانواده‌شان و برخی نیز درخواست آزادی مشروط را داشتند که مشمول عفو شدند.» حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ادامه روال آزادی متهمین چنین عنوان می‌کند که «کسانی که مشمول عفو می شوند دادستان تهران آنها را به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می کند که این پیشنهاد در یک هیئت مورد بررسی قرار می گیرد و آنهایی که می توانند مشمول عفو قرار گیرند ابتدا به رئیس قوه قضائیه و بعد از آن به رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شود و وقتی مشمول عفو شدند و روال قانونی آن طی شد حوزه ریاست آن را به زندان ها ابلاغ می کند و سازمان زندان ها نیز با نظارت دادستان مشمولان عفو را اعمال می کند.» بنابراین مبرهن است که عفو نتیجه توبه و برائت از اعمال قبلی متهمین بوده است و آزادی متهمین امنیتی امری دور از انتظار و عجیب نبوده است.


- در ادامه دوره های متوالی عفو و بخشش محکومان جرایم امنیتی سال 88 که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته است، را می‌خوانید؛


***عفو 100 نفر از محکومان فتنه در سال 90
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در پنجم شهریور ماه سال 90 خبر از عفو 100 نفر از محکومان جرائم امنیتی در داخل کشور داد و اکیر کرد که "بر اساس موافقت مقام معظم رهبری تعداد 100 نفر از محکومان جرائم امنیتی مشمول عفو شده‌اند."

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از این افراد، کسانی بودند که در جریان فتنه و آشوب های سال 88 نقش داشته و به همین دلیل توسط دستگاه قضایی محاکمه شده بودند دولت ابادی در خصوص آزادی آنان به خبرنگاران گفت "عفو این دسته از محکومان بر اساس تقاضای عفو ارائه شده و نیز ابراز ندامت و پشیمانی از ارتکاب جرائم ارتکابی توسط آنان صورت گرفته است."

آرش علایی، میلاد اسدی، مهدی وطن‌خواه، کیارش کامرانی، امید اسماعیل‌زاده، آرش ترابی، داوود خادم موسوی، مجتبی هاشمی، فاطمه خرم‌جو، عباس نامی، غلامرضا احمدی، مجید تمجیدی، حمید سمیعی، نوید کامران، علی قاسمی، محمدرضا صباغی، پرویز ورمزیاری، حسین فرجی، سعید مالمیریان و لطفعلی حاجیان از جمله محکومان آشوب‌های خیابانی سال 88 بودند که در این مقطع زمانی مورد عفو و بخشش رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند و آزاد شدند.


***عفو 130 نفر از محکومین فتنه در سال 91

یازده ماه پس از اولین نوبت عفو محکومان امنیتی توسط رهبر انقلاب، عباس جعفری دولت‌آبادی در پنجم مردادماه سال 91 یکبار دیگر در جمع اهالی رسانه، خبر از موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو 130 نفر دیگر از محکومان آشوب‌های پس از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری داد و به این ترتیب علیرضا کیا، حمزه کرمی، حمید ایزدیاری، معصوم پردیس، رامین چاوشی، آرش ریکی، علی ملیحی، قاسم شعله‌سعدی، اسماعیل صحابه، کوروش کوهکن، امیر بهمنی و رحمان بوذری، صدف ثابتیان، مژگان محمدیان، شمیم زین‌العابدینی، اشرف علیخانی، معصومه یاوری، میترا عالی، علی حاجی‌ملا، نازنین خسروانی، محمدرضا پونکی، شهاب دهقانی، امیر مقامی‌فر، علی اخوان، سارنگ اتحادی و ناصر آذرنیا، مزدک علی‌نظری، عادل محمدحسینی و ... مورد عفو و بخشش قرار گرفتند.


***عفو 80 نفر دیگر از محکومین فتنه در سال 92
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌ قضائیه در پنجاه و دومین نشست خبری خود، از عفو 80 نفر دیگر از محکومین فتنه خبر داد و گفت: طبق اصل 110 قانون اساسی به مناسبت‌های مختلف امکان عفو زندانیان در نظر گرفته شده است و رئیس دستگاه قضا می‌تواند از مقام معظم رهبری درخواست عفو تعدادی از زندانیان را که شامل قانون عفو می‌شوند، داشته باشد.

وی ادامه داد: تعدادی از محکومین امنیتی دادگاه انقلاب تهران برای عفو توسط رئیس قوه قضائیه مورد بررسی قرار گرفتند و درخواست عفو آنها به رهبر معظم انقلاب ارائه شد که مقام معظم رهبری نیز با عفو 80 نفر از این محکومین موافقت کردند.

سخنگوی قوه‌ قضاییه با اشاره به اینکه عفو می‌تواند شامل بخشیده شدن تمام یا قسمتی از مجازات محکومین باشد، گفت: تعدادی از این 80 نفر به طور کامل عفو شده‌اند، برخی از آنها دارای محکومیت حبس نبوده و سایر مجازات‌های آنها مشمول عفو شده است و تعدادی نیز تنها بخشی از محکومیت‌شان مورد عفو قرار گرفته است.

 فیض الله عرب‌سرخی، محسن امین‌زاده، میرطاهر موسوی، مهدی محمودیان، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور، محبوبه کرمی، مهسا امرآبادی، مریم جلیلی، میترا رحمتی، فرح واضحان، ژیلا مکوندی و کفایت ملک‌محمدی از جمله زندانیان آزاد شده در هفته اخیر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رادا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    تصميمات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب براي همه چيز هست زياد شلوغش نكنيد آقايان كارشناس
  • حمید رضا ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    لذتی که در عفو است در انتقام نیست
  • راه بلد ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    آزادی زندانیان سیاسی در هیچ کجای جهان با حکم بالاترین مقاماتِ سیاسی سابقه ندارد. افرادی که تا زندانی می شوند سازمان‌هایی چون عفو بین الملل دائم روی آن ها مانور و عملیات روانی می کند اما هیچ یک به آزدای زندانیان توسط بالاترین مقامات نظام که حکم آن ها از بالاترین مشروعیت برخوردار است اشاره ای نمی کند. خوب است این روند با زندانی شدن خیلی از انگلیسی هایی که در آشوب های شهر لندن و لیورپول دستگیر شدند مقایسه کنید. بیش از دو سال از آن اتفاقات می گذرد آیا هیچ یک از آن آشوب گران انگلیسی آزاد شده اند؟
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    به جا و خوب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس