کد خبر 250861
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

تازه‌ترین اخبار از حمله شبه‌نظامیان الشباب سومالی به مرکز خرید "وست‌گیت" در نایروبی حاکی از آن است که دست‌کم سه انفجار امروز (دوشنبه) در این محل رخ داد و نیروهای امنیتی کنیا تلاش می‌کنند تا به درگیری‌هایی که وارد سومین روز خود شده است، خاتمه دهند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،‌ شاهدان عینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفتند که پس از تیراندازی‌های مداوم که حدود 15 دقیقه به طول انجامید، صدای انفجارهای پیاپی نیز شنیده شد.

یکی از نیروهای امنیتی کنیا اعلام کرد، درگیری با مردان مسلح وابسته به القاعده در داخل این مرکز خرید همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه با گزارش تیراندازی‌های داخل این مرکز خرید اعلام کرد که تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف این محوطه اجرا شده است.

با این حال یکی از شاهدان در این منطقه گفت که دقیقا مشخص نیست که آیا تیراندازی‌ها داخل مرکز خرید رخ داده یا صدا از اطراف آن به گوش می‌رسد.

شبه‌نظامیان مسلح الشباب سومالی در اواسط روز شنبه وارد این مرکز شدند و تاکنون جنازه‌های 68 تن پیدا شده است. با این حال شمار بسیاری از افرادی که در حال خرید در این مجتمع تجاری بودند، گروگان گرفته شدند. همچنین گزارش شده است که حدود 200 تن تاکنون مجروح شده‌اند.

روزنامه دیلی میل نیز گزارش داد، تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) نشان می‌دهد که پنج تن از مهاجمان مرکز خرید آمریکایی هستند.

از سوی دیگر منابع نزدیک به گروه الشباب در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در روز یکشنبه اعلام کردند که نام 9 تن از افراطیون به همراه ملیت آنها در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده است که شامل شهروندان آمریکایی نیز می‌شود.

به گفته وزیر کشور کنیا، بین 10 تا 15 فرد مسلح در داخل مجتمع حضور دارند و عملیات همچنان ادامه دارد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که مهاجمان 10 نفر را در گروگان دارند. به نظر می رسد تعدادی از مردم هم در گوشه و کنار این مرکز خرید مخفی شده باشند.

در این تیراندازی، نیروهای ارتشی که در اطراف این مرکز خرید مستقر هستند هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد شلیک از جایی در اطراف مرکز خرید یا از نقطه مناسبی در داخل آن انجام شده باشد.

ارتش کنیا تاکنون کنترل بیشتر این مرکز خرید را در دست گرفته و مردان مسلح الشباب در یک سوپر مارکت جمع شده و سنگر گرفته‌اند.

به گفته یک مقام امنیتی کنیا ارتش در حال اجرای عملیاتی برای نجات گروگان‌ها و دستگیری افراد گروه الشباب است.

ارتش کنیا چند ساعت پیش در توئیتر گفته بود "تمام قوا را بکار گرفته تا موضوع به سرعت خاتمه پیدا کند."

به گفته شاهدان در ساعت‌های اولیه بامداد آرامشی غیر طبیعی در این مرکز خرید حکم‌فرما بوده است؛ با وجود اینکه ارتش وعده داده بود هر چه سریعتر این ماجرا به سرانجام برساند.

به گفته سایروس اوگونا، سخنگوی ارتش کنیا بیشتر گروگان‌ها آزاد شده‌اند و فقط تعدادی کمی هنوز در اسارت مردان مسلح هستند. وی گفت ممکن است با در دست گرفت کنترل کامل این مرکز خرید اجساد بیشتری پیدا شود. بیش از 1000 نفر هم از این مرکز خرید به سلامت بیرون آورده شدند.

این گروگانگیری اکنون وارد سومین روز خود شده و گروگانگیرها که اعضای گروه الشباب هستند که مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

این گروه متشکل از شبه‌نظامیان تندروی سومالی است که با پیوستن به القاعده به سازمان یافته‌ترین و بزرگترین متحد آن در شرق قاره آفریقا تبدیل شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس