با مراجعه به صفحه نیازمندی‌های یک روزنامه با تبلیغی روبرو می‌شوید که با قوانین موضوعه جمهوري اسلامي ايران کاملاً مخالف است.

گروه اقتصادی مشرق- با مراجعه به صفحه نیازمندی‌های یک روزنامه با تبلیغی روبرو می‌شوید که با قوانین موضوعه جمهوري اسلامي ايران کاملاً مخالف است.

در این آگهی‌ها آمده است که نصب و تنظیم و فروش انواع آنتن، همه جا و همه وقت در تمام نقاط تهران انجام می‌شود.

با توجه به این آگهی با تماسی که خبرنگار ما با یکی از این شماره‌ها برقرار کرد و صوت آن را می توانید در این گزارش دانلود کنید، آگهی‌دهنده منظور از نصب آنتن را "آنتن ماهواره" و قیمت تنظیم آن در غرب تهران را 250 هزار ريال اعلام کرد.

حال مسؤولان نظارتی و همچنین روزنامه‌ای که این آگهی را منتشر کرده باید پاسخ دهند بر اساس کدام قوانین موجود در جمهوری اسلامی ایران این آگهی ها را منتشر کرده‌اند؟


 



بهتر است نهادهاي نظارتي و انتظامي ابتدا جلوی انتشار این آگهی ها را بگیرند و بعد سراغ دیش های ماهواره بروند.


داشتن ماهواره جرم است؟

حتما تا به حال به پشت بام منزل خود رفته اید شاید با مشاهده سطحی بر پشت بام خانه ها و  آپارتمان ها و یا حتی کنار پنجره ها این سوال در ذهن شما خطور کند که مگه ماهواره آزاد شده؟ پس این همه دیش در پشت بام ها خبر از چه می دهد؟ حتماً مي‌دانيد استفاده شخصی (خانگی) از ماهواره طبق فتوای اکثر مراجع تقلید جایز نیست و حرام است و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی استفاده از ماهواره در کشور ممنوع و غیر قانونی است.

قانون چه می گوید؟

ندا پاک‌نهاد، وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی آورده است: به موجب قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای مصوب 1373  ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی كه قانون تعیین كرده است ممنوع می‌باشد و وزارت كشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت ‌از ماهواره اقدام نماید.

وزارت كشور موظف است با هماهنگی وزارت اطلاعات با وسایل ممكن نسبت به جلوگیری از ورود و توزیع تجهیزاتی كه صرفاً برای‌دریافت از ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد اقدام نماید و ضمن توقیف وسایل فوق عاملین آن را با وسائل توقیفی به مراجع صالحه قضائی معرفی‌نماید. كلیه كالاهای ضبط و مصادره شده موضوع این قانون جهت توسعه پوشش رادیو و تلویزیونی كشور در اختیار سازمان صدا و سیمای‌جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

واردكنندگان، تولیدكنندگان و توزیع‌كنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مكشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یكصد میلیون ریال محكوم می‌گردند.


‌وظیفه سایر مسؤولان

- كلیه دستگاه‌های فرهنگی كشور موظفند اثرات مخرب استفاده از برنامه‌های منحرف‌كننده را در جامعه تبیین نمایند.

- سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (‌مؤسسه رسانه‌های تصویری) می‌توانند نسبت به ضبط و پخش آن دسته از‌برنامه‌های ماهواره كه مغایر با ارزش‌های و مبانی فرهنگ اسلامی و ملی نباشد اقدام نمایند.

- دستگاه‌ها و سازمان‌هایی كه برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده نمایند باید مجوز لازم را‌از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی وزارتخانه‌های اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن كسب نمایند.

‌ - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری وزارت پست و تلگراف و تلفن و سازمان‌های ذیربط موظفند با استفاده از اهرم‌های حقوقی و‌بین‌المللی در جهت حراست از مرزهای فرهنگی كشور و حفظ كیان خانواده علیه برنامه‌های مخرب و مبتذل ماهواره اقدام لازم را انجام دهند.

‌ - نشر آگهی‌های تبلیغاتی از طرق مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری كه متضمن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌می‌باشد ممنوع است.

‌ مجازات متخلفات

واردكنندگان، تولیدكنندگان و توزیع‌كنندگان تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مكشوفه توسط دادگاه‌ها به‌مجازات ده تا یكصد میلیون ریال محكوم می‌گردند.

‌استفاده‌كنندگان از تجهیزات دریافت از ماهواره علاوه بر ضبط و مصادره اموال مكشوفه به مجازات نقدی از یك میلیون تا سه میلیون ریال‌محكوم می‌گردند.

‌الف - حمل ، نگهداری، نصب و تعمیر تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع و مرتكبین به مجازات نقدی از یك تا پنج میلیون ریال محكوم‌می‌گردند.

ب - وجوه دریافتی بابت مجازات مواد 8 و 9 این قانون به خزانه واریز و صد درصد (100%) آن جهت تأمین هزینه‌های اجرای این قانون و مقابله ‌با تهاجم فرهنگی در اختیار وزارتخانه‌های كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده می‌شود تا در‌حدود اعتبارات مصوب بودجه سالانه كل كشور به مصرف برسد.

نکته:

پلیس همیشه با جرم "مشهود" برخورد می‌كند، به طوری كه در مكان‌هایی كه دیش ماهواره مشهود (قابل رؤیت) است، از سوی پلیس جمع‌آوری می‌شود و تا زمانی كه قانون مصوب سال 1373 مجلس شورای اسلامی مبنی بر جلوگیری از استفاده غیرمجاز از ماهواره‌ها پا برجاست، نیروی انتظامی هم مجری این مصوبه است. بسیج هم ضابط قضایی است و اگر حكم قضایی داشته باشد می‌تواند نسبت به جمع‌آوری ماهواره اقدام كند. با اینكه استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای جرم است اما مطابق قانون هیچ كس بدون داشتن دستور قضایی، حق ورود به منزل مردم را ندارد و این خود نوعی جرم محسوب می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 10
  • دلسوز ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    8 9
    بخدا ماهواره بده جوونامون رو داریم از دست میدیم مسولان هم دست روی دست گذاشتن
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    3 0
    مگه کار ناشایستی کردن که صورتشون رو محو کردن
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 2
    جهاددددددي!
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    2 1
    قانون بود ولی الان جزو قوانین متروکه هست و دیگر اعتباری ندارد... افتـــــــــــــــــــاد!!!
  • امیر ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    3 2
    بس کنید بابا! حکومت باید روی همه چیز نظارت کنه؟!! حکومت اگر واقعاً بلده وضعیت اقتصاد رو درذست کنه لازم نکرده حتی روی رنگ لباس و مدل لباس و سرگرمی های مردم نظر بده!
  • مجید ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    2 2
    مردم خودشون شعور دارند میدونن چی به نفعشونه.همه مشکل ها حل شده مونده فقط این یکی
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    2 0
    من واقعا معتقدم خفقان اطلاعاتی یا محصور شدن در یک فضای خاص اطلاعاتی روش مناسبی نیست و نمی‌ تواند ضامن حفظ اعتقادات و .... شود ولی به کرات دیده‌ام با ورود ماهواره به خانه‌ها چطور فضای آن خانه به سرعت تغییر می‌کند و هنجارها و ارزش‌ها متحول می‌شود. بنظرم ماهواره اصلا روش خوبی برای باز کردن فضای اطلاعاتی یا ... نیست. واقعا سم مهلکی برای خانواده‌هاست. باید برای اینکار روش دیگری برگزید
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    1 0
    برو اقا جون فیلتر شکن مگه ممنوع نیست پس چرا اقایون استفاده میکنند
  • شاداب ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 0
    وقتی وزیر امور خارجه یک کشور علنا کار خلاف قانون میکنه و میره توی فیسبوکی که فیلتر هست عضو میشه و پیغام میده .... در حالیکه فیسبوک فیلتره و گذر از فیلتر خلاف قانون هست ... دیگه نباید انتظاری داشت !
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    3 1
    ماهواره بي جهت ممنوع است هركسي كه بخواهد ميتواند به راحتي تهيه و استفاده كند ماهواره اگر آزاد شود و برنامه صدا و سيما نيز مردمي شود و درد مردم را انعكاس دهد هيچ احدالناسي به سوي برنامه هاي احتمالا ناپاك ماهواره نخواهد رفت اين از بي عرضگي مسئولان صدا و سيما و ترس كاذبي است كه از گفتن حقيقت دارند مردم نظام اسلامي را به همه خوبيها و بديهايش دوست دارند و آرزو ميكنند همه مشكلات به دست خود مسئولان اصلاح شود ان شا الله
  • روحالله ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    کله خشک بازی بسه بایستی اپدیت باشیم البته بایستی فرهنگشو داشته باشیم حالا هر کی فرهنگشو داره از را ه بدر نمیشه با فیلتر شکن بسم الله بگیره وارد فیسبوک شه قانون وا بدهید که رئیس پلیس چی بگوفته برای خودشان جرمه نه آما بافرهنگان ..البته گیلگی نوشتم
  • روحالله ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    2 1
    ماهواره بخودی خود بد نیست مهم اینکه چجوری ازش استفاده کنیم میتوانیم باهاش معلومات خودمان را بالا برده یا خوش باشیم یا استفاده ای کنیم که دشمنان ما مغز ما را شستشو ندهد اگه باز هم فرهنگ درست استفاده کردنشو بلد باشیم استفادش خوبه. البته شبکه های بدشو میتوان نگاه نکرد واگه کردیم بایستی شیطونه مارو گول نزنه
  • سرباز مهدی ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 1
    یعنی واقعا ماهواره درد مردم رو نشون میده؟ چه جالب !!!! بعد همین دردا (رقص و آواز و ... و غیره) رو وارد تلویزیونمون کنیم دیگه مرئم ماهواره نمی خرن؟ !! اینم خیلی جالبه
  • امير ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    4 0
    راستي يادتون مياد يه روز هم با ويدئو هم همين طور رفتار كردن و بعد مجبور شدن بي خيال بشن چقدر مردم براي ديدن يه فيلم كتك خوردن و قاچاق راه انداخته بودن الان همه بلدن چطور استفاده كنند و اينترنتم يه روز همين سرنوشت رو داشت راستي چند ساله صدا و سيما قرار بوده برنامه هاي خوب ماهواره رو براي مردم پخش كنه خسته نمي شن از اين همه باز بخش سريالهاي تكراري اين يعني چي يا نشستن حرف مي زنن و يا دارن تكراري بخش مي كنن و يا فك و فاميلاشون رو مجري مي كنن با قيافه هاي چمندر قيچي و حرفهاي بي ربط مردم دل مرده مي كنن و يابا آگهي هاي بي كيفيت غير جذاب اعصاب مردم رو داغون مي كنن باور كنيد لياقت مردم ما بهترينها است تصاوير ماهواره اصلا كيفيتش قابل مقايسه نيست با اين اراجيف
  • فرزاد ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    2 0
    حسن روحاني خودشان گفتنددرشبكه 4بودفكركنم.بابرداشتن ديش كاري نميشودكرد(قبل ازانتخابات)
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 0
    بزرگترين مشوق مردم براي استفاده از ماهواره ,مسئولان و برنامه ريزان صدا و سيماهستند.اگر در صدا سيما از مديران خلاق و صاحب فكر و انديشه استفاده مي شد و برنامه هايي واقعا" جذاب و نو متناسب با علاقه و خواست و اعتقادات اكثريت مردم توليد مي شدشاهد استفاده روز افزون مردم از اين بليه آخرالزماني يعني ماهواره نبوديم . هروقت كه فيلم وسريال در خور توجه و مناسبي از تلويزيون ايران پخش شده , كمتر كسي نسبت به تماشاي شبكه هاي ماهواره اي رغبت نشان داده.
  • مهدی از همدان ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    1 0
    وقتی با اینترنت تمام شبکه های ماهواره دریافت میشه پس بهتر نیست برای بیرون کردن این عضو نامحرم (ماهواره )از خانه کار فرهنگی بیشتری انجام بدهیم....
  • سعید ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
    0 0
    کلا جفنگ زیاد میگین...
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 0
    چرا حرام یا حلال بودن اینگونه درآمدها رو ذکر و روش مانور نمیکنید ؟! ایا پولی که از خرید و فروش و نصب و تجهیزات و متعلقات دیش و رسیور و.... بدست میاد حلاله ؟؟
  • رضا ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    ماهواره هم مضر است و هم مفید.مثل کشمش یا کاغذ میمونه که بستگی به استفاده از آنها دا ره .ضمنا اینترنت هزاران بار مضر تر از ماهواره است که حتی بدون فیلترشکن هزاران داستان منحرف کننده فارسی درمورد ارتباط جنسی با محارم دارد .واگر قرار است به خاطر مضر بودن چیزی ممنوع شود بهتراست دخانیات را تحریم کرد که این همه جان ومال مسلمانان را تهدید میکند.
  • لیبنا ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    1 0
    عزیز من، تو این خبر نوشتید که مسئولین طبق چه قانونی اجازه چاپ آگهی دادن؟ او احمقی که این تحلیل خبری رو نوشته، اگه یه ذره فکر کنه باید درک کنه. برادر من تو این تبلیغات نوشته نصب آنتن مرکزی، نصب آنتن و ... چطور مسئولین آگهی بررسی کنن که منظور ماهواره بوده، حالا شما بیکار بودی رفتی زنگ زدی به اینا، روزنامه که نمی تونی مثله شما برای هر آگهی کاراگاه بازی در بیاره هنر کردی، به جای سرک کشیدن تو زندگی مردم، سعی کن یه جای چرخ این مملکتو بچرخونی نه اینکه بخواهی با خشک مغزی خبر درست کنی
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    تا شما دارين بحث الكي ميكنين 650 ميليون يورو ديگه داره گم و گور ميشه...
  • غلام تکثیر ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    1 1
    اونایی که میگن ماهواره بده نگاه نکنن عزیزان من برای شما بده که ماهواره نگاه کنین خب زشته کاری هم به اونهایی که نگاه میکنن نداشته باشین ااااااااااه بسه دیگه خسته نشدین
  • saba ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 2
    اسم شما هست گروه اقتصادی مشرق نه پلیس مخفی یا کاراگاه شما اول برو اخبار درست و عاری از دروغ اقتصادی تهیه کن نه یه نفرو اجیر کن که کاراگاه بازی در بیاره. از بی خبری و دور کردن اذهان مردم از بی کفایت بودنتون دست به این کارها می زنین و یا شاید هم از رو حسادت که چرا فلان روزنامه به خاطر آگهی های زیادش این همه درآمد داره. شما پرده از فسادهای اقتصادی بردار و کاری به انتخاب های مردم نداشته باشین اول مشکلات موجود اقتصادی حل کنین بعد بیاین دنبال مسائل فرهنگی مردم
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    احمق
  • نصاب ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    درکاسه خالی علم گذاشتیم... ولی اندکی ز آینده خبرنداشتیم ..هی اموختیم اموزگارشدیم ..تحریم رفت وبازکارتن خواب شدیم ..بس کنید قرن 22 نزدبکه ..آبروی کشورزعقب افتادگی غلطیده ..بچه های چینی باموشکهای خویش ...رفتندفضاولی ماگذاشتیم ریش..اخ روزگار
  • عباس IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    0 0
    اینترنت وی پی ان گوگل برو تو سایت.... ماهواره ب گرد پاشم نمیرسه بچه 12ساله با ی گوشی میره تو دنیای مبتذل دور از چشم خانواده
  • fred IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    0 0
    بهتره تصمیماتی که در گذشته توسط مجلس گرفته شده توسط نمایندگان محترم مجلس کنونی بازبینی بشه و بروز بشه چون بالا بردن سطح اگاهی مردم برای مقابله با تهاجم فرهنگی خیلی بهتر از اعمال زور و فشاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس