شاید بتوان قاره آسیا را مهمترین مرکز ساخت موشکهای بالستیک نامید؛ جایی که رقابت های پیدا و پنهان برای تولید نمونه های قوی تر و با برد بیشتر، به دغدغه مهم ارتش های این منطقه تبدیل شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، قاره آسیا به عنوان پر جمعیت ترین قاره جهان شاهد رقابتهای شدید منطقه ای بین کشورهای حاضر در این قاره است. چین، هندوستان، پاکستان، کره شمالی و جنوبی از جمله کشورهایی هستند که مدتهای طولانی است که با یکدیگر در وضعیت جنگی قرار داشته و هر ساله حجم زیادی از سرمایه های خود را در بخش نظامی هزینه می کنند. موشکهای بالستیک از جمله سلاح هایی هستند که نقش مهمی در این حوزه ایفاء می کنند. در این مطلب با 5 موشک گوناگون از 5 کشور مختلف قاره آسیا که هر کدام از آنها نقش مهمی در توان دفاعی این کشورها بازی می کند آشنا خواهیم شد.

شاهین 2

پاکستان به عنوان همسایه ایران و به عنوان کشوری که زمانی جزء هندوستان محسوب می شد از زمان استقلال خود تا به امروز با همسایه نیرومند خود هندوستان بر سر مسائل مختلف از جمله بحث منطقه کشمیر درگیری داشته و چندین بار نیز دو کشور وارد جنگ شدند. پاکستان در چند دهه اخیر در کنار برنامه اتمی خود به منظور تولید سلاح اتمی برنامه گسترده موشکی را نیز به اجرا درآورده است که در حال حاضر در بخش های گوناگون در جریان است.



موشک شاهین 2 در حال حاضر به عنوان اصلی ترین موشک بالستیک ارتش پاکستان عمل می کند. این موشک با سوخت جامد و بردی در حدود 2500 کیلومتر می تواند سرجنگی به وزن 1 تن را حمل کرده و همچنین قادر به حمل کلاهکهای متعارف و همچنین اتمی نیز می باشد. این موشک از پرتاب گرهای متحرک برای شلیک استفاده می کند.

این موشک به عنوان یک حمل کننده سلاح اتمی در ابتدا از دقت بالایی برخوردار نبوده و برخی از کارشناسان شعاع خطای 350 متر را برای این موشک در نظر گرفتند اما در جریان نمایشگاه IDEAS 2004 با نمایش یک ویدئو از آزمایش این موشک مشخص شد که شاهین 2 از دقت بسیار بالاتری برخوردار بوده و احتمالا از نوعی سامانه هدایت ماهواره ای در مرحله آخر پرواز استفاده می کند.

در حال حاضر پاکستان در حال کار بروری موشک سری شاهین 3 با برد 4500 کیلومتر را نیز در دست دارد. سر جنگی این موشک به گونه ای طراحی شده است که بتواند در مرحله شیرجه نهایی بر روی هدف مانور پذیر بوده و از دست سامانه های ضد موشکی نیز فرار کند. پاکستانی ها همچنین برنامه ای برای نصب سرهای جنگی مستقل بر روی این موشکها را نیز در دست توسعه دارند.

آگنی 3

هندوستان کشوری است که از دیرباز با دو کشور مشکلات اساسی داشته است. یکی از آنها پاکستان و دیگری چین است. با توجه به اعداد و ارقام موجود در خصوص توان دفاعی می توان این گونه نتیجه گرفت که هند از برتری نظامی محسوسی بر پاکستان برخوردار است اما مشکل اصلی هندوستان اژدهای مخوف آسیا یعنی جمهوری خلق چین است که در چند دهه اخیر به لطف رونق اقتصادی سرمایه گذاری بسیار سنگینی را در حوزه نظامی انجام داده و از هر لحاظ در حال بدل شدن به یک قدرت اول نظامی در جهان است.
 
در حال حاضر موشک بالستیک آگنی 3 موشک بالستیک اصلی ارتش هندوستان به شمار می آید. البته در همین حال کار بر روی موشکهای دیگر از خانواده آگنی یعنی آگنی 4 ، آگنی 5 و آگنی 6 نیز در حال انجام است و در آینده نزدیک به ارتش این کشور تحویل می شود. موشک آگنی 3 بعد از طی مراحل آزمایشی در سال 2011 به شکل عملیاتی در ارتش هند وارد خدمت شد.

این موشک با داشتن بردی در حدود 4500 کیلومتر شعاع خطایی در حدود 40 متر دارد که برای موشکی با این برد بسیار عالی است. برای بدست آوردن این دقت بالا این موشک از ترکیب سامانه های هدایت ژیرسکوپی، جی پی اس و همچنین رادار در مرحله نهایی بهره می برد.



موشک آگنی 3 در بخش پیشرانه از موتور دو مرحله ای سوخت جامد بهره می برد. وزن سر جنگی این موشک در زمان استفاده از کلاهک متعارف در حدود 2500 کیلوگرم و در زمان استفاده از سر جنگی اتمی نیز از یک سر جنگی 250 کیلوتنی بهره می برد. وزن این موشک در حدود 48 تن است. مدلی از این موشک با عنوان K-4 نیز برای پرتاب از زیردریایی های نیروی دریایی هندوستان در حال توسعه می باشد.

دی اف -31

اما به اژدهای قاره آسیا می رسیم که در چند دهه اخیر و به لطف رشد گسترده اقتصادی برنامه مدرن سازی نیروهای مسلح خود را به شدت دنبال کرده و امروزه می توان در بسیاری از موارد جمهوری خلق چین را یک ابرقدرت نظامی دانست. از ابتدای راه و پس از جنگهای داخلی این کشور مسئولین چینی به موشکهای بالستیک نگاه خاصی داشتند و امروزه نیز بخش مهمی از بازدارندگی اتمی این کشور بر عهده موشکهای باستیک قرار دارد. بنا بر اعلام منابع اطلاعاتی آمریکا امروز چین فعال ترین برنامه موشکی جهان را در اختیار دارد.

موشک دی اف 31 در حال حاضر اصلی ترین موشک قاره پیمای ارتش چین به حساب می آید. البته ارتش چین در حال کار بر روی موشک دی اف 41 نیز هست که البته هنوز به صورت عملیاتی وارد خدمت نشده است.

اما دی اف 31 یک موشک بالستیک قاره پیما سه مرحله ای با سوخت جامد است که بر روی کشنده های متحرک حمل می شود. این موشک دارای بردی در حدود 8 هزار کیلومتر است و یک سرجنگی اتمی به توان 1 مگاتن بهره می برد. این موشک در بخش هدایت از سامانه های اینرسیایی بهره می برد که در نتیجه تا حدودی باعث افزایش خطای این موشک می شود. شعاع خطا در این موشک چینی در حدود 300 تا 500 متر برآورد می شود.



4 خودروی حمل موشکهای جلویی دی اف 31

وزن دی اف 31 در حدود 46 تن برآورد شده و برای پرتاب شدن به زمانی در حدود 10 تا 15 دقیقه نیاز دارد. بنا بر نظر کارشناسان سر جنگی این موشک در زمان شیرجه نهایی بر روی هدف از توانایی انجام مانور برای مقابله با سامانه های ضد موشکی برخوردار است. گونه دیگری نیز از این موشک با نام دی اف 31 آ نیز در حال ساخت است که بردی در حدود 11 هزار کیلومتر داشته و از 3 سرجنگی مستقل به قدرت 150 کیلو تن بهره می برد.

تائپودونگ ۲

کره شمالی را می توان بسته ترین کشور جهان به حساب آورد. این کشور عجیب که سالهای زیادی است درهای خود را به روی دنیا بسته است برنامه موشکی فعالی دارد و هر از چند گاهی با یک آزمایش موشکی توجه جهان را به سمت خود جلب می کند. یکی از موشکهای این کشور که البته بحثهای زیادی درباره آن وجود دارد موشک تائپودونگ ۲ است. موشکی که برد آن در حدود 6 هزار کیلومتر بوده و می تواند آلاسکای آمریکا در غرب و حتی در صورت شلیک به سمت شرق می تواند شرق ایران را نیز هدف قرار بدهد.



نمونه اولیه موشک تائپودونگ

وضعیت توان نظامی و موشکی کره شمالی با توجه به جو بسیار بسته این کشور همواره در لایه ای از راز و رمز بوده و در اکثر مواقع نمی توان به درستی درباره توان این کشور کوچک در جنوب شرق آسیا قضاوت کرد. گونه تائپودونگ 1 یک موشک بالستیک به عنوان گونه اثبات گر تکنولوژی بود که هیچ گاه به تولید انبوه نرسیده است. اما گونه دوم این موشک موشک (تائپودونگ-2) هنوز پرتاب موفق نداشته است.(تائپودونگ-2) یک موشک دو مرحله ای با طول 35 متر است.
 
مرحله ای اول آن شباهت زیادی با مرحله اول آن شباهت زیادی با مرحله اول موشک (سی اس 2) و (سی اس 3) چینی دارد.مرحله دوم , بر اساس موشک (نودنگ) بنا شده است. این موشک با دو مرحله و سرجنگی 1000-700 کیلوگرم قابلیت رسیدن به اهدافی با فاصله 3750 کیلومتری را دارد و اگر یک مرحله به آن اضافه شود و به یک موشک سه مرحله ای تبدیل شود قابلیت رسیدن به اهدافی در فاصله 4300-4000 کیلومتری را دارد و با سرجنگی سبک تر (1000-700 کیلوگرم) تا برد 6700 کیلومتر را در تیرس قرار می دهد.با این بردها می توان هاوائی و آلاسکا را هدف قرار داد.

هیمونو

اما آخرین موشک که به آن پرداخته می شود، موشک بالستیک "هیمونو" ساخت کره جنوبی است. این کشور که با کره شمالی دارای مشکلات عدیده ای بوده و هر لحظه امکان ورود به جنگ با همسایه اتمی خود را دارد از دوران پس جنگ کره تا به امروز بودجه سنگینی را صرف مسائل دفاعی می کند. البته به دلیل برخی فشارها از سوی ایالات متحده کره جنوبی در حوزه برد موشکهای بالستیک محدودیت دارد.

موشکهای سری "هیمونو" که بر اساس موشکهای آمریکایی "نایک هرکولس" ساخته شده و در جدیدترین مدل خود بردی در حدود 500 کیلومتر و سر جنگی به وزن 500 کیلوگرم دارد. این موشک از پرتاب گرهای متحرک پرتاب شده و می تواند در هر شرایط جوی هدف خود را مورد اصابت قرار دهد.



این موشک در حدود 12 متر طول و 5 تن وزن دارد. این موشک اطلاعات لازم خود را از واحد پرتاب همراه دریافت کرده و با استفاده سامانه پیشران سوخت جامد خود به سمت هدف حرکت می کند. البته گونه هیمونو 3 برنامه اصلی کره جنوبی است که یک موشک کروز حساب شده و شبیه به سامانه موشکی "تام هاوک" ساخته شده و در ارتش کره جنوبی استفاده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 18
  • مسعود ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    21 25
    این کره ایام نون ندارن بخورن ، رفتن موشک درست می کنن! واقعا اینقدر که اینا به خودشون صدمه زدند آمریکا حمله می کرد نمی تونست !
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    28 3
    پـَ ایران کو؟!
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    18 2
    چرا نوشتی موشک کره ش میتونه مشهد رو هدف بگیره؟ دومآ:با وجود هیولایی مثل روسیه که غول و ابر قدرت موشکی تو دنیاست چطور این موشکا مشهورن؟
    • افشین IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
      1 1
      چون که بحث درباره قاره آسیاست و روسیه جزء اروپاست عزیزم
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    22 1
    از موشک های قدر و سجیل و شهاب 3 و... هم می نوشتید بد نبود. یاد حاج حسن تهرانی مقدم گرامی باد....
  • پرسنل سازمان فضایی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 10
    الآن توی آسیا چین هند ژاپن و کره شمالی واقعا قدرت های برتر بالستیک هستن اونها-3 سه مرحله ای کره شمالی که موفق شد ماهواره 100 کیلوگرمی این کشور را در مدار 500 کیلومتری قرار بده تمام شرق آسیا رو غافلگیر کرد هند هم با پرتاب ماهواره های چند تنی با ماهواره بر سوخت جامد خودش آقای سوخت جامد آسیا هست چین هم که الآن ایستگاه فضایی ملی داره و لانگ مارچ های این کشور رقیب روسیه و امریکا شده.. کره جنوبی هم البته با کمک روسیه تونست پنجمین قدرت بالستیک و فضایی آسیا بشه که تونست ماهواره 100 کیلویی خودش رو در مدار 500 کیلومتری پرتاب کنه پاکستان در کروز های اتمی چند هزار کیلومتری واقعا در آسیا رقیب چین و هند هست ترکیه نیز قراره تا 2022 ماهواره بری بر اساس موشک وگا اروپا بسازه و ماهواره 2 تنی خودش رو پرتاب کنه که بودجه چند میلیارد دلاری این کشور این اجازه رو برای بلند پروازی های این کشور میده.. عربستان امارات و قطر هم به شدت با خرید دانشمندان اروپای شرقی پاکستانی هندی روسی چینی و ...و به اجاره در آوردن شرکت های غربی در حال ساخت مراکز موشکی بالستیک و ساخت ایستگاه های پرتاب ماهواره بر هستن...که اخبارش را در یکی دو سال آینده رسانه ای می کنن
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    21 4
    ان شاء الله قاره پيما بسازيم. داشتن بهترين ساز و برگ جهاني، از توصيه‌هاي قرآن مجيد است.
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    24 3
    والا موشک شهاب حداقل از موشک ساخت کره جنوبی مشهورتره
  • منم دیگه ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 3
    آقا برو نگاه شبکه 1 برنامه مستند برتر داره مستندی میذاره درباره اینکه بهتر حکمی دیگه جای اعدام رو بگیره بهتره. نامردا انگار نه انگار که حکم اعدام، حکم اسلامه.
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 2
    درباره دی اف 31 ، نوشته اید 1 مگا تن ، که اشتباه است .
  • میترا ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 1
    از اطلاع رسانیتان ممنونم در مورد ایران هم بگوئید.
  • مجید ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    9 5
    به موشکهای ایران اشاره ای نکرده اید.هرچه باشد ازپاکستان وهند وکره که کمترنیستیم.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    14 0
    چرا این موشک ها با اندازه کمتر از موشک های ایران برد بیشتر دارند ؟
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 1
    ممنون گزارش خوبی بود . در مورد موشکهای غربی هم گزارشی منتشر کنید..
  • سيد ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 0
    بي معرفت شهاب پس كو؟؟؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 0
    یعنی ایران چیزی نداشت برا معرفی تو این بین مشرق!؟
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 1
    پس ايران كجاي داستانه؟مگه ما از اين نوع موشكها نداريم؟
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    12 1
    چون سر جنگي موشك‌هاي ايراني زياد است!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 1
    این پاکستان هم شاخه ها. موشک بالستیک با برد 2500 km با قابلیت حمل کلاهک اتمی و دقت بالا.
  • ناشناس ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 3
    ایران موشک قاره پیما نداره؟
  • سعید ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 1
    دقت موشک شهاب 3 و سجیل و قدر اخر سر چنده؟
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 0
    عکس آخر از موشک هیمونو بیشتر شبیه موشک های رمین به هواست تا بالستیک !
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 2
    بخاطر همین آمریکا هم زحمت نمیده پول خرج کنه بهشون حمله کنه . کره شمالی فقط اولدرم بولدورم داره !!!!!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 0
    زیرا در نمونه ایرانی به دلیل استفاده از سر جنگی متعارف(غیر اتمی) که وزن بالاتری دارد برد را کمی محدود می کند و در ضمن موشک شهاب از بالاترین سرعت در فاز نهایی(چیزی حدود 20 ماخ!!) نسبت به دیگر نمونه ها بهره مند است که آن را تغریبا غیر قابل ره گیری میکند.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 1
    موشک سیمرغ و سفیر ایرانی کو پس ؟
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 1
    دقیقا در زمینه موشک از هر سه تا گفتی عقبتریم
  • mycolony ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 6
    بسم رب الحسین .. . صرفا جهت اطلاع ، موشک های ایرانی داریم که با سوخت جامد میتونن دور کره زمین بگردن!! ایران هم قاره پیما داره.
  • مرتضی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    8 1
    ایران موشک نمیخواد مردمانش اندازه ده موشک عمل میکنند زنده باد ایران
  • امیر ج ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    4 0
    آقای پرسنل اگه نمیدونید بدونید که آمریکا و سازمان ملل اجازه ساخت موشک بالستیک با برد بیشتر از 300 کیلومتر را به کره جوبی،ژاپن و کشورهای دوستش نمیده ونیز سایر ارتش ها باید برد موشک هایشان کمتر از 330 باشه که در ارتش ایران هم شاهدیم ولی چون موشک بالستیک یه سلاح راهبردیه مسئولین اونو به سپاه دادن تا از نظر بین المللی نتونن ارتش را تحریم و غیر قانونی بدانند. الان هم که اجازه ساخت موشک 550 کیلومتری به کره داده به خاطر تهدیدات کره شمالی هست و در بحت فضایی هم اجازه پروژه های مستقل نمیده حتما باید مشارکتی باشه اونم با یکی از کشورهای صاحب فناوری چون رسییدن به فناوری بالستیک 1-ایجاد رقیب برای خودشان و کمتر شدن سیطره آنها بر منابع کشورهای دیگر 2-انهدام موشک کروز به مراتب خیلی آسانتر از بالستیک هست پس میبینید وقتی ایران یه موشک بالستیک درست میکنه و یا پرتاب ماهواره و موجود زنده چطور آمریکایی ها بال بال میزنن چون ایران تحت سیطره اونا نیسن و دانش فضایی و بالستیکش بومی شده ولی سایر کشور ها مثل موم تو دست آمریکاست.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 0
    ولی ماباید طبق گفته خداوند درقران خودمون رو مجهز به سلاحهای پیشرفته بکنیم تاپیش اونها ضعیف نباشیم.واعدوالهم مااستطعتم من قوه
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 1
    ایران موشک قاره پیمااحتمالا داره ولی رو نمیکنه بخاطرحساسیتهایی که درپی داره
  • حمید ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    موشکهای خودمونم رو می کردین جمع خودیه
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    4 0
    روسیه جز قاره اروپا محسوب میشه
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 2
    مسعود و ناشناس جان! اگر بيش از يك سوم مردمي حامي دولت خويش باشند حمله به آن كشور غيرممكن است.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 8
    مي گويند ايران شهاب 6 را با برد 26هزار كيلومتر ساخته است
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 0
    دی-اف31 8000کیلومتر برد داره؟؟؟ وای چه زیاد انشاالله ما هم همچین موشکی داشته باشیم
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    داشتن موشک قاره پیما و رو نکردنش چه فایده ای داره ؟ اگر داشتیم رو میکردیم تا قدرت بازدارندگیمون بیشتر بشه .
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    واقعا ما همچین موشکی داریم؟؟؟ پس چرا شهاب3 که دربین موشکهای ایران بیشترین برد رو داره طول بردش 2000کیلومتره؟؟
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    6 3
    داداش ما تو کف اس300 موندیم اونوقت شما میگی قاره پیما داریم؟
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    مشرق میبینی که همه درمورد این مباحث کنجکاو هستن و علاقه مند درخصوص موشکهای روسیه و غربیها و خصوصا موشکهای خودمون اطلاعات مفید بزن که میترکونه
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    تا به حال مستند سگ های وحشی را دیده اید. سگ ها و کفتارهای وحشی با اتحاد خود به گله گاوهایی حمله میکنندو پیروز می شوند .دلیل شکار شدن گاوها عدم اتحاد آنها است. امروز هم مسلمانان و مسیحیان با اینکه بزرگترین ذخایر نفت جهان، بیشترین جمعیت را در دست دارند به دلیل عدم اتحاد توسط 6میلیون یهودی چاپیده و دریده می شوند. اگر امروز مردم کره شمالی گرسنه هستند هم به خاطر اتحاد سگ های وحشی است و بسیاری از داستان هایی که ما می شویم ساخته غربی ها است
  • مهدی 90085 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 1
    ای کاش آقایمان ظهور کند تا تمام دنیا به جای ساخت موشک فکر علم وتکنولوژی باشد
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 2
    دور زمین بگردن؟! ههههههههه مگه ژول ورنه؟!
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    4 3
    موشک شهاب 3 حداکثر 1800 کیلو متر مسافت و تا 1 کیلو متر شعاع خطا داره.موشک قدر حداکثر دو هزار کیلومتر مسافت و صد متر شعاع خطا داره....از این دو موشک سر تر هم دیگه نداریم...پس موشک هایی که مشرق گفته کاملا درست و منطقیه.....ایران تازه اول راه،.حالا حالا ها جا داره...
  • mycolony ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    بسم رب الحسین .. . پسر خوب مشخص بود اونش که دور زمین بچرخه و دو تا علامت تعجب بعدش شوخیه دیگه اما قاره پیما داریم ، فاز شهاب وسجیل هم باهاش فرق داره کلا. پ.ن : هیچ کشوری علی الخصوص ایران تمام فن آواری هاش رو به دنیا نشون نمیده. نمونش رادار وستوک بود فکر کنم که داستان داره.
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    نه عزیزم کسی منظور مسعود رو متوجه نشد!! این بابا از جنگ روانی برای تقبیح مسائل مشابه داخلی داره استفاده میکنه! در واقع یکی به نعل میزنه ده تا به میخ!
  • علی ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    26 هزار کیلومتر؟؟؟ نه بابا آخرین بردش 2 هزاره
  • حامد ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    دوست عزیز 1 مگا تن وزن سرجنگیش نیست منظورش اینه که قدرت سرجنگی اتمی موشک معادل 1مگاتن مواد منفجره هست.
  • حامد ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    معلومه که اطلاعاتت در مورد این سه کشور خیلی کمه!!!!
  • حامد ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    اونا موشکای ماهواره بر هستند نه موشک جنگی
  • حامد ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    ایشاالله.....
  • مرتضی گیلانی ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    26000 کیلومتر؟؟ یعنی چند دور کره زمین رو میچرخه؟! :دی ولی موشک شهاب 5 حدود 5500 کیلومتر برد مفید داره. در هر صورت مهم اینه که دل های مردم دنیا رو بدون شلیک حتی یک گلوله به دست آوریم. هرچند تجهیز جنگی هم مهم است.
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 1
    موشک فقط سجیل 2.
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    فکرمیکنید مگه باید همه اسرارنظامی رو فاش کرد؟اینو مسئولان نظامی ماهم میگن که هنوز سلاحهای پیشرفته ای داریم وارتقا داده ایم که هیچکس خبرنداره.نباید امریکا واسراییل ازتوان نظامی ماچیززیادی بدونن
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 0
    برادرمهدی90085 تکنولوژی موشک فقط نظامی نیست علمی وتحقیقاتی هم هست انشااله باظهورامام زمان دست انسان به کرات دیگروحیات درانهامیرسد
  • علی ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    20 ماخ؟؟؟ توهم زدی دوست عزیز؟ کجای دنیا موشکی ساخته شده که با 20 ماخ بزنه به هدف؟؟ لطفا راجع به چیزی که اطلاع ندارید حرف نزنید.
  • محمد ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    1 0
    آخه 26 هزار کیلومترو از کجا آوردی؟؟؟ مسافت دور کره زمین 40 هزار کیلومتره. بنابراین بیشترین بردی که یک موشک لازمه داشته باشه تا بتونه دور ترین نقطه رو هدف قرار بده 20،000 کیلومتر هست
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    3 0
    ما رو باش که فکر میکردیم ایران عجب قدرت موشکی داره پاکستان هم از ایران جلوتره ! پاکستان عقب افتاده!
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    2 0
    به استناد آيه شريفه "و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه" ما خود را مجهز كرده ايم كه هر موقع نياز شد ازش استفاده كنيم و دليلي هم الآن براي نشرش نيست.
  • علي فرهادي ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 2
    آقاي ناشناس بي ادب. اين چه قياسي است كه كشورهاي مسلمان و حيوانات وحشي را در دو سوي مقايسه قرار داده اي. مگر مجبوريد نظر بگذاريد.
  • علي فرهادي ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    1 0
    عزيزم 26 هزار كيلومتر يعني يك دور كره زمين را بچرخه بخوره تو همون محل پرتاب
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    2 0
    مارا باش به محضی که تیتر خبر را دیدم به امید اینکه ایران چه موشکی را معرفی کرده آن را کلیک کردم و پس از خواندن مقاله به این نتیجه رسیدم که حسابی ضایع شده ام!!!!!!از همه بدتر که کفرم را در آورد اینه که پاکستان هم دم درآورده وایران...
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    2 0
    مارا باش به محضی که تیتر خبر را دیدم به امید اینکه ایران چه موشکی را معرفی کرده آن را کلیک کردم و پس از خواندن مقاله به این نتیجه رسیدم که حسابی ضایع شده ام!!!!!!از همه بدتر که کفرم را در آورد اینه که پاکستان هم دم درآورده وایران...
  • رییس سازمان... ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    1 0
    بیشین بابا!
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    2 0
    البته که داریم خیلی هاشم رو کردیم
  • هم وطن ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    4 0
    حال ندارم نظر بدم
  • نصیر ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    2 1
    ایران تا همین چند سال پیش جلو بود..اما تحریم ها و فاجعه ملارد موشکی ایران رو کله پا کرد... الآن توان پرتاب ماهواره با سفیر یا همان شهاب رو هم از دست دادیم
  • alberta ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    1 0
    ta 60 hezar km bord ra ham sakhtem... bale 60 hezar km bor moshek iran ast
  • ناشناس ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    1 0
    که اینطور!!!!
  • الماس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    2 0
    اگر اقا بیاد موشک ها باز هم می مونن .اما نه جنگی فقط علمی
  • مجید سیاه ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    2 1
    ما ازهمه ضعیف تریم تو اسیاه
  • مجید سیاه ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    1 1
    ما ازهمه ضعیف تریم تو اسیاه
  • افشین ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    3 4
    ما بسیجی داریم موشک میخوایم چیکار! بسیجی ساندیس خور
  • حبیب ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    5 0
    تا جایی که من تو سایت ها خوندم ایران با کمک کره شمالی دارن رو طرح ساخت موشک بالستیک شهاب 6کار می کنن بابرد 6000کیلومتر بعد خیالتون راحت ایران الان هم اس300روداره تو اصراف تهران مستقره بعدش خیالتون راحت الان ایران به موشک هایه بالستیک روسی مدل توپل ام بابرد 10000کیلومتر روهم مجهزه روسیه وچین دانش ساخت این موشک هارو به ایران دادن تا روش مهندسی معکوس بزنه بعدش این شهاب1و2و3ورو روزبون امریکایی ها انداخته تا سر گرمشون کنه بااینا تا اون طرف بتونه محرمانه موشک هایه بابرد 10000کیلومترو بسازه شما خبرر ندارید کشور ما ایران قدرت منده واسرار نظامیشو لو نمیده الان ایران حتی میگ31رو داره شما خبر ندارید چون قاچاق وارد ایران شده ما از نظر نظامی به هیچ کشوری وابسته نیستیم باید کشورمونو به خاطر پیشرفت هایه نظامیش ستوداره .
  • علی بالستیک ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    2 1
    حرف بیخود نزن بابا. هیچ کدوم از اینهایی که گفتی صحت نداره. این حرفهای بیخود حتی اگه صحت هم داشت انقدر سری هستش که شاید تو نظام کلا 10 نفر بیشتر ازش خبر نداشته باشن اون موقع تو بچه این اسرار رو از کجا بدست آوردی؟؟؟ آقا واقعیت این هستش از این حرفها برای مصرف داخلی و دلخوشی زیاد زده میشه اما واقعیت نداره. ایران اگه راست میگه بره روی پراید کار کنه قاره پیما پیشکشتون. بچه و هالو گیر آوردن ملت رو.
  • ممد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    2 0
    آهان راست میگی ما خبر نداریم شما خبر دارین آقا حبیب. آخه شما پسر سرلشگر فبروز آبادی هستی. جمع کن بابا حرفهاتو. بسه دیگه خوشحال شدیم.
  • موشکی ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    3 4
    در مورد ایران من میگم. ایران هیچی نیست. متاسفم بعضی ها فکر میکنند پاکستان فقط گدا داره. اما پاکستان از نظر موشکی از ایران جلوتر هستش. خاک بر سر کشوری که پاکستان ازش جلوتره
  • محمد ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    2 1
    اون موشكي كه شهيد تهراني در آخرين مرحله آزمايشش شهيد شد موشك قاره پيما ايه كه ماهوار 150 كيلويي رو به مدار جئو مي رسوند و بردش به كل اروپا و بخشهايي از آمريكا ميرسه.اون انفجار فقط مدتي اينكار رو به تاخير انداخت اما حالا وضعيت اون موشك از زمان شهادت تهراني مقدم جلوتره.اگه رونمايي نميشه فقط به خاطر حساسيتهاييه كه ممكنه بوجود بياره و براي مذاكرات مشكل ساز بشه.
  • وطن دوست باغیرت ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    2 1
    اولا برید تحقیق کنید بعد حرف بزنید چرا کشورتونو کوچیک میکنید همین ایران جزو با قدرت ترین ارتش رو در دنیا داره چرا چون سپاهم کنارشه یعنی دو تا ارتش با دو نحوه جنگیدن متفاوت همین ژاپن که تعریفشو میکنید ارتشش نصف سپاهم نیست یعنی امریکا نمیزاره بهتر بشه متاسفم براتون وطن فروشان دوما ایران تمام اسرار نظامیشو رو نمیکنه ما قاره پیماشو داریم اما رو نمیکنیم چون همین جوریش انگ اتمی بهمون زدندد نشون بدیم موشکو که دیگگه توافق نمیکرردن
  • علی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    2 0
    فرانسه در حدود 40 سال طول کشید که به موشک قاره پیما با برد 11000 کیلومتر دست پیدا کنه ,بقیه کشورها هم مثل چین وکره شمالی دهه ها طول کشیده
  • احمد ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    2 3
    آقا حبیب گفتی ایران به هیچ کشوری از نظر نظامی وابسته نیست یه سری به نیروی هوایی بزن ببین جنگند های ایران ساخت کدوم کشور هستند اف 14 که مال امریکاست و سوخو هم مال روسیه اصلا ایران جنگنده ای ساخته که بتونه به خط تولید انبوه برسونه به نظر من تو فشنگ هم خود کفا نیست چه برسه به چیز های دیگه
  • سینا ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    3 1
    موشک شهاب ۶ده هزار کیلو متر برددارد،ایران تاسال ۱۳۹۸. ۳۰۰فروند جنگنده قاهر دارد ۳۰فروند صاعقه هم داریم ، ایران ۳۲۰۰ تانک،۱۰۰۰۰ قایق تندرو،۱۸ناوشکن ،دویست هزار فروند موشک دارد
  • محمد ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    2 0
    هند هم خیلی قویه ها چهارمین قدرت نظامی چهارمین اقتصاد جهان خیلی شاخه
  • داداشتون ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    1 0
    دوستان هدف اطلاع رسانی بود نه جنگ و دعوا سر ایران و... لطفا این نصیحتو ازم داشته باشید جنبه مطلبی رو ندارید نخونید در ضمن فاز ما ایرانی ها همینه هرکسی رو تکفیر میکنیم به همه به چشم دزد نگاه میکنیم خودمونو هم از عراقو سوریه کمتر میبینیم
  • باقر ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    2 2
    بعضیا که نتونسته میان نظر میدن حالمو بهم میزنند...یکم فرهنگ داشته باشیم...آخه موشک با سرعت بیست ماخ!!!آخه موشک با برد26هزار کیلومتر!!!آخه ... آخه....آخهههه!!!مگه داریم!؟ :|
  • اسماعیل ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 1
    من معتقدم ایران با این همه تهدیدی که علیه ش میکنن بیکار نمیشینه هرطور شده یا خودش سلاح پیشرفته میسازه یا از متحداش مثل چین و روسیه خریداری میکنه.در ضمن اگه ما قدرت نداشتیم تا الان آمریکا بهمون حمله کرده بود.
  • هانی ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 3
    برو بابا
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    2 3
    تمام کشور های نامبرده به هر حال وابسته به غرب یا شرق هستند اما ایران به تنهایی و بدون مشورت دست به ساخت موشک بالستیک زده است
  • فدایی ایران ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    1 1
    موشکهای ایران ساخته ی دست جوانان خودمون هستن پس غیرت دارند.
  • علی ساعی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    1 5
    ما بعد از امریکا روسیه چین رتبه چهارم در موشکی داریم
  • عمران ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    4 4
    ایران چهارمین قدرت موشکی دنیاست.
  • رضا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    4 2
    نه جون ما اااا اولی از امریکا هم جلو تر
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
    1 0
    موشک شهاب 6 اگه فریاد بکشه امریکا خودش خراب میکند
  • محمد مهدی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
    0 1
    خوب باید بگم من موشک های ایرانی رو میشناسم که نه تنها در اسیا بلکه در جهان مشهور اند. مثل موشک قدر۱۱۰ که نقطه زن ترین موشک حال حتضر جهانه. و شهاب ۳ که یکی از سریعترین موشک های جهانه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس