کد خبر 248018
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰

روزی مردی برخاست» و «تک درختی در کویر» عناوین دو اثر داستانی درباره زندگی و مبارزات مرحوم آیت الله طالقانی است که همزمان با سالروز وفات آن عالم جلیل القدر به علاقه‌مندان به آثار ایشان عرضه می‌شوند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاین، «روزی مردی برخاست» عنوان کتابی از محمدرضا محمدی پاشاک است که وی در آن زندگی‌نامه داستانی آیت الله طالقانی را به نگارش درآورده است. این کتاب از مجموعه مفاخر ملی و مذهبی است که نویسنده، در هجده فصل زندگی‌نامه داستانی آیت الله طالقانی را به زبان داستانی آورده است.

این اثر، بیانی روایی دارد و نویسنده سعی کرده درآن زندگی‌نامه تاریخی ـ سیاسی آیت الله طالقانی را به صورت داستانی ارائه دهد. کتاب روایتی خطی دارد که نثر آن تا حدودی روان است و در آن روایت داستانی از زمان تولد تا زمان مرگ مرحوم طالقانی در کتاب بازگو شده است.

در بخشی از متن کتاب آمده است:« آبان ماه، به بهانه فضای باز سیاسی زندانیان آزاد می‌شوند و چندی نمی‌گذرد که انقلاب به بار می‌نشیند و روزگاری نو آغاز می‌شود. قلب آیت الله سیدمحمود طالقانی، باز هم با وجود خستگی روحی و جسمی برای مردم می‌تپد.»

بنابراین گزارش و آنطور که ناشر گزارش داده، «تک درختی در کویر» نیز شرحی است بر زندگی پر بار آیت الله طالقانی که بصورت خلاصه در روایتی داستانی توسط زهرا حیدری به نگارش درآمده است.

این اثر در پانزده فصل شماره دار تقسیم بندی شده است که تنها نقش جدا کننده مطالب از یکدیگر را دارد و کاربرد فصل بندی داستانی را به صورتی که باید، از خود نشان نمی دهد. در واقع به نظر می رسد این تنها مزیت اینگونه فصل بندی اثری چنین مختصر در ترتیب دادن به خوانده های مخاطب است و فصول آنچنان مرز مشخصی را به نمایش نمی گذارند.

نویسنده کوشیده با قرار دادن نوجوانی امروزی به عنوان راوی داستان و ساخت موقعیتی فرضی ( ساخت فیلمی از زندگی آیت الله طالقانی ) بریا بیان مایه ی اصلی داستان مخاطب نوجوان اثر را به آن جلب نماید.

این ویژگی در کلیت داستان نیز موفق عمل کرده است و به خوبی توانسته آب و تاب لازم را به ماجرای اصلی اثر بدهد. کلیت اثر را از نظر روایت باید به دو دسته تقسیم کرد. قسمت هایی که راوی نوجوان به بیان موضوعات دیده و شنیده و خوانده در مورد شخصیت آیت الله طالقانی و اطرافیانش می پردازد که شیوه ای ساده و معمول در روایت است و در این بخش نویسنده با به کار بردن ادبیاتی ساده و در عین حال برخوردار از ویژگی روزآمد بودن و زبان حال مخاطب بودن کوشیده بیانی سلیس و روان و بدون حشو و زوائد را به مخاطب ارائه دهد.

اما شکل دوم روایت بخش هایی را شامل می شود که راوی نوجوان به همراه اطرافیانش که شخصیت های فرعی داستان را تشکیل می دهند به تماشای فیلم ساخته شده می پردازند و در واقع نویسنده مخاطب اثر را با فیلمنامه بخش هایی از فیلم ساخته شده روبرو می کند.

دو اثر داستانی «مردی که برخاست» و «تک درختی در کویر» توسط انتشارات سوره مهر به ترتیب به چاپ‌های ششم و چهارم رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس