کد خبر 247980
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵

يک روزنامه‌نگار ايتاليايي و يک محقق بلژيکي، که پيش از اين در اسارت شبه‌نظاميان سوريه به سر مي‌بردند اما به تازگي آزاد شدند، مي‌گويند سخنان آدم‌ربايان خود را هنگامي که درباره‌ي مداخله در حمله شيميايي ماه گذشته صحبت مي‌کردند، شنيده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از پرس.تی.وی، دومنيکو کريکو، خبرنگار ايتاليايي و پير پيسيني، محقق بلژيکي اعلام کردند که شنيده‌اند اسيرکنندگانشان درباره نقش شبه‌نظاميان در حمله شيميايي که در تاريخ ۲۱ اوت در سوريه به وقوع پيوست صحبت مي‌کرده‌اند؛ همان حمله‌اي که امريکا به سبب آن دولت سوريه را مقصر دانسته و تصميم گرفته است براي «مجازات» اين کشور عربي به آن حمله کند.

اين دو تن پس از پنج ماه اسارت در تاريخ ۹ سپتامبر وارد رم شدند.

پيسيني طي مصاحبه با شبکه راديويي بلژيک گفت : «گفتن اين مساله يک وظيفه اخلاقي است. دولت بشار اسد از گاز سارين و يا هيچ گاز ديگري در حومه دمشق استفاده نکرده است.»
 
پيسيني گفت آنها که در زمان اسارت‌شان از دنياي بيرون بي‌خبر بوده‌اند، مکالمه انگليسي سه تن در اسکايپ را شنيده‌اند.
 
وي افزود شبه‌نظاميان ناشناسي که در حال مکالمه بودند، گفتند که «حمله شيميايي در حومه دمشق اقدامي از سوي شبه‌نظاميان و به منظور تحريک غرب براي مداخله نظامي بوده است.»
 
اين خبرنگار و محقق همچنين تهديدهاي اخير امريکا بر ضد سوريه به اتهام انجام حمله شيميايي در تاريخ ۲۱ اوت را مورد انتقاد قرار دادند.
 
کريکو تصريح کرد که شبه‌نظاميان هر روز وي و پيسيني را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دادند و حتي دو بار آنان را با اعدام‌هاي ساختگي شکنجه دادند.
 
اين خبرنگار ايتاليايي در تاريخ ششم آوريل از لبنان وارد سوريه شد و سه روز پس از ورود، در حالي که به مقصد شهر حمص در حرکت بود ربوده شد.
 
لفاظي‌هاي جنگ‌طلبانه امريکا عليه سوريه پس از آن شدت يافت که نيروهاي مخالف مورد حمايت خارجيان دولت بشار اسد را به استفاده از حمله شيميايي عليه مواضع شورشيان در حومه دمشق در ۲۱ اوت و کشتار بيش از يک هزار نفر متهم کردند.
 
اين درحالي است که دولت سوريه اين ادعاهاي بي‌اساس را به شدت رد کرده و آن را عمليات انحرافي پرچم دروغين از سوي شورشيان خوانده است.

با وجود اين، شماري از کشورهاي غربي، به رهبري امريکا سريعا کمپيني براي حمله به سوريه راه انداختند.
 
باراک اوباما، رئيس‌جمهور امريکا در تاريخ ۳۱ اوت اعلام کرد که پيش از حمله احتمالي به سوريه در پي مجوز کنگره خواهد بود.

با وجود اين، گزارش‌ها حاکي از آن است که اعضاي کنگره يا با طرح حمله به سوريه مخالف هستند و يا هنوز درباره آن تصميمي نگرفته‌اند. اين در حالي است که مجلس سنا راي‌گيري درباره طرح پيشنهادي دولت امريکا براي حمله به سوريه را به تعويق انداخته است.
 
به نظر مي‌رسد جوّ کنوني کنگره نظر اذهان عمومي امريکا را منعکس مي‌کند، بر اساس نظرسنجي‌هاي اخير مردم امريکا بيش از هميشه به طرح واشنگتن براي حمله به سوريه بدبين هستند. اين در حالي است که رئيس دفتر باراک اوباما، گفته است که ادعاهاي واشنگتن بر اساس «محک عقل سليم» بوده است و نه شواهد «انکار ناپذير.»
 
سازمان ملل، ايران، روسيه و چين قويا مخالفت خود را با برنامه امريکا براي حمله به سوريه اعلام کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس