این روزها دیوار تمام باشگاه ها مملو از تصاویر رونی کلمن است که باورها و زندگی مذهبی خاصی دارد که کمتر به آن پرداخت شده است.

گروه ورزشی مشرق، وقتی رونی کلمن (Ronnie Coleman) وارد دانشگاه ایالتی گرمبلینگ شد، کمتر کسی حدس می زد بتواند روزی بر قله بدنسازی جهان بایستد؛ اما به جایی رسید که هشت عنوان مستر المپیا را کسب کرد و اکنون به عنوان اسطوره این رشته ورزشی شناخته می شود. در این سال ها، درباره او بسیار نوشته شده و عکسش در تمامی باشگاه ها به چشن خورده و منتشر شده است.

شاید بتوان عنوان داشت که کلمن اسطوره بدون رقیب بدنسازی جهان است؛ ولی همه چیز درباره او به این نقطه ختم نمی شود. این ورزشکار دارای ابعاد مذهبی است که کمتر بدان پرداخته شده است. وقتی به این بخش از زندگی کلمن توجه می شود، می توان دریافت که در ورزش به چه سمتی رفته و چگونه زندگی کرده؛ موضوعی که همیشه میان جوانان ما که امثال او را الگوی خود قرار می دهند، مغفول مانده است.

× از دانشگاه ایالتی تا رفتن به پلیس
این دانشجوی رشته حسابداری از نوجوانی به بدنسازی علاقمند بود؛ اما در آن دوران بیشتر وقت خود را به فوتبال امریکایی اختصاص داده بود. گذر زمان اما موجب شد تا کلمن تمام وقتش را به بدنسازی اختصاص دهد و به جایی  برسد که هشت دوره قهرمان مستر المپیا شود و نامش بر صدر این رشته نقش ببندد.

پس از آن که تحصیلات دانشگاهی به پایان رسید، او به پلیس ملحق شد و کارش را آغاز کرد. او در آرلینگتون ایالات تگزاس مشغول به فعالیت شد و 14 سال خدمت کرد و به مقام افسری نیز رسید؛ اما در تمام این روزها، بدنسازی مهمترین دغدغه و فعالیت کلمن بود. او در همین دوران بود که توانست به موفقیت های متعددی دست یابد و نامش را برای همیشه ماندگار کند.

کولمن که لباس پلیسی بر تن داشت، با تشویق های گوستاوو آرلوتا، افسر مافوقش، توانست به هر میزان که می خواهد، به ورزش بپردازد تا آن که در رقابت های مستر تگزاس به عنوان نخست دست یافت. این مقام آغازی برای مردی بود که نخستین عنوان بین المللی اش را در سال 1995 در کانادا به دست آورد. در رقابت های حرفه ای کانادا، ورود وی به جهان حرفه ای آغاز شد و به جایی  رسید که اکنون می بینید.

× کولمن و تربیت در محیطی مذهبی
اما این همه اتفاقات و اطلاعات درباره رونی کلمن، مرد افسانه ای بدنسازی جهان نیست. رشته ای که بسیاری از آن ذهنیتی کاملا مادی دارند، کسی را بر سکوی نخست خود می بیند که به شکل عجیبی دارای گرایش های مذهبی است. البته، این را مدیون مادرش است که او را در فضایی مذهبی پرورش داده است. زندگی کودکی وی سرشار از خاطراتی مربوط به فعالیت های دینی در شهر باستروپ از ایالات لوئیزیانا است.

"از روزی که به یاد دارم، مادرم تلاش داشت تا در محیطی دینی تربیت شویم. من از عقبه مسیحی سرشاری سخن می گویم که از ابتدای تولدم در من نهادینه شده است. ما همیشه در محیطی بزرگ شده ایم که خدا در آن حضور داشته است." اینها را رونی کلمنی می گوید که همیشه رفتارهای مذهبی داشته است.

او که زود ازدواج کرده، بیشتر وقتش را به خانواده اش اختصاص می دهد. معروف است که قبل از آن که روی سکو برود، دقایقی را به خواندن انجیل اختصاص می دهد. شاید بتوان اذعان داشت که زیربنایی مذهبی موجب شده تا رونی کلمن وارد این رشته شده و در آن به این مرحله برسد؛ موضوعی که خودش به شکلی کاملا عیان اعتراف می کند.

{$sepehr_album_5960}

× کولمن: خدا خواست که اینجا باشم
شاید خواندن صحبت های رونی کلمن بعد از آنکه توانست برای هشتمین بار پیاپی به عنوان مستر المپیا دست یابد، قابل توجه باشد؛ جایی که خود را مدیون خداوند و حضرت مسیح می داند: "فقط یک دلیل وجود دارد که اکنون اینجا هستم و آن این است که بتوانم به خدا خدمت کنم و البته، هر آنچه او می خواهد انجام دهم. خدا تنها دلیل بودن ماست و ما نیز بایستی در خدمت وی باشیم." وی در حالی این جملات را بر زبان آورد که معمولا از صحبت کردن با رسانه ها طفره می رود. او ترجیح می دهد سکوت کند و تمرکزش بر ورزش باشد.

"تنها عامل تثبیت کننده برای مستر المپیا شدن من خدا است. اوست که چنین سرنوشتی را مقابل من قرار داده است. اوست که موجب شده تا تمرین کردن برایم آسان شود و بتوانم به چنین سطحی برسم." کلمن اینهارا می گوید که بالاترین عناوین در بدنسازی جهان را از آن خود کرده است. اینها موجب شد تا در امریکا توجهات به وی بیش از قبل شود و همواره در زمره افراد مطرح در جامعه به عنوان الگویی مناسب باشد.

× کلمن: از بدنسازی به معنویت رسیدم
البته، کم نبوده اوقاتی که بسیاری علیه وی موضعگیری کرده اند. جریان های ضد مسیحیت گاها انتقادات شدیدی به رونی کلمن داشته اند که حرف هایش سطحی است و علیه روح ورزش است. وی سال ها قبل در معدود مصاحبه هایی که داشت، به این صحبت ها واکنش نشان داد که در نوع خود جالب است. "بدون وجود خدا، اساسا بدنی وجود نداشت که بخواهیم آن را بسازیم. تعجب می کنم که چرا برخی از صحبت های من در این باره به فکر فرو می روند. خیلی از آنها عنوان می کنند که این حرف ها خسته کننده است و تکراری؛ اما مشکلی با این موضوع ندارم. بله، من کسی هستم که قبل از تمرین، عبادت می کنم."

قهرمان هشت دوره مستر المپیا در ادامه عنوان می دارد: "توانستم در بدنسازی معنویت و اخلاق را تفسیر کنم. بدنم را وسیله ای برای شناخت خدا می دانم. به همین دلیل همیشه از مخدرها دوری می کنم و تلاش می کنم آدم خوبی باشم. هیچ توجیح اخلاقی برای مسیحیان وجود ندارد که به سمت رفتارهای نادرستی مثل مخدر بروند."

رونی کلمن که این روزها در دوران بازنشستگی است، به نمادی از مسیحیانی تبدیل شده که باورهایشان را در زندگی سکولار غربی جای داده و بدان پایبند هستند. در حقیقت، او توانسته به ورزشی مانند بدنسازی که ظاهری کاملا فیزیکی و جسمانی دارد، بعدی معنوی دهد و نمونه ای موفق از چنین مدلی باشد؛ موضوعی که سال هاست در ورزش ما مغفول مانده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    2 0
    همیشه ازش بدم میومده. ولی با این اوصاف باید تجدید نظر کنم. چون منم باهاش همنظرم
  • navid 313 ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 1
    چرا قهرمان خودمونو نمیگید؟ بیت اله عباسپور یه زمانی هم استاد بنده بوده قهرمان جهان هم هستن. کارش واقعا درسته تو جهان پرچم ایرانو بالا برده و البته خوش اخلاق هم هستن!
  • bibi ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 1
    جو گير نشو مشرق! وقتي اطلاعات كامل نداري بيخودي از كسي تعريف نكن! البته نميگم بدي اين بابا را بگو . ولي اينقدر از دين و معنويت مايع نذار. اعتقادات افراد برگرفته از نگاه و انديشه آنها و تعريفشان از معنويت دارد. اما اين روشنه كه معنويت در اين چيزها نيست. اگر اشتباه كرده باشي بايد جوابگو باشي ها.
  • reza ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 0
    اگه این دیدگاه مخصوصاتوی این ورزش که کاملا بعد جسمانی داره وهرورزش دیگه رواج پیداکنه واعتقاد به خدا بیشتر بشه باعث جلوگیری از غرور وپرخاشگری توی این ورزش میشه که الان توی جامعه شاهدش هستیم درحقیقت این ورزش بدون خدا و روح پهلوانی وسیله ای میشه برای خود نمایی و زورگویی
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 0
    انصافا بدنش تک بود همیشه از قبل معلوم بود که قهرمان میشه
  • ایران ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 0
    مطلب جالبی بود. ولی چه خوب میشه که از جملات این ورزشکار تو باشگاه های پرورش اندام ما هم استفاده بشه تا ورزشکارهای ما هم یه خورده یاد بگیرند. مثل این جمله: "بدون وجود خدا، اساسا بدنی وجود نداشت که بخواهیم آن را بسازیم. تعجب می کنم که چرا برخی از صحبت های من در این باره به فکر فرو می روند. خیلی از آنها عنوان می کنند که این حرف ها خسته کننده است و تکراری؛ اما مشکلی با این موضوع ندارم. بله، من کسی هستم که قبل از تمرین، عبادت می کنم." یا این جمله: "فقط یک دلیل وجود دارد که اکنون اینجا هستم و آن این است که بتوانم به خدا خدمت کنم و البته، هر آنچه او می خواهد انجام دهم. خدا تنها دلیل بودن ماست و ما نیز بایستی در خدمت وی باشیم."
  • احسان ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 1
    رچم ايرانو نه پرجم اسلام رو همين اقاي بيت الله عباسپور روي كارت بين المللي مربيگريش خورد beito abbaspoorنه بيت الله عباسپور
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    بی‌چاره اون دزدی که توسط این بنده خدا دستگیر شده.
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    شلنگ رو بازوش داره.
  • ناشناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    من شنیده بودم ک تا چهل سالگی ازدواج نکرده بود
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 1
    من که ریز میبینمش !
  • مردی از تهران ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    2 0
    درود بر رونی کلمن بیخود نیس بهش علاقه داشتم
  • رضا ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    ریز میبینیش چون عینک نزدی
  • رضا ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 1
    آقای بیت الله عباسپور نمازشون رو اول وقت میخوانند.بله اول وقت . بنده یکی از دوستانم شاگرد ایشون هست.
  • علیا ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 0
    احسان خان من خبر ندارم. اما خب شاید خواسته نام الله روی کارتش نباشه تا به این نام بی احترامی نشه. این کارت دست غیر مسلمون ها میفته چون خودت میگی کارت بینالمللی ه انگگلیسی نوشته. میشه به هرچیزی از جنبه ی مثبت نگاه کرد
  • علیا ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 0
    این دقیقا چیزیه که در ورزش های رزمی مخصوصا کنگفو دیده میشه. من کاری ندارم اعتقاداتشون درسته یا نه. اما مثلا در کنگفو با توجه زیاد به معنویات (فارغ از نظر شخصی ما مبنی بر درست یا غلط بودن اون معنویت) سعی شده از غرور و خود ستایی و پرخاشگری جلوگیری بشه.
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    از كي شنيدي؟
  • navid 313 ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 0
    از این فوتبالیای مفت خور بهتره..! جنابعالی کجا کارتشو دیدی؟ ایران یکی از کشورای اسلامیه و همه تبلیغات منفی روی ایرانه جنابعالی متوجه نمیشی من چی میگم زود نظر نده!
  • navid 313 ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    0 1
    اون تغذیه ای که اینا دارن هرکی داشته باشه دراکولا میشه. :دی
  • حاجی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    0 1
    خجالت نمیکشید پرورش اندام ترویج میکنید؟
  • محمد ب نیشابور ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    1 0
    رونی کلمن بله یادمه قهرمان چند سال قبل جهان شد در بدنسازی . اصلا فکر نمیکردم دیده مذهبی داشته باشه ، در ضمن نمیدونستم پلیس بوده .
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    0 0
    به نکته ی ظریفی اشاره کردی!!
  • وحید ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام بر همه من تقریبا تمامی مسابقات کلمن و برنامه های تمرینی رونی رو دیدم از جملات معروف رونی yeah buddy/light weight baby/nothing but a pea nut/god has a plan for everybodyهستش
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    در جواب حاجي:اگه پرورش اندام نبود تمام رشته هاي رزمي هيچي نبودند.بيت الله عباس پور در مسابقات مستر المپيا اوت شد.به پاي اينا نميرسه
  • آریا 35 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    1 0
    با سلام مطلب مفیدی برای خواندن قرار دادید و استفاده کردم از سایت خوب شما تشکر میکنم. در پایان از همه خواهش میکنم که به انسانیت رو بیارن و انسان باشند به خدای که میپرستید ،انسان بودن کار سختی نیست ،امتحان کنید نتیجه میگیرید.
  • پسر جهنمی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 0
    مطالب جالبی بود ولی اگه خودمون خدا رو داخل وجودمون پیدا کنیم بهتره مخصوصا ما که مسلمونیمو ادعای مسلمونی میکنیم .
  • ali ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    خوب بود
  • سعید ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    1 0
    بله من هم موافقم، همیشه در کلیپ ها میدیدم هنگامی که میخواست وعده غذایی خود را بخورد، چند ثانیه ای مکث میکرد و در دل خود خداوند را شکر میکرد.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 1
    اونوقت نقش تغذیه..تمرین.. و دوپینگ وحشتناک چی میشه؟؟؟؟ ارتباط با خدا یه چیز خصوصیه ربطی به این حرفا نداره..
  • مسعود کامنت ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 1
    متاسفانه پرورش اندام ابزاری شده برای خودنمایی. البته نه همه بلکه بیشتر جوونا واسه این میرن باشگاه که با خوردن هزار جور آت و آشغال بدنشون حجم بگیره و بتونن فخرفروشی کنن. اینو از نگاه کردن به رفتارشون متوجه میشی. که با نوعی غرور تو خیابون راه میرن و مدام حواسشون به هیکل خودشون و جلب توجه دیگرانه. و البته این آیه قرآن رو فراموش کردند که بر روی زمین با فخر راه نروید.
  • کمیل ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 1
    واقعا از مشرق تعجب می کنم این کار بنوعی موجب تطهیر این اشخاص می شود .صدام وشاه ورضا خان هم خودشان را مسلمان ومذهبی جلوه می دادند
  • کمیل ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 1
    اسلام امریکایی
  • فريدون نجفي كرمانشاهي ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    0 0
    فكر كنم بيت ا.. عباس پور در مستر المپيا نفر 14 شد. بيت ا... يكي از قهرمانان رشته بدنسازي در دنياست. در كشور خود نا آشنا ولي در كشورهاي ديگه..
  • بهمن ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    1 0
    اقای کلمن یک اسطوره اس,دمش گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس