مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان تعرفه و قوانین گمرکی به‌گونه‌ای است که صرفه اقتصادی واردات خودرو بیش‌تر از تولید آن در داخل کشور است.

به گزارش مشرق، داوود میرخانی رشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هم‌اکنون میزان تعرفه گمرکی واردات خودروی آماده (CBU) معادل 40 درصد و تعرفه گمرکی واردات قطعات تولید خودرو (CKD) معادل 26 درصد است.

وی با بیان این‌که میزان تعرفه براساس نرخ ارز مبادلاتی 2500 تومانی اخذ می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به نرخ ارز‌ آزاد حدودا 3300 تومانی، میزان تعرفه واقعی واردات خودروی آماده 30 درصد و واردات قطعات تولید خودرو 20 درصد است.

میرخانی رشتی ادامه داد: تعرفه واردات خودروی آماده تنها حدود 10 درصد بیشتر از تعرفه واردات قطعات تولید خودرو است بنابراین با توجه به هزینه‌های بسته‌بندی، حمل و مونتاژ قطعات در داخل کشور، واردات خودروی آماده به صرفه‌تر از تولید خودرو در داخل کشور است.

وی افزود: فروشندگان خارجی حدود هشت تا 10 درصد مبلغ قطعات را بابت هزینه‌های بسته‌بندی به قیمت قطعات اضافه می‌کنند. هزینه‌های رنگ و مونتاژ در داخل کشور نیز به این مبلغ اضافه می‌شود.

مشاور انجمن خودروسازان ایران با بیان این‌که مجموعه قوانین گمرکی و تعرفه‌ای نه به نفع تولید خودرو بلکه به نفع واردات این محصول است، تصریح کرد:‌ در این شرایط خودروسازان با هزینه‌های بالا و با اخذ تسهیلاتی حتی با سود 35 درصدی محصولاتشان را تولید می‌کنند اما حتی اجازه تعیین قیمت این محصولات را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس