عضو شورای مرکز حزب اعتدال و توسعه گفت: زنان هنگام مشارکت در ساخت قدرت و کاشت قدرت وجود داشته ولی زمان داشت و برداشت، آنها نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، فاطمه رهبر، رئیس فراکسیون زنان مجلس، و زهرا پیشگام‌فر عضو شورای مرکز حزب اعتدال و توسعه شب گذشته مهمان برنمه دیروز، امروز فردا با موضوع «مسئولیت‌پذیری زنان در عرصه نظام اسلامی و حضور زنان در عرصه مدیریتی نظام؛ بایدها و نبایدها» بودند که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

* از ابتدا می‌خواهیم ببینیم که تاکنون وضع فعلی بانوان در عرصه مدیریت کلان چگونه بوده و بانوان کجای راه بوده و آیا توانسته‌اند جایگاه خود را بعد از 34 سال به دست بیاورند؟

* پیشگام‌فر: بنده یک دیدگاه دارم که شاید کمی متفاوت با دیدگاه‌های متداول و کمی متفاوت از آن چیزی باشد که شما مایلید بشنوید اما واقعیت این است که به اعتقاد بنده در 3.5 دهه انقلاب که پشت سر گذاشتیم به برکت انقلاب و سیاستگذاری‌های بسیار مدبرانه قابلیت عظیم برای زنان به وجود آمده است که فوق‌العاده قابل تقدیر است. ما که از نسل گذشته هستیم وهم  قبل از انقلاب را دیده‌ام و هم بعد از انقلاب را وقتی این قابلیت را در زنان می‌بینیم و با آن زمان مقایسه می‌کنیم خیلی احساس شعف به ما دست داده و خوشحال می‌شویم. به دلیل اینکه حضور زنان بویژه در عرصه آموزش عالی بسیار خوب بوده اما وقتی نگاه می‌کنیم با ظرفیت‌‌هایی که وجود دارد و با رویکرد شما در خصوص اینکه زنان در مدیریت کلان به نظر می‌رسد ظرفیتی که وجود دارد هنوز زنان به آن دست پیدا نکرده و برای زنان محدود است. 

همچنین در بحث مدیریت کلان و میانی وقتی نگاهی می‌اندازیم به طور مثال در بخش آموزش عالی وقتی نگاه می‌کنیم برابری را ملاحظه می‌کنیم ولی در مدیریت برای زنان ظرفیت‌ها محدود است و این محدودیت علی‌رغم سفارش‌های موکد مقام معظم رهبری در خصوص زنان بوده که ایشان فرمودند باید به زنان فرصت بیشتری داده و در عرصه بین‌المللی حرف خود که حرف اسلام است را بزنند. در حقیقت این ادعاها و حرف‌ها را داریم که باید فرصت‌ها فراهم شود تا ادعاها در برخی جاها از سوی زنان مطرح شود. کمی از نقطه نظر دور بوده و باید تلاش بیشتری شده و مسئولان باید کمک کنند که ظرفیت‌ها برای زنان فراهم شود و آنها خود را در این ظرفیت‌ها نشان دهند. 

جایگاه‌ زنان متناسب با ظرفیت آنها به نظر نمی‌رسد

* فاطمه رهبر: نکاتی که خانم پیشگام‌فر بیان می‌کند در کلیات مورد تایید بنده است و تلاش در جهت رفع موانع بوده ولی باید دید چه جایگاهی برای بانوان تعریف شده است که اگر بخواهیم این جایگاه را در کرسی‌های قدرت مانند شورای شهر، وزراء و کادر اجرایی تعریف کنیم، متفاوت است ولی با مقدمه‌ای که بیان شد و با گذشت 35 سال زنان جایگاه‌ ویژه‌ای پیدا کرده و باید به این جایگاه ویژه جور دیگری نگاه کرد. در حقیقت به زنان مقام داده شده که یکی از آنها این بوده که روز تولد حضرت معصومه(س) روز دختر است به این دلیل بوده که این روز را گرامی داشته و در بزرگداشت این روز دختران جوان دینی و هویت خود را جشن می‌گیرند. در واقع چهره جدید زن را تعریف کرده و به عنوان الگو به نمایش می‌گذاریم که اکنون این الگوبرداری را از حضرت معصومه(س) در کشورهای مختلف اسلامی شاهد هستیم.

زنان در عرصه‌های مختلف شرکت کردند که 60 درصد قبولی دانشگاه‌ها از دختران بوده و این زمینه را انقلاب به وجود آورده و موانع را رفع و برخی موانع دیگر باید حل شود. در واقع در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، فناوری علمی و دانشگاهی بانوان پیشرفت‌های چشمگیری داشتند و همچنین در آخرین دیداری که ما با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که حرکت‌های خوبی صورت گرفته ولی هنوز از شرایط موجود راضی نیستیم.

باید جایگاه موجود فعال شود و با توجه به سابقه فعالیت بانوان و آماری که نگاه کردیم مشاهده کرده که از انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 7 هزار شهید مبارز داشته که هر کدام خاطرات خاص خود را دارند مانند خاطرات خانم دباغ و حدید‌چی که وقتی مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که چه نقش و چه مسئولیتی را حفظ کردند. همچنین 110 زن شهید توسط منافقان به شهادت رسیدند که اینجا مشخص می‌شود که چه احساس مسئولیتی داشته‌اند که به شهادت رسیدند. 425 زن عشایر به شهادت رسیده که تعدادی قبل از انقلاب در سال 42 زمان تبعید امام مبارزات مسلحانه داشته و به درجه رفیع شهادت رسیدند که این نشان می‌دهند که زنان چه قبل از انقلاب و چه در زمان جنگ  حضور فعالی داشته‌اند. همچنین 22 زن جامعه پزشکی به شهادت رسیدند.

* به عنوان سوال بعدی اصلا چه ضرورتی دارد که زنان در عرصه مدیریتی حضور پیدا کنند آیا ما کمبود نیرو داشته یا برخی از پست‌ها را باید زنان به دست بگیرند و یا اینکه زن و مرد باید در کنار هم بوده و توانایی‌های آنها سنجیده شود؟

پیشگام‌فر: سوالی که گفتید در خصوص مدیریت زنان بوده و بنده صحبت خانم رهبر را قبول دارم چرا که این موضوع در محور مسئولیت‌پذیری زنان صحیح است و بسیاری از زنان در دفاع از کشور احساس مسئولیت کردند اما در خصوص مدیریت باید بگویم که متناسب با قابلیت زنان جامعه سطح مدیریتی تعریف نشده است نه اینکه گفته شده باشد محدودیت وجود ارد، نه بلکه در فرآیند شکل‌گیری مدیریت‌ها در سطوح مختلف، آنقدر که به مردم اعتنا می‌شود به زن اعتنا نمی‌شود. بنده معتقدم بحث شایسته‌سالاری وجود دارد یا خیر؟ اگر اعتقاد داریم شایسته‌سالاری جای بایسته‌سالاری بگیرد باید شاخص‌هایی را برای آن در نظر بگیریم و این شاخص‌ها برای سنجش افراد چه زن و چه مرد است و همچنین برای هر کدام از مدیریت‌ها که باید در ترازوی این شاخص‌ها سنجش شوند. و اگر قابلیت دارند به صرف زن بودن کنار گذاشته نشود بلکه مورد توجه قرار گیرد.رویکرد ندارم که زنان به طور حتم وزیر شوند، نه بنده اعتقاد دارم متناسب با زنان باید کار داده شود نه نگاه جنسیتی.  

زنان هنگام کاشت قدرت حضور دارند اما زمان داشت و برداشت کنار زده می‌شوند

وقتی در محیط خانواده صحبت از زن شود قصه فرق می‌کند؛ ما در محیط جامعه زندگی می‌کنیم همه در جامعه جمهوری اسلامی ایران هستیم و جزء سرمایه بوده و دانشگاه رفته‌ایم و توانمند شدیم و می‌خواهیم در عرصه عمل توانمندی خود را به کار گرفته و به کشور کمک کنیم. مثلا ما زن‌ها خود را مسئول در مشارکت برای ساخت قدرت، کاشت قدرت می‌دانیم ولی موقع داشت و برداشت زنان نادیده گرفته می‌شوند که باید یک نگاه برابر وجود داشته و فرصت‌های برابر برای همه به یک اندازه باشد.

* خانم رهبر آیا شما با صحبت‌های پیشگام‌فر در خصوص اینکه زنان در جامعه در ساخت و کاشت سهیم بوده ولی موقع توزیع قدرت کنار زده و نادیده گرفته می‌شوند موافقید؟

رهبر: بله نمی‌شود این موضوع را انکار کرد حتی برخی اوقات به شوخی در جمع بانوان می‌گوییم که از اول انقلاب باید سهم زنان را مشخص می‌کردیم. نه به عنوان سهم‌خواهی جنسیتی بلکه به عنوان مشارکتی که در خدمت نظام قرار گیرد. منتهی بحث مسئولیت و مدیریت را جدا کردیم به دلیل اینکه اگر همیشه مدیریت نباشد مسئولیت بر عهده نیست. ما مادرانی داشتیم که مدیر نبودند ولی مسئولیت پشت جبهه و داخل منزل را به خوبی انجام دادند و حرکت بزرگی را انجام دادند. کما اینکه در جنگ تحمیلی و اکنون این اتفاق می‌افتد.

مقام معظم رهبری در آخرین نشست خود که بنده نکته مهمی که همیشه دغدغه زنان بود با ایشان مطرح کردم این بود که بنده در مجلس هفتم، هشتم و نهم که بودم پیشنهاد دادم که چرا تعداد زنان مجلس زیاد نمی‌شود با توجه به اینکه وظایف در مجلس بین زن و مرد فرقی ندارد چرا این تعداد کم است. با توجه به اینکه زنان برای 50 درصد زنان جامعه کشور فعالیت دارند. در برخی کشورها در قانون اساسی این موضوع را به عنوان سهمیه دارند که 25 درصد پارلمان‌ها زن باشند فارغ از شایسته‌سالاری این موضوع دغدغه بود و پیشنهادهای مختلفی در نظر گرفته شد. 

در نشستی که با مقام معظم رهبری در 21 اردیبهشت امسال داشتیم به موضوع تعداد کم زن مجلس و مشکلات موجود اشاره کردیم که بخش اعظم فرمایشات رهبری دقیقا جواب ما را داد. ایشان فرمودند مگر بنا بود کارهای مردانه را به زنان بدهیم و خود پاسخ دادم نه. در خصوص گفتمان قبل نیز ایشان فرمودند مردواره شدن زن در گفتمان غرب است که برای زنان اتفاق افتاده است. 

آیا باید بیاییم مشاغل گوناگون روحی، فیزیکی و عصبی که با مرد سازگاری دارد را برای خانم‌ها تعریف کنیم. بنده مخالف مدیریت زنان نیستم ولی این مدیریت دارای شرایط خاص باشد و موانع رفع شود تا برای آیندگان شرایط بهتر فراهم شده و فضا مناسب‌تر شود. همچنین نگاه اسلامی در خصوص جایگاه زن را انجام دهیم. 

یک خط هم از قانون حقوق و مسئولیت زنان اجرا نشده است/ مرکز عالی زنان هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود 

ادامه برنامه دیروز امروز و فردا که بین دو مهمان خانم فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس و زهرا پیشگام‌فر، عضو شورای مرکز حزب اعتدال و توسعه بود به شرح زیر است:

* می‌گویند تعداد کم نماینده‌های زن باعث شد که آها در رای اعتماد نتوانند به عنوان موافق و مخالف صحبت کند نظرتان این باره چیست.

فاطمه رهبر: جنجالی به بپا شد ولی باید گفت اداره مجلس شورای اسلامی طبق آئین‌نامه است که در آئین‌نامه آمده است برای هر وزیر دو موافق و 3 مخالف براساس قرعه‌کشی تعیین شود همه ما زنان ثبت نام کردیم یعنی 9 زن از نمایندگان مجلس در 290 نفر نماینده ثبت نام کردند ولی در اولویت اول قرار نگرفتیم. حتی مطالب خود را یادداشت کردیم و از دیگران که اسم‌شان درآمده بود خواستیم که 5 دقیقه در خصوص آن صحبت کنند یا اینکه وقت‌شان را 5 دقیقه به نفر بعدی بدهند ولی با این موضوع موافقت نکردند. اینجا همان است که بنده بیان کردم حق خود را باید از اول می‌گرفتیم.

قانون دست نمایندگان زن را بسته است

جاهایی مردم از ما انتظار دارند که این انتظار به حق است ولی چارچوب ایجاد شده و قانون دست ما را بسته است و ما مورد اتهامات قرار می‌گیریم. قریب به اتفاق زنان ثبت نام کردند و تلاش خود را برای اینکه مطالب مطرح شود کردند ولی موفق نشدند.  هدفی پشت مطلب مطبوعاتی و رسانه‌ای که ذره‌بین روی خانم‌ها گذاشته بودند که چرا نظرات خود را بیان نکردند و شرکت نکردند، وجود داشت که این خود نکته بود. 

* خانم پیشگام‌فر با توجه به اینکه شما در 3 عرصه مدیریتی حضور داشتید آیا نگاه واحدی در زمینه استفاده از زنان در موقعیت کلان کشور وجود دارد در این زمینه توضیح دهید.

پیشگام‌فر: فکر می‌کنم زنان برای دستیابی به بخش‌های مدیریتی هر کاری که کردند خود کردند و سعی کردند خود را خوب نشان بدهند اگر می‌بینید تعداد اندکی در مجلس و بعد از 3.5 دهه زنان در شورای شهر وجود دارند به نظر بنده خود زنان تلاش کرده و وارد قصه شدند. تا امسال در دوره چهارم شورای شهر در هیئت رئیسه خانم نداشتیم که خانم راستگو عضو هیئت رئیسه شدند. یک وحدت رویه تعریف شده ولی نمی‌توانیم ما اینجا این موضوع را مطرح کنیم چرا که برداشت‌ها متفاوت می‌شود.

مقام معظم رهبری در خصوص مردواره شدن زنان در گفتمان قبل صحبت می‌کنند که مردواره شدن حرف درستی است ولی اینجا وظیفه شورای فرهنگی، اجتماعی و همچنین فراکسیون زنان مجلس این بوده که مصادیق مردواره بودن را مشخص کنند که آیا زنان در حوزه مدیریتی پا بگذارند مردواره هستند؟ در واقع باید این مصادیق مشخص شود.

در دین و زندگی ائمه اطهار و حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب اگر نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که حضرت زهرا(س) خطبه خواندند آیا این مردواره شده است یا خیر. در واقع باید مشخص شود. قبول دارم زنان در غرب از جاهایی به نقطه‌ای می‌رسند که می‌گویند ما دیگر مرد هستیم و خود را مرد جلوه می‌دهند که این موضوع غلط است ولی زنان با حضور موثر خود در تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری نه صرفا فقط مشارکت مانند رای‌دادن بلکه در تمام عرصه‌ها بعد از مشارکت از صحنه کنار زده شدند. 

برخی در گذشته به بنده گفتند اگر زنان به مجلس راه پیدا کنند کم‌کم به کمیسیون دفاع آمده و حضور زنان زیاد شده که آن زمان چه اتفاقی می‌افتد. الان می‌بینیم زنان در مجلس و شوراها وجود دارند که این خود از اقدامات موثر بوده است. اینکه زنان نیامدند و در مخالف و موافق بودن صحبت کنند کار درستی کردند اولا این زنان تعدادشان کم است و بعد اینکه کار درستی کردند. مگر چند آقا صحبت کردند چرا کسی آنها را ندید و فقط زنان را دیدند. اگر خود نیامدند کار درست و سیاستمدارانه‌ای کردند چرا که قرار است آنها برای مردم و با وزراء کار کنند.

چرا مخالف و موافق برای خود بتراشند. زنان در مجلس رای می‌دهند که این مهم است. تعداد کم زنان باعث شد که آنان در این راستا نتوانند نظر بدهند ولی باتوجه به تعداد کم اینکه نیامدند خوب کردند چون قرار است برای مردم و حوزه انتخابیه کار کنند و با دولت در تعامل باشند. در واقع وقتی رای می‌دهند نیازی نیست که موافق و یا مخالف بودن خود را مطرح کنند.

اگر یک زن رئیس‌جمهور هم باشد، نباید وظیفه مادری را فراموش کند

* خانم رهبر با توجه به اینکه شما رئیس فراکسیون زنان مجلس هستید چه مصادیقی را مشخص کردید برای مردواره بودن و اینکه زنان در حوزه مدیریتی چه شاخصه‌هایی باید داشته باشند؟

فاطمه رهبر: اگر فرمایشات رهبری را مدنظر قرار دهیم و صحبت از ایشان به میان بیاید باید مطالب کامل گفته شود چرا که اگر ناقص مطرح شود برای همه بخصوص جوانان مسئله‌ساز می‌شود. در خدمت ایشان در خصوص تعداد کم زنان مجلس صحبت کردیم که ایشان به طور کامل پاسخ ما را دادند. علاوه بر مسئولیت اجتماعی، فردی و خانوادگی زنان مسئولیت مادر و همسرداری را برعهده دارند و حتی اگر به عنوان رئیس جمهور زنی به میان بیاید وظیفه مادری را نباید فراموش کند چرا که آن اصل است و اگر در کنار آن توانمندی داشت می‌تواند به جامعه خدمت کند. 

مقام معظم رهبری فرمودند اگر زنی ارزشی داشته و توانایی پیدا کرده است و مقامی به دست آورده این موضوع خلاف قانون نیست ولی اگر به تعداد مسئولان زن افتخار کنیم و این موضوع را برای غرب به نمایش بگذاریم یک ایراد است. 

یک خط هم از قانون مسئولیت‌های زنان اجرا نشده است

ما تعداد زیادی نویسنده، مجاهد و اساتید زن در عرصه‌های مختلف داریم که این خود مهم است که نه انقلاب، نه دین و نه رهبران ما مخالف این موضوع نیستند ولی اگر اینکه چه تعداد وزرای زنان، چه تعداد زنان مسئول و معاون را به نمایش بگذاریم یک عقب‌ماندگی داریم و این همان چیزی است که غرب خواسته تسلط پیدا کند. ما در مجلس هفتم قانونی تحت عنوان «قانون مسئولیت‌های زنان» به زبان انگلیسی، عربی و فارسی به چاپ رسانده‌ایم که این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بوده که در شهریور 83 به تصویب رسیده است.

اینجا باید گفت در کشور ما مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مصوبه لازم‌الاجراست که رهبری در این موضوع نیز تاکید کردند. منتها اگر بخواهیم بهره‌برداری در خارج از کشور از آن بکنیم باید مصوبه را مصوبه مجلس قرار دهیم چرا که آنها مصوبه را مصوبه مجلس می‌دانند بنابراین ما مجبور شدیم ماده واحده‌ای روی این قانون بگذاریم که در بهمن 85 این ماده واحده به تایید شورای نگهبان رسید. به این معنا که 7 سال پیش این موضوع تایید شده است و 3 دوره مجلس از آن می‌گذرد ولی هنوز یک خط از این قانون اجرا نشده است و بنابراین این قانون به عنوان سند مرجع سیاستگذاری در نظام جمهوری اسلامی به تصویب رسیده است که می‌خواهیم خانم امین‌زاده اجرایی شدن این قانون را پیگیر شود چرا که خودشان در این موضوع نقش داشتند.

رونمایی از قوانین ایران در حوزه زنان در کشور بلاروس

در این قانون وظایف فردی، آموزشی، فرهنگی و خانوادگی زنان و مسئولیت اجتماعی زنان و مشارکت‌های اقتصادی، سیاسی آنها لحاظ شده است. در اینجا خاطره کوتاهی می‌خواهم بگویم  ما در برخی از دیدارها که با سفرا داشتیم با بلاروس نیز دیدار داشتیم که هنگام هدیه به آنها کتاب قوانین در حوزه زنان و هدایای دیگر به آنها تقدیم کردیم موضوع جالب این بود که خانم سفیر بلاروس قوانین ما را به بلاروسی ترجمه کرده بود و در کشور خود در  اختیار همکارانش قرار داده بود که بعد از یک سال دعوتنامه‌ای برای ما آمد و گفته شده بود که برای رونمایی قوانین جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان به زبان بلاروسی به آنجا برویم که در آکادمی فلسفه بلاروس که تعداد زیادی در آنجا حضور داشتند در سرمای زیر 25 درجه از این کتاب قوانین رونمایی کردیم و آنها اجازه خواستند که این قوانین به کشور آنها راه یابد. ما چنین قوانین مترقی داریم ولی اچرا نمی‌شود نظارت‌های بسیاری صورت گرفته ولی به اجرا نرسیده است.

* خانم پیشگام‌فر با توجه به اینکه دولت جدید دولت تدبیر و امید است آقای روحانی نگاه‌شان در خصوص حضور زنان در مدیریت کلان چیست؟

پیشگام‌فر: آقای روحانی دیدگاهشان این است که در ابتدا فرصت‌های برابر برای زن و مرد ایجاد شود و دولت در این زمینه برای برابری بین زن و مرد بدون تنش مشکل و مقابله تلاش کرده و زمینه را فراهم کند که زنان متناسب با قابلیت‌ها از این ظرفیت‌ها در حوزه مدیریتی بهره گیرند و جامعه از حضور آنها سود ببرد.

دولت می‌خواهد پاسخگو به مطالبات واقعی زنان باشد چرا که دولت تدبیر و امید به دنبال این نبوده که مباحث ژورنالیستی را پاسخ دهد و همچنین به دنبال این نبوده که وزیر زن بگذارد. بلکه به دنبال این است که مشکلات عامه زنان را جست‌وجو کرده و حل کند.

به طور مثال زنان مطلقه مشکلات بسیاری دارند که باید برای آنها راه حل اندیشید و همچنین زنان در معرض اعتیاد و معتاد مشکلاتی دارند که باید به دنبال رفع آن مشکلات بود در حقیقت به جای دیدگاه سطحی و روشنفکرپسندانه به دنبال دیدگاه عمیق هستند. که ایجاد وزارت زنان به دنبال این نگاه و مسئله است تا سازوکار ایجاد کنند و برای زنان مشکل‌یابی و مشکلات رفع شود.

* آیا تاخیر در تغییر رئیس مرکز امور زنان به این دلیل است؟

پیشگام‌فر: در خصوص این مسئله اطلاعی ندارم و از آقای روحانی سوال کنید. سیاست کلی آقای روحانی و بحث‌هایی که گروه‌ها و ان‌جی‌اوها در خصوص زنام مطرح می‌کنند صرفا برای رسیدن زنان به کرسی قدرت نیست بلکه زنان مشکلات عدیده‌ای دارند که این موضوع در اولویت است.

همانطور که مقام معظم رهبری مطرح کردند فرمایش درستی است؛ نباید نسبت به افکار عمومی جهان بی‌توجه بود و همچنین مقام معظم رهبری گفتند که باید به افکار عمومی پاسخ دهیم و حضور خانم افخم به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه یکی از پاسخ‌هاست که تاثیر دارد.

افتخار به حضور زنان در مناصب، انفعال در برابر گفتمان غرب است

* خانم رهبر می‌توانید بگویید که کدام دولت بعد از انقلاب در زمینه زنان و به کارگیری آنها در سمت مدیریتی موفق عمل کرده است؟

فاطمه رهبر: هر چه جلوتر می‌رویم و دولت‌ها رو به جلو می‌رود تعداد بکارگیری زنان بالاتر رفته است. مجدد می‌گویم نیاییم بگوییم که حضور زنان در مناصب افتخار است چون این یک انفعال در گفتمان غرب است. ما اولین زن را در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد داشتیم که آقای روحانی که از تدبیر، اعتدال و امید صحبت می‌کنند قطعا انتظار داشتیم که بین وزارء زن وجود داشته باشد ولی می‌گویند به دلیل مسائل خاص این اقدام صورت نگرفته و در معاونت‌ها و مسئولیت‌های دیگر از زن استفاده می‌شود.

ما این نگاه را نداریم که زنان جزو وزارء باشند و در جلسه‌ای که با کمیته بانوان بعد از انتخاب آقای روحانی داشتیم، عنوان کردیم که وزارت زنان آیا تغییرات ساختاری ایجاد می‌کند یا تغییرات ماهوی نیز به همراه دارد. چرا که دو سال گذشته چند وزارتخانه با هم ادغام شده و بعد اکنون به فکر تفکیک آن هستیم.

در حال حاضر مرکز امور زنان جایگاه معاونت پیدا کرده است و این مصوبه دولت قبلی است که باید اجرایی شده و زمینه فراهم شود. در فرمایشات مقام معظم رهبری توصیه شده است که یک مرکز عالی برای زنان راه‌اندازی شود که نظرات رصد و جمع‌آوری شود و در نوک هرم بانوان این مرکز وجود داشته باشد در واقع این کار به شورای فرهنگی زنان واگذار شد که اگر این اقدام صورت گیرد حرکت خوبی در حوزه زنان صورت می‌گیرد.

* خانم پیشگام‌فر با توجه به اینگه از ظرفیت‌ها زنان بهره نبردند به نظر شما چه موانعی وجود دارد در این راستا توضیح دهید.

پیشگام‌فر: موانع بیشتر فرهنگی است نه اینکه مانع قانونی وجود داشته باشد در واقع مطالباتی که زنان اکنون دارند با آنچه که اجرا می‌شود فاصله دارد و همچنین مطالب مقام معظم رهبری با آنچه که اکنون است فاصله دارد. بنابراین باید در زمینه فرهنگ کار شود. یکی از بحث‌ها در خصوص پیشرفت زنان بوده که می‌فرمایند باید به اجرا دربیاید ولی نمی‌شود و بخشی را شورای انقلاب فرهنگی و دولت باید روی آن وقت بگذارند و کار کنند.

اینکه آقای روحانی وزیر زن نگذاشتند ایشان می‌خواهند کشور خوب با آرامش اداره شود و وی به دنبال فعالیت شعاری نیست که اگر یک زن وزیر بگذارم همه بگویند چه خوب. در بخش‌های مختلف مسئولانی که آقای روحانی منصوب کردند چه مرد  و زن با تجربه بودند. ایشان دلشان می‌خواهد ملاحظات را در نظر بگیرند. نباید نسبت به جامعه بی‌اعتنا بود و نظرات علما را در نظر نگرفت. شاید آقای روحانی به این نتیجه برسند که یک وزیر زن داشته باشد چرا که هنوز 3 ظرفیت باقی مانده است.

* احتمال دارد که آقای روحانی در این 3 ظرفیت یک وزیر زن انتخاب کنند؟ آیا شما در این زمینه اطلاعی دارید صحبتی شده است؟

پیشگام‌فر: صحبتی مطرح نشده و بنده اطلاعی ندارم آقای روحانی اهل شعور هستند و شعاری حرکت نمی‌کنند باید کمی تامل کنیم.

فاطمه رهبر: آقای روحانی باید در زمینه تعیین مسئول مرکز امور زنان تامل و دقت کنند و ما این موضوع را مطرح کردیم که نباید در این زمینه سرعت داشته باشند چرا که ممکن است با یک بی‌احتیاطی به جامعه هدف خانواده ضربه وارد شود.

*چه کاری باید انجام دهیم که به بیراهه کشیده نشده و حضور زنان با شئونات اسلامی مغایر نبوده و خود نیز یک ترمز در این زمینه نباشد.

پیشگام‌فر: اگر مجموعه صحبت‌های مقام معظم رهبری را که در مورد زنان مطرح کردند سرلوحه فعالیت و سیاست خود قرار دهیم مشکل پیش نمی‌آید که چرا که ایشان نظرات بلندی دارند که چه در مسائل ریز زنان (خانواده) و چه حضور زنان در جامعه و بین‌الملل مطالبی مهم مطرح کردند و گفتند که پاسخ‌دهی مهم است بنابر این باید صحیح پاسخ داده شود. 

اگر هر یک از فرازهای نظرات ایشان را متولیان مربوطه راه‌های عملیاتی‌اش را دست یابند و عملیاتی کنند که هم مطابق اندیشه دینی و هم اینکه خدای ناکرده مهر ارتجاع به ما زده نشود می‌توانیم به نتیجه برسیم. در واقع باید فرازهای مقام معظم رهبری را راه‌های عملیاتی‌اش را پیدا کرده و قانونمند کرده تا به نتیجه برسیم.

مرکز عالی زنان هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود

* خانم رهبر آیا فکر می‌کنید با توجه به اینکه زنان وارد مدیریت کلان شدند می‌توانند راه را باز کرده و چه میزان موثر واقع می‌شود. 

رهبر: تاثیر بسیار دارد. تعداد زنان در مجلس کم است و فعالیت به ما خلاصه نمی‌شود چرا که همکاری مردان در مجلس را می‌طلبد که باید رفع موانع و الگوسازی صورت گیرد. در اینجا مطرح می‌کنم که صداوسیما می‌تواند نقش الگوسازی داشته و در آخرین نشستی که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که در الگوسازی نقش رسانه صددرصدی است که باید ایفا شود و جایگاه زنان بایسته و شایسته به نمایش گذاشته شود. شورای فرهنگی و اجتماعی زنان باید در محوریت تبیین مرکز عالی اقدام کند و فعالیت بانوان را رصد کرده و موانع را رفع کند. بنابراین دو خواسته وجود دارد یک اینکه هر چه سریع‌تر مرکز عالی زنان راه‌اندازی شده و همچنین صدا و سیما جایگاه شایسته زنان را نشان دهد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس