طبق قانون ثبت اجباري به ثبت معاملات مربوط به اموال منقول مانند فرش ، رايانه ،خودرو و... وجود ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از عصر ايران، در حالي مردم ايران عملاً ناگزير هستند که براي هر معامله خودرو ، به دفاتر ثبت اسناد مراجعه و مبالغ هنگفتي را به آنها پرداخت کنند که قانوناً چنين اجباري وجود ندارد و صرفاً مراجعه به دفاتر نقل و انتقال راهنمايي و رانندگي و دريافت شناسنامه سبز خودرو کفايت مي کند.

با اين حال ، عده اي از نمايندگان مجلس در صدد هستند مراجعه به دفاتر ثبت براي نقل و انتقال خودرو را اجباري کنند و بدين ترتيب مردم قانوناً مجبور شوند يک بار به پليس پول بدهند و بار ديگر رقم درشت تري را به دفاتر ثبت!

عصرايران ، براي اين که موضوع روشن شود ، ابتدا قوانيني که نشان مي دهد ثبت معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمي ، اجباري نيست را معرفي مي کند و سپس ، اسامي نمايندگاني که پشتيبان طرح اجباري کردن مراجعه متعاملين خودرو به دفاتر ثبت هستن را افشا مي کند.

1 - قانون اصلاح ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران

ماده واحده- ماده (22) قانون حمل و نقل و عبور کالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران- مصوب 1374.12.22- به شرح زير اصلاح مي گردد:

"ماده 22- مسووليت صدور گواهينامه رانندگي، اسناد مالکيت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بر عهده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و وظيفه ترجمه و تبديل گواهينامه هاي رانندگي معتبر صادر شده توسط نيروي انتظامي و ساير اسناد مدارک مذکور به مدارک بين المللي وفق مفاد کنوانسيون هاي بين المللي سالهاي 1328 هجري شمسي (1949 ميلادي) و 1347 هجري شمسي (1968 ميلادي) حمل و نقل جاده اي و حسب عرف بين المللي و مقررات حاکم بر تمامي کشورهاي عضو سازمان جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران مي باشد."

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز سه شنبه مورخ هفدهم شهريور ماه يک هزار و سيصد و هشتاد و هشت مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 1388.7.7 به تاييد شوراي نگهبان رسيد.

اين هم تصوير اين قانون در روزنامه رسمي 20 مهر 88

 

 


 

2 - لايحه قانوني حمل و نقل و انتقالات وسايل نقليه موتوري / مصوب مرداد 1359

ماده 1- از تاريخ اجراي اين قانون کليه دفاتر اسناد رسمي از انجام هر نوع معاملات مربوط به وسايل نقليه موتوري ممنوع بوده و هرگونه معامله و نقل و انتقال وسايل نقليه موتوري فقط در يگان هاي راهنمايي و رانندگي مجاز به شماره گذاري وسايل نقليه موتوري در کشور به ترتيبي که در اين قانون و آيين نامه اجرايي آن تعيين مي گردد انجام خواهد شد.

3 - قانون ثبت

ماده 47- در نقاطي که اداره ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمي موجود بوده و وزارت عدليه مقتضي بداند ثبت اسناد ذيل اجباري است:
1- کليه عقود و معاملات راجعه به عين يا منافع اموال غيرمنقوله که در دفتر املاک ثبت نشده.
2-صلحنامه و هبه نامه و شرکت نامه

همان طور که ملاحظه مي کنيد
اولاً طبق قانون ثبت ، فقط معاملات راجع به اموال غير منقول (زمين ، باغ ، خانه ، مغازه) بايد در دفاتر اسناد رسمي ، ثبت شود و اجباري به ثبت معاملات مربوط به اموال منقول مانند فرش ، رايانه ،خودرو ، ميز و صندلي و ... وجود ندارد و ثبت اين گونه معاملات اختياري است.
لذا اگر اکنون نيز اجباري در اين باره وجود دارد ، غيرقانوني است.

ثانياً در قانون سال 59 ، دفاتر اسناد رسمي از انجام هر نوع معاملات مربوط به وسايل نقليه موتوري ممنوع شده اند و اين وظيفه بر عهده پليس گذاشته شده است.

ثالثاً همين مجلس هشتم در شهريور سال گذشته تصويب کرده که مسووليت صدور گواهينامه رانندگي، اسناد مالکيت و پلاک خودرو در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بر عهده نيروي انتظامي است.
جالب اينجاست که برغم اين مصوبه ، عده اي از نماينده ها ، دست بردار نيستند و بار ديگر طرحي را به ميان آورده اند که بر مبناي آن ، مردم مجبور مي شوند درصدي از بهاي خودروي خود را به دفاتر ثبت بدهند!

عصرايران ، در پاسخ به تقاضاهاي مردم براي معرفي نمايندگاني که پيگير اين طرح هستند ، اسامي تعدادي از آنها را به شرح زير منتشر مي کند تا آقايان به مردم ايران و مخصوصاً به مردم حوزه هاي انتخابيه خود توضيح دهند که چرا در صدد تحميل هزينه اضافي بر عهده موکلانشان هستند:

فرهاد تجري
موسي قرباني
امين حسين رحيمي
خليل حيات مقدم
سيد مصطفي طباطبايي نژاد
محمد تقي رهبر
علي اسلامي پناه
محمد محمدي
عبدالرضا مرادي
علي اکبر آقايي
مجيد نصيرپور
داريوش قنبري
و...

البته ناگفته نماند که حسب اطلاع عصرايران ، تعداد زيادي از نمايندگان نيز با ترجيح حقوق مردم بر منافع گروهي خاص ، با اين طرح مخالف اند.
اين طرح روز يکشنبه در مجلس بررسي مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس