کسانی که وزارت «حدّادعادل» بر «آموزش و پرورش» را دنبال می کنند؛ دانسته یا ندانسته مقدّمات منفعل شدن مجلس در برابر برخی ناملایمات آینده سیاسی کشور را فراهم می کنند.

گروه سیاسی مشرق- جلسه رأی اعتماد «مجلس نهم» به «کابینه روحانی» بدلایل زیادی دارای اهمّیت شد، یکی از این دلایل بی تردید به این مربوط می شد که رسانه های اصلاح طلب که بعنوان بخشی از مجموعه های نزدیک به دولت مطرح اند؛ سعی کردند با تبلیغ این جمله که: "کابینه یک ترکیب است و مجلس به یک ترکیب رأی می دهد!"؛ عدم رأی اعتماد به وزراء را گناهی نابخشودنی جلوه دهند.

محمد قوچاني در سرمقاله هفتنه نامه آسمان نوشت: روحانی یک "ترکیب"‌ را پیشنهاد کرده و مجلس هم به یک "ترکیب" رأی می دهد[!]. نه ایران، مصر است و نه «روحانی»، «مُرسی»!

به هر حال هر چه بود، جلسات رأی اعتماد برگزار شد و نهایتاً سه وزیر پیشنهادی رئیس دولت نتوانستند اعتماد نمایندگان مجلس را جلب نمایند. بلافاصله بعد از این عدم رأی اعتماد تحلیل ها و گزارش ها درباره پیام شناسی سیاسی این رفتار نمایندگان و متعاقباً انتصابات جدید در دولت، آغاز گردید.
شاید بخشی از شوکه شدن و ناراحتی زایدالوصف رسانه ها و سیاسیون اصلاح طلب به رأی عدم اعتماد مجلس به سه وزیر، به این مربوط می شد که آنان انتظار داشتند؛ ظرفیت آراء «فراکسیون رهروان ولایت» که عُمدتاً تحت تأثیر «ریاست مجلس» تفسیر می شود، به شکل یکپارچه به کمک وزراء بیاید.
این ظرفیت تا حدود 100 رأی از کلّ 286 نماینده مجلس در نظر گرفته می شد ولی مسئله ای که رُخ داد این بود که این ظرفیت بطور یکپارچه برای رأی اعتماد به تمامی وزراء بسیج نشد و در مقابل یک اتّحاد یکپارچه در «فراکسیون اصولگرایان» شکل گرفت.




تحلیل این شکست نیز از دو جنبه قابل بررسی است، اوّلاً از جنبه تلاش ها و اتّحاد «فراکسیون اصولگرایان» به ریاست «حدّاد عادل» که باعث شد، 7 وزیر پیشنهادی با آرای منفی بالایی مواجه شوند و ثانیاً این مسئله را باید از جنبه ایجاد شکاف در «فراکسیون رهروان» مورد مداقّه قرار داد که باعث شد سه وزیر رأی اعتماد نگیرند.

ریشه تفاوت سلیقه ها به انتخاب «رئیس مجلس نهم» بر می گردد که «حدّاد عادل» با تبلیغ بخشی از اصولگرایان مجلس نهم برای رقابت با «لاریجانی» در برابر وی قرار گرفت. نهایتاً در حالیکه «فراکسیون اصولگرایان» در بعداز ظهر هفتم خردادماه ترجیح داده بود با 132 رأی، «حدّاد» را بعنوان رئیس فراکسیون انتخاب کند؛ ناگهان فردای آن روز و در رأی گیری صحن علنی مجلس؛ تنها 100 رأی برای ریاست «حدّاد» کسب شد و در مقابل «علی لاریجانی» با 173 رأی به ریاست مجلس رسید.

از آن زمان تا به امروز بخشی از نمایندگان اصولگرای مجلس که نسبت به مسائل اساسی سیاسی با تفکّر غالب بر «هیئت رئیسه» مخالف هستند، تحت لوای «فراکسیون اصولگرایی» قرار دارند.


این تفاوت در نگرش یکبار دیگر در جلسات رأی اعتماد و اینبار در میدان دولت به نمایش درآمد. برخی منابع می گفتند اکثریت اعضای «فراکسیون اصولگرایی» معتقدند که حدّاقل 5 نفر از وزرای پیشنهادی صلاحیت وزارت را ندارند.

این در حالی بود که طبق شنیده ها، طیف نزدیک به «لاریجانی» در «فراکسیون رهروان» قصد داشتند به کابینه پیشنهادی به شکل یکپارچه رأی دهند. البتّه این گمانه زنی ها بالاخره در خبر منتشر شده درباره جلسه مشترک «لاریجانی» و «حدّاد عادل» نمود یافت و بالتّبع شایعات را تقویت نمود.

چرا که «حدّاد» بالافاصله بعد از اتمام جلسه مشورتی اش با «لاریجانی» به خبرنگار «ایسنا» گفت: «در این دیدار درباره مسائل مجلس، دولت آینده و رأی اعتماد گفتگو شد ... «فراکسیون اصولگرایان» بزودی بیانیه ای درباره ویژگی های «کابینه یازدهم» منتشر خواهد کرد.» (30/4/1392).

بیانیه ای که در 2/5 منتشر شد و برای وزراء، 6 شرط را وضع نموده بود که مهمترین آنها به شرح مقابل بود: «فعّال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران، برخورداری از عملکرد روشن و سلامت اخلاقی، مالی، سیاسی و داشتن عزم و اراده برای مبارزه با "مفاسد اقتصادی" و تلاش بمنظور تأمین عدالت اجتماعی و اقتصادی، بهره مندی از دانش و تجربه کافی و قدرت مدیریت و کارآمدی در حوزه مسئولیت خود».

این نشان می داد اختلافات «رئیس فراکسیون اصولگرایی» (حدّاد) با «ریاست مجلس» که تعیین کننده اصلی آراء «فراکسیون رهروان» است، به اندازه ای بوده که «فراکسیون اصولگرایی» بیانیه ای 6 مادّه ای خطاب به دولت و مردم درباره صلاحیت های عمومی وزراء را منتشر نماید.

این تفاوت نگرش بطور ویژه در آراء منفی به «محمود حجّتی» (81 رأی)، «علی ربیعی» (100 رأی)، «بیژن زنگنه» (104 رأی)، «عبّاس آخوندی» (107 رأی)، «محمّدعلی نجفی» (133 رأی)، «مسعود سلطانی فر» (148 رأی) و «جعفر میلی منفرد» (162 رأی)؛ نمود داشت.




گفته شد که علاوه بر اقدامات اصولی اکثریت اعضای «فراکسیون اصولگرایان» در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بدون در نظر گرفتن لاب‌ ها و اتّحاد این ظرفیت تقریباً 100 نفره؛ عامل دیگری هم بود که باعث گردید برخی کارشناسان سیاسی نسبت به نحوه رأی اعتماد به کابینه متعجّب شوند.

مسئله این است که اگر تمامی ظرفیت 100 نفره «فراکسیون رهروان» در کنار ظرفیت 30 الی 40 نفره اصلاح طلبان و ظرفیت برخی از نمایندگان مستقل که عموماً لابی پذیرتر هستند، قرار می گرفت بی شک تمامی وزراء باید رأی می آوردند. ولی چنین نشد؟ اتّفاقی که باعث شد طبق شنیده‌ها، محافل حاشیه‌ای دولت نسبت به عدم رأی اعتماد به سه وزیر به مسئولین «فراکسیون رهروان» معترض شوند.

ماجرا از این قرار بود که «فراکسیون رهروان» در ماجرای رأي اعتماد به سه طيف تقسيم شدند، یک طیف، طیف نزدیک‌تر به «کاظم جلالی»  است كه به دنبال تشكيل فراكسيون حاميان دولت است، طيف ديگر حامي «علی لاریجانی» بوده و طیف دیگر، اعضای متمایل به «محمّدرضا باهنر» هستند.

اختلاف سلیقه دومی که چنین نتیجه ای به بار آورد، مربوط به این بود که طیف نزدیک‌تر به «باهنر» مصمّم بودند سه وزیر پیشنهاد یعنی: «میلی منفرد»، «سلطانی فر» و «نجفی» را از گردونه حذف نمایند، در صورتیکه طیف نزدیک به «لاریجانی» همچنان سعی داشتند کابینه به شکل ترکیبی و تماماً رأی بیاورد.

یک روز پیش از شروع جلسه رأی گیری برای بررسی اعتماد کابینه، خبری در فضای رسانه‌ای به نقل از «کاظم جلالی» (رئیس فراکسیون رهروان) منتشر شد که نشان می داد، 8 وزیر پیشنهادی شامل: «ربیعی»، «حجّتی»، «علوی»، «نجفی»، «میلی منفرد»، «سلطانی فر»، «آخوندی» و «زنگنه»؛ در جلسه مجمع عمومی این فراکسیون حاضر شده‌اند.






نمایی از جلسات «کاظم جلالی» با برخی وزرای پیشنهادی کابینه در محلّ «مرکز پژوهش های مجلس»

می شد حدس زد که این جلسه برای تصمیم گیری نهایی در رابطه با رأی اعتماد به 8 وزیری برگزار شده که در صحن علنی مجلس و در راهروها، شرایط مناسبی نداشته اند. چیزی که رسانه ای نشد تعداد اعضای حاضر در این جلسه بود که برخی منابع مطّلع اعلام کردند، این جلسه علیرغم جمعیت 162 نفری «فراکسیون رهروان» و اعضای فعّال آن که حدود 100 نفر تخمین زده می شود؛ با 70 نفر تشکیل شده است.

شاید این 30 نفر همان طیف نزدیک به «باهنر» بودند که همچنان رأی به سه وزیر را بایکوت کردند. در همین راستا می توان مخالفت «باهنر» با تشکیل «فراکسیون اعتدال» که مورد استقبال دیگر نمایندگان عضو «فراکسیون رهروان» است را توجیه نمود، این مقاومت شاید حاصل این تفاوت نگرش در «فراکسیون رهروان» باشد.

در نهایت باید مهمترین نکته در رابطه با پیام‌های رأی اعتماد اخیر مجلس به «کابینه یازدهم» را جستجو نمود. این نکته که اکثریت اعضای «فراکسیون اصولگرایان» با محوریت «حدّاد عادل» و آن نمایندگانی که در صحن علنی مجلس نُطق های مخالفِ اصولی ایراد نمودند؛ یک پیام روشن فرستادند.





نمایی از نطق برخی مخالفین با وزاری پیشنهادی دولت

این مجموعه که توانست نفوذ خود را دوباره در کانون توجّه ها قرار دهد، یادآوری کرد که بخشی از مجلس همچنان خواهان یک دولت کارآمد، تخصّصی و بدون حاشیه است که برای نیل به این هدف به امتیازهای پُشت پرده دل نباخت. این مجموعه باید حفظ شود تا حراست بهتری از شعار "اعتدال" که این روزها خیلی شنیده می شود به عمل آورد، این ظرفیت می تواند یک وزنه تعادلی برای جلوگیری از اعمال قدرت جریان های حاشیه ای دولت و افراطی های اصلاح طلب بر «دولت اعتدال» باشد.

به نظرمي‌رسد با توجه به اختلاف‌نظر در فراكسيون رهروان و اظهارات نمايندگان عضو اين فراكسيون مبني بر ايجاد فراكسيون حاميان دولت از دل فراكسيون رهروان (بهار - 92/6/4)، خبری که دهان به دهان می‌گردد و خواهان وزیر شدن «غلامعلی حدّاد عادل» در «وزارت آموزش و پرورش» است، چندان هم خوشایند نیست زیرا کسانی که آن را دنبال می کنند؛ دانسته یا ندانسته مقدّمات منفعل شدن مجلس در برابر برخی ناملایمات آینده سیاسی کشور را فراهم خواهند آورد و به نوعي، به دنبال تضعيف فراكسيون اصولگرايي در مجلس هستند.

مجلس نهادی مهم است و باید خطّ نظارت تخصّصی بر نهادهایی که در قانون مشخّص شده را با صلابت و بدون تعارف سیاسی دنبال نماید، کشور امروز بیش از پیش به نمایندگان اصولگرای معتدل محتاج است.


در حاشیه مراسم نکوداشت دکتر «غلامعلی حدّاد عادل»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • لواسان بزرگ ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    میشه از کاظم جلالی بیشتر بنویسید کی بود؟ از کجا امده سوابقش چیه؟؟؟@@@@@@
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    خیلی جالب بود، واقعا بهترين رسانه مجازی کشور هستید
  • مجید ساویه ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    تا حداد عادل و اصولگرایانی مثل اون در مجلس هستند کشور روبه انحراف نمیره.
  • 1120 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    likeee
  • ufhd ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    عالی بود مشرق!
  • محمد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    همه اين‌ها كه نوشتيد درست. دستتون هم درد نكنه، زحمت كشيديد. ولي انصافاً به اين سؤال جواب بديد: جبهه پايداري و بچه حزب اللهي‌ها، چند ساله ميگن مجلس با لابي‌هاي آقايان لاريجاني و باهنر، از چارچوب وظايف خود خارج شده؟! اصلاً مگه فلسفه ايجاد جبهه پايداري، همين كساني نبود كه تابلوي اصولگرايي بالا گرفتند، ولي به تنها چيزي كه قائل نبودند، اصول و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي بود. خب چقدر هشدارها و پيش‌بيني‌هاي ما رو جدي گرفتيد؟! يه سؤال ديگه: مگه ما نگفتيم ساكتين فتنه نيز مانند فتنه گران، از لحاظ سياسي قابل اعتماد نيستند و بلكه بدترند. چرا شما الان به اين نتيجه رسيديد؟! مگر زمان انتخابات، آقاي كاظم جلالي نبود كه پوستر تبليغاتي اش در خيابان‌هاي شهر خود در سايت‌ها منتشر شد، در حاليكه هنوز زمان تبليغات شروع نشده بود؟! خب اون انحراف تبليغاتي، اين تبعات رو به بار آورد. غير از اينه؟! راستي يه سؤال مهم، كسي رفت كشف كنه باندهاي قدرت و ثروت مد نظر رهبر معظم انقلاب كه به مردم فرمودند به اين‌ها رأي ندهيد- و به نظرم مردم رأي دادند- چه كساني بودند؟! به كلمه قدرت=لابي، باج، فراكسيون، رسانه، تهديد رسانه‌هاي منتقد دقت كنيد. اين‌ها دست چه كسانيست؟! يا مثلاً كلمه ثروت= تبليغات فراوان شهري، اجاره رسانه‌ها و ... حول چه كساني بود؟! تابلو نيست؟! مي‌دونيد ميخوام چي بگم؟ ميخوام بگم تجربه هم به ما ثابت كرد سه فاكتور اول در انتخاب مسئولين عبارتست از: تقوا، تقوا، تقوا. همون كه يه عده ميگن تقوا واسه چي؟! تخصص كافيه! يا چه ميدونم ساكت فتنه چيه، اينا تاكتيكشون اين بوده كه فتنه رو آرام كنن. حالا آرام كردن با رأي به اصحاب فتنه يا نه؟! تقوا، تقوا، تقوا
  • محمد ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    همه اين‌ها كه نوشتيد درست. دستتون هم درد نكنه، زحمت كشيديد. ولي انصافاً به اين سؤال جواب بديد: جبهه پايداري و بچه حزب اللهي‌ها، چند ساله ميگن مجلس با لابي‌هاي آقايان لاريجاني و باهنر، از چارچوب وظايف خود خارج شده؟! اصلاً مگه فلسفه ايجاد جبهه پايداري، همين كساني نبود كه تابلوي اصولگرايي بالا گرفتند، ولي به تنها چيزي كه قائل نبودند، اصول و ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي بود. خب چقدر هشدارها و پيش‌بيني‌هاي ما رو جدي گرفتيد؟! يه سؤال ديگه: مگه ما نگفتيم ساكتين فتنه نيز مانند فتنه گران، از لحاظ سياسي قابل اعتماد نيستند و بلكه بدترند. چرا شما الان به اين نتيجه رسيديد؟! مگر زمان انتخابات، آقاي كاظم جلالي نبود كه پوستر تبليغاتي اش در خيابان‌هاي شهر خود در سايت‌ها منتشر شد، در حاليكه هنوز زمان تبليغات شروع نشده بود؟! خب اون انحراف تبليغاتي، اين تبعات رو به بار آورد. غير از اينه؟! راستي يه سؤال مهم، كسي رفت كشف كنه باندهاي قدرت و ثروت مد نظر رهبر معظم انقلاب كه به مردم فرمودند به اين‌ها رأي ندهيد- و به نظرم مردم رأي دادند- چه كساني بودند؟! به كلمه قدرت=لابي، باج، فراكسيون، رسانه، تهديد رسانه‌هاي منتقد دقت كنيد. اين‌ها دست چه كسانيست؟! يا مثلاً كلمه ثروت= تبليغات فراوان شهري، اجاره رسانه‌ها و ... حول چه كساني بود؟! تابلو نيست؟! مي‌دونيد ميخوام چي بگم؟ ميخوام بگم تجربه هم به ما ثابت كرد سه فاكتور اول در انتخاب مسئولين عبارتست از: تقوا، تقوا، تقوا. همون كه يه عده ميگن تقوا واسه چي؟! تخصص كافيه! يا چه ميدونم ساكت فتنه چيه، اينا تاكتيكشون اين بوده كه فتنه رو آرام كنن. حالا آرام كردن با رأي به اصحاب فتنه يا نه؟! تقوا، تقوا، تقوا
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    آقای حداد خیلی خوبه و اقداماتش عموما قابل دفاع و اصولی است اما دیگه اینقدر هم نباید احساسی شد.
  • علی ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    خبرگذاری فارس هم خبرا رو سریع میگه ولی از اون جایی که دولتیه فقط خبرو منتشر میکنه وراجع به چیزی جبهه گیری نمیکنه ولی مشرق بی رو دربایستی حرف میزنه
  • هادی کرج ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    مشرق این قسمت رو کمی بیشتر روشن کن: در حالیکه «فراکسیون اصولگرایان» در بعداز ظهر هفتم خردادماه ترجیح داده بود با 132 رأی، «حدّاد» را بعنوان رئیس فراکسیون انتخاب کند؛ ناگهان فردای آن روز و در رأی گیری صحن علنی مجلس؛ تنها 100 رأی برای ریاست «حدّاد» کسب شد و در مقابل «علی لاریجانی» با 173 رأی به ریاست مجلس رسید.
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    فراکسیون رهروان ولایت کارش درسته... آقای حداد باید هوشیار باشه تا از سوء استفاده نکنند تندروها...
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    ایشان از مجریان تلویزیون در دوره ریاست آقای لاریجانی در صدا و سیما بودند!!
  • حسام الدین ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    ببینید مهندس باهنر انتقاداتی بهش وارد هست ولی اینجا نشون داده که هنوز میشه بعنوان یک اصولگرا روش حساب کرد
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    درپیت ترین رسانه کشوره بابا...
  • یدی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    بکوب لایکو به افتخار مشرق اما قبلش به افتخار جناب حداد عادل عزیز ودوست داشتنی
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    برای اولین بار یک تحلیل سیاسی درباره آرایش نیروها درون مجلس تو رسانه های اصولگرا خوندم ممنون و حتما اینکار را منظم ادامه دهید به هر حال دانستن این حداقل ها از درون جریانات سیاسی حق مردم است
  • احمد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    فارغ التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق ع آدم فعالی توی دانشگاه بوده اون موقع هم طرفدار توی دانشگاه داشته و چون همزمان با سعید جلیلی در دانشگاه بوده، دو جریان جلالیسم و جلیلیسم رو در دانشگاه راه انداخته بودند
  • محمدصادق ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    زنده باد حدادعادل. حداد با بصیرت.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    باز عکس این ظرفیت رو زدید دنبال بهانه ان الکی مطرحش کنند
  • مهدی ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    بله بله. اگر به منتقدان اجازه حرف زدن می دهید البته: ضعیف ترین کمیسیون مجلس هشتم مگر کمیسیون فرهنگی نبود که حتی یک طرح ارائه نکرد؟ حداد عادل چه رزومه قابل دفاعی در حوزه اجرا دارد؟
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    ایشون بهترین کیهان مجازی تشریف دارن.خدا همتونو یکجا شفای عاجل عنایت کنه
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    شما بیشتر در مورد اینکه چرا وزیر نفت رای آورد بیشتر باید بگویید
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    درود بر بچه های انقلاب خودمان //ایرج داداش ...............................
  • Admin ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    مشرق با شایستگی تمام،زاقارت ترین رسانه ی کشور است!
  • ناشناس ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    حداد عادل کسی است که مقام ومنصب برایش فرقی نمی کند چه نماینده باشد چه رییس مجلس چه وزیر و چه رییس جمهور .هر کجا که باشد به وظیفه شرعی و قانونیش عمل می کند و عقاید و اصول و ارزشها ،ارزش بالاتری از مقام برایشان دارد و با افرادی که برای یک مقام چند روزه دنیوی حاضرند تمام ارزشها و اصول و اعتقاداتشان را زیر پا بگذارند خیلی فاصله ها دارد .خدا حفظشان کند
  • محمدعلی ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    0 0
    درود بر حدادعادل
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    یه نفر پیش بینی کرده این دولت بعد از 2 سال سقوط خواهد کرد که البته بعید هم نیست. دولتی که با برخی فتنه گران شکل بگیره ...
  • sss ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    ان شاء الله دور بعدی رییس مجلس خواهد بود.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اون یک نفر ؟!!!
  • sss ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه درمورد مطلب نظری داری بده در غیر این صورت ...
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    سایت شما نسبت به رجا منطف تر همین سیرو طی کنید
  • انقلابی ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اخ اخ گفتی...
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    منم با اینکه به مشرق نقد دارم ولی این حرف که نسبت به رجا منصف تره رو قبول دارم یا شاید بهتره بگم معتدل تر
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اون یک نفر نکنه همونه که میگفت کاندید اصلح ما از آسمون افتاده
  • ایرج ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    به حول و قوه الهی و پشتیبانی مردم و کوری بدخواهان داخلی و خارجی این دولت که منتخب واقعی ملت است بر مشکلات گوناگون ناشی از بی تدبیری دولت قبلی فائق خواهد آمد و بدخواهان را سر جای خود خواهد نشاند . به عون ا... تعالی
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    حدادعادل شاسته ی ریاست مجلسه....
  • رضا ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه همه مثل حدادعادل بصیرت داشتند دیگه کشور روبه انحراف نمیرفت وکسی نمیتونست بقیه رومنحرف کنه.....
  • هم وطن ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    منم میخواهم چندتا سایت ....بهتون معرفی کنم انتخاب.فرارو.سایت هاشمی.خودنویس.بالاترین.بیبیسی.فردا.بازم بگم بگممممممممممممممم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    ان شاء اله دور بعدي دکتر حداد عادل رییس مجلس ميشوند. به ياري خدا
  • میترا ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    افرین .وظیفه ی رسانه هاست که اینجور تحلیلها را بنویسند ولی طبق معمول مردم از رسانه ها جلوترند
  • میترا ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اقا حسام یه چند واحد لابی پاس کن بد نیست !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس