با بازگشت دزدان دريايي به اقيانوس و افزايش آمار دزدي‌هاي دريايي، محققان سلاح ليزري غيرکشنده‌اي ساخته‌اند که از فاصله 1200 متري چشم‌هاي دزدان را هدف مي‌گيرد و آن‌ها را به کوري موقت دچار مي‌کند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از خبر آنلاين، نيوساينتيست اعلام کرد: دزدان دريايي به زودي بايد خود را براي مقابله با اسلحه دوربرد ليزري آماده کنند، سلاحي که براي کور کردن موقتي و گيج کردن آنان بر روي آب‌هاي دريا ابداع شده است.

 برايان هور، از شرکت BAE در فارن‌بورگ انگلستان که اين سيستم را اختراع کرده مي‌گويد: «اين يک سلاح غيرکشنده است. با در نظر گرفتن فاصله هدف و شرايط آب و هوايي، سيستم به صورت خودکار شدت پرتو ليزر را تنظيم مي‌کند تا اطمينان حاصل شود که هيچ صدمه چشمي دائمي به دزدان وارد نمي‌شود.»

به گفته هور، با وجود اينکه اثرات اين سلاح بر چشم دائمي نيست، اما آنقدر قوي هست که دزدان آرزو کنند کاش چشم‌بند بسته بودند از فاصله 1500 متري، اثر نگاه کردن به پرتو اين ليزر مانند نگاه کردن مستقيم به خورشيد است. هور مي‌گويد: «عينک آفتابي نه تنها هيچ کمکي نمي‌کند، بلکه استفاده از آن باعث بدتر شدن اوضاع مي‌شود. اين عينک‌ها در مقابل ليزرهاي سبزرنگ کارايي ندارند و کنتراست ليزر در مقابل پس‌زمينه تيره، باعث مي‌شود که ليزر حتي خيره کننده‌تر به نظر برسد. علت انتخاب رنگ سبز براي ليزر نيز همين اثر دردناک آن است.»
به گفته کميته بين‌المللي دريانوردي براي مقابله با دزدي دريايي، سال گذشته 430 حمله دريايي رخ داده که نسبت به سال قبل از آن، رشدي 5.6 درصدي را تجربه کرده است. در يک مناقصه بين‌المللي براي ساخت يک سلاح غيرکشنده مناسب براي کمک به مقابله با اين تهديد، شرکت BAE اقدام به مطالعه رفتار دزدان کرد. نتيجه اين بود که يک سلاح خودکار مورد نياز است، سلاحي که خدمه را در خطر قرار ندهد و بتواند به جاي صدمه زدن به دزدان دريايي، آنها را گيج کند.

پهناي يک متري پرتو ليزر، براي نشانه رفتن کل قايق دزدان دريايي و خدمه آن به اندازه کافي بزرگ است. هور مي‌گويد: «دزدان معمولا از قايق‌هاي 6 متري استفاده مي‌کنند. بنابراين پرتو ليزر مي‌تواند تمام قايق آنها را تحت پوشش قرار دهد. اين امر نشانه‌روي و شليک به هدف را براي دزدان، که معمولا از کلاشينکف و آر.پي.جي استفاده مي‌کنند، بسيار دشوار مي‌سازد.»

آزمايش‌هاي ميداني اين سلاح جديد تا فاصله 1200 متري، با استفاده از حسگرهاي نوري به جاي اهداف انساني انجام شده است. به گفته هور در صورت توليد تجاري، اين سلاح ظرف يک سال آينده روانه بازار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • كوردستان ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    جاي اين كارا اينا رو به رگبار ببندن كه يادبگيرن سرقت مسلحانه رو فراموش كنن، چه كاريه وقتي يك دزد با كلاشينكف و آرپي جي مياد جلو با چراغ قوه بري دفعش كني؟؟؟؟!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس