آمار رسمی کمرگ ایران نشان می دهد که در چهار ماه نخست سال جاری حدود 500 هزار دلار قطعات چینی پیکان به ایران صادر شده است.

گروه اقتصادی مشرق – مسئولان شرکت ایران‌خودرو در سال‌های اخیر ادعاهای بزرگی همچون خودکفایی کامل در تولید خودروهایی چون پژو 206 را مطرح کرده‌اند؛ اما وقتی برخی قطعات خودروی قدیمی پیکان وانت همچنان از طریق واردات، تامین می‌شود چطور می‌توان بومی‌سازی 206 را باور کرد؟

در حالی که مدیر عامل ایران خودرو در مجمع سالیانه این گروه از خودکفایی تولید پژو 206 سخن گفته بود (که به لحاظ تکنولوژی، پیشرفته‌ترین خودروی تولیدی این شرکت محسوب می‌شود) اما جالب است که طبق آمار رسمی گمرک ایران و بر طبق جدول ذیل در چهار ماه ابتدایی سال جاری در حدود 500 هزار دلار قطعات چینی وانت‌پیکان به عنوان قدیمی‌ترین و سطح پایین‌ترین محصول تولیدی ایران‌خودرو به ایران وارد شده است .

مدیران ایران‌خودرو بهتر است به این سوال پاسخ دهند که چرا هنوز بعد از چندین سال از  خداحافظی پیکان سواری با صنعت خودرو کشور، تولید پیکان وانت ادامه پیدا کرده و علیرغم وضعیت بحرانی قطعه سازان داخلی چرا هنوز این حجم از قطعات از چین به ایران وارد می شود و در روزهای اخیر برخی خط های تولید خودرو در جاده مخصوص تولید مجدد پیکان وانت را در دستور کار خود قرار داده اند و آیا اینطور می خواهند وضعیت نابه سامان این شرکت را در سال 92 سامان دهند ؟

به هر حال خودروسازی در سال های اخیر روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته و امیدواریم وزیر صنعت جدید با توجه به سوابق خود سر و سامانی به این وضعیت بحرانی بدهد و هر چه زودتر و با مصوبات اورژانسی سر و سامانی به وضعیت خودرو و مدیران آن بدهد.انشاءالله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    از مدیران خودروسازی ...... تو این کشور کسی رو نداریم.
  • سروش ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    خودکفایی از دید مدیران ناکارآمد یعنی همین یکی نیست بگه.....حداقل قیمت رو بیارید پایین تا دلمون نسوزه که داریم می شیم زباله دان چین وصنعت کشورمون هم بد نیست بیابون هم که زیاد داریم . فقط یاد اون آفریقایی هایی میوفتم که توی زباله دنبال چیزی می گردند برای فروش ما هم با مدیریت ضعیف آخرش این طوری می شیم چرا دولت آقای روحانی مدیران ناکارآمد رو کنار نمیگذاره
  • یک ایرانی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    با سلام خودرو سازان جهانی دارای یک سیستم تامین قطعه جهانی با نام global soucing هستند و از طریق این سیستم اقدام به تامین قطعات و مجموعه ها از کشور های مختلف با معیار قیمت و کیفیت و یا تکنولوژی خاص می نمایند . بنابر این صرف تامین از کشور اصلی بعنوان خودکفایی معیار خودروسازان جهانی نمی باشد. خودکفایی مقوله ای است که طی آن مزایای نسبی از جمله کاهش ارزبری , بومی سازی تکنولوژی و اشتغال پیگیری می شود ولی الزامی به 100 درصد خودکفایی با توجه به عدم اقتصادی بودن تولید محدود برخی قطعات خاص و یا نیاز به سرمایه گذاری سنگین , در دیدگاههای اقتصادی بنگاهای اقتصادی وجود ندارد که این مهم نیز از الزامات بنگاه داری می باشد. ضمنا" مشخص نشده که این واردات توسط ایران خودرو و یا قطعه سازان ایران خودرو صورت پذیرفته یا از طریق اشخاص جهت فروش در بازار خدمات پس از فروش و به صورت مستقل از شبکه خودرو سازی کشور . پیروز باشید
  • ای بابا ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    حالا اقای ایرانی با این اوصافی که گفتی باید قیمت پایین بیاد نه اینکه 20 میلیون بدی پراید در حالی که بغل گوشمون تو عراق خودروی لوکس به عنوان مثال کمری رو میخرن 18 میلیون . قابل قیاس نیست اقای ایرانی عزیز. تو بد تله ای افتادیم آقای ایرانی که احتمالا از مدیران این شرکتهای درپیتی خودرو ساز هستی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس