کد خبر 236758
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲

هفته گذشته تعدادی از رسانه های روسی خبر از سفر قریب الوقوع ولادیمیر پوتین به تهران دادند و نوشتند این سفر برای اقناع ایران در جهت قبول قرار دادی جایگزین برای قرار داد اس 300 صورت می گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از رجانیوز، هفته گذشته تعدادی از رسانه های روسی خبر از سفر قریب الوقوع ولادیمیر پوتین به تهران دادند و نوشتند این سفر برای اقناع ایران در جهت قبول قرار دادی جایگزین برای قرار داد اس 300 صورت می گیرد. رییس جمهور روسیه در این سفر همچنین قرار است درباره موضوع هسته ای ایران نیز با ریس جمهور جدید ایران حسن روحانی گفت و گو کند . روزنامه کامرسانت که برای اولین مرتبه این خبر را منتشر کرده بود ، روز گذشته نیز با اشاره به اینکه این خبر از سوی ایران تکذیب شده و توسط منابع روسی نیز تایید و تکذیب نشده است، به نقل از منابع متعدد در داخل روسیه ادعا کرد این سفر قرار است 12 یا 13 یا 16 ماه اوت یعنی 21 تا 25 مردادماه ، بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران انجام گیرد.

فروش سامانه موشکی آنتی 2500 فرمان عدم اجرای قرار دادی که ایران با دیمیتری مدودف رییس جمهور وقت در سپتامبر سال 2010 امضا کرده بود را رسما منقضی نمی کند و حکم عدم فروش این سامانه به ایران همچنان پابرجا باقی می ماند . این سیستم موشکی جدید، سیستم متفاوتی است که توسط یک شرکت تولید کننده متفاوت نیز ساخته شده است . ولادیمیر یوسیف مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی به رادیو صدای روسیه گفت:«این سامانه از برخی جهان به روزشده ی سامانه قبلی است. سیستم S-300BM یا همان آنتی 2500 در حوزه دفاع موشکی طراحی شده و دفاع ضد هوایی نیست و از این لحاظ و به خصوص در حوزه متوقف کردن موشک های بالستیک،بر سامانه اس 300 برتری دارد. این مسئله کاملا مسئله مهمی است چرا که اگر به طور فرضی حملاتی علیه ایران صورت گیرد، موشک ها اولین وسیله تهاجمی را تشکیل می دهند و رهگیری آنها بسیار مهم است.»

ولادیمیر یوسیف در ادامه این گفت و گو بیان کرد:«لغو شدن قرار داد اس 300 ربطی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد رد ژوئن سال 2011 و افزایش تحریم های علیه یاران ندارد . اس 300 یک سلاح کاملا دفاعی است و شاکل قطعنامه 1929 نمی شود. علت اجرا نشدن قرار داد اس 300 این بود که در آن زمان روسیه نمی خواست موقعیت ایران را موقعیتی حساس در منطقه و به خصوص در جهان بود، با اجرای این قرارداد به خطر بیاندازد و به این دلیل قطعنامه سازمان ملل را اینگونه تفسیر کرد که سیستم موشکی را به ایران صادر نکند .در مقابل اما ایران طرح دعوی 4 میلیارد دلاری را علیه روسیه در دادگاه مطرح ساخت . این مبلغ بسیار بیشتر از خسارت مطرح شده در بند قرار داد بود . کارشناسان معتقدند طرح این دعوی در دادگاه تنها مربوط به قرار داد اس 300 نبوده و مجموعه ای از ادعاهای انباشته شده علیه قرار دادهای نظامی روسیه با ایران بوده است . به طور مثال در سال 1995 امکان مسدود کردن ارسال تجهیزات نظامی به تهران توسط ال گوی معاون رییس جمهور ایالات متحده و ویکتور چرنومردین نخست .وزیر روسیه به امضا رسیده بود .
 
ولادیمیر یوسیف در این باره معتقد است عرضه سامانه های جدید موشکی می تواند شرایط دشوار در روابط بین روسیه و ایران را بهبود بخشد. وی اضافه می کند:«عرضه سیستم های جدید روسی قطعا برای ایران بسیار جالب خواهد بود . اعتقاد دارم اگر روسیه این سامانه جدید را به ایران ارائه کند،طرف ایرانی هم از طرح دعوی در دادگاه خودداری می کند .»
 
البته در این میان نظر مخالفی هم وجود دارد ؛ ایران همچنان منتظر است سیستم موشکی اس 300 را تحویل بگیرد و سیستم آنتی 2500 نمی تواند جایگزینی برای اس 300 باشد .
 
برخی کارشناسان ایرانی نیز اعلام کرده است که عدم فروش اس 300 بر خلاف قراردادی که سه سال پیش منعقد شده است ربطی به تحریم های سازمان ملل ندارد و روسیه برای اینکه ایران را مجبور کند موضع نرم تری نسبت به مذاکرات داشته باشد ، از این قرار داد استفاده می کند. پیوتر تاپیچکانوف متخصص در مرکز امنیت بین المللی انستیتیتوی اقتصاد جهانی و آکادمی روابط بین الملل روسیه نیز معتقد است :« ایران باید موضع  سازنده تری در گفت وگو با سازمان انرژِی اتمی داشته باشد در این صورت روسیه نیز به قرار داد خود در فروش اس 300 به ایران عمل می کند . »
 
وی اضافه کرد:« هیچ قرار داد جایگزینی ایران را راضی نمی کند اما عرضه اس 300 به ایران باعث اعتراض اروپا و اسراییل به این اقدام روسیه خواهد شد و دولت (روسیه) نمی خواهد چنین هزینه ای را بپذیرد.»
بر اساس گزارش صدای روسیه، موضوع موشک های اس 300 تنها دلیل سفر احتمالی پوتین به ایران نیست و به احتمال زیاد پوتین می خواهد در گفت و گو با روحانی ببیند آیا او واقعا به دنبال اجرای برخی اصلاحات در ایران و سیاست خارجی اش هست یا نه .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس