وی با بیان اینکه در کارگروهی که به منظور انتخاب وزیر آموزش و پرورش وجود دارد، به جز من چند گزینه دیگر نیز معرفی شده بودند، افزود: پیشنهاد این کارگروه من بودهام و علاوه بر من حدود پنج نفر دیگر که به اعتقاد من صاحب صلاحیت هستند نیز معرفی شده بودند، اما با توجه به نظر کارگروه و پیشنهاداتی که از قسمتهای دیگر شد از جمله فرهنگیان، مدیران و بخش مختلف جامعه، آقای روحانی عنوان کردند، انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید.
نجفی گفت: در حال حاضر برنامهام در دست تنظیم است، ضمن آنکه کارگروه نیز برنامه پیشنهادی را داده بودند، اما با توجه به اینکه مقرر شده من به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شوم، علاوه بر برنامه پیشنهادی کارگروه، مباحث دیگری نیز به آن اضافه شده و به مجلس ارائه خواهد شد.
گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، درباره اینکه در زمان 9 سال وزارت وی تغییرات بنیادی در آموزش و پرورش صورت گرفت، لذا آیا تحولات آن زمان مبنای تغییرات بنیادین فعلی است یا خیر؟ اظهار کرد: تعداد تغییرات بنیادینی که در آن زمان صورت گرفت، بسیار زیاد است و در حال حاضر حضور ذهن ندارم که درباره آن صحبت کنم، اما به نظرم بخشهایی از تحول بنیادین برگرفته از همان تغییرات بنیادی است.
نجفی در ادامه گفت: بخشهایی از اقداماتی که تحت عنوان تغییرات بنیادین در دولت سازندگی صورت گرفت، متفاوت با طرحی است که در حال حاضر به عنوان تغییرات بنیادین از آن یاد میشود، البته بخشی از برنامههای فعلی نیز منطبق با همان تغییرات بنیادین است.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد شاید بیش از 50 درصد مسائلی که در آن زمان اتفاق افتاد، در راستای برنامههایی است که امروز به عنوان تحول بنیادین از آن یاد میشود، اظهار کرد: البته موارد متفاوتی نیز با آنچه که امروز وجود دارد، وجود داشت.
وی همچنین درباره تغییرات نظام آموزش و پرورش از جمله تغییر ساختار نظام، محتوای کتب و غیره به ایسنا گفت: در سال 67 که وارد آموزش و پرورش شدم مشکلات و چالشهای متفاوتی دیده میشد که در صدر آنها 2 مسئله مهم وجود داشت.
نجفی ادامه داد: مسئله اول این بود که معلمان در نظام فرهنگی کشور از منزلت و جایگاه شایسته و درخور شان خود برخوردار نبودند که این منزلت در مسائل مادی خلاصه نمیشود، البته حقوق معلمان نسبت به بسیاری از اقشار کارکنان دولت پایینتر بود، اما از سوی دیگر نیز شان و منزلت فرهنگی و اجتماعی آنها نیز به اندازه کافی وجود نداشت.
وی گفت: چالش بزرگ دیگری که در آن زمان وجود داشت، هجوم کمیت دانشآموزان به آموزش و پرورش بود، به طوری که تعداد دانشآموزان به رقم بیش از 18 میلیون نفر رسیده بود و این فشار در دوره ابتدایی بسیار زیاد بود که علت آن افزایش جمعیت در سالهای اول انقلاب بود.
به گفته وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، در آن زمان به علت جمعیت بالای دانشآموزان به ویژه در دوره ابتدایی با مدارس سه نوبته مواجه بودیم، به طوری که در برخی از مناطق کشور مدارس به صورت چهار شیفته اداره میشد و دانشآموزان یک روز در میان به مدرسه میرفتند، لذا مجموعه این مسائل و مسائل بیشمار دیگری نیز در آموزش و پرورش وجود داشت که باید برای آنها تدابیری اتخاذ میشد.
شان و منزلت معلمان چالشی است که همچنان به قوت خود باقیست.
نجفی خاطر نشان کرد: امروز چالش اول همان شان و منزلت معلم است، به ویژه ترمیم حقوق و مزایای معلمان متناسب با خدماتی که به جامعه ارائه میدهند، مشکلی است که همچنان به قوت خود باقی است و باید برای آینده کشور راهی جهت حل این مسئله پیدا کنیم.
اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: یکی از این راهکارها این است که نباید آموزش و پرورش اتکای 100 درصد به منابع و بودجه دولتی داشته باشد، چرا که معتقدم اقتصاد آموزش و پرورش باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و تنوع در منابع مالی آموزش و پرورش ایجاد شود.
وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید گفت: اما چالش دوم که مسئله کمیت بود، به میزان زیادی از بین رفته، اما از سوی دیگر با مسئله کیفیت در آموزش و پرورش مواجه شدهایم.
کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی چندان قابل دفاع نیست.
نجفی اظهار کرد: گزارشهایی که از وضعیت کلی آموزش و پرورش در هفتههای اخیر دریافت کردهایم، حاکی از آن است که وضعیت کیفی فعالیتهای آموزش و پرورش در سطوح و دورههای مختلف اعم از ابتدایی، راهنمایی و متوسطه از شرایط خوبی برخوردار نیست و کیفیت فعالیتها چه در بخش آموزش و چه در بخش پرورش خیلی قابل دفاع نیست.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع یک چالش اساسی در رابطه با آینده آموزش و پرورش است، ابراز امیدواری کرد: برای این مشکلات و همچنین هزار و یک مشکل دیگری که کماکان در آموزش و پرورش وجود دارد، راهحلهایی پیدا کنیم تا در جهت اعتلای آموزش و پرورش که نهایتا به اعتلای کشور منجر میشود، گامهای مثبتی برداشته شود.
گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، همچنین درباره تغییرات آنی در برنامههای آموزش و پرورش که همواره این وزارتخانه را با چالش و مقاومت فرهنگیان و جامعه مواجه کرده و اینکه آیا برنامههای تحول ادامه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: سند تحول آموزش و پرورش و اسناد مرتبط با آن، حاصل تلاش بیش از پنج ساله کارشناسان و جمع بزرگی از نخبگان و اساتید دانشگاهی و فرهنگیان است که اسنادی قابل دفاع و معتبر بوده و به تصویب بالاترین مرجع فرهنگی کشور یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، لذا اعتبار اسناد باید حفظ شود، اما مشکلی که در سالهای اخیر ایجاد شده، یک نوع شتابزدگی در اجرای بخشهایی از این سند است.
وی تصریح کرد: برخی از منتقدین آموزش و پرورش معتقدند حتی در تعیین اولویتها و تعیین تقدم و تاخر فعالیتهای اجرایی اشتباهاتی صورت گرفته است، به این معنا کاری که باید ابتدا انجام میشد تا زمینه آماده اجرای اقدام بعدی باشد، متاسفانه به صورت عکس اجرا شده است.
وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید عنوان کرد: به نظر میرسد یک نوع شتابزدگی در بخشهایی از برنامههای سند البته نه همه سند تحول ایجاد شده است که باید برای آن مسئله راهحلی تعریف شود.
نجفی خاطر نشان کرد: به نظرم در فاصله زمانی که از حالا تا آغاز سال تحصیلی وجود دارد، نمیتوان تصمیمات شدید و تحولی اتخاذ کرد، چرا که همانگونه که به برنامههای 2 سال اخیر و شتابزدگی برنامهها ایراداتی وارد است، نمیتوان با شتابزدگی برنامههای فعلی را رد و برنامههای دیگری را جایگزین کنیم.
تغییرات جدید برنامههای آموزش و پرورش از سال 93 آغاز میشود.
وی اظهار کرد: پیشبینی بنده این است در سال تحصیلی آینده تصمیماتی که درباره اجرای سند تحول اتخاذ شده، باید اجرا شود تا در طول سال تحصیلی، در فرصت مناسب سند را مورد مطالعه قرار دهیم. همچنین باید اسناد پایین دستی سند را آماده کنیم و شش زیرنظام که باید برای این سند تهیه میشده که بخشهایی از آن آماده نیست را تهیه کنیم و پس از آن آنچه را که باید تغییر دهیم، در طول سال تحصیلی جمعبندی کرده و خود را برای تغییرات جدید از سال 93 آغاز کنیم.
نجفی در پایان اظهار کرد: پیشبینی این است در سال تحصیلی 93-92 تغییرات شتابزده انجام ندهیم و تلاش میکنیم تصمیمات اتخاذ شده را محترم شمرده، البته جهت اصلاح این تصمیمات و کم کردن مشکلات و ایرادات، اقداماتی انجام خواهیم داد.