کد خبر 235013
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵

افزایش صعودی قیمت‌ها در یکسال گذشته به ویژه در اقلام 18 گانه پرمصرف خانوار کارگری باعث افت قدرت خرید کارگران تا 70 درصد شده است، با این حال مقامات کارگری می‌گویند در برخی اقلام جهش قیمت‌ها بیش از 100 درصد بوده و افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد امسال به هیچ وجه آن را پوشش نمی‌دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جدیدترین گزارش خود پیرامون وضعیت اقتصادی کشور گفته است: به رغم همه تلاش‌ ها، برآیند بروز تکانه‌ های ارزی و ساختارها و پتانسیل‌ های تورمی آن شدکه تورم حدود 30 درصد محقق شود که عدد بالایی است و به ویژه به دلیل نرخ‌ های بالاتر رشد قیمت در حوزه‌ کالاها و نیازهای اساسی فشار بیشتری را برای طبقات آسیب‌ پذیر به دنبال داشت.

کارگران به عنوان یکی از گروه های پرجمعیت کشور (بالغ بر 11 میلیون و 500 هزار کارگر ثبت شده که با خانواده هایشان دست کم 30 میلیون نفر خواهند شد) در جریان افزایش یکباره قیمت ها در اقلام و کالاهای مصرفی خانوار، بیشترین آسیب را به لحاظ افت شدید قدرت خرید تجربه کردند تا جایی که یارانه های 45 هزارتومانی هرگز جایگزین مطمئنی برای جبران افزایش قیمت ها برای کارگران نشده است.

قدرت خرید کارگران سقوط کرد

مقامات کارگری کشور می گویند اگر افزایش حداقل دستمزدهای کارگران در سنوات گذشته می توانست تا حدود پایان فصل بهار افت قدرت خرید کارگران را جبران کند، در سال جاری با وجود افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد؛ افزایش ها عملا هیچگونه قدرت خرید جدیدی را برای کارگران ایجاد نکرده است.

به عبارتی، هرچقدر در یکسال گذشته به دریافتی های کارگران (به طور مشخص افزایش حدود 100 هزارتومانی حداقل دستمزد در سال جاری) افزوده شد، از آنسو افزایش قیمت های بیشتری در بازار اتفاق افتاد و این مسئله باعث بروز مشکلات جدی در تامین معیشت خانوار کارگری شد.

پایین ماندن دستمزدها، ناتوانی دولت در ارائه برنامه های جبرانی برای کارگران و مشمولان قانون کار از قبیل تخصیص سبد ویژه کالای رمضان، واگذاری گسترده کارت اعتباری خرید و همچنین باقی ماندن مسائل بنگاه ها به ویژه واحدهای خُرد در پرداخت دستمزدهای مناسب و موضوعاتی از این دست در سال های اخیر باعث شده تا کارگران حتی توان تامین نیازهای ضروری ماهیانه خود از قبیل تامین هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، تحصیل خود و فرزندان، تامین هزینه های درمان و سایر هزینه ها را نداشته باشند و اغلب مجبور باشند در چند شغل فعالیت کنند.

افزایش قیمتها در 18 قلم پرمصرف کارگری

طبق جدیدترین گزارش رسمی بانک مرکزی از افزایش قیمتها، برنج در یکسال گذشته 64.8 درصد، میوه های تازه 20.8 درصد، سبزی های تازه 84.4 درصد، گوشت قرمز 54.4 درصد، چای 100.8 درصد، روغن نباتی 58.2 درصد و جبوبات نیز 108.7 درصد افزایش قیمت داشته است.

محمد احمدی با بیان اینکه نرخ تورم در ماه های گذشته به بالاترین حد خود در یکی دو دهه اخیر رسیده است، گفت: طبیعتا افزایش قیمتها و بالا رفتن هزینه تامین سبد معیشت خانوار کارگری باعث افت قدرت خرید مشمولان قانون کار شده است.

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور اظهار داشت: هم اکنون با وجود نرخ تورم بالا، دستکم قدرت خرید کارگران 60 تا 70 درصد کاهش یافته است؛ به ویژه اینکه در 18 قلم پرمصرف خانوار کارگری از قبیل برنج، گوشت، مرغ، میوه جات، سبزیجات، لبنیات و مواردی از این دست؛ افزایش های بیشتری نیز اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول کارگری کشور خاطر نشان کرد: در سال گذشته که نرخ تورم 30 درصد بوده است، محاسبات صورت گرفته در وضعیت سبد معیشت خانوار نشان می داد که حداقل 64 درصد افزایش قیمت در اقلام مصرفی خانوار کارگری اتفاق افتاده است. به عبارتی با وجود بالاتر رفتن نرخ تورم در ماهه ای اخیر، طبیعتا افت دوباره ای در کاهش قدرت خرید کارگران اتفاق افتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شهری ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    نمی دانم مسئولان کشور خوابند و یا نادان
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    حقوق ماهانه من با بیش از ده سال سابقه 000ر500 تومان است!!!! 000ر25تومان کسر میشود بابت بیمه تکمیلی و 000ر166 تومان کسر میشود بابت قسط وام قرض الحسنه... اونوقت تصور کنید که من در شهری مثل تبریز چه جوری زندگی میکنم؟؟؟!!!
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    انقدر که در این دولت به کارگر جماعت ظلم شد که همه کارگران در حق این دولت دعا میکنن.چرا باید یک کارگر همیشه شرمنده زن و بچه هایش باشد ومسئولین در شرایط بسیار خوب زندگی کنند واقعا عدالت کجا رفته که همیشه دم از عدالت می زنید!!!!!!!
  • رامتین ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خب‏ ‏دیگه‏ ‏نمیشه‏ ‏گفت‏ ‏کارگر‏ ‏بایست‏ ‏گفت‏ ‏برده‏ ‏
  • habib ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    من یک کارگرهستم اصلا قدرت توان خرید ندارم پسرم درحال ازدواج است ومن هنوز نتوانستم برایش کاری انجام دهم بخدا خیلی شرمنده ام شما را به خدا کاری کنید تا مااز این فلاکت خارج بشیم .
  • علی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سلام متاسفانه از ابتدای سال گذشته تاکنون بیشتر کارگران فقط هزینه معاش زندگی را دریافت نموده اند مسکن و ........ بماند حتی در ماه های اخیر این حقوق حتی کفاف یک زندگی بسیار سطح پائین را نیز نمی دهد . ما که زیر بار قرض و قوله برای حفظ آبروی خود له شدیم کی می خواهند به فکر کارگرانباشند تا کی شعار تا کی بی عدالتی.یکی به داد ما برسد خدایا کمک کن که تا بیشتر از این شرمنده زن و بچه نشویم از یان دولت که کاری برای ما نکرد ببینیم دولت جدید چه کار می کند. انشالله که سرمایه داران کمی هم به فکر جیره خورهای خود باشند.
  • علی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    متاسم مشرق حتما با از چه صحبت کنیم که شما اجازه پخش بدهید کارگران قشر بزرگی را تشکیل می دهند ولی کمترین اهمیت به آنها داده نمی شود چرا
  • علی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    متوجه شدم که کارگران اهمیتی در ایران ندارن حتی نظرات آنها را نیز سانسور می کنید چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • کارگر ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    باسلام خواشمندیم از ما کارگران چیزی ننویسید بزارین بحال خودمان بسوزیم تا بمیریم هیچ کسی کاری برای مانمی نواند بکند این خبر ها نمکی است بر زخم ما
  • امیر ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اخه عزیز من چرا چرت و پرت مینویسی کدوم افزایش حقوق کی میگه افزایش 25 درصدی را به کارگران دادن قراردادهای جدید ما که با همان حقوق ثابق بسته شد درضمن ما کارگران شرکت اهاب خط 6 مترو هنوز حقوق اردیبهشت ماه خودمونو دریافت نکردیم اونوفت شما از افزایش 25 درصدی که هیچ کارفرمایی زیر بار اون نرفته حرف میزنید
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مشرق نظر سنجیتو بردار چون هر نظری رو که نخای انعکاس نمیدی با اینکه محترمانه و خالی از توهین باشه، برات متاسفم . . .
  • ناامید از همه چیز ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    0 0
    دست عزیزانی درد نکند که 25درصد رادربوق میکنند اما چشمشان تورم خانه خراب کن رابراین قشرزحمتکش نمی بینند فقط دم از عدالت می زنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس