کد خبر 234941
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹

برخی سران حماس پس از تحولات منطقه به خیال یافتن هم‌پیمانان جدید و تشکیل ائتلاف‌هایی – به زعم خود – قوی‌تر مواضعی برخلاف دیدگاه‌های جبهه مقاومت اتخاذ کردند. اما رویای حماس خیلی زود به کابوس تبدیل شد.

گروه بین‌الملل مشرق – تحولات منتهی به انقلاب‌های عربی در منطقه – بیداری اسلامی -، موجب تغییر مناسبات امنیتی – سیاسی حاکم بر خاورمیانه شد که جبهه غرب تلاش کرد با استفاده از خیزش‌های مردمی ضربه‌ای که سال‌ها انتظار آن را می‌کشید، به مثلث مقاومت وارد کند.

گرفتار کردن سوریه در جنگ داخلی و فشار بر حزب‌الله لبنان در مسائل سیاسی این کشور و کشاندن التهابات از مرزهای سوریه به داخل لبنان، هدفی جز فلج کردن محور مقاومت و کشاندن گروه‌های فلسطینی به پای میز مذاکره صلح – سازش – نداشت. مذاکراتی که زمزمه‌های برگزاری آن در واشنگتن به گوش می‌رسد.

اما در این تحولات یکی از اضلاع مثلث قدرتمند مقاومت که اسرائیل و حامیان غربی‌ و منطقه‌ای آن کمر به شکستن آن بسته‌اند، در محاسبات سیاسی – امنیتی خود دچار اشتباه و انحرافی شد که می‌توانست بزرگترین ضربه را به پیکر مبارزات مردم فلسطین وارد آورد.

سران حماس یکسال پس از انقلاب‌های عربی با تحلیل اشتباه از معادله قدرت در منطقه، در روابط و مواضع خود سعی کردند با کشورهای فعال در این تحولات – ترکیه، قطر و مصر – متحد شوند یا به عبارت دقیق‌تر، ائتلاف خود را از ایران و سوریه به سمت اخوان حاکم در مصر و ترکیه و مورد حمایت قطر تغییر دهند. امیر پیشین قطر و همسرش نیز در راستای تشویق حماس به جدایی از محور مقاومت، با سفر به غزه، هدایای ویژه‌ و کمک‌های بسیاری را به این جنبش و سران اختصاص دادند که بیش از پیش حماس را در این مسیر نادرست به تحرک وا داشت.

اوج فاصله گرفتن حماس از محور مقاومت زمانی بود که برخی سران این گروه از جمله «موسی ابومرزوق» معاون خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس، بر ضد دولت اسد موضع‌گیری کردند. این موضع عجیب حماس در حالی بود که سوریه طی دهه‌های گذشته همواره یکی از حامیان اصلی مقاومت لبنان و فلسطین بوده است که کمک‌های مالی و نظامی بسیاری را به مقاومت منتقل کرده است.
 
 
ابومرزوق معاون خالد مشعل:
ایران با موضعش درباره سوریه، خود را در افکار عمومی جهان عرب منزوی می کند

ماه‌های ابتدایی درگیری‌ها در سوریه و پیش‌روی تروریست‌های تکفیری در برخی استان‌های این کشور، مقامات حماس را به اشتباه انداخته و به دامن قطر و ترکیه کشاند.مسئولان حماس با قرار گرفتن در برزخ میان محور مقاومت و جبهه نوظهور سلفی-تکفیری – با دلارهای وسوسه‌کننده قطر – از یکسو سعی در حفظ روابط خود با ایران و حزب‌الله داشتند و از سوی دیگر برای سوریه خط و نشان می‌کشیدند و با "ناخوشایند خواندن مواضع ایران" خواستار تغییر مواضع جمهوری اسلامی شده بودند.

خالی کردن میدان سوریه به نفع معارضان
 
پس از بالاگرفتن درگیری‌ها در سوریه، حماس که تا پیش از این بحران، سوریه پایگاه اصلی آموزش و پشتیبانی نیروهایش بود، تصمیم به خروج از سوریه گرفتند. این اقدام حماس به نوعی تنها گذاشتن دوست و متحد قدیمی بود که حماس بسیاری از توفیقات خود را مدیون اوست. نیروهای آماده رزم حماس که می‌توانستند با کمک به ارتش سوریه فتنه تروریست‌ها را در نطفه خفه کنند، با تصمیم سران خود میدان را برای پیش‌روی آن‌ها خالی کردند.
 
یکی دیگر از خطاهای حماس در آن زمان، اظهارنظر در خصوص موضع این گروه در قبال حمله احتمالی اسرائیل به ایران بود. روزنامه گاردین انگلیس در یکی از شماره‌های خود به نقل از یک مقام عالی‌رتبه این گروه گزارش داد در صورتی که جنگی بین ایران و اسرائیل اتفاق بیافتد، حماس در کنار ایران قرار نمی‌گیرد.
 
«صلاح برداویل»، یکی از چهره‌های سیاسی برجسته حماس در گفت و‌گو با این روزنامه انگلیسی اظهار داشت، اگر جنگی بین این دو قدرت منطقه‌ای روی دهد، حماس بخشی از این درگیری نخواهد بود. وی افزود: حماس بخشی از اتحاد نظامی در منطقه نیست و استراتژی این گروه نیز بر مبنای حفاظت از حقوق خود استوار است.
 
 
صلاح برداویل از اعضای برجسته حماس:
در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل، حماس در کنار ایران قرار نمی‌گیرد

«محمود زهار»، مقام شماره دو حماس در نوار غزه هم در ادامه همین مواضع، در مصاحبه با خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «حماس بخشی از درگیری‌های منطقه‌ای نیست. ما اینجا هستیم که از خودمان علیه اسرائیلی‌ها دفاع کنیم. اگر اسرائیل به ما حمله کند، ما هم واکنش نشان خواهیم داد. اگر به ما حمله نشود، ما هم خود را درگیر نخواهیم کرد». گویی مقامات حماس همگی از یاد بردند که اگر کمک‌های دو محور اصلی مقاومت یعنی ایران و سوریه نبود، تا کنون اثری از حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی باقی نمانده بود.

البته پس از مدتی «محمود الازهر» عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به موج ایجاد شده در رسانه‌های غربی، این اظهارات سران حماس را تکذیب کرد.

اما در سوی دیگر، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر منتخب فلسطین هم در همین دوران در سخنرانی خود در مسجد الازهر مصر، به جانبداری از مخالفان و معارضان سوری پرداخت.
 
 
پرچم معارضان سوری در دستان طرفداران و اعضای حماس
 
جابجایی دفتر خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس از سوریه به قطر و موضع گیری ضدایرانی مشعل در اولین ورود او به نوار غزه پس از 45 سال تا حدی نقش دلارهای قطری را پر رنگتر می‌کند. مشعل در بازگشت به نوار غزه (بازگشتی که با شائبه های فراوانی همراه بود) خروج حماس از مشی مقاومت را نشان داد؛ و برای آنکه آب پاکی رو دست کشورهای محور مقاومت بریزد پرچم مخالفان حکومت «بشار اسد» رییس جمهور سوريه را در دست گرفته و شروع به چرخاندن پرچم کرد. اسماعیل هنیه نیز با تشکر از قطر، ترکیه، مصر و سایر دولت‌های عربی با اشاره به ایران و سوریه گفت: «ما جزو هيچ محوري نبوده و نيستيم. نه جزو محور سوريه و نه ايران.»
 
پرچم معارضان سوری در دست اسماعیل هنیه
 
بدین ترتیب حماس با اتخاذ مواضعی از این دست، خود را رفته‌ رفته از محور مقاومت جدا کرده و به محور به اصطلاح «میانه‌روی»‌ متشکل از کشورهای عربی منطقه و ترکیه نزدیک کرد و همچنین تلاش کرد پایگاه‌های خود را نیز از سوریه به این کشورها منتقل کند، اما در عمل هیچ‌یک از این کشورها میزبانی نیروهای حماس را که سال‌ها میهمان دولت اسد بودند، نپذیرفتند.
 
پرچم معارضان سوری در دستان خالد مشعل

این مواضع سران حماس بشدت مورد استقبال و حمایت کشورهایی قرار گرفت که سران این گروه را تروریست خوانده و نام حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده بودند.

از رویای قطر تا کابوس مصر

با روی کار آمدن محمد مرسی در مصر، حماس بیش از پیش از مسیر اشتباه جدایی از محور مقاومت حرکت کرد. گذرگاه رفح با انتخاب محمد مرسی بازگشایی شد اما مصر انقلابی، از یکسو توان اقتصادی و نظامی لازم برای حمایت همه‌جانبه از حماس را نداشت و از سوی دیگر در از سوی اسرائیل نیز تحت فشار قرار گرفته بود و بدلیل وابستگی به کمک‌های آمریکا توان چالش با این رژیم را نیز در خود نمی‌دید.

حماس می‌رفت تمام آن‌چه را – در ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی – که طی سال‌ها در محور مقاومت به دست آورده بود، در مدت کمتر از دو سال با تکیه بر حکومت‌های عربی وابسته به غرب، ترکیه‌ی هم‌پیمان آمریکا و شریک اسرائیل و مصر انقلابی و در حال گذار از دست بدهد.

امیر قطر و همسرش با سفر به نوار غزه و دیدار با سران حماس، پای بنیاد همسر امیر قطر موسوم به "بنیاد قطر" را به فلسطین باز کردند و رهبران حماس نیز با اشتباهی راهبردی و با فراموش کردن پیوندهای آشکار و نهان قطر و اسرائیل، چشم خود را بر روی سال‌ها کمک‌های ایران و سوریه بستند.

فریب خوردن حماس و ماموریت قطر در نشاندن مقاومت بر سر میز سازش

اما رویای حماس در مصر و قطر به سرعت به کابوس تبدیل شد. اختلافات میان امیر قطر و همسرش بالا گرفت و حتی صحبت از جدایی این دو به میان آمد. حماس که به دلیل رویکردهای نسنجیده خود طی دوسال، بخش عمده‌ای از کمک‌های سنتی از ایران، سوریه و لبنان را از دست داده بود، رویای ائتلاف جدید امنیتی در منطقه را بر باد رفته می‌دید که با کناره‌گیری امیر قطر و روی کارآمدن پسر وی، آینده‌ای مبهم را پیش‌روی حماس قرار داد.

ضربه نهایی را اتفاقات مصر بر رویاهای حماس وارد کرد. محمد مرسی که رهبران مقاومت فلسطین بسیار روی ائتلاف با او و همسایه‌ای قدرتمند و همراه حساب باز کرده بودند با کودتای ارتش ظرف 4 روز از کاخ ریاست جمهوری به زندان مبارک منتقل شد. گذرگاه رفح بار دیگر بسته شد و بخشی از تونل‌های انتقال غذا و دارو و کمک‌های دیگر به غزه نیز تخریب شد تا کابوس حماس تکمیل شود.
 
 
همسر امیر قطر در کنار همسر اسماعیل هنیه در سفر به غزه

رهبران حماس که با پیروزی انقلابهای مصر، تونس و لیبی و گسترش اعتراضات در بحرین، یمن، اردن و عربستان به این جمع بندی می‌رسند که با به قدرت رسیدن دوستان اخوانی آنها در منطقه، به کمک‌های مادی و معنوی دولت و مردم ایران نیازی ندارند و می‌توانند بر روی حمایت دولت اخوانی مصر و سایر احزاب سیاسی اخوانی در کشورهای همجوار حساب باز کنند.

در چنین شرایطی و با وجود ناسپاسی رهبران حماس که سال‌ها حمایت‌های بی‌دریغ عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های ایران را به همراه داشتند، با سعه صدر و صبر مسئولان نظام طی شد و رهبر انقلاب نیز با وجود این مواضع خام رهبران حماس، در نماز جمعه به صراحت تاکید کردند هر گروهی که در برابر رژیم صهیونیستی بایستد مورد حمایت آشکار ایران خواهد بود. بدین ترتیب دوراندیشی و دید وسیع مسئولان نظام راه را برای بازگشت این گروه – که با توجه به تحولات منطقه چندان دور از ذهن نبود – هم‌چنان بازگذاشت.

پس از مشخص شدن سرنوشت اخوان در مصر و تونس و شکست معارضان در صحنه جنگ سوریه، رهبران حماس اندکی به خود آمده و تلاش می‌کنند آب و آبروی رفته را به جوی بازگردانند. اما این انحراف آشکار حماس از مسیر مقاومت که قطر به نیابت از آمریکا و اسرائیل آن را اجرا کرد، دو پیامد پیوسته داشت: ابتدا تضعیف محور مقاومت فلسطین و سپس فراهم شدن زمینه برای نشاندن گروه‌های فلسطینی بر سر میز سازش با اسرائیل به میزبانی آمریکا.
 
 
در طرح موسوم به صلح عربی، دولت‌های فلسطینی و یهودی در پروسه‌ای 9 ماهه تشکیل خواهند شد

گرچه برخی مقامات حماس در گوشه و کنار علیه این طرح موضع‌گیری کرده‌اند اما قطر تهدید کرده که در صورت ادامه اظهارات تحریک‌آمیز رهبران حماس علیه تحرکات قطر در خصوص طرح صلح عربی، رهبران عالی رتبه این جنبش فلسطینی را از دوحه اخراج خواهد کرد. مسئولان قطری گفته‌اند که هر کس علیه تحرکات قطر سخنی بیان می‌کند باید چمدان‌هایش را بسته و قطر را ترک کند.

پس از این اتفاقات، حماس رفته رفته سعی در بازسازی اشتباهات خود کرده است. یکی از این اقدامات، امتناع سران حماس از شرکت در کنفرانس اتحادیه علماء مسلمان در قاهره بود که در حمایت از معارضان و گروه‌های تکفیری فعال در سوریه برگزار می‌شد. در این کنفرانس از جوانان عرب و مسلمان برای شرکت در جنگ داخلی سوریه ثبت‌نام به عمل آمد. شیخ یوسف القرضاوی مفتی وهابی‌ها و رهبر معنوی تروریست‌های سوریه از جمله سخنرانان این کنفرانس بوده است.
 
 
کنفرانس ضد سوری «علماء اسلام» که حماس شرکت در آن را رد کرد

به گزارش مشرق، براساس برخی اخبار بدست‌ آمده، طی چند ماه اخیر برخی مقامات حماس و حزب‌الله در بیروت با مقامات ایرانی دیدارهایی در جهت بهبود روابط محور مقاومت داشته‌اند. هیئت بلندپایه اعزامی از سوی حماس به ریاست موسی ابومرزوق معاون دفتر سیاسی حماس در مذاکره با هیئت ایرانی و لبنانی حضور یافته‌اند.

بنا به گفته یکی از منابع نزدیک به حزب‌الله، ابومرزوق در این دیدار به طرف‌های ایرانی و حزب‌الله اطمینان داده است که روابط میان حماس با ایران و حزب‌الله در بالاترین سطح باقی خواهد ماند.

یکی از فرصت‌های حماس برای بازسازی روابط خود با ایران، تحولات اخیر مصر است. حماس که از جدی‌ترین طرفداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنارشده مصر بوده است، پس از کودتای ارتش مواضعی همانند ایران در قبال این تحولات داشت. هم سخنگوی وزارت خارجه ایران و هم سران حماس این اقدام ارتش را کودتا و برخلاف اصول دموکراسی خوانده و خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند.

افول اخوان‌المسلمین در مصر و تونس – که در بررسی علل آن در جای خود ضروری است – حماس را به بازگشت به سوی حامی دیرین خود متقاعد کرد و ایران نیز ثابت کرد که در شرایط کنونی منطقه، همچنان قابل اعتمادترین متحد مقاومت و گروه‌های فلسطینی است.

حماس در این دو سال دریافت که ترکیه، مصر و قطر روی‌هم‌رفته توان جبران کمک‌های مالی و نظامی ایران به محور مقاومت را ندارند و اصولا سیاست‌ این کشورها هرگز تجهیز حماس نبوده و صرفا به حمایت‌های سیاسی و نهایتا کمک‌های مالی مقطعی محدود بوده است. ترکیه اکنون درگیر اعتراضات داخلی و تعارضات مرزی با کردهاست، اخوان‌المسلمین مصر با کودتا کنارگذاشته شده و قطر نیز در دوره انتقال قدرت با آینده‌ای نامعلوم به سر می‌برد.

حماس با وجود اشتباهات و انحرافات اخیر، تمام پل‌های پشت سر خود را خراب نکرده است و می‌تواند با بازگشت به اصل مقاومت و تغییر رویکرد نسبت به حوادث سوریه، بار دیگر نظر مساعد نظام جمهوری اسلامی را بویژه در آستانه روی کار آمدن دولت یازدهم، جلب کند و رهبران حماس از تجربه تحولات اخیر برای ترسیم راه پیش‌روی مقاومت به بهترین شکل استفاده کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 13
  • لیلا ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    10 1
    نمیدونم آیا میشه برای بار دوم به حماس اعتماد کرد!؟
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 0
    مقاله خيلي خوبي بود
  • میترا ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    6 0
    خدا کنه درس بگیرن و ادم شن ! نه اینکه تا 2باره چشمشون به دلارای نفتی افتاد گول بخورن و .......
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    6 0
    متاسفانه حماس مسير اشتباهي رو رفت تو دو سال اخير اينا بيشتر نگاه قوميتي دارن و مذهبي
  • ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    4 6
    حیف که برای آزادسازی قدس به آنها نیاز داریم یعنی درواقع آنها شهروندان واقعی فلسطین وبیت المقدس هستند وکشور فلسطین که انشاالله در آینده تشکیل خواهد شد مال آن هااست وگرنه اگه الان کشور فلسطین وجود داشت و مواضع این کشور((حماس کنونی)) این گونه بود باید اعتراف کنم من اگه جای اسد بودم خود شخصا به فلسطین رفته بدست خودم هنیه ومشعل را می‌کشتم.
  • حسين ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 0
    تا در دل و ذهنشون قبول نكنند كه تركيه و كشورهاى حاشيه خليج فارس سياست نفاق و متاثر از اسراييل دارند تغييرى به وجود نمياد درضمن بايد علنا اعلام كنند كه اعراب و تركها راهشون و سياست هاشون گرايش داه به اسراييل كه ملتها از زبان اينها هم بشنونظ و براشون مبنا بشه در غير اينصورت كمك به آنها اشتباه هست چون ما كمك ميكنيم ولى بهره برداى اون توسط اعراب و حتى اسراييل خواهد بود
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    7 0
    چقدر سنگ مرسی و حماسو میزدی به سینت مشرق به خدا حزب بادی یه کم تحقیق کن بهد جانب داری کسو بکن
  • بنده خدا ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    3 4
    همه سران فلسطین حماس و فتح نیستند . بلکه جهاد اسلامی فلسطین نیز هستند که رویکردی بسیار نزدیک به ایران دارند
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    3 0
    اگر ایران تا عذر خواهی رسمی حماس از ایران وسوریه همه حمایت هاش رو از حماس برداره و به جاش جهاد اسلامی رو تقویت کنه تونسته درس خوبی به این خائن ها بده
  • ایرانی ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    5 0
    خدایا این نژاد چرا اینطوریه . سلام و دورد بی پایان خدا بر پیامبر (ص) و خاندان مطهرش باد که در دوران پربرکت زندگیشان با این قوم عجب صبری داشتند . عجب صبری، عجب صبری ، عجب صبری ..........
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 0
    بشکنه این دست که نمک نداره
  • علی ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    6 0
    به خدا اگه دستور امام خمینی و امام خامنه ای نبود من که حاضر نبودم برای اینها تره خورد کنم! خدایا ما رو هیچ وقت محتاج کسی به غیر خودت نکن! اگه نه این قوم با ما همون می کنند که با علی کردند
  • علی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    1 0
    بیان و در سوریه بجنگن! بهترین راه اینکه ایران پیشنهاد بده اگه راست مین فهمیدن اشتباه میکنن بیان در سوریه دوشا دوش حزب الله بجنگن
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 1
    کار ما به جایی رسیده که اون احمق(ابو مرزوق) بیاد به ما اطمینان بده!!!! که روابطشون رو در بالاترین سطح با ایران نگه میدارن، یعنی بعد این روسیاهی ها خاک تو سر ایران اگر بخواد دوباره به این سلفی ها و وهابی ها کمک کنه که چی دارن با اسراییل میجنگن.بابا دست بردارید از این حرفهای صد من یه غاز
  • FIFA ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    1 2
    اینم عاقبت کمک به فلسطینی های وهابی
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 0
    عجب آخرالزمان سختی شده...
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    1 0
    ممنون مقاله بسیار خوبی بود
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    1 0
    مرگ بر طرفداران صدام حسین ملعون
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    1 0
    حیفِ فجر 5 ،حیف ...
  • سورنا ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 1
    توبه گرگ مرگ هست اینا همه سلفی و وهابی هستن توانش رو داشته باشن اول سر ما رو می برن
  • حسین ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 0
    آدم از دلسوزی برای اینها پشیمان میشه چه آدمهای نادانی هستند اعراب. پیامبر چه خون دلی از دست این ها خورد
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    جالبه که یه زمانی اینجا شعار نه غزه نه لبنان می دادن حالا خود غزه ای ها شعار مشابه اونو دادن
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    نه نمیشه. اینها از اصول شیعی بی‌بهره‌اند و ...
  • کورنگي ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 0
    عالي بود. ممنون
  • علی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 1
    فقط جنبش جهاد اسلامی فلسطین
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    حضرت رسول مگر عرب عربستان نبودند؟
  • رضا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    حماس و امثالهم اگر تا حالا نفهمیده اند ازین به بعد بدانند گه اسرائیل به مقصد وارد گردن ضربه سیاسی و پامال گردن حیثیت فلسطینی ها از موره های دست داشته اش چون قظر عربستان و دالر های باد و هوا اورده استفاده گرده و نباید بیشتر ازین ابن الوقت باشند.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    حماس با این کار خودش رو داغون کرد
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    دقیقاً بانظر علی موافقم.اگه راست میگن سریعاً دفترشون رو از قطر به سوریه برگردونن
  • بهار ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 1
    هی می خوام فحش ندم ماه رمضونی هی نمی شه ! چــــــــــــــــــــــــــــــــقدر بی چشم و رواند ! بی لیاقتا
  • امیرحسین ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 1
    همشون عوضی نمک نشناسن.از هنیه گرفته تا ابومرزوق مشعل...درد بلا سید حسن نصرا... بخوره تو سرشون
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    چراکامنتهای من منتشر نمیشه ؟؟؟؟؟ خیلی بهتون برمیخوره وقتی مینویسم حماس برای مرگ صدام حسین عزای عمومی اعلام کرد؟؟؟ یا اینکه فلسطینیها دوشادوش عراقیها باما جنگیدند وکلی اسیر هم داشتند توی ایران؟؟؟؟ متاسفم گویافقط باید به به وچهچه کرد که سانسورنکنی
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    به مردی بود آزادگی ! ای جان، فردوسی !!!
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    در برابر خیانت باید محتاط بود . خنجری که از پشت رسد، درد دارد .
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    odgds خیلی جالب بود
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    گل گفتی. ولی ایکاش می کردند. اینقدر شل اومدیم تو سیاست خارجی که کشورای نقلی همسایه ما رو تهدید و تخریب می کنن.
  • شفق ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 1
    مسئله قدس، مسئله اول جهان اسلامه. ما روابط خودمون رو بر اساس این مسئله تنظیم میکنیم. امیدواریم حماس از این مسئله درس بگیره.
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای ناشناس که اهل تحقيق هستی شما سنگ چه کسی را به سينه می زنی؟ حسنی مبارک؟ شيمون پرز؟! مگر کسی علم غيب داره که اينها خريت می کنند و وارد اين بازی ها می شوند؟!
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    نژاد پرستانه اش نکن.
  • شفق ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    اعراب نه! در نوشتن متن دقت کنید که رنگ نژادی نگیرد.
    • سعید. امیرخانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      0 0
      اللهم صل علی محمد وآل محمد و لعن الله علی اعدائهم ومخالفیهم و منکری فضائلهم ومناقبهم و معاندین و غاصبین خلافتهم و حقوقهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین وعجل فرجهم.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    سورنا دمت گرم گل گفتی
  • رضا ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    3 2
    اهداف راهبردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصل استکبار و صهیونیسم بین الملل و اصول راستین و عالیه اسلام در مبارزه با کفر و طاغوت سنجیده می شود نه با این گروه هایی که هنوز بعد از هفتاد سال مبارزه با اسراییل تجربه سیاسی و فرهنگی و نظامی و اقتصادی کسب نکرده اند. مشکل اینا اینه که مکتب اندیشه ای حسین(ع) را باور ندارند.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 2
    جهاد اسلامی همون حماسه
  • ابوالفضل ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    روزی یادداشتی نوشتم و برای روزنامه «النهار» فرستادم . عنوان یادداشت این بود :« سلطنت طلب تر از سلطان » . از هیچ کس نام نبرده بودم . صبح اول وقت بود که امام صدر پس از خواندن یادداشت با من تماس گرفت . از جریان یادداشت پرسید چیست و این که چه کسی را مد نظر داشته ام ؟ گفتم : ضمیر ، خود به مرجع خویش اشاره دارد ... پرسید قهرمان یادداشت چه کسی است ؟ گفتم : قهرمان آن خود شما هستید !...برای اینکه شما امروز از فلسطینی ها فلسطینی تر و بنابراین از سلطان سلطنت طلب تر هستید ! امام پاسخ داد : «جناب شیخ عبدالامیر ! اگر ملت فلسطین نیز از جنگیدن با اسرائیل دست بردارد ، من به تنهایی اسلحه دست خواهم گرفت و به جنگ آن خواهم رفت .»
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 0
    جهاد اسلامی سازمانی مستقل از حماس است. ظاهرا اطلاعات جنابعالی زیاد نیست. رییس جهاد اسلامی آقای دکتر رمضان عبدالله است و رییس حماس آقای هنیه.
  • امیر تهرانی ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 0
    حماس باید عملا و قولا از ایران و سوریه و حزب الله لبنان عذر خواهی کند و قدم اول هم بازگشت به سوریه است.
  • حمید ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    مشرق تشکر! خیلی تحلیل جامع و خوبی بود. هرچند ایران هنوز با آغوش باز از سران حماس استقبال خواهد کرد. اما آنها باید پاسخ بدند که آب رفته را چطوری دوباره میخوان به جوب برگردانند!
  • روح الله ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    3 0
    به کسانیکه دست بوس شیخ صهیونیست وهابی(قرضاوی) هستندوالگوی آنها طلحه وزبیرند اعتمادی نیست
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    خیلی ممنون .. حیف این همه کمک این مشعل خیلی بی انصاف هست اگر کمک ایران و سوریه نبود 22 دقیقه هم دوام نم آوردن
  • روحالله ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    ببینید اینها سنی ان وتحت تفکرات سنی بودنشان چنین جهالت هایی میکنند اگر شیعه بودند تحت تفکرات اسلام ناب بودند از تفکرات منحر ف سنی سنی بدور بودند به نظرم باز هم اعراب به به حماس کمک کنندبازهم گول انهارا میخورندبه ایران پشت میکنند ازموده را ازمودن خطاست ولی ایران ناچار است باز هم از سر تقصیرات اینها بگذرد چرا چون که بودن حماس ربط به امنیت ملی کشور عزیزمان دارد وکدورته را بایستی کنار بگذارند البته میدانم این نظرم فیلتر میکنند مسعولین مشرق
  • سپهر ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    ببین مسئله چقدر جدیه که حتی FIFA هم نظر داده!!!
  • مصطفی بچه شاه عبدالعظیم ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    با احترام به تمام نظرات عزیزان ولی نباید جلوتر و عقب تر از ولی امر مسلمین راه رفت وقتی ایشان راهی را برای بازگشت آنها گذارده اند ما هم تبعیت کنیم. هر چند که از صورت کریه خالد مشعل و ابو مرزوق همانقدر متنفرم که از ع م نماینده مجلس و می خواهم در ورود به ایران گروهی از بچه حزب اللهی ها خودروی آنان را همانند چند سال پیش در ورود هیئت آمریکائیها سنگباران کردند آنان را نیز سنگباران کنند . کاشکی حضرت آقا این اجازه را می دادند.البته اینشائ الله هر چه زودتر با یوسف قرضاوی در یک روز به درک واصل شوند الهی آمین
  • علی سلامت ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    3 0
    ابومرزوق محمودزهار هنیه مشعل.... مثلآ این بی عرضه ها با کمک ما ازادم شدند فکر میکنید از اسراییل دوست تر خواهند بود؟ نه. سلفی ها وهابی ها از اسراییل دشمن تر هستند. مردتیکه گوساله چه فکری میکنه که میخواد تو جنگ احتمالی از ایران حمایت بکنه یا نه. جاوید باد سرزمین مقدس ایران ومردمان شجاعش. یا علی
  • ابراهـيم ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    حماس با اين كارش نشون داد مثل زن خياباني هـر كس پول بيشتر بده با اون ميره.
  • استراتژیست ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    گذر پوست به دباغ خونه می افته (راستی دباق یا دباغ؟)
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    خاک تو اون سر نفهمشون. شهید چمران در مورد فلسطینی ها می گه علت اصلی شکست اون ها بی ایمانی شان است و چقدر گذر زمان درستی این حرف را اثبات کرد
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    علت اینکه فلسطینیان تاکنون پیروز نشدند همین وجود خیانت در بین آنان است. پیش از این هر موقع مشکلات فلسطینان را می دیدم ناراحت می شدم اما امروزه کمتر ناراحت می شوم چرا که آنها به بشار اسد که آن همه کمک سیاسی و نظامی به آنها کرده بود نیز خیانت کردند و سزای خیانت آنها همین وضع سردرگم فعلی آنهاست
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    حماس بايد برادري اش را ثابت كند. حتما بايد با نيروهاش برعليه مخالفان دولت بشار اسد بجنگد.
  • سجاد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    3 0
    باسمه تعالی کی گفته حماس همون جهاد اسلامیه؟ برادر یا خواهر عزیز شما که این اطلاعات پایه ای و اساسی رو نداری مجبور نیستی نظر بدی. جهاد اسلامی به رهبری شهید فتحی شقاقی اولین ثمره ی انقلاب اسلامی در فلسطین بود و انتفاضه اول در سال 1366 را به راه انداخت هر چند بعدها حماس با تکیه بر کار تشکیلاتی قوی تر و مسلط شدن بر مساجد که طبیعتا مساجد اهل سنت بودند توانست قدرت بیشتری کسب کند. حماس از همان اول وارث اخوان فلسطین بود ولی جهاد اسلامی در رویکرد و عمل کاملا بر وحدت اسلامی تکیه می کنند و خود را در محور انقلاب اسلامی ایران و حزب الله تعریف می کنند. اسرائیل هم به شدت با جهاد مخالفت می کند و در زمانی که حماسی ها به راحتی در غزه زندگی می کردند جهادی ها تحت تعقیب و ترور اسرائیل قرار داشتند. زمانی که قرار بود صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان رقم بخورد هم تنها گروهی که مخالفت کرد، جهاد بود که به شهادت شهید فتحی شقاقی منجر شد.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    بیش باد
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    مگه چیه سیاست بلد نیسیت پدر بیامرز
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    1 0
    حماس به دام نوچه های اسراییل در منطقه افتاد شاید نزدیکی دوباره اش به ایران از سر ناچاری باشد به اعراب در شرایط عادی نمی توان اعتماد کرد چه رسد در شرایطی که دولار های عربستان ووعده های امریکا وتهدید های اسراییل همه ان هارا جهت دهی میکنند
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    از این زورم میگیره که از قطر یا مصر کمک گرفتن ! قطر اگه مرد بود از فلسطینیان ضد اسرائیل حمایت می کرد ، نه این که آوار بشن رو سر سوریه ! اصلا دشمن کدوم طرفه ، سوریه یا اسرائیل . دست چپت با راستت کدوم طرفه عامو. اینا یا کورن یا چشاشون حکم دکور رو داره ؛ ای آقا .
  • مسعود ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    1 0
    به هر حال اين ها هم انسان هستن وسوسه مي شن دنيا فريبشون مي ده زرق و برق دنيا ست ديگه ، مگه ياران امام حسن نبودند كه توسط معاويه خريده شدند و امام رو در سخت ترين شرايط تنها گذاشتن در تاريخ زياد هست نمونه هايي از اين قبيل خدا هدايتشون كنه ولي بازم درود بر بصيرت سيد حسن نصر الله كه هميشه مالك اشتر زمانش بوده يا علي
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    ایران باید سرشون منت بذاره و چند روز قطع کمک نظامی به غزه کنه تا بدونن که اگه کج برن با هاشون تعارف نداریم
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 1
    ایران هیچوقت مدافع گروهها نبوده، مدافع فلسطین بوده
  • م ش ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    نباید این مساله امنیت ملی را انقدر بزرگ کرد و به این و اون ربط دادن زنده باد وارثان شهیدان مظلوممان زنده باد حزبالله زنده باد سربازان قهرمان وطن زنده باد ارتش دلاور زنده باد سپاه و بسیج قهرمان بله امنیت ما غیرت زنان و مردان ماست سید دوست داشتنی ماست ودر یک کلام خدا حافظ این کشور است
  • ایرانی اذری ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    والبته ترکیه وان اردرغان خوش خط وخال
  • مجنون مهدی ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    این ها همان بازمانده های کوفیانی هستندکه هرروزوساعت به رنگی درمی آیند این ها بنده شکم هستند چون قطر شکم آن ها را پر کرد پس هیچ وقت نمی شود به آن ها اطمینان کرد
  • محمدرضا ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 1
    خواهشا بخونید : بسیاری از اینها ناصبی اند یعنی کسانی که ظلم به اهل بیت و شیعیان رو حق اونها می دونند... و البته با اهل تسنن بسیار از لحاظ دیدگاهی متقاوتند..... اما جالبه بدونید اگر که فلسطین یا امثال این کشورها مثل مصر که تعداد سلفی های و ناصبی ها در اونها زیاده اگر روزی قدرت رو بدست بگیرند قبل از حمله به اسراییل ؛ به ایران و دیگر شیعیان کشورهای دیگه حمله می کنند.....
  • وحید ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 0
    بهتره که ایران از حماس حمایت کنه و دستشو بگیره البته با منت تا اونا ببینند که شیعیان علی علیه السلام فرق دارند با .... شاید هدایت شدند به حق به خواست خدا
  • هاتف ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 0
    نمیدانم چرا دست انقلاب اسلامی ایران و ما ایرانی ها اصلا نمک نداره به هر که کمک کردیم چیزی جز بدی برداشت نکردیم از افغانها گرفته تا آذربایجانیها در باکو از فلسطینیها تا....... نمیدانم شاید هم آخرالزمان رسیده
  • علی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 0
    چه تضمینی داره با مساعد شدن کمک های اعراب وهابی به حماس، سران این جنبش باز از سر نمک نشناسی، قدر شناس کمک های ایران باشند؟
  • رهگذر ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    علم غيب نه ولي بصيرت آره...
  • مجید ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    1 0
    آزموده را آزمودن خطا است ما به حماس سلاح دادیم سلاح هامون توی دستهای جبهه النصره پیدا شد
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    3 0
    با احترام به نظارت برخی از دوستان اما متاسفم که مارا محتاج گروه حماس میدانند اگر ما از فلسطین حمایت میکردیم فقط بخاطر بیت المقدس قبله اول مسلمین است سپاه پاسدارن ما و ارتش عزیز ما آنقدر قدرتمند هستند که آمربکا جرات نداره نگاه چپ به ایران بندازن کلی زور زدن آخرشم هیچ غلطی نکردن تنها تقاضای من اینکه به احترام خون شهدای شیعیان هیچوقت با این جماعت تکفیری روابط برقرار نکنیم یادمون باشه کیا نقش قبر کردن صحابه رسول خدا حجربن عدی یا اینکه میخوان زبانم لال همان کار را با حرم بی بی زینب انجام بدن اگه دستشون برسه به حرم!!! درود بر شهدای مدافعین حرم بی بی زینب
  • حسن ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    0 0
    ما توی سوریه خون دادیم. چطور میشه اینا رو فراموش کرد که بیام به اینا کمک کنیم
  • ساسان ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    2 0
    لعنت خدا بر وهابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس