يک‌صد و هشتادمين نمايشگاه استاني کتاب و پنجمين نمايشگاه بزرگ کتاب خوزستان عصر روز گذشته (شنبه، 18 دي) در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اهواز آغاز به کار کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا در خوزستان، در آيين گشايش اين نمايشگاه، بهمن دُري - معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - گفت‌: اين نمايشگاه يک‌صد و هشتادمين نمايشگاه استاني و پنجمين نمايشگاه کتاب استان خوزستان است. ما در مجموع از بدو انقلاب اسلامي تاکنون 180 نمايشگاه کتاب در استان‌ها برگزار کرده‌ايم.

او افزود: ما در سال جاري براي اولين‌بار 20 نمايشگاه برپا کرديم و درصدد برگزاري هفت نمايشگاه ديگر تا پايان سال هستيم. اعتباري که براي نمايشگاه قبلي اختصاص يافت، 250 ميليون تومان بود. اين در حالي است که اعتبار اختصاص‌يافته به اين نمايشگاه بالغ بر 550 ميليون تومان است که مبلغ آن دقيقاً دوبرابر اعتبار سال گذشته است.

او يادآور شد: نمايشگاه استاني دربردارنده چهار مرحله نشر است؛ يعني به صورت تجمعي مراحل چهارگانه نشر را در خود متمرکز مي‌کند. اين چهار مرحله به توليد فکر، توليد فني، توزيع و مصرف در نمايشگاه‌ها مي‌پردازد؛ زيرا آن‌چه را که عرضه مي‌کند، کتاب‌هاي جذاب و خواندني ناشران و تجمع نويسندگان در کنار هم است. اين‌که ما تلاش مي‌کنيم تا نمايشگاهي خوب، به موقع و با توانمندي‌هاي بهتر در استان برپا شود، به دليل اين است که موضوع توزيع را از سر بگيريم. در حال حاضر مصرف‌کننده مظلوم واقع مي‌شود. ما اعتبارات را معطوف مصرف‌کننده کرده‌ايم.

دري توضيح داد: انجام اقدامات فردي و بسيار ايجازي مي‌تواند در برگزاي نمايشگاه‌هايي در شأن و منزلت نظام انقلاب اسلامي کمک کند. آخرين آماري که ما در حوزه انتشار کتاب داريم، اين بوده که بالغ بر 46هزار نسخه کتاب در سال جاري منتشر شده‌اند. همچنين پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال اين آمار را به مرز 70 هزار نسخه کتاب برسانيم. اين ما را به مرتبه دهم در ميان کشورهايي مي‌رساند که کتاب منتشر مي‌کنند.

او افزود: در حوزه بحث کيفي کتاب ما دفتري با نام دفتر حمايت از کتاب‌هاي ارزشمند را‌ه‌اندازي‌ کرده‌ايم که در حال حاضر 609 طرح و عنوان ارزشمند را مورد حمايت جدي قرار داده‌ است. با اقدامات هدايتي، نظارتي و حمايتي ما مي‌توانيم اين نوع نمايشگاه‌ها را با ظرفيت‌ بيش‌تري در استان‌هاي خودمان برگزار کنيم.

او يادآور شد: براي اولين‌بار اين 20 نمايشگاه در استان برگزار شد که بدون استثنا اعتبار آن‌ها دوبرابر شد. در بحث تجهيز کتابخانه‌ها و اين‌که بسياري از آن‌ها نياز به کتاب دارند، وزارت ارشاد و معاونت فرهنگي از طريق اداره کل استان اعلام آمادگي مي‌کند که همه کتابخانه‌هايي را که در فقر کتاب به سر مي‌برند، بدون استثنا تجهيز کنند و کتاب‌هاي مناسبي در آن‌ها قرار دهند. اين در حالي است که ما حوزه خريد کتاب‌هاي‌مان را معطوف به خريد کتاب‌هاي مناسب کرده‌ايم.

او گفت: در ايام محرم مبلغ دو ميليارد تومان فقط براي خريد کتاب‌هاي عاشورايي و يک ميليارد تومان در حوزه کتاب‌هاي در ارتباط با نماز صرف شده است. همچنين قرار است يک ميليارد تومان در طي دو، سه ماه اخير صرف خريد کتاب دفاع مقدس شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه آيت‌الله سيدمحمدعلي موسوي جزايري، نماينده ولي فقيه در استان خوزستان، هم گفت: خوشحال‌ايم اين توفيق در اين روزها نصيب مسؤولان ما شد تا اين خدمت بزرگ معنوي يعني برپايي پنجمين نمايشگاه سراسري کتاب استان خوزستان را به مردم استان عرضه کنند. خيرات و برکات اين نمايشگاه عملاً تقديم به مردم استان خواهد شد؛ ولي بايد از بابت توسعه‌اي که در کار داده شده، تقدير کنيم. آمار ارائه‌شده در اين نمايشگاه از جمله تعداد ناشران، عناوين، ميزان کتاب‌ها و تخفيف اعجاب‌انگيز است. البته ميزان تخفيف 40 درصدي بسيار مناسب است؛ چرا که ما تجربه تخفيف‌هاي بيش‌تر را داشته‌ايم که نتيجه خوبي نداشت و عده‌اي با انگيزه‌هاي مادي کتاب‌ها را خريداري کردند.

او ادامه داد: زيربنا و عناوين نمايشگاه امسال سه‌برابر سال‌هاي گذشته است. اين کار بسيار بزرگي است که همه از آن سود مي‌برند و آن هم از مقوله نفع معنوي.

آيت‌الله موسوي جزايري اظهار کرد: پژوهش و تحقيق و مطالعه از نيازهاي فرهنگي مردم است. خداوند در آيه‌اي به قلم قسم خورده است. همچنين در حديثي مي‌خوانيم کتابخانه باغ‌هايي هستند که علما از آن‌ها استفاده مي‌کنند. اگر مردم عادي در مزارع سبز تفريح مي‌کنند، علما سرگرمي خود را در کتابخانه پيدا مي‌کنند و با آن‌ها مأنوس هستند.

او خاطرنشان کرد:‌ اميدواريم خداوند اين خدمت را بپذيرد و تدابيري انديشه شود تا همه از خير اين نمايشگاه برخوردار شوند. علاوه بر اين انتظار داريم در اين نمايشگاه فضايي کاملاً معنوي و عطرآگين به ياد ائمه و شهدا ايجاد شود.

سپس مجيد ناصري‌نژاد، نماينده شادگان و رييس مجمع نمايندگان استان خوزستان، در اين مراسم گفت: مجمع نمايندگان استان خوزستان با 18 نماينده پي‌گير مسائل فرهنگي استان است و تمام توان خود را صرف بخش مطالعه و کتاب مي‌کند. نمايندگان در اين مجمع عزم و اراده خود را جزم کرده‌اند تا از هرگونه تلاشي دريغ نکنند.

او ادامه داد: توجه به علم و کتاب و بخش‌هاي مختلف علمي و فرهنگي از آموز‌ه‌هاي ديني ويژه دين اسلام است و در جاي جاي قرآن کريم و احاديث مختلف و بيانات ائمه مي‌توان اين مسأله را درک کرد.

او عنوان کرد: ‌گاهي اوقات از اين مسأله که سرانه مطالعه در کشور ما بسيار پايين است، احساس نگراني مي‌کنيم. اين بحثي است که بايد به آن توجه کرد. ما بر اثر فشارهاي مختلف استکبار و دنياي غرب و جنگ تحميلي با کم‌توجهي در بخش فرهنگي مواجه شده‌ايم؛ ولي اکنون رويکرد ويژه‌اي به اين مسأله شده است و ما اين را مغتنم مي‌شماريم. توجه ويژه‌اي در استان در حال روي دادن است. اين کار بسيار مبارکي است؛ ولي هنوز اول راه هستيم و بايد کارهاي بسياري در اين زمينه انجام داد.

ناصري‌نژاد عنوان کرد: کتابخانه‌هاي ما واقعاً مظلوم هستند و ما در بعضي مناطق با اقشاري مواجه‌ايم که از کمبود يا نبود کتابخانه شاکي هستند. اين در شأن نظام و خوزستان که به علم و فرهنگ و ادب معروف است، نيست. سابقه فرهنگي خوزستان بسيار بالا و ديرينه است. از مسؤولان استان خواهشمنديم بحث‌هاي فرهنگي،‌ نمايشگاه و کتاب را بيش‌تر مورد حمايت خود قرار دهند.

او تأکيد کرد:‌ اين نياز مردم است که بايد مرتفع شود. علاوه بر اين، ما شاهد توجه ويژه‌اي به قوميت‌هاي استان در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هستيم. وجود اين اقوام برکت و پتانسيلي است که اگر به نحو احسن از آن استفاده کنيم، خيلي از مسائل را حل مي‌کند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، سيدجعفر حجازي، استاندار خوزستان، نيز گفت: تقارن پنجمين نمايشگاه سراسري استان را با ميلاد پنجمين امام (ع) به فال نيک مي‌گيريم. در استان خوزستان هر قدر در زمينه کار فرهنگي هزينه کنيم، باز کم است. از اوايل سال 89 اعتبارات جاري دست‌مان را براي هزينه در امور فرهنگي مقداري باز گذاشته تا به اين کار بپردازيم.

وي افزود: اجرايي کردن طرح‌هايي در زمينه کتاب و بخش سخت‌افزاري تاثير مطلوب خود را در زمينه فرهنگي و کتاب و کتاب‌خواني مي‌گذارد. اين در حالي است حتي افرادي خارج از استان و در دستگاه‌هاي مختلف تاثير مطلوب چنين طرح‌هايي همانند برگزاري نمايشگاه‌هاي کتاب را به ما مي‌گويند. در واقع، اجرايي کردن چنين طرح‌هايي همانند نمايشگاه ‌کتاب آغاز کار فرهنگي است و ادامه پيدا مي‌کند.

حجازي گفت: در جلسه کتابخانه‌ها گزارشي علمي از ميزان و درصد خوانش در استان به ما ارائه شد. درصد‌هايي که در کشور اعلام مي‌شود، همگي حاکي از دو دقيقه کتاب‌خواني توسط مردم است که هيچ‌کدام براساس پايه‌ علمي ارائه نمي‌شدند؛ اما امروز آماري به صورت کشوري و در سطح علمي ارائه شد که جايگاه کتاب‌خواني استان را در کشور مشخص کرد.

او ادامه داد: اين آمار پايين که در زمينه کتاب‌خواني در استان ارائه مي‌دهند، درست نبوده و آمار علمي نشان‌دهنده ميزان بالاتري از آن است. تفاوت‌هاي موجود در اين آمار بسيار جالب بود که نشان مي‌دهد جوانان و اهل مطالعه ما بيش‌تر از کتاب‌هاي اينترنتي و مجله ‌استقبال مي‌کنند. اين يعني اين که بايد انگيزه‌هاي کتاب‌خواني را در استان بيش‌تر کنيم.

او يادآور شد: کتابخانه‌سازي ما در کشور نيز طي چند سال اخير بسيار بهتر شده‌اند. لازم است کتاب‌خواني را از يک اجبار درسي به سمت يک تفريح براي جوانان پيش برده و تبديل کنيم. بايد کتاب را در کشور جايگزين استفاده از نرم‌افزارها کنيم. اميدوارم اين کار تحقيقي که انجام شده، به عنوان پايه و اساسي باشد که راه‌هاي استفاده و جهت‌دهي جوانان به سمت کتاب‌خواني را بيش‌تر کنيم.

استاندار خوزستان توضيح داد: لازم است زمينه و شرايط شور و نشاط را طوري فراهم کنيم تا انگيزه‌هاي لازم براي کتاب‌خواني بيشتر شود. اميدوارم اين نمايشگاه نقطه آغازي باشد تا مردم کتاب و کتاب‌خواني را جزو برنامه‌هاي روزانه خود قرار دهند. انشاءالله اين نمايشگاه بتواند زمينه افزايش کتاب و کتاب‌خواني را در کشور ايجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدلطف‌الله سپهر، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، نيز در ادامه گفت: با مساعدت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ما شاهد تحرک چشم‌گيري در بخش‌هاي فرهنگي کشور هستيم و از اهتمام اين وزارتخانه به استان خوزستان تشکر مي‌کنيم.

او افزود: پنجمين نمايشگاه کتاب استان خوزستان و يک‌صد و هشتادمين نمايشگاه استاني در استان خوزستان به همت استاندار و معاونت سياسي و اجتماعي استانداري و معاونت فرهنگي و دستگاه‌هاي استان برپا مي‌شود. اين يک حرکت جمعي است و با مديريت سالم و دل‌سوزانه استاندار صورت مي‌پذيرد.

او خاطرنشان کرد:‌ در اين نمايشگاه بيش از 400 ناشر از استان و خارج از استان شرکت کرده‌اند. در پنجمين نمايشگاه کتاب استان خوزستان 40 هزار عنوان کتاب عرضه مي‌شود و 60 ‌هزار جلد کتاب در حوزه‌هاي ادبي، فرهنگي، ديني، کودک، حوزوي، دانشگاهي و ... را شاهديم.

سپهر افزود: اين نمايشگاه با اهتمام وزارتخانه و ناشران و مساعدت استاندار کتاب‌هاي خود را با 40 درصد تخفيف عرضه مي‌کند.

مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان عنوان کرد: در اين نمايشگاه فعاليت‌هايي از جمله برپايي سياه‌چادرهاي اقوام عرب و بختياري، برپايي تعزيه‌هاي ديني، بخش کودک، نقد و بررسي تأليفات و کتاب‌هاي چاپ‌شده در استان خوزستان در سال 89 را در دستور کار داريم.

او اظهار کرد:‌ کتاب‌هاي مورد بررسي در برنامه‌هاي جانبي نمايشگاه در زمينه‌هاي عاشورا، دفاع‌ مقدس و ادبيات ايراني و اسلامي هستند و اميدواريم خدمه فرهنگي بااخلاصي براي مردم استان باشيم.

پنجمين نمايشگاه بزرگ کتاب خوزستان از 18 تا 24 دي 89 در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي اهواز برپاست و علاقه‌مندان مي‌توانند از ساعت 9 تا 12 و از ساعت 16 تا 20 از اين نمايشگاه ديدن کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس