مفسران رسانه اي معتقدند عليرغم پيروزي رژيم صهيونيستي در غلبه بر افکار عمومي و اجراي سياست‌هاي رسانه‌اي در زمان جنگ غزه، جنگ ديپلماسي عمومي اسراييل در شبکه هاي اجتماعي، در خصوص ناوگان آزادي غزه شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، رژيم صهيونيستي و حاميانش از رسانه‌هاي اجتماعي براي مقابله با بحران کاروان آزادي غزه ، در مقابل انتقادهاي گسترده بين‌المللي و سکوت مقامات ارشد در خصوص اقدامات اسرائيل در حمله به کشتي‌هاي کمک رسان آزادي غزه، استفاده کردند. نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي و برخي از وزارتخانه‌ها، و همچنين افراد داوطلب حامي رژيم صهيونيستي، با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي براي مقابله با تبليغات سوء در مورد اين حادثه به مبارزه پرداختند.
در حالي که فيلم‌هاي متعلق به نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي در يوتيوب ظاهرا در جلب توجه پيام اسرائيل موفق ظاهر شدند، اما در واقع شبکه‌هاي اجتماعي وابسته به دولت، به نظر مي‌رسيد در مقايسه با تلاش‌هاي موثر در زمان حمله به غزه، از دسامبر 2008 تا ژانويه 2009 ، در سازماندهي عجولانه و ناشيانه عمل کردند. چند مفسر برجسته، به خاطر آنچه که آنها به عنوان يک مبارزه ديپلماسي عمومي ناشيانه و کند در طول اين حادثه ناميدند، اسرائيل را سرزنش کردند.
در مقابل اظهارات محدود مقامات ارشد پس از 31 مي در رويارويي با سرنشينان کشتي ماوي مرمره که در آن 9 فعال صلح کشته شدند و ويدئوهاي آن توسط وزارت دفاع اسرائيل در کانال يوتيوب منتشر شد، مقامات اسرائيل ادعا کردند که نيروهاي اسرائيل فقط از خودشان دفاع کرده اند! فيلم‌ها نشان مي‌دهند که کماندوهاي اسرائيل در کشتي از هلي‌کوپترها فرود مي‌آيند و با رگبار گلوله از طرف فعالان مسلح با چماق، چاقو و لوله‌هاي فلزي روبرو مي‌شوند و سربازان به پايين عرشه يا به آب انداخته مي‌شوند.
به غير از اظهارات کوتاه بنيامين نتانياهو، نخست وزير و ايهود باراک وزير دفاع، وزراي ارشد رژيم صهيونيستي از صدور بيانيه‌هاي بيشتر و يا مصاحبه با رسانه‌هاي اسرائيلي و خارجي امتناع کردند.
تا 10 ژوئن، کانال وزارت دفاع رژيم صهيونيستي در يوتيوب، 22 فيلم يک دقيقه‌اي در اين زمينه منتشر کرد. اين فيلم‌ها توجهات زيادي را به خود جلب کرد و بيشتر توسط شبکه‌هاي خبري بين‌المللي منتشر شد. با اين حال، طبق گزارش‌ها انتشار اوليه فيلم‌ها، به دليل اختلاف نظر بر سر استفاده از آنها بين نيروهاي دفاعي اسرائيل و نهادهاي دولتي ديگر حداقل 12 ساعت به تاخير افتاده است. طبق گزارش‌هاي موجود در روزنامه "جروزالم پست"، در روز 31 مي، اولين ويديو وزارت دفاع اسرائيل فقط يکصد هزار بازديد کننده در يوتيوب داشت. با اين حال، کانال 10 اسرائيل گزارش داد که اواخر بعدازظهر، تعداد بازديدها به بيش از 1 ميليون رسيده است. تا 10 ژوئن ، فيلم‌هاي پست شده 6،303،779 بازديد کننده داشت. 4 ويدئوي پر بيننده در تاريخ 3 ژوئن همه از کانال سخنگويي وزارت دفاع اسرائيل بودند. اين فيلم‌ها توسط شبکه‌هاي بزرگ ايالات‌متحده و اروپا برداشته شدند و بارها و بارها در برنامه‌هاي خبري در سراسر جهان نشان داده شد.
وزارتخانه‌هاي رژيم تلاويو از شبکه‌هاي اجتماعي مانند سايت فيس بوک، توييتر، و فيلم‌هاي يوتيوب براي انتقال پيام‌هاي خود استفاده کردند.
هيچ کس نمي‌تواند ادعا کند که استفاده از رسانه‌ها و اينترنت براي تبرئه رژيم صهيونيستي موثر واقع شده است. در آن "روز شوم" (براي رژيم صهيونيستي)، دني آيالون معاون وزير امور خارجه، در يک مقاله در روزنامه جروزالم پست که در 5 ژوئن منتشر شد، شيوه مبارزه روابط عمومي رژيم صهيونيستي را تشريح کرد. وي اظهار داشت: "ما از طريق فيس بوک، پيام‌ها و فيلم‌هايي را به تعداد زياد براي يوتيوب آماده کرديم. او اضافه کرد: اسرائيلي‌ها اين اقدام خود را با هزاران سازمان يهودي، غيريهودي و شرکت‌هاي غيردولتي و همچنين وبلاگ‌هاي غيردولتي و داوطلبانه براي تاثير گذاري بيشتر هماهنگ کردند.
پالمور، سخنگوي وزارت امور خارجه در تاريخ 3 ژوئن، يک کنفرانس آنلاين با طرفداران رژيم صهيونيستي که عضو فيس بوک هستند و وبلاگي را در زمينه بحران غزه راه‌اندازي کرده‌اند، برگزار کرد و در آن کنفرانس گفت که جهان بايد حقيقت را بداند. اين گروه حدود 130،000 نفر از سراسر جهان عضو داشت.
اسرائيل در تاريخ 4 ژوئن با پخش ويديوهاي طنزآلود و تمسخر فعالان کشتي کاروان آزادي، اوضاع را بغرنج تر کرد. اين ويدئوها که توسط وب سايت جناح راست Latma.co.il توليد شد، پيشنهاد کرد که مبارزات دولت در شبکه‌هاي اجتماعي برنامه‌ريزي ضعيفي داشت و خيلي ضعيف اداره مي‌شد.
دفتر نخست وزير در ابتدا فيلم‌ها را به اطلاع روزنامه‌نگاران خارجي رساند؛ اما در مدت کوتاهي پس از آن به خاطر ارسال آنها عذرخواهي کرد و هرگونه مسئوليت اين فيلم‌ها را به خاطر نگراني از ارائه تصوير ناخوشايند از مسلمانان رد کرد. طي سه روز فيلم توسط 1.3 ميليون نفر در يوتيوب مورد بازديد قرار گرفت.
داوطلبان عضويت در اين فضاي سايبري اهانت آميز، در ارائه ديدگاه مورد نظر رژيم صهيونيستي به جهانيان در اين زمينه، شکست خوردند؛ اما حاميان رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از شکست بيشتر و حمايت از رژيم صهيونيستي در عرصه بين‌المللي و داخلي در فيس بوک، توييتر، و ديگر شبکه‌هاي اجتماعي از اقدامات اسرائيل دفاع کردند.
اما اشتباه اينجا بود که تشکيلات اسرائيلي‌ها يک پاسخ قانع کننده به افکار عمومي جهان نداد و جهان بر مبناي اطلاعات آنها، دچار اشتباه در دريافت اطلاعات شد. سه جوان اسرائيلي از سازمان "بمانيد با ما"، که آن را براي بهبود تصوير رژيم صهيونيستي در طول جنگ غزه راه‌اندازي کردند، يک وبسايت به نام "واقعيات کاروان" در طول 48 ساعت بعد از حمله نيروهاي نظامي اسرائيل به کشتي ايجاد کردند. اين سايت حاوي کليپ‌هاي ويدئويي، تصاوير و مقالات طرفداري از اسرائيل به 14 زبان مختلف بود.
بيش از 61،000 نفر به يک گروه فيس بوک به نام "براوو به سربازان و نيروهاي نظامي اسرائيل و نيروي دريايي" طي دو روز بعد از عمليات پيوستند. گروه در سايتش نوشت: "ما در حال فرياد براي ابراز حمايت، احترام و تحسين نيروهاي نظامي اسرائيل هستيم." گروه‌ها از اينترنت براي سازماندهي اعتراضات در حمايت از نيروهاي نظامي اسرائيل در شاهراه‌هاي اصلي در سراسر اسرائيل استفاده کردند.
در تاريخ 1 ژوئن، هزاران نفر از اسرائيلي‌ها و حاميان رژيم صهيونيستي در سراسر جهان يک ايميل دريافت کردند که در آن پيام‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي به آنها اصرار مي‌کردند که بر روي ويدئوهاي نيروهاي نظامي اسرائيل در يوتيوب کليک کنند و در نظر سنجي سي ان ان CNN به رژيم صهيونيستي راي بدهند. به هواداران گفته شده بود: "ما بايد به اسرائيل راي دهيم به دليل نتايجي که تاکنون تکان دهنده و فاجعه بار هستند!"
با اين حال، تلاش‌هاي داوطلبانه به نظر نمي‌رسيد، جنگ ديپلماسي عمومي در توييتر را به نفع خود تمام کرده باشند.
با توجه به ابزار اندازه‌گيري احساسات در Tweetfeel.com، اکثريت توييت‌هاي مرتبط با اين رويداد نشان مي دهد که کاربران با استفاده از جستجوي کلماتي نظير "اسرائيل" و "حمله به کشتي‌ها" احساسات منفي خود را نسبت به رژيم صهيونيستي ابراز کرده اند.
يک حساب توييتري به نام "اسرائيل گلوبال پي آر" در 11 ژوئن بيشتر از صفحه توييتر رسمي وزارت امور خارجه اسرائيل طرفدار داشت. اولي حدود 6006 و دومي حدود 3966 طرفدار داشت.
رسانه‌ها نيز از تلاش‌هاي ديپلماسي عمومي دولت انتقاد کردند.
تلاش‌هاي اينترنتي روابط عمومي به نظر نمي‌رسيد رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي را راضي کند، و برخي از مفسران به شدت عملکرد دولت را مورد حمله قرار دادند و در آن به عملکرد ناشيانه مقامات دولت و همچنين تاخير در آن حمله کردند.
يک مفسر چپگرا در تاريخ 7 ژوئن در سايت Haartez.com گفت که وزراي ارشد "عملا هيچ مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي خارجي نکردند در حالي که عموم مردم تقاضا داشتند که در مورد کاروان آزادي که در آن اسرائيل در سراسر جهان به شدت مورد تاخت و تاز قرار گرفته بود دفاعيه دولت را بشنوند.
در تاريخ 4 ژوئن، "يعير لاپير" روزنامه نگار مشهور و مجري تلويزيون در روزنامه مشهور "يديعوت آحارونوت" وزراي دولت را به آماتور بودن متهم کرد. "آنها هيچ چيزي در مورد رسانه‌ها نمي‌دانند، هيچ چيزي در مورد روابط عمومي... و هيچ چيزي در مورد افکار عمومي".
يک نشريه دانشگاه تل آويو وابسته به INSS در تاريخ 9 ژوئن نوشت: هيرش گودمن محقق برجسته اسرائيلي، اقدام رژيم صهيونيستي را يک "شکست کامل در روابط عمومي در داخل و خارج ناميده است". همچنين يک تحليلگر در وب سايت يديعوت آحارونت گفته بود که "مقامات اسرائيل بازهم دچار سرگيجه و دست‌پاچگي در تصميم‌گيري شدند.
در مقابل، در زمان تهاجم غزه، بيشتر مفسران رسانه‌ها، از رژيم صهيونيستي به خاطر تلاش مؤثر در ديپلماسي عمومي و استفاده گسترده از رسانه‌هاي اجتماعي تمجيد کردند.
حتي گودمن که خودش منتقد حمله بود، از برنامه‌ريزي موشکافانه و اجراي سياست‌هاي رسانه‌اي زمان جنگ تقدير کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس