"مادرانه" اثر جواد افشار، که امسال با بازدید رئیس‌جمهور از صحنه فیلم‌برداری‌اش مورد توجه قرار گرفت، تنها ملودرام خانوادگی در میان آثار مناسبتی امسال است و البته معلوم نیست آقای احمدی‌نژاد، چرا در میان سریال‌ها، تنها به سراغ این اثر رفت.

گروه فرهنگی مشرق- صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران امسال با بحران بودجه مواجه است؛ واقعیتی که احتمالا از بیرون و از دید مخاطبان چندان واضح و آشکار نباشد؛ اما در مقابل برنامه سازان نبود بودجه را در رسانه ملی با گوشت و پوست خود احساس کرده اند. اتفاقی که صدای آن را می شد از چند ماهه پایانی سال گذشته شنید اما در سال جاری و تا به امروز به یک واقعیت جاری تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از برنامه های تولیدی رسانه ملی که در برنامه تولید هم قرار داشتند به دلیل نبود بودجه متوقف شده اند و همچنان بسیاری از گروه های برنامه ساز در کما به سر می برند.

با این همه ویترین رمضانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هر روشی که شده باید پر باشد. شاید از همین جهت باشد که با همه  مشکلات و به هر روش ممکن سریال های بعد از افطار و برنامه های استودیویی تولید می شوند و به پخش می رسند. امسال هم مثل سال های گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی سه سریال را برای پخش در ساعات بعد از افطار آماده کرده است که پشت سر هم و تا پاسی از شب از شبکه های سه، دو  و یک رسانه ملی به روی آنتن می روند. اگر چه برای نقد و تحلیل این آثار هنوز زود است اما می شود اشاره ای یه کم و کیف آثار امسال داشت.

مضمون دو سریال از سریال های ماه رمضانی امثال طنز و یکی جدی و ملودرام خانوادگی است و البته در سال 92 خبری از سریال ماورایی در برنامه پخش دیده نمی شود. سریال های ماورایی که در چند سال گذشته به نوعی مد در برنامه های مناسبتی ماه رمضان تبدیل شده بود بعد از این که در چندین مورد هدف انتقادات تند رسانه ها قرار گرفت و بعضی از آنها نیز با رویگردانی مخاطب روبرو شد به نظر می رسد که چندان مورد اقبال مدیران و مسوولان گروه های فیلم و سریال شبکه ها قرار نگرفته است. در مقابل سریال های طنز در سال 92 رشد داشته اند که سهم دو سومی را به خودشان اختصاص داده اند و اگر برنامه خنده بازار را هم به آنها اضافه کنیم زمان قابل توجهی را به خودشان اختصاص می دهند.
 

مادرانه تکرار یک سبک؛ کاری دیگر از سعید نعمت الله

"مادرانه" اثر جواد افشار، که امسال با بازدید محمود احمدی نژاد، رییس جمهور از صحنه فیلم‌برداری اش مورد توجه قرار گرفت، تنها ملودرام خانوادگی در میان آثار مناسبتی امسال است. معلوم نیست که آقای رییس جمهور چرا در میان سریال ها به سراغ این اثر رفته است و شاید این تنها یک اتفاق باشد، اما آن چه که می توان از دیدن قسمت های ابتدایی آن گفت این است که کارگردانی و وجه تصویری اثر ویژگی خاصی در خود ندارد که نسبت به آثار دیگر در این ژانر مورد توجه قرار گیرد. ویژگی خاص مادرانه بیش از هر چیز به امضای نویسنده  آن بر می گردد که در این سال ها به یک نویسنده پرکار در بخش مجموعه سازی آن هم از جنس ملودرام تبدیل شده و پیش از این نیز در ماه مبارک رمضان سریالی مانند سریال "جراحت" به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور را نوشته است که در ماه مبارک رمضان چند سال پیش به روی آنتن رفت و از قضا نعمت الله در همه آثارش دقیقا به همان سبکی به مسایل اجتماعی نگاه می کند که در جراحت و دیگر سریال های تلویزیونی که نوشته است می نگرد.



خط داستان تقریبا در اکثر این آثار یکی است. یک رخداد حاد یک خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و کنتراست بالایی که شخصیت ها تحت تاثیر این رخداد به خود می گیرند و گاه حرکات غیر قابل پیش بینی که از خود نشان می دهند داستان را به پیش می برد و مانع می شود تا ماجرا از ریتم بیفتد. اما همین پر رنگ و کم رنگ شدن ها درست است که مانع از کند شدن ضرباهنگ داستان می شوند اما در بسیاری از موارد خشونتی خواسته یا ناخواسته را به قصه تزریق می کنند که در اکثر آثار مکتوب و شخصیت‌های اصلی داستان‌های سعید نعمت‌الله دیده می‌شود. با این وصف اگر همین سبک داستان‌پردازی را با وقایع نامتعادل پیش رویش در اثر جدید او یعنی مادرانه ببینیم نباید چندان توجه کنیم.

نکته جالب اینکه نعمت‌الله در بسیاری از کارهای قبلی خود به دلیلی بالا بودن دوز خشونت و گاه تلخی و سیاهی اثر، مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفته است و شاید همین باعث شده است که تا جایی که ممکن است شخصیت "اردلان" که در مادرانه نماد خشن بودن مورد علاقه نویسنده محسوب می شود در رفتار تعدیل شده؛ که البته این خود از نقاط ضعف محسوب می شود. اگر چه در چند مورد به صورت خاص کنش ها و واکنش های تند او را می بینیم اما تعدیل شدن ها نیز برای مخاطب ریزبین قابل لمس هستند. نکته دیگر اینکه به نظر می رسد نویسنده سریال کوشیده است با آوردن شخصیت خشن "جمیل" از سریال دیوار که نوشته همین نویسنده بود، به مادرانه تا حدودی کار این مجموعه را با بک‌گراندی که از شخصیت از گذشته در ذهن مخاطب وجود داشته است راحت کند که چندان حرفه ای به نظر نمی آید؛ اگر چه ممکن است نعمت الله از این انتخاب به دنبال نمایش کنش های خاصی بوده است که جمیل توانسته بود در ارتباط با دخترش "خورشید" در دیوار به نمایش بگذارد که این هم به نوعی کپی کردن یک شخصیت از یک درام در درامی دیگر است با این تفاوت که در دیوار جمیل دچار بزهکاری بود و در اینجا این بزه به "رها" دختر اردلان انتقال یافته است.
 

خروس؛ سریال درجه دوم و روتین




سریال شبکه دو از همان روزهای ابتدایی اش نشان داده است که نباید منتظر اتفاق خارق العاده‌ای در آن بود. یک سریال سرگرم کننده روتین و معمولی که به اتکای بازی جواد رضویان و یوسف تیموری و یکی دو بازیگر طنز که چهره های آنها را مخاطبان می شناسند؛ قرار است وقت بعد از افطار را پر کند. نه داستان چنگی به دل می زند و نه از کارگردانی بیش از یک تل فیلم انتظار می رود. به هر حال نمی شود توقع داشت که همه سریال های مناسبتی آثار قابل توجه از کار دربیایند. 

خروس، تا به حال چیز خاصی از خود نشان نداده است، اما فعلا نمی‌شود از آن توقع زود هنگام داشت. منتظر می‌مانیم تا دو سوم این مجموعه هم پخش شود.
 

دودکش؛ وقتی لطیفی خوب قصه تعریف می‌کند

به عکس مادرانه، سریال شبکه اول به کارگردانی "محمد حسین لطیفی" کارگردان با سابقه سینما و تلویزیون بیش از هر چیزی امضای کارگردانش را با خود دارد تا عوامل دیگر. و البته این چیزی است که در تیتراژ هم به قلم خود لطیفی می‌بینیم.

محمدحسین لطیفی فارغ از اینکه داستانش چیست و نویسنده چه کرده، خوب قصه تعریف می‌کند و این در دودکش به خوبی قابل مشاهده است. لطیفی از ابزاری که در دست دارد؛ که مهم ترین آنها بازی بازیگران توانایی مانند، هومن برق نورد، بهنام تشکر و البته سیما تیرانداز است به خوبی استفاده کرده و یک داستان ساده و درام معمولی را تبدیل به یک قصه خوش فرم، خوش ریتم و دلپذیز کرده است.

داستان دودکش ممکن است به نوعی در رده سریال های طنز طبقه بندی شود اما آنچه که مخاطب را می خنداند، نه لودگی های شخصیت ها و نه اتفاقات غیر قابل پیش بینی بیرون زده از قصه و نه دیالوگ های غیر طبیعی است بلکه بازی های ساده، و ساده دلی های اعضای یک خانواده است.



نکته مهم در دودکش لطیفی این است که شخصیت های آن در کنه‌شان همگی از معصومیتی فطری برخوردار هستند که حتی وقتی مشغول شیطنت کردن هم باشند این شیطنت بیشتر از این که از طینت بد آنها نشات گرفته باشد در کودکانگی آنها ریشه دارد و این درست خلاف جریان ساخت سریال های طنز در سالهای اخیر در رسانه ملی است که در آن خانواده هایی را نشان می دهند که کلکسیون شارلاتان را تشکیل داده اند. پدر به فرزند و برادر به برادر خیانت می کند و همه در حال کلاه برداری از نزدیک ترین اعضای خانواده شان هستند.

همه شخصیت‌های دودکش دوست داشتنی‌اند و هر کدام چیزی برای یاد گرفتن دارند. فضای داستان و زندگی آنها یک لوکیشن و موقعیت واقعی است؛ خانه ای که به نمایش گذاشته شده را اکثر مردم ایران می شناسند و در آن زندگی کرده اند و روابط خانوادگی شخصیت ها برای همه ملموس است. این را حتی می شود در دعوای زن و شوهری دودکش هم مشاهده کرد.

با این همه باید امیدوار بود که ساخته لطیفی که به حق در میان تولیدات مناسبتی رسانه ملی در سال های اخیر غنیمتی محسوب می شود ارزش های هنری اش را تا انتها حفظ کرده و بر همین منوال پیش برود. شاید بشود گفت این سریال از معدود مجموعه هایی است که سازنده سعی نکرده است با کش دادن قصه ها و ماجرا ها وقت پخش را پر کند و کم فروشی در آن جا ندارد.

باید منتظر ماند و دید که در پایان کار، تا چه اندازه قضاوت های ابتدایی ما درباره سریال های امسال به نتیجه نهایی نزدیک بوده‌اند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    همشون مهملند مردم بجای سریال مزخرف دیدن توماه رمضان معنویات واعتقاداتشونو بایدقوی کنند
  • امیر ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ولی باز امسال نسبت به چند سال اخیر خیلی بهتر شده، سال های قبل واقعاً فیلم های مسخره ای پخش شد
  • ایرانی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    چرا در فیلم دود کش کارگران قالیشویی زن هستند ؟چرا از دو زن برای پارو کشیدن فرش استفاده شده؟
  • سعید ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    خدایش از فیلم های هندی-ایرانی خسته شدیم این فیلم های امثال مادرانه چیه مدام پخش میکنند
  • یار غریب ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ایول به مشرق
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    با نظرتون در مورد دود کش موافقم
  • ناشناس ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    انقلت نیاید به اینکه دودکش واقعا امسال تو سریالها از همه جذابتره!
  • الهه ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    فقط دودکش
  • ساناز ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    واقعاً دودکش خیلی خوبه ، بدون قمپوز در کردن ما رو میخندونن، ممنون
  • یبل ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ولی بی انصاف نباشید در ایم ماه رمضان مادرانه که نکات اخلاقی را با استفاده از شخصیت های اخلاقی مثل آقا مجتبی بیان کرده نوعی نو آوری است و جای تقدیر دارد.
  • يك ايرانى ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    خروس خيلى الكيه دودكش خنده داره ومادرانه آموزنده
  • ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    اینا فیلم نیستن داداش، واقعیت زندگی خیلی از ماهاست...
  • حامد ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    هر 3تا سریال بیخودند، مادرانه که آدمو افسرده میکنه، خروس که به اصطلاح طنزه که تا حالا مارو نخندونده، دودکشم که نگو پر از بد آموزی: خانواده ای که در این سریال هست جدای از اینکه رفتار وحشیانه ای نسبت به هم دارند راحت و پشت سرهم به همدیگر دروغ میگویند.
  • محمد ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    علت موفقیت سریالهای شب دهم صاحبدلان و خانه به دوش ، در سالهای گذشته ، به جز بحث کارگردانی وفیلمنامه ،روتین نبودن و اینکه ساخت سریال به هر قیمتی نبود. اما چند سالی است که مد شده حتما باید در مناسبتها ، سریال پخش شود. که این بزرکترین مانع ومشکل برای شکل گیری یک اثر خوب میباشد. در سریال مادرانه ، که به عقیده من یکی از نازلترین سریالهای ایران محسوب میشود. هرچه فکر میکنم جز یک ملودرام هندی شعاری با یک فیلمنامه به شدت تکراری وفاقد حرف وپیام مشخص ،نمیبینم. بازی های مصنوعی و تزریق احساسات افراطی به فیلم برای جذب مردم احساساتی . هنوز مانده ام چرا در سریالهای ما فقط این پیرزن ها یا پیرمرذهای فرسوده(پایتخت) و کم سواد، اقامه نماز میکنند. این یعنی ارائه پیام مستقیم وشعارزده و تقلیل ارزشهای دینی به ادمهای خاص، که آفت یک اثر هنری دینی میباشد. در خصوص سریال خروس هم به اقای اقاخانی توصیه میکنم مدتی را صرفا به مطالعه و پژوهش بپردازند، تا شاید از پی ان طی سالهای اتی بتوانند یک اثر ارزشمند ارائه کنند. در مورد سریال دودکش فعلا نمیتوان اظهارنظر کرد ولی تا الان بد نیست.
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    اتفاقا توی ایران سریال های درام یا ملودرام طرفداران بیشتری دارد اگر نداشت که مردم فیلم ترکی نمیی دیدند ولی کمدی نسبت به کمدی های عطاران ومدیری واقعا افت کرده وصدا وسیما مخاطبانش رو از دست داده وخیلی ها فقط برنامه اخبار یا ورزشی فقط می بینند وبیشتر شبکه های ماهوارهای می بسنند
  • شکوفه ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    شبکه هفت هم یک برنامه زیبا در قالب مسابقه داره بنام قند پهلو که بسیار زیباست
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    مادرانه كه افتضاحه من نميدونم تهيه كننده اي به اين خوبي با اين نويسنده چرا كارشونو دادن به جواد افشار كه حتي يه كار خوب تحويل مردم نداده خوشبختانه امسال ماه رمضون وقتم آزاده چون سريالهاي بي سرو ته تلويزيون رو نمي بينم حالا بعد ماه مبارك ببينيد چه تقديري از خودش ميكنه صدا و سيما حالا غير فيلم و سريال كاراش خوبه خداييش حيف نيست آدم توي ماه مبارك وقتشو پاي تلويزيون بذاره
  • سعید امامی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    فقط خواهشا آمپاس نزن
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    «تلخ نویسهای سیاه نما» یا غرق در نعمتند و برای تنوع در زندگیشان،اینطور می نویسند ! و یا اصرار دارند که به تجارب شخصیشان جلوه همگانی دهند! آیا در تمام سالهای فعالیت « تلخ نویسها » در سینما و تلویزون، مخاطبان دچار عبرت شده اند، و یا سر خورده و مایوس گردیده اند؟ آیا با الهام گیری از آثار این تلخ نویسها، فنون عده ای خشونت طلب و خلافکار، حرفه ای و کاملتر نگردیده؟ آیا ما مجازیم تمام اتفاقات ناگوار، خشن و محزون جامعه را با جزییات کامل در انظار مردم به نمایش بگذاریم؟
  • ابراهیم ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    واقعا دودکش بهتره.شوخی هاش خیلی جالب و زیباست و احساس خوبی به آدم میده. من اول فکر می کردم که خروس باید خنده دار باشه اما اصلا اینطوری نبود و دودکش ده برابرش بود
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ایندفعه رو ببخش .دفعه دیگه از مردا استفاده میکنن. :)
  • مهران ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ما که نمیتونیم این جور سریالها رو نگاه کنیم , از این همه تکرار و داستانهای کسل کننده خسته شدیم! اسم اینا فیلم نیست صرفا یه اتفاق روزمره و تکراریه که بدون جذابیتهای لازم داره روایت میشه! این دیالوگایی که توی این سریالا مثلا مادرانه بازیگرا میگن والا فقط تو فیلماست , ما تو زندگی واقعی ندیدیم کسی اینجوری جمله های با کلاس سر هم کنه و با همه همینطوری حرف بزنه! بیننده های صدا و سیما کسانی هستن که حق انتخاب ندارن و تنها انتخابشون صدا و سیماست , کسانی که میتونن بین صدا و سیما و شبکه های ماهواره ای و سریالهای روز دنیا با زیرنویس فارسی, یکی رو انتخاب کنن, قطعا صدا و سیما رو انتخاب نمیکنن!
  • علي ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    متاسفم ك بايد سريال مادرانه رو بااين ديدگاه نقد كنيد ... دودكش ب سبك زندگي ما ايراني ها و البته زير خط فقري ها نزديكيه خاصي داره وعوام اين قبيل فيلم ها رو مي پسندند ..... !!‌
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    یعنی واقعاً آدمو میذارید تو آمپاسا ببین آمپاسسسسسسسسسسسسس
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دودکش افتضاحه انقدر سیماتیر انداز وبرق نورد حرف میزنند ادم سر سام میگیره تازه همش هم ادم یاد ساختمان پزشکان می افته با ان زوج کمدی!!!
  • امید ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ببند دهنتو خیلی متحجر و مغز بسته ای
  • امید ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    مثل اینکه شما توی جامعه نیستی تا ببینی هستن زن هایی که برای در اوردن یه لقمه نون حلال مجبورا کارهای سخت انجام بدن احتمالا شما از کره ماه یا شایدم مریخ داری سریال رو می بینی...!!!
  • شفق ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    بازی های دودکش خیلی ساده و صمیمی است. خیلی روان است و اعصاب مخاطب را به بازی نمیگیرد. تا حالا هم توهین و تمسخر توش نبوده!
  • مهدی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    بازیگران توانایی مانند، هومن برق نورد!!!!!!!!!!! میشه بگی توانایی این آقا چیه؟؟؟؟؟ آب که سربالا بره قورباغه هم ابوعطا می خونه دیگه...
  • احسان ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    آخه این چه وضعشه مردم بعد از 13 ساعت روزه داری میان یه سریال ببیند به جای اینکه روحیشون بره بالا این سریال مادرانه همش دعوا و حرفای رکیکو تنش به خانواده منتقل میکنه در ضمن من نمیدونم چرا همش تو ایتن سریالا باید خانواده پولدار باشه یعنی واسه ما که سطح متوسط هستیم هیچ اتفاقی نمیفته؟ مشرق اگه تایید منی ممنون میشم یا علی
  • شفق ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    بازی های دودکش خیلی ساده و صمیمی است. خیلی روان است و اعصاب مخاطب را به بازی نمیگیرد. تا حالا هم توهین و تمسخر توش نبوده!
  • بیسمارک ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دوست عزیز کلّم الناس علی قدر عقولهم. بعضی اوقات باید "معنویات واعتقادات" را از راه مناسب و درخوری تبلیغ کرد: شعر، مرثیه، پوستر، نمایشنامه، فیلم،نقاشی و... حالا اگر شما معتقدی این سریال ها نتونستن این کار رو بکنن یه چیز دیگه است.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    چون داره زندگی آدمای کم درامد رو نشون میده که حاضره پارو بکشه اما نون حلال بده به بچه هاش کم نیستن تو مملکت......ما نگا کنی میبینی
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دود كش عاليه فوق العاده است
  • محمد ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    البته کم دروغ نمیگن!!!!
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    من از دودکش به خاطر این خوشم میآد که نشون وظیفه شناسی عده ای فقط برای قشر پایین دست جامعه گل میکنه مثل اون جایی که مامور شهرداری باید در قالشویی را ب به هر قیمتی پلمپ کنه یا ماشین راهنمایی رانندگی بدون هیچ اغماضی ماشین قالیشویی میفرسته پارکینگ این یعنی عدالت فقط برای بعضی ها قابل اجراست
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    واقعا از خانم زنگنه بعیده در همچین سریالی با این فیلمنامه بازی کرده,ایشون جز بهترین بازیگران ایران هستن,حیف نیست کارنامه خودشون با بازی در همچین آثاری تضعیف نمایند,
  • یولداش ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    ببخشید از کجای این فیلما میشه فهمید اینا برا ماه رمضونن؟ مسخرس بخدا
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    عزیزانی که سریال دودکش جذبشان کرده ایا رفتن خانه اقوام وتحریک بچه برای شکم چرانی وتمسخر برادرزن وتحقیر طعنه به فقر قوم وخویش واقعا خنده داره؟؟؟؟از کارگردان بزرگی ماننداقای لطیفی بعید بود چنین کار ضعیفی .اوردن دو بازیگر کلیشه که بارها تکرار شده اند باهمان غالب همیشگی .......واقعا تعجب اورو البته تاسف بار است!!!!
  • مهدی ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دمت گرم... داداش کجایی که 13 ساعت روزه می گیری...؟؟
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    امام زمان عمرا ظهور کنه اقا امید با این اعتقادات شما
  • حمید ب ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دفعه دیگه میان از شما اجازه میگیرن
  • حمید ب ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    فقط مادرانه .والا
  • مهيا ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    همه ي عزيزاني كه از مادرانه انتقاد كردين مادرانه عاليه ميفهمين
  • فاطمه ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    اوووووووووووووووووه چیه انگار یه قصیده نوشتی!!!!!!
  • leila ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    اونقدر بدذاتی توی فیلمها و سریالهاتون به خورد مخاطب دادید که رفتارهای غیرانسانی آدمها توی دودکش براتون جذابه. حق هم دارید. شما از صداقت و فداکاری و مهربونی چی سرتون می شه؟ شما جز داداشم و خواهرم گفتن با لذت و داداشت و خواهرت و مادرت گفتن با کینه یاد مردم دادن دیگه چی حالیتونه؟ سریال های ایرانی و فیلمهاشون رو اگر شخم بزنی زیر یک درصد خوب و قابل قبول توشون پیدا می کنی.
  • کوروش ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    در سریال دودکش یارانه دادن دولت تمسخر شد.توهین به دولت حتی به درون سریال ها هم راه پیدا کرده.
  • محمدامین ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    دوست عزیز من هم با شما هم عقیده ام چون خودم 2سال تو قالیشویی کار کردم و قالیشویی سریال دودکش هیچ شباهتی با قالیشویهای واقعی نداره
  • محمدامین ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    13 ساعت روزه داری خداوکیلی تو اصلا روزه میگیری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدامین ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    0 0
    بپیچ به بازی
  • دخترایرانی ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    سریال دودکش خیلی جذاب و خنده داره سریال مادرانه هم که یک داستان تکراریه وازجذایت چندانی برخوردارنیست.خروس رو هم که نگاه نمیکنم.به نظرمن دودکش بهترین سریال ماه رمضانه.
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    چون این واقعیت یا همون طنز تلخ جامعه ماست.
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خدایی همیناش واقعی بود شما احتمالا خیلی محترمو باکلاسی!!!!!!!!
  • فرهاد ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    سلام من که سریال های درام نگاه نمی کنم و نظری در خصوص سریال مادرانه ندارم اما سه مجموعه ی طنز و می بینم خروس اقخانی که باید منتظ بود تا ببینم به کجا میرسه اما بدک نبوده دودکشم که خوبه اما خنده بازار آیتم های جدیدی نداره تازه سیاوش مفیدی هم نیست واقعا نبودش حس میشه
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    برای اینکه کلا مسخرس
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    میبینم چند روزه بااخلاق شدم، پس برا اینه؟
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    همه فیلما شده داد وبیداد و دروغ و فحش و ضایع کردن و... برای مثلا خندوندن ملت یعنی واقعا تفکیر نویسنده ها داره ته دیگ رو بدجوری خراش میده!
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    حسود
  • مخاطب ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    اگه نخوایم مغلطه کنیم ، بی تارف دودکش یکی از سریالهای خوبه تلویزیونه که تا حالا ساخته شده ، آخه کلامون رو قاضی کنیم ببینیم با چی قیاس میکنیم ، همشون خسته نباشن
  • یلدا ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    از بچکی لرل و هاردی رو دیدیم، کلی هم بهمون خوش گذشت ، اونا هم به هم گیر میدادن ، دعوا میکردن ولی از جنس بی شیله پیله دودکشم منو یاد خوبیها و بی شیله پیله بودن میندازه ، کل کلشونم دوست دارم
  • تهرانی ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    وای متاسفم برای این طرز فکر بابا فیلمه داستانه
  • تهرانی ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    بله اینو هستم ضمنا خیلی روان و ساده قصه تعریف میکنه بازی هاشم که عالیه
  • تهرانی ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    میگم شما بشو رییس صدا سیما اون وقت کلا هرچی دوست داشتی بساز دودکش و رفتار وحشیانه؟ خروس نخندونده؟ و... به نظرم مشاور چیز خوبی باشه
  • تهرانی ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    احسنت دودکش یه زندگی معمولی و ساده و بی تکلف ایرانی رو نشون میده،،
  • تهرانی ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    دقیقا این رو هستم خیلی بازی ها خوبه خیلی خودمانی و صمیمی و روانه واقعا آدم احساس میکنه یک خانواده ی ایرانی رو یه خانواده ی واقعی ایرانی رو
  • تهرانی ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    شرمنده ماه رمضانه حداقل میذاشتی بعد ماه رمضان توهین میکردی
  • فاطمه ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    امسال به نسبت سالهای گذشته فیلمای بهتری در ماه رمضون رو آنتن رفت.برعکس بسیاری از نظرات بالا که از مادرانه انتقاد کرده بودن به نظر من بسیار کارخوبیه.روابط عاطفی کمرنگ بین پدرا و دخترای جامعه ما مشکل بزرگیه که تو این سریال به تصویر کشیده شده یا جستجوی محبت تو خیابون و...اینا حقیقتای جامعه ماست که هرچند تلخ هستن ولی حقیقت دارن و باید در صداوسیما درموردشون آثاردیگه ای هم ساخته بشن.من که از مادرانه و فیلمنامه اش بسیار خوشم میاد و کاملا پیگیر داستانش هستم.
  • محمود ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    با نظر دوستان عزیزی که سریال های نسبتا خوبی مثل شب دهم و....را عنوان کردند موافقم.تنها چیزی که براش ارزش قائل نمیشن وقت ایرانیهاست.
  • ميثم ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    سريال مادرانه خيلي جالبه انقدر آب به سريال مي بنده كه ادم خسته ميشه .تو يك صحنه كه طرف داشت تو جلسه آپارتمان خودشون براي تعميرات ساختمان صحبت ميكرد دوربين اول رو عكس امام شهيد رجايي بهشتي و...چرخيد طرف بعد از كلي فلسفه بافي بي ربط از انقلاب و...گفت سيمهاي برق ساختمان اتصالي داره بياييدد پول بديد اصلاح كنيم .انصاف سيس شب سريال فكر كنم تو دو يا سه قسمت خلاصه بشه
  • نابغه لووووووووووول ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ایمقدر بدم میاد از کسایی که از مادرانه خوششون میاد... فیلم یعنی دودکش... با بازی خوب هومن برق نورد و الناز حبیبی
  • رسول ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    همه این سریالها به کنار - خنده بازار رو بچسب که خیلی باحال شده. علی الخصوص پیام بازرگانیش.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    در همین قسمت اخیر دودکش پدر پسرش را بارها وادار به دروغگویی کرد این عمل حتی طنز ش هم زشته!!
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    وااااا...چه ربطی داره؟؟!هر چیزی جای خودش...هم معنویات ومسجد و قران هم فیلم وسریال...چه اشکالی داره؟!
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    مادرانه با همه ضعفهايش بعضي موضوعاتش نياز جامعه و جديد و قوي تر از بقيه بوده است كلا تا حالا خوب بوده ...
  • امیر ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خداییش خروس هم بد نیست.داستانی که روان و ساده باشه لزوما بی کیفیت نیست بلکه مخاطب خاص خود را دارد
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    فقت خروس
  • سید مهدی ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    اشکال نداره . فقط تعجب می کنم می کنم که چرا بعضی ها می گویند این دولت فضا را بسته . ولی از حق نگزریم برخی از دیالوگ های دودکش تکرار حرف های کوچه بازاری خود ما هاست
  • سید مهدی ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    فقط دود کش . واقعا جالب، خنده دار ، نزدیک به واقعیت و گاهی تکان دهنده در مورد برخی از واقعیت های جامعه است
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    زنگنه كيه ديگه...
  • سیاوش ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    با بودجه ی مملکت میرن چرندیات میسازن ککشونم نمیگزه....
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    امسال ارواح به سيما هبوط نكرده اند؟!
  • سیاوش ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    خیلی دلم می خواد بدونم مگه اخه بازیگر قحطی اومده بود واسه این نقش گلبانو!!!!
  • زهرا ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    این دیالوگهای نعمت الله غیر واقعیه و انگار داره شعر میگه
  • سیاوش ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    من چاکرتم ناشناس چاخلصتم!یه نفر فقط یه نفر همدرد من پیدا شد...من همه ی نظرها رو خوندم همه از بیخ دیوونن!!راست میگی حق کاملا باهاته
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 0
    ولی کو گوش شنوا؟ امید اگه اطلاعات برای گفتن نداری شعور برای ساکت بودن داشته باش
  • منتظر ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    مادرانه رو فقط باید از دیالوگهای فوق العاده اش شناخت .من لذت میبرم اشک میریزم وزندگی میکنم با این ملودرام زیبا .بی نظیره خیلی محشره ...این داستان زندگی منه واقعاًدست مریزادبه این فیلم نامه بابازی بسیارزیبای مهدی سلطانی ومهرداد ضیایی ولعیا زنگنه وآتیلا پسیانی خداقوت به بازی بینظیر عباس غزالی ای ول
  • ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    به جهنم که بدت میاد! مام از تو بدمون میاد!
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    :))))
  • ناشناس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    به نظر من داستان سریال دودکش و خروس خیلی جالبه البته خیلی مشتاقم ببینم حمید لولایی چه نقشی رو تو خروس داره کاش صدا و سیما به جز ایام ماه رمضان هم سریال طنز پخش کنه . بهرحال این دو سریال و دوست دارم اما کاش خود آقاخانی هم بازی میکرد.
  • مصطفی ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 0
    بابا راست میگه این امید بنده ی خدا ، تا کی میخواید به این عقاید سلفی ادامه بدید ، خوب مردم بدبخت اگه این سریال ها رو هم نداشته باشند برای سرگرمی میرند ماهواره میخرند شو میبینند
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    ای کاش مشرق عزیز جرات داشت پشت صحنه و واقعیت های پنهان ساخت سریال های مناسبتی را فاش می کرد. ولی ... .!!!!
  • میلاد ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    به نظر منم سریالهای امسال خیلی قوی نیستن ولی دودکش از همه بهتره ، به زرس قاطع
  • سمیه ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 0
    واقعاً دودکش خوبه ، البته نمیدونم چرا اسمش رو گذاشتن دودکش ولی خوووووووبه
  • سحر ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    سریال مادرانه یک کلیشه ی فوق العاده تکراری...همان دیالوگهایی که هیچ گاه نمیتوانیم باورشان کنیم و همان آدم هایی که انگار در کره ی ماه زندگی میکنند...وقتی اسم سعید نعمت الله بالای این کار آمد به واسطه ی سابقه اش نشستم و قسمت اول را دیدم اما خب فقط از اینکه یک ساعتم را حرام کردم تاسف خورم و دیگر دنبالش نکردم... سریال خروس را هم با کارگردانش به راحتی میتوان قضاوت کرد...همان کارگردانی که اگر فیلم قبلیش را با فیلم بعدیش مقایسه کنی حتما 20 بازیگر تکراری را میتوان پیدا کرد...یک کارگردان ریسک ناپذیر که با یک فیلمنامه ی این چنین ضعیف از اقاخانی نباید انتظار داشت که فیلم خوبی تحویل دهد... و دودکش... روایت انسان های ساده ای که نویسنده با شخصیت پردازی فوق العاده اش ما را پای آن نشانده تا بفهمیم این شخصیت هایی که حالا با بازی های فوق العاده ی بازیگران و کارگردانی عالی آنرا دوست داریم چه میشوند و مشکلاتشان را چگونه حل خواهند کرد... اما به قول یک نفر دودکش روایت دردسر هاست و من میگویم که داستان کلی ندارد...سیر کلی داستان نامشخص است اما اگر این گروه با این داستان هر شب مارا پای این سریال مینشانند داستان کلی میخواهیم چه کار؟!!! نماز روزه هایتان مقبول درگاه حق
  • شیرین ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 0
    قند پهلو حرف نداره نور چشم ماست!!!!!!!!!!!!!!
  • مسعود ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    سلام من از مادرانه خوشم نمياد ادمو خسته ميكنه ولي خروس داره قشنگ تر ميشه با اومدن حميد لولايي ولي دودكش هم انصافا خوبه من اول دودكش رو بيشتر دوست داشتم ولي به نظرم خروس يه كم خنده دار تر شده : ١-خروس ٢- دودكش ٣- مادرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس