اولين جشنواره مردمي فيلم عمار در مشهد با استقبال خوب جوانان و فعالان دانشجويي و مسجدي از مستندهاي ضدفتنه برگزار شد.

به گزارش مشرق، اولين جشنواره مردمي فيلم «عمار» با هدف بازخواني فتنه 88 از ديدگاه مستندسازان انقلابي و نکوداشت توليدکنندگان مردمي پنجشنبه 16 دي ماه 89 و پس از اکران فيلم‌هاي مستند يزدان تفنگ ندارد، ايران سبز، ايران تهران نيست، خيابان شهادت، هم غزه هم لبنان، بيراهه، افسران جوان، دختر لر و پايان فراموشي در مشهد به کار خود پايان داد.

فيلم‌هاي اکران شده در اين جشنواره از مستند‌هاي ساخته شده در خصوص انتخابات و حوادث پس از آن بود که با حضور رضا برجي مستندساز و عکاس بين المللي و از داوران اين جشنواره مردمي براي علاقمندان به نمايش درآمد. همچنين در حاشيه اين جشنواره، نمايشگاهي با موضوع جنگ فقر و غنا و تقابل اسلام ناب و اسلام امريکايي برپا شده و برخي محصولات فرهنگي با موضوع فتنه نيز به نمايش و فروش گداشته شده بود.

رضا برجي در سخنراني خود در اين جشنواره با تاکيد بر اين که اتفاقات سال 88 يک شبه به وقوع نپيوست و همه‌ي ‌آنها پيشاپيش برنامه ريزي شده بود، خاطر نشان کرد: تهران تمام ايران نيست و همان زمان که در تهران آن اتفاقات افتاد در ديگر شهرها هيچ خبري نبود و مردم حتي نمي دانستند که چه اتفاقي افتاده و اين جماعت براي چه به خيابان آمده اند.

برجي همچنين در ميزگردي با حضور محمدرضا دهشيري کارگردان مستندهاي هولوکاست سبز، ايران سبز و دختر لر و محمدمهدي حالقي کارگردان مستند پابان فراموشي به بررسي آثار اين دو مستندساز مشهدي پرداخته و با اشاره به اين که اين دو اثر به جريانات انتخابات نگاهي فراگير و دو جانبه داشته‌اند، تصريح کرد: برخي از مستندسازان حقيقت را مي دانند اما تلاش مي کنند آن را وارونه جلوه دهند اما اين دو مستند اين گونه نبودند.

خالقي نيز در اين ميزگرد گفت: در برخي گفتگوها به نکات بسيار مضحکي برخورد مي کرديم، مثلاً در حالي که ما تصاوير کپرها و دستاس هاي جنوب کرمان را داشتيم، بعضي از مردم شمال تهران مي گفتاد در خانه مردم روستايي حتماً تخت هست و اگر فرزند دانشجويي داشته باشند حتماً کامپيوتر در خانه شان پيدا مي شود! در عين حال ما اين گفتگوها را در فيلم نگذاشتيم. دهشيري نيز تاکيد کرد: من در مستند ايران سبز سعي کردم که تنوع آدم‌ها به صورت تصادفي باشد و در مسير راه خود به صورت کاملاً تصادفي با افراد روستا‌ها صحبت کردم. وي همچنين درباره مستند دختر لر توضيح داد که استدلالات قوميت گرايانه خانم زهرا رهنورد در خصوص پيروزي موسوي در انتخابات، سوژه اي بود که نمي شد از آن گذشت و من معتقدم وي حقيقتاً يکي از روشنفکرترين اشخاص کشور است که با استدلال مضحک خود ماهيت قجري و متحجر جريان بيمار روشنفکري در ايران را آشکار کرد.

رضا برجي نيز با اشاره به ديدگاه هاي شهيد سيد مرتضي آويني درباره ماهيت سينما، پرهيز اين دو مستندساز از بي تقوايي و بي انصافي در استدلالات نهفته در مستندهايشان را به معناي ورود بچه هاي انقلاب به ساحت مخصوص انقلاب اسلامي در حوزه سينما دانست و گفت من سالهاست منتظر چنين لحظه اي هستم. برجي با ابراز خوشحالي از ورود نيرهاي جوان انقلابي به عرصه سينما، غيرتهراني بودن مستندسازان و مردمي بودن نگرش هاي آنان را نقطه قوت اين جريان به شمار آورد. گفتني است از مجموع نزديک به 20 مستند و کليپ هنري شناسايي شده در جشنواره عمار، 6 عنوان از آن ها توسط سه کارگردان مشهدي: محسن اسلامزاده (کارگردان خيابان شهادت)، محمدرضا دهشيري و محمدمهدي خالقي ساخته شده است.

جشنواره مستند عمار که به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مشهد و مشارکت کانون فيلم باران (بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد) و معاونت دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در تالار رازي دانشکده بهداشت اين دانشگاه برگزار شده بود، از ساعت 9 صبح پنجشنبه 16 دي ماه 1389 آغاز شده، با استقبال خوبي از سوي چهره هاي فرهنگي مشهد، جوانان انقلابي و فعالان دانشجويي و مسجدي از سراسر شهر مشهد روبرو شد و به خاطر ميزگرد جذاب مستندسازان، ساعت 20 يعني يک ساعت پس از زمان رسمي اعلام شده پايان يافت.

 

اين جشنواره استعدادهاي هنرمندان شهرستاني را نمايان ساخت

به گزارش مشرق به نقل از وبلاگ جشنواره سراسري فيلم عمار، عضو هيئت داوري نخستين جشنواره مردمي فيلم عمار معتقد است: اين جشنواره گوشه اي از استعدادها و پتانسيل هاي موجود در شهرستان ها در زمينه سينما را نمايان ساخت.

رضا برجي ، مستند ساز و يکي از داوران اولين دوره جشنواره فيلم عمار به روابط عمومي اين جشنواره گفت: فيلم هاي جشنواره عمار بالاتر از سطح انتظار بودند و فکر نمي کردم که بتوانم در اين جشنواره فيلم هايي به اين خوبي ببينم.

وي که در شهرستان مشهد مقدس و به همراه دانشجويان دانشگاه پزشکي اين شهرستان فيلم هاي جشنواره عمار را ديده بود تصريح کرد: اين دانشجويان استقبال بسيار خوبي از اين جشنواره نمودند و اين استقبال منجر شد که برگزار کنندگان جشنواره يک ساعت اضافه بر سازمان برنامه را افزايش دهند.

برجي ادامه داد: در هنگام تماشاي آثار اين جشنواره باور نمي کردم که چنين مستندهاي زيرکانه و رندانه اي توسط بچه هاي شهرستاني توليد شده است. اين فيلم ها با اينکه بدون پشتيباني دولتي ساخته شده اند، اما به خاطر تسلط و شناخت سازندگان آنها بر ساختار سينماي مستند، کارهاي خوبي از آب در آمدند.

رضا برجي بالاترين دستاورد جشنواره فيلم عمار را نمايان کردن استعدادهاي نهفته در شهرستان ها دانست و گفت: اين جشنواره توانمندي هاي هنرمندان جوان شهرستاني را نشان مي دهد و اثبات مي کند که مي توان روي اين بچه ها حساب کرد.

وي تصريح کرد: فيلم هايي که در اين جشنواره به نمايش درآمدند گوياي آن هستند که مي توان از هنرمندان شهرستاني انتظار کارهاي بزرگ را داشت. اما متأسفانه ما فقط چشممان به تهران است و از استعدادها و پتانسيل هايي که در شهرستان ها حضور دارند غافل مانده ايم.

اين مستندساز با تأکيد بر لزوم حمايت دولت از اين هنرمندان تصريح کرد: در اين فيلم ها ايده هايي از سوي جوانان شهرستاني ترسيم شده است که شايد هيچ گاه به ذهن بچه هاي تهران نرسد. بچه هايي شهرستاني نشان دادند که حتي بدون کمک دولت ، اما با تلاش و مجاهدت فراوان مي توانند کارهاي بزرگي کنند.

 

اين مستند ساز درباره اهميت پرداختن به موضوع فتنه در سينما بيان داشت: فتنه سال 88 خيلي جاي کار دارد. بايد به ميان واقعه برويم و ابعاد مختلف آن را در فيلم هاي خود روشن کنيم.

برجي تصريح کرد: در ماجراي فتنه سبز يک اتفاقي افتاد که در طول تاريخ ايران به ندرت اتفاق افتاده است. اين اتفاق بيرون آمدن ارتجاع از دل روشنفکري است. همان طور که مرحوم جلال آل احمد صحنه به دارآويخته شدن شيطخ فضل الله نوري را به احتزاز در آمدن پرچم ارتجاع روشنفکري ايراني دانسته، فتنه سال 88 را نيز مي توان نمايان شدن ارتجاع سياه روشنفکري دانست.

رضا برجي در ادامه با تأکيد بر لزوم استمرار جشنواره فيلم عمار گفت: جا دارد که سال هاي آينده هم برگزاري اين جشنواره ادامه يابد و در اين راستا فيلم هاي مستند و داستاني بيشتري توليد شود و فيلمسازان ما درباره اين موضوع بيشتر کار کنند.

وي ادامه داد: از هم اکنون بايد دبيرخانه دوره آينده برگزاري جشنواره فيلم عمار راه اندازي شود و اين دبيرخانه از ساخته شدن فيلم هاي سينمايي داستاني و مستند درباره فتنه سال 88 حمايت کند.

کارگردان مستند «سواحل اشک و زيتون» افزود: يکي از وظايف هنرمندان بصيرت بخشي به جامعه است. برگزاري اين جشنواره هم مي تواند بستري براي تشويق هنرمندان در اين راستا باشد.

 



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس