کد خبر 228645
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰

مراسم رونمایی کتاب «کالک‌های خاکی»؛ خاطرات سرلشکر محمدعلی جعفری از کودکی تا عملیات بیت المقدس، در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، این مراسم با حضور جمعی از همرزمان سرلشکر جعفری برگزار می‌شود و محمدحسین صفارهرندی؛ مشاور فرمانده کل سپاه، مرتضی سرهنگی؛ مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و گلعلی بابایی و حسین بهزاد نویسندگان این کتاب سخنرانی خواهند کرد.

علاوه بر این از سردار سلامی؛ جانشین فرمانده کل سپاه و سردار فضلی؛ جانشین فرمانده بسیج نیز برای سخنرانی در این مراسم دعوت شده است.

گفتنی است کتاب «کالک‌های خاکی» در قالب مصاحبه و گفت‌وگو از مقطع تولد جعفری در تابستان 1335 تا تابستان 1361 یعنی زمان فتح خرمشهر را شامل می‌شود.

این اثر در 12 فصل با عناوین بچه‌های نجف‌آباد یزد، تا دانشکده هنر، خمینی ای امام، دانشجوی خط امام، در انقلاب فرهنگی، شکست حصر سوسنگرد، پیروزی یک تفکر، همسر یا همسنگر، تیپ عاشورا، با قرارگاه عملیاتی، قدس در نبرد فتح، الی بیت‌المقدس و در نهایت هم فصل مربوط به تصاویر و اسناد تدوین شده است.

بابایی در ابتدای اثر به چگونگی گردآوری و چرایی پرداختن به خاطرات جعفری اشاره می‌کند و می‌نویسد: «فرضیه‌ای‌ست معروف و سخنی‌ست زبانزدِ جمیع اهل قلم و پژوهشگران حوزه مستندنگاری تاریخ دفاع مقدس که ما به تعداد انسان‌های مؤثرِ درگیر در وقایع آن دفاع هشت‌ساله می‌توانیم منظری به تاریخ جنگ داشته باشیم. اگر بنا را بر درستی این فرضیه قرار دهیم، در جمع فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، بی‌شک، یکی از شخصیت‌های بسیار مهمْ محمدعلی جعفری ـ ‌‌و به تعبیر خودمانیِ یکی از خاکی‌پوشان دوران دفاع مقدس، «آقا عزیز»‌ـ است.»

در بخشی از این اثر با عنوان «یادداشت راوی»، به قلم سردار جعفری چرایی نگارش این اثر و رضایت سردار برای تدوین خاطرات را از زبان خودشان می‌خوانیم که می‌گوید: «نظر فرماندهان درباره ثبت خاطرات دوران دفاع مقدس متفاوت بود. برخی، از جمله شهید باقری عزیز، به‌شدت طرفدار ثبت وقایع و نوشتن خاطرات خود بودند و دیگران را هم به این کار توصیه می‌کردند.»

گل‌علی بابایی و حسین بهزاد، که از رزمندگان دوران دفاع مقدس‌اند، تاکنون کتاب‌های مختلفی از تاریخ شفاهی جنگ به نام‌های «هم‌پای صاعقه»، «ضربت متقابل»، «مهتاب خیّن»، و ... را به رشته تحریر درآورده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس