کد خبر 226690
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳

مداح معروف روزهای دفاع مقدس در مورد شخصیت ادبی زنده‌یاد حبیب الله معلمی گفت: آقای معلمی کشاورز بودند، اما قریحه خوبی داشتند. بعضی وقت‌ها که کار شعر گفتن در جایی متوقف می‌شد و ذوق دیگر راهی نداشت، به ائمه توسل می‌کرد که جواب هم می‌داد.

به گزارش مشرق،‌ صادق آهنگران، مداح معروف روزهای دفاع مقدس، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به نحوه انتخاب شعرهایش در این ایام گفت: در اول جنگ شعری با مطلع «ای شهیدان به خون غلتان خوزستان درود/لاله‌های سرخ پرپرگشته ایران درود» خواندم که شهرت ما هم از همین شعر شروع شد. این شعری از حبیب‌الله معلمی بود که من برای اولین بار با این لحن خواندم. همین شعر زمینه‌ای ایجاد کرد تا بعداً هم از شعرهای ایشان استفاده کنم و در جاهای مختلف جبهه، جلوی رزمنده‌ها، محضر امام(ره) و... بخوانم. با حبیب‌الله معلمی از قبل آشنا و دوست بودم.

وی ادامه داد: بیشتر از 95 درصد شعرهایی که من در مداحی‌ها از آن استفاده می‌کردم، همین شعرهای معلمی بود. بیشتر نوحه‌هایی که در رحلت امام(ره) خواندم از همین شاعر بود. نوحه‌هایی مثل «ای لشکر صاحب الزمان، آماده باش، آماده باش!» نیز برای همین آقای معلمی بود. در نوحه بیشتر از شعرهای معلمی استفاده می‌کردم، اما در غزل و مثنوی شاعران مختلفی بودند مانند علی‌رضا قزوه و ... که اجرا می‌کردم. سبک کار معلمی متفاوت بود و بیشتر نوحه و سرود می‌گفت.

مداح معروف روزهای دفاع مقدس یادآور شد: آقای معلمی کشاورز بودند، اما قریحه خوبی داشتند. در بسیاری از شب‌ها ما با هم برای جبهه و جنگ شعر می‌گفتیم. بعضی وقت‌ها که کار شعر گفتن در جایی گیر می‌کرد و متوقف می‌شد و ذوق دیگر راهی نداشت، به ائمه توسل می‌کرد که جواب هم می‌داد.

حبیب‌الله معلمی شاعر نوحه‌های انقلاب است که از وی سروده‌های ماندگاری همچون «با نوای کاروان/ بار بندید همرهان/ این قافله عزم کرببلا دارد»، «شور حسین است چه‌ها می‌کند»، «این لشکر حق عازم کربلاست امشب»، «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم»، «بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت»، «ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر»، «ای لشکر صاحب زمان/ آماده باش/ آماده باش» به جا مانده است.

این شاعر اهل بیت(ع) و خادم جبهه‌ها صبح امروز، چهارم تیر ماه، بعد از گذراندن یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت. بنا بر گفته اعضای خانواده وی قرار است پیکر آن مرحوم در جوار شهدای گمنام آستان علی ابن مهزیار به خاک سپرده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس