کد خبر 22664
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶

مسؤول کميته ملي حافظه جهاني يونسکو گفت: نسخه تاريخي و ارزشمند نامه امام علي(ع) به مالک اشتر که در کتابخانه حضرت آيت الله مرعشي نجفي(ره) نگهداري مي شود، در حافظه جهاني يونسکو ثبت خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از رسا حجت الاسلام سيدمحمدعلي احمدي ابهري، مسؤول کميته ملي حافظه جهاني يونسکو، اظهار داشت: کميته ثبت آثار و کتب تاريخي در حافظه جهاني يوسکو از سال 1992 ميلادي کار خود را آغاز کرده که ايران پس از 5 سال از آن تاريخ، شروع به ثبت آثار فرهنگي خود کرده است.

وي خاطر نشان کرد: تاکنون آثار متعددي در حافظه جهاني يونسکو از سوي ايران ثبت شده است، از آن جمله مي توان به وقف نامه ربع رشيدي در سال 2007 ميلادي اشاره کرد که در کتابخانه مرکزي تبريز نگهداري مي شود.

حجت الاسلام احمدي ابهري ادامه داد: افزون بر اين اثر نفيس، شاهنامه ياسنقري که در موزه کاخ گلستان نگهداري مي شود و مجموعه اسناد تشکيلات اداري آستان قدس رضوي به ترتيب در سال 2007 و 2008 ميلادي در اين فهرست قرار گرفته اند.

مسؤول کميته ملي حافظه جهاني يونسکو ادامه داد: هر کشور دو سال يک بار مي تواند تنها دو اثر را براي ثبت جهاني معرفي کند که امسال دو اثر خطي نفيس از جمهوري اسلامي ايران براي ثبت در حافظه جهاني يونسکو معرفي مي شوند.

وي گفت: کتاب «‌التفهيم لاوايل صناعة التنجيم» که در کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي نگهداري مي شود و «خمسه نظامي» در مدرسه عالي شهيد مطهري(سپه‌سالار) تهران دو اثري هستند که با ارزيابي هاي کارشناسي براي معرفي در ثبت جهاني برگزيده شده اند.

حجت الاسلام احمدي ابهري افزود: هم اکنون مطالعات روي نسخه تاريخي و ارزشمند نامه امام علي(ع) به مالک اشتر که در کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي(ره) در قم نگهداري مي شود، براي ثبت در حافظه جهاني يونسکو انجام مي گيرد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: شوراي مرکزي برنامه جهاني ثبت حافظه تاريخي يونسکو در سال 2013 ميلادي جلسه خود را در ايران برگزار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس