کد خبر 226484
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶

خودروسازان بار ديگر موفق شدند از دولت مهلت بگيرند و طبق روال سابق خودروهاي يورو 2 توليد كنند.

به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، براساس مصوبات گذشته قرار بود كه توليد خودروهاي يورو 2 كه آلايندگي بالاتري دارند از سوي خودروسازان متوقف شود و از آن به بعد خودروهايي با استاندارد يورو 4 توليد كنند.
 
با اين وجود اما در جلسه كارگروه حمايت از توليد كه با رياست محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور برگذار شد براي چهارمين بار مهلت خودروسازان جهت توليد خودرو با رعايت استاندارد يورو 4 از اول مهر تا پايان سال تمديد شد.

اين در حالي‌است كه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ مصوبه‌ای در خصوص مهلت مجدد خودروسازان برای استاندارد یورو4 تصویب نشده است، گفته: مصوبه قبلی دولت در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از اول تیر ماه همچنان پابرجاست.

محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه کارگروه حمایت از تولید نمی‌تواند مصوبه دولت را لغو یا تغییری درآن ایجاد کند، گفت: این کارگروه تنها می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و هر گونه تغییر در مصوبه دولت باید در جلسه دولت تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه تا بعدازظهر یک‌شنبه هیچ مصوبه‌ای در خصوص مهلت مجدد به خودروسازان درخصوص استاندارد آلایندگی یورو 4 داده نشده است، گفت: خودروسازان به دنبال مهلت هستند و بهانه‌ آنها نیز عدم توزیع سوخت استاندارد بود.

گفتني‌است اوايل امسال بود كه هيات دولت مهلت چند باره خودروسازان براي رعايت استاندارد آلايندگي خودروهاي توليدي به يورو 4 را مورد تمديد قرار داد و بر اساس آن از ابتداي تيرماه تمام خودروها را ملزم به رعايت استاندارد يورو 4 و شماره‌گذاري خودروهاي يورو 2 را متوقف كرد. اما با وجود آنكه مهلت دولت به خودروسازان عملا از اول تيرماه امسال براي رعايت اين مصوبه به پايان رسيد خودروسازان زير بار اجراي آن نرفتند و از نبود زير ساخت‌هاي لازم براي اجرايي شدن اين استاندارد ‌گفتند.

به نحوي كه به هيچ عنوان حاضر به توليد محصولات خود با يورو 4 نبودند وعدم توزيع سوخت يورو 4 و مشكلات تامين ارز و تحريم‌هاي بين‌المللي را از ديگر دلايل خود عنوان كردند. عدم توزيع سراسري سوخت و ابهامات اجرايي‌شدن مصوبه دولت در كنار انتقادات خودروسازان در نهايت سبب شد تا با پيشنهاد وزارت صنعت رعايت استاندارد يورو 4 وارد چهارمين مرحله تمديد خود قرار گيرد.

بر همين اساس به پيشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت در كارگروه حمايت از توليد فرصت جديد به خودروسازان ارائه شد و از ابتداي مهر تا پايان سال‌جاري طي برنامه‌‌اي منسجم و تدريجي مجوز توليد انبوه خودروها با استاندارد يورو 4 صادر خواهد شد. در همين زمينه معاون امور اقتصادي و صنايع وزير صنعت از تهيه جدول جديدي براي مهلت‌دهي به شركت‌هاي خودروساز جهت توليد با استاندارد يورو ۴ خبر داد و گفت: بر اين اساس خودروسازان به‌تدريج از اول مهر تا پايان سال توليداتشان را به استاندارد يورو ۴ مجهز مي‌كنند.

محسن‌ صالحي‌نيا اظهار داشت: ‌در حال حاضر تمام خودروها موفق به دريافت تاييديه نمونه براي توليد با استاندارد يورو 4 شده‌اند و براي برخي خودروها مانند تندر90، پژو206، پژو 207 و رانا نيز جهت توليد انبوه با استاندارد يورو4 مجوز لازم و اجازه شماره‌گذاري اخذ شده است. به گزارش فارس وي ادامه داد: در مورد برخي خودروها مانند پژو405، سمند، پژو پارس و تيبا نيز فرآيند دريافت مجوز براي توليد انبوه با استاندارد يورو4 در حال انجام است.

معاون وزير صنعت با اشاره به مصوبه دولت براي اجبار توليد خودرو با استاندارد يورو4 از ابتداي تيرماه، گفت: دليل تاخير خودروسازان در اجراي اين مصوبه، محدوديت در تامين و تدارك برخي قطعات خاص با توجه به مسائل ارزي و زمان مربوطه و همچنين محدوديت منابع تامين قطعه است. وي تصريح كرد: اجراي استاندارد يورو4 در مورد برخي خودروها مانند رانا، پژو206 و تندر90 انجام شده و در مورد وانت‌ باردو، پژو405، پژو پارس، سمند و سورن نيز در حال انجام است كه به محض تكميل، مجوز شماره‌گذاري اين خودروها صادر خواهد شد. وي افزود: مجوز تاييديه نمونه براي تمامي اين خودروها صادر شده است.

مشكلات داخلي و خارجي گريبان‌گير خودروسازان است

از سوي ديگر احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان ايران هم به ايسنا گفته‌است: در شرايطي كه توليد خودرو به يك‌سوم كاهش يافته توقف شماره‌گذاري راهكار مناسبي براي كمك به مردم و خودروسازان نيست.

احمد نعمت‌بخش اظهار كرد: متاسفانه هم‌اكنون مشكلات مختلف داخلي و خارجي گريبانگير صنعت خودرو است. وي با بيان اينكه در اين شرايط شماره‌گذاري برخي از خودروهاي پرتيراژ داخلي متوقف شده است، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست به ناحق بر ارتقاي استاندارد آلايندگي خودروها تاكيد دارند. در اين ميان البته مجلس هم به موضوع ورود پيدا كرده‌است. وي گفت: اين هفته با دعوت از مسئولان سازمان استاندارد، محيط‌زيست و خودروسازان تصميمات لازم را اتخاذ خواهيم كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس