
محمود بهمني در اين باره ضمن تاکيد بر اعمال صرفه جويي هاي اقتصادي و تجديد نظر در سياستهاي تجاري کشور، گفته است: در شرايط فعلي بايد از ورود کالاهاي لوکس، تجملي و غير ضروري به کشور جلوگيري کرد چراکه نياز امروز کشور واردات کالاهاي ضروري است نه کالاهاي لوکس و تجملي.
در اين ميان، فرهنگ مصرف گرايي به واسطه ورود کالاهاي لوکس که از آن به عنوان نمادي از مصرف گرايي در جامعه ياد مي شود، روز به روز در حال گسترش است، اين در حالي است که اخيرا مقام معظم رهبري سياستهاي کلان اصلاح الگوي مصرف را ابلاغ کرده اند و واردات کالاهاي لوکس و تجملي نيز با اهداف اين سياستها همخواني ندارد.
البته اگر نگاهي به اطراف خود داشته باشيم، مي بينيم که در بين مردم نيز براي بدست آوردن کالاهاي لوکس و تشريفاتي حس رقابت به وجود آمده است چنانکه هر خانواده اي که جنس و کالاي لوکس بيشتري داشته باشد خود را از لحاظ فرهنگ و پايگاه اجتماعي بالاتر از ديگران مي بيند.
کالاي لوکس را بشناسيد
بر اساس تعاريف، کالاي لوکس به کالا و خدماتي گفته مي شود که مشتري براي تأمين نياز خود از روند عادي و يکنواخت توانائي و استعداد خويش بهره نمي گيرد. در اين مورد نيز بايد توجه داشت که لوکس بودن يک کالا به خود کالا مربوط نمي شود بلکه درآمد و رفتار مشتري موجب لوکس شدن آن کالا خواهد شد. مثلا ممکن است موبايل و فرنيچر براي خانواده با درآمد کمتر يک کالاي لوکس محسوب گردد، در حالي که براي يک خانواده با درآمد بيشتر اين کالا يک کالاي عادي خواهد بود.
در تعريف ديگري کالاي لوکس به کالايي اطلاق مي شود که کشش درآمدي بزرگتر از يک استريال کالاي لوکس کالايي است که درصد تغييرات تقاضا براي آن بيش از درصد تغييرات درآمد است، يعني با افزايش درآمد تقاضا براي آن هم افزايش مي يابد اما بيش از تغييرات درآمد.
براي افرادي که کم درآمدند اکثر کالاها لوکساند اما در سطوح بالاتر درآمدي، اکثر کالاها پست محسوب ميشوند و کاملا برايشان در دسترساند. کشش درآمدي مربوط به يک کالا با توجه به ميزان درآمد مصرف کننده تغيير ميکند، به طوري که در سطوح درآمدي پائين، کالاها لوکس؛ در سطوح درآمدي متوسط، اکثر کالاها ضروري؛ و در سطوح درآمدي بالا اکثر کالاها پست محسوب ميشوند.
گمرک : آماري از ميزان واردات کالاهاي لوکس نداريم
در عين حال، به گفته مسئولان گمرک، آمار دقيقي از ميزان ورودي اين نوع کالاها به کشور وجود ندارد، البته کالاها بر اساس دسته بندي هاي بانک مرکزي به سه دسته واسطه اي، مصرفي و سرمايه اي تقسيم بندي شده اند.
حسين کاخکي مديرکل دفتر آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرک ايران در پاسخ به سئوال مهر درباره آمار و روند ورود کالاهاي لوکس به کشور گفت: تعريف مشخصي از کالاهاي لوکس وجود ندارد و بر اساس قوانين و تعرفه هاي گمرکي، دسته بندي خاصي در اين زمينه براي مشخص شدن ورود کالاهاي لوکس به کشور صورت نگرفته است.
وي با بيان اينکه بنابراين مشخص نيست که چه ميزان از کالاهاي ورودي به کشور لوکس است، افزود: ممکن است کالايي براي فردي با توجه به ميزان درآمد لوکس تلقي شود و براي فردي ديگر اين چنين نباشد، همچنين رديف تعرفه اي خاصي براي آن وجود ندارد.
در همين حال اردشير محمدي رئيس کل گمرک ايران نيز در پاسخ به مهر در مورد انتقاد رئيس کل بانک مرکزي در خصوص روند افزايشي ورود کالاهاي لوکس به کشور گفت: گمرک موظف است مجوز ترخيص هر کالايي که وزارت بازرگاني مجوز ثبت سفارش آن را صادر کرده باشد را پس از کسر حقوق دولت صادر کند؛ اگر نيازي براي واردات کالايي وجود نداشته باشد وزارت بازرگاني در اين خصوص اقدام نمي کند.
به هر حال، تاکنون درخواستهاي رئيس کل بانک مرکزي براي تجديد نظر در سياستهاي تجاري به خصوص توقف واردات کالاهاي لوکس با بي اعتنايي دستگاههاي ذيربط مواجه شده است و همچنان شاهد ورود اين نوع کالاها به کشور هستيم.