کد خبر 22599
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲

«اسناد بهارستان» فصلنامه علمي- تخصصي در حوزه اسناد به زودي منتشر مي شود.

به گزارش مشرق به نقل از سايت تاريخ شفاهي، آيا تا به حال فصلنامه قطور «پيام بهارستان» را ديده ايد؟ تا به حال، 8 شماره از اين فصلنامه منتشر شده است که اسناد، مطبوعات و متون را در بر مي گيرد. صاحب امتياز پيام بهارستان، کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي به مدير مسئولي حجت الاسلام رسول جعفريان است؛ به زودي همين مجموعه فصلنامه اي علمي- تخصصي در حوزه اسناد به نام «اسناد بهارستان» را منتشر خواهد کرد. «اسناد بهارستان» هدف، شرايط پذيرش و ضوابط تهيه مقاله را چنين تبيين کرده است:

 

هدف
«اسناد بهارستان» مجله اي است در حوزه اسناد که قصد دارد به ياري اهل قلم با انتشار اسناد مکتوب و شفاهي آرشيوهاي اسنادي، آنها را در دسترس پژوهشگران قرار دهد، تا براساس آنها پژوهش هاي مستند علمي منتشر گردد. «اسناد بهارستان» در هر فصل مقالاتي در حوزه اسناد چاپ مي نمايد، اسنادي که براي نخستين بار از دل بايگاني ها بيرون مي آيد و ناگفته هايي از ساليان دراز را از سر کلک نويسندگاني وارسته بازگو مي کنند.
«اسناد بهارستان» با سپاس از نويسندگان و پژوهشگران فرهيخته اي که ما را به مهر ياري رسانده اند، از ايشان درخواست مي کند در تنظيم مقالات خود موارد زير را مورد توجه قرار دهند:
 

شرايط پذيرش مقاله
نوشته‌هايي جهت بررسي و چاپ پذيرفته مي‌شوند که علمي و مستند به اسناد معتبر و نويافته باشند.
نوشته‌هايي که برپايه اسناد مجلس هستند، در اولويت قرار خواهند گرفت.
مطالب ارسالي نبايد پيش‌تر در نشريه ديگري چاپ و يا هم‌زمان براي نشريات ديگر ارسال گردد.
 

ضوابط تهيه مقاله
خواهشمند است نوشته‌ها بر اساس شيوه‌نامه زير تنظيم و ارسال گردد:
- مقالات به ترتيب شامل بخش‌هاي چکيده، واژگان کليدي، مقدمه، متن و نتيجه مي‌باشد.
- متن نوشته حداکثر در 8000 کلمه نگارش يابد.
- مطالب در محيط واژه‌پرداز word2003 يا word2007 با قلم B Nazanin و در قطع وزيري (20×12) تنظيم گردد.
- توجه شود شيوه نگارش بر اساس دستورخط فرهنگستان زبان و ادب فارسي مي‌باشد.
- چکيده حداکثر در 150 کلمه و واژگان کليدي حداکثر 8 واژه تنظيم گردد.
- در صفحه نخست مشخصات کامل پديدآورنده شامل: نام و نام‌خانوادگي، مدرک تحصيلي، وابستگي سازماني، نشاني کامل پستي، شماره تلفن و نشاني پست‌الکترونيکي درج شود.
- تصاوير اسناد و عکس‌ها (رنگي يا سياه و سفيد) با وضوح 300dpi و با فرمت TIFF يا JPEG ارسال گردد.
- ارجاعات به صورت پانوشت و به شيوه زير مي‌باشد:
اسناد: نام سازمان دارنده سند، شماره بازيابي، تاريخ سند.
کتاب: نام و نام‌خانوادگي، عنوان کتاب، نام مترجم، جلد، (محل انتشارات، ناشر، تاريخ نشر، نوبت چاپ)، شماره صفحه.
مقالات: نام و نام‌خانوادگي، «عنوان مقاله»، نام نشريه، شماره، تاريخ انتشار، شماره صفحه.
ملاحظات
مطالب ارسالي به فصلنامه عودت داده نمي‌شود.
مسئوليت مطالب مندرج در هر مقاله برعهده نويسنده است
هيئت تحريريه در رد يا قبول و نيز ويرايش يا تلخيص مطالب آزاد است.


 

علي ططري مدير مرکز اسناد مجلس و يکي از سياست گزاران اين نشريه درباره تدارکات صورت گرفته براي انتشار اين فصلنامه گفت: «در نخستين گام به پيشنهاد دکتر رسول جعفريان که معتقد است بايد يک نشريه تخصصي اسناد، در مرکز اسناد مجلس، شکل بگيرد، با اساتيد حوزه سند پژوهي و سند شناسي مشورت کرديم؛ هر چند فصلنامه پيام بهارستان تا حدي اين حوزه را پوشش داده اما داراي جايگاه تخصصي نيست. بنابراين از 10آذر مصادف با روز مجلس، دفتري براي کارهاي مربوط به فصلنامه اختصاص داديم، اما کار را از اول دي ماه آغاز کرديم.
او وعده داد، نخستين شماره اين نشريه زمستان 1389، در قطع وزيري و حجم 250 تا 400 صفحه منتشر خواهد شد که تا به حال 4 مقاله آن آماده شده است.
مدير مرکز اسناد، درباره زمينه فعاليت اين فصلنامه به موضوع هاي: «حوزه اسناد در دو بُعد سند شناسي و سند پژوهي، اخبار همايش ها و نشست ها در حوزه تاريخ و اسناد، اخبار دروني مراکز اسناد معرفي و بررسي کتاب هاي مرتبط، بخش پاره ها و تازه ها (اسناد و تصاوير نويافته)، مراکز اسنادي و آرشيوي داخلي و خارجي و بخش تاريخ شفاهي که زير مجموعه اسناد تعريف مي شود و گفت و گو با رجال» اشاره کرد.
وي چندي پيش از انتشار گفت و گو با «محمد افراسيابي» يکي از نمايندگان مجلس، در اين نشريه خبر داد. موضوع هاي ديگر اين شماره هم، ترجمه برخي مقاله ها براي مخاطبان خارج از کشور و گزارش هايي از اسناد پارلماني انگلستان است که براي نخستين بار ترجمه شده اند.
اين فصلنامه، در چند شهرستان، کتاب فروشي هاي اطراف دانشگاه تهران، دانشگاه هاي تاريخ داخل وخارج از کشور توزيع مي شود.
به گفته ططري: از مقاله هايي که بر پايه اسناد نويافته استوار باشند، نکات تازه درباره اسناد پيشين به مخاطب ارائه دهند و به عنوان يک مرجع علمي، قابل استفاده باشند، اعم از معرفي سند، توضيح، نقد، تحليل و... براي انتشار در اين فصلنامه استقبال مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس