به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، اکبر ترکان معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم در برنامه "دیروز، امروز، فردا" طی سخنانی درخصوص اولویتهای اقتصادی دولت یازدهم اظهار داشت: باید به عقب بازگردیم و مشاهده کنیم که مشکل از کجا آغاز شده است و از همان نقطه به اصلاح مسیر بپردازیم.
وی در تشریح سرچشمه مشکلات در کشور گفت: مشکل از آنجا آغاز شد که در ابتدای دولت نهم اشخاصی آمدند و گفتند برنامه چهارم را قبول ندارند که البته این موضوع ناشی از عدم شناخت برنامه و یا کم سوادی بود که در نهایت گفتند برنامه را اجرا نمیکنند و بزرگترین قانون شکنی تاریخ کشور اتفاق افتاد. ممکن است کسی بگوید من سلیقه خاص خودم را دارم، اما اینکه کلیت آن را قبول نمیکنیم و دستور به خمیر شدن آن بدهیم، منجر به این میشود که دوره طولانی را بدون برنامه طی کنیم.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم افزود: در دولت نهم اهداف برنامه چهارم تعقیب نشد و به ثمر نرسید. مشکل بعدی از آنجا آغاز شد که دولت دستور داد که روند افزایش قیمتها همراه با نرخ تورم، متوقف شود. تثبیت شدن باعث شد قیمتهای تثبیتی با قیمتهای واقعی فاصله بگیرد و ضامن این ماجرا یک جایی در رفت و مشکلات زیادی را برایمان ایجاد کرد. باید برگردیم و از همین نقاط نظام تصمیم گیری کشور را اصلاح کنیم و به قانون تکیه دهیم.
ترکان ادامه داد: تثبیت قیمت دلار یکی دیگر از مشکلات است. اشخاصی تصور کردند اگر نرخ دلار را ثابت نگه داریم، گرانی اتفاق نمیافتد. اگر دلار ثابت نگه داشته شود، سازنده محصولات با توجه به تورم داخلی نمیتواند با کالای وارداتی رقابت داشته باشد. در نتیجه ظرفیت عظیمی از تولید کشور معطل ماند و جای آن کالای خارجی وارد شد.
وی با اشاره به تشکیل کمیته اقتصادی توسط روحانی گفت: این کمیته روی برنامه ۱۰۰ روزه وی کار میکنند و انشاءالله این برنامه به تایید روحانی خواهد رسید و در ۱۰۰ روز آن را اجرا خواهند کرد. حرکت به سمت حل مشکل بیکاری یکی از اهداف این برنامه است چراکه باید بیکاری را سبک کنیم. روحانی مسئله اشتغال و راه اندازی ظرفیتهای معطل صنعتی و تولیدی را در اولویت قرار داده است.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم در مورد کمیته مشترک دولت فعلی و دولت آینده اظهار داشت: احمدی نژاد اعلام کرده که وزرای دولت با روحانی از طریق بقایی همکاری داشته باشند. از طرف دکتر هم بنده ماموریت پیگیری این موضوع را قبول کردم. امروز یک جلسه دو ساعته با بقایی داشتیم و رسیدگی به برخی امور فوری در اولویت مباحث ما است. البته دولت وارد بعضی از این مسائل مانند تامین کالاهای اساسی شده است که این کار را به خوبی انجام داده است و توانسته به موقع خریدهای لازم را انجام دهد. گفتوگوی امروز و بحثهایی که با بقایی انجام شد، آغاز ماجرا بود و از شنبه این موضوع نزدیک تر پیگیری خواهد شد.
ترکان در خصوص موضع دولت نسبت به هدفمندی یارانهها افزود: یکی از موضوعاتی که با بقایی در مورد آن صحبت کردیم این بود که لازم است جلساتی بین روحانی و احمدی نژاد برگزار شود که تیم اقتصادی روحانی و تیم اجرایی قانون هدفمندی یارانههای دولت فعلی نیز در آن حضور داشته باشند تا در این مورد صحبت شود. هماکنون نیز یک قانون وجود دارد که در بودجه امسال، برش یک ساله دارد. دولت فعلی و دولت یازدهم موظف به اجرای این قانون بودجه هستند و باید اجرا شود، لذا اگر اتفاق دیگری میخواهد بیافتد که نیاز به قانون جدید دارد باید به دنبال اصلاحیه برویم، اما هم اکنون تکلیف ما اجرای قانون فعلی است.
وی ادامه داد: بخشهایی از گروه های پردرآمد جامعه نیازی به این مبلغ هدفمندی یارانهها ندارند، لذا ممکن است از بعضی دهکها دعوت کنیم تا این مبلغ را دریافت نکنند و آن را به دهکهای پایین تر اختصاص دهیم.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم در ادامه در خصوص سرچشمه فساد در کشور گفت: ابتدا باید مشاهده کنیم که فساد از کجا آغاز میشود. جریان انتخابات ما در حوزههای نمایندگی مجلس یکی از روزنههای بروز فساد است. حقوق چهار سال نمایندگی گاهی با هزینههای تبلیغات راه یابی به مجلس قابل قیاس نیست. گاهی نمایندگان از برخی آدمهایی کمک مالی میگیرند که بعد از ورود وی به مجلس، افرادی که کمک کرده اند، توقعات و انتظارات فراقانونی از وی دارند. فساد از این جا آغاز میشود. این روند همینطور جلو میرود و وضع به گونه ای میشود که در دستگاههای اداری تا پول پرداخت نکنید، کارتان پیش نمیرود.
ترکان تأکید کرد: افرادی که پول دریافت میکنند، روی مبلغ چانه میزنند و رو میزی پول میگیرند. این موضوع دارد به روال عادی تبدیل میشود. اولین قدم، شفافیت است. هر شخص حقیقی یا حقوقی در کشورهای اروپایی باید تراز مالی تبلیغات انتخاباتی خود را ارائه دهد که در کشور ما هم باید این اتفاق بیفتد. این یکی از شاه بیتهای مربوط به پیشگیری از فساد است. در دستگاههای اجرایی هم باید شفاف سازی شود. باید فرآیند کاری در ادارات باید مشخص باشد.
وی با بیان اینکه باید مقررات زدایی صورت گیرد، اظهار داشت: پس از شفاف سازی، اصلاح فرآیندها و مقررات زدایی باید در کنار هم باشد و رسانهها هم باید کارخودشان را انجام دهند. کنترل کننده جامعه به عنوان رکن چهارم دموکراسی، رسانهها هستند.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم با بیان اینکه اشکال قانونی عدم شفافیت در هزینههای انتخاباتی باید مرتفع شود، تصریح کرد: برای آغاز این شفافیت همه نامزدهای این دوره از انتخابات ترازنامه مالی تبلیغاتی خود را گزارش دهند. این موضوع انشاءالله باید لایحه قانونی شود و در مجلس به تصویب برسد. رسانهها باید عیوب دولت را به دولت هدیه کنند. باید اجازه دهیم که سایتها و روزنامهها اطلاعات را رصد کنند و آن را به مردم اطلاع دهند و از آن طرف دولت نقد را بپذیرد و خودش را اصلاح کند.
ترکان با اشاره به فراموشی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ماجرای اصلاح سیستم، گفت: هدف از تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بازخورد و اصلاح سیستم بوده است و بازرسی کل کشور باید از زیر نظر قوه قضاییه خارج شود و زیر نظر سه قوه کار اساسی انجام دهد، نه تنبیه و مجازات بلکه برای اصلاح سیستم. اگر بدانید بازرسی کل کشور چه به روز مدیران دولتی آورده است. بازرسان این سازمان یک اشکال از یک مدیر میگیرند و از دیگران زهر چشم می گیرند و اگر بخواهی مورد تعرض این افراد قرار نگیری، باید عافیت طلب باشی و یک گوشه بنشینی.
وی یادآور شد: به نظر من حماسه اقتصادی هدف تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را به عنوان هدف دنبال میکند و ظرفیتهای صنعتی کشور امروز معطل است.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم با بیان اینکه یکی از فعالیتهای آینده دولت راه اندازی دولت است، خاطرنشان کرد: هماننداین کار باید در حوزه کشاورزی هم اتفاق بیفتد. یکی از داراییهای کشورها در دنیا سرمایه انسانی است. ما ۷۵ میلیون جمعیت داریم که باید به عنوان ۷۵ میلیون ذهن خلاق به این جمعیت نگاه کنیم. اگر این موارد را رعایت کنیم، حماسه اقتصادی محقق خواهد شد.
وی در تشریح سرچشمه مشکلات در کشور گفت: مشکل از آنجا آغاز شد که در ابتدای دولت نهم اشخاصی آمدند و گفتند برنامه چهارم را قبول ندارند که البته این موضوع ناشی از عدم شناخت برنامه و یا کم سوادی بود که در نهایت گفتند برنامه را اجرا نمیکنند و بزرگترین قانون شکنی تاریخ کشور اتفاق افتاد. ممکن است کسی بگوید من سلیقه خاص خودم را دارم، اما اینکه کلیت آن را قبول نمیکنیم و دستور به خمیر شدن آن بدهیم، منجر به این میشود که دوره طولانی را بدون برنامه طی کنیم.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم افزود: در دولت نهم اهداف برنامه چهارم تعقیب نشد و به ثمر نرسید. مشکل بعدی از آنجا آغاز شد که دولت دستور داد که روند افزایش قیمتها همراه با نرخ تورم، متوقف شود. تثبیت شدن باعث شد قیمتهای تثبیتی با قیمتهای واقعی فاصله بگیرد و ضامن این ماجرا یک جایی در رفت و مشکلات زیادی را برایمان ایجاد کرد. باید برگردیم و از همین نقاط نظام تصمیم گیری کشور را اصلاح کنیم و به قانون تکیه دهیم.
ترکان ادامه داد: تثبیت قیمت دلار یکی دیگر از مشکلات است. اشخاصی تصور کردند اگر نرخ دلار را ثابت نگه داریم، گرانی اتفاق نمیافتد. اگر دلار ثابت نگه داشته شود، سازنده محصولات با توجه به تورم داخلی نمیتواند با کالای وارداتی رقابت داشته باشد. در نتیجه ظرفیت عظیمی از تولید کشور معطل ماند و جای آن کالای خارجی وارد شد.
وی با اشاره به تشکیل کمیته اقتصادی توسط روحانی گفت: این کمیته روی برنامه ۱۰۰ روزه وی کار میکنند و انشاءالله این برنامه به تایید روحانی خواهد رسید و در ۱۰۰ روز آن را اجرا خواهند کرد. حرکت به سمت حل مشکل بیکاری یکی از اهداف این برنامه است چراکه باید بیکاری را سبک کنیم. روحانی مسئله اشتغال و راه اندازی ظرفیتهای معطل صنعتی و تولیدی را در اولویت قرار داده است.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم در مورد کمیته مشترک دولت فعلی و دولت آینده اظهار داشت: احمدی نژاد اعلام کرده که وزرای دولت با روحانی از طریق بقایی همکاری داشته باشند. از طرف دکتر هم بنده ماموریت پیگیری این موضوع را قبول کردم. امروز یک جلسه دو ساعته با بقایی داشتیم و رسیدگی به برخی امور فوری در اولویت مباحث ما است. البته دولت وارد بعضی از این مسائل مانند تامین کالاهای اساسی شده است که این کار را به خوبی انجام داده است و توانسته به موقع خریدهای لازم را انجام دهد. گفتوگوی امروز و بحثهایی که با بقایی انجام شد، آغاز ماجرا بود و از شنبه این موضوع نزدیک تر پیگیری خواهد شد.
ترکان در خصوص موضع دولت نسبت به هدفمندی یارانهها افزود: یکی از موضوعاتی که با بقایی در مورد آن صحبت کردیم این بود که لازم است جلساتی بین روحانی و احمدی نژاد برگزار شود که تیم اقتصادی روحانی و تیم اجرایی قانون هدفمندی یارانههای دولت فعلی نیز در آن حضور داشته باشند تا در این مورد صحبت شود. هماکنون نیز یک قانون وجود دارد که در بودجه امسال، برش یک ساله دارد. دولت فعلی و دولت یازدهم موظف به اجرای این قانون بودجه هستند و باید اجرا شود، لذا اگر اتفاق دیگری میخواهد بیافتد که نیاز به قانون جدید دارد باید به دنبال اصلاحیه برویم، اما هم اکنون تکلیف ما اجرای قانون فعلی است.
وی ادامه داد: بخشهایی از گروه های پردرآمد جامعه نیازی به این مبلغ هدفمندی یارانهها ندارند، لذا ممکن است از بعضی دهکها دعوت کنیم تا این مبلغ را دریافت نکنند و آن را به دهکهای پایین تر اختصاص دهیم.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم در ادامه در خصوص سرچشمه فساد در کشور گفت: ابتدا باید مشاهده کنیم که فساد از کجا آغاز میشود. جریان انتخابات ما در حوزههای نمایندگی مجلس یکی از روزنههای بروز فساد است. حقوق چهار سال نمایندگی گاهی با هزینههای تبلیغات راه یابی به مجلس قابل قیاس نیست. گاهی نمایندگان از برخی آدمهایی کمک مالی میگیرند که بعد از ورود وی به مجلس، افرادی که کمک کرده اند، توقعات و انتظارات فراقانونی از وی دارند. فساد از این جا آغاز میشود. این روند همینطور جلو میرود و وضع به گونه ای میشود که در دستگاههای اداری تا پول پرداخت نکنید، کارتان پیش نمیرود.
ترکان تأکید کرد: افرادی که پول دریافت میکنند، روی مبلغ چانه میزنند و رو میزی پول میگیرند. این موضوع دارد به روال عادی تبدیل میشود. اولین قدم، شفافیت است. هر شخص حقیقی یا حقوقی در کشورهای اروپایی باید تراز مالی تبلیغات انتخاباتی خود را ارائه دهد که در کشور ما هم باید این اتفاق بیفتد. این یکی از شاه بیتهای مربوط به پیشگیری از فساد است. در دستگاههای اجرایی هم باید شفاف سازی شود. باید فرآیند کاری در ادارات باید مشخص باشد.
وی با بیان اینکه باید مقررات زدایی صورت گیرد، اظهار داشت: پس از شفاف سازی، اصلاح فرآیندها و مقررات زدایی باید در کنار هم باشد و رسانهها هم باید کارخودشان را انجام دهند. کنترل کننده جامعه به عنوان رکن چهارم دموکراسی، رسانهها هستند.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم با بیان اینکه اشکال قانونی عدم شفافیت در هزینههای انتخاباتی باید مرتفع شود، تصریح کرد: برای آغاز این شفافیت همه نامزدهای این دوره از انتخابات ترازنامه مالی تبلیغاتی خود را گزارش دهند. این موضوع انشاءالله باید لایحه قانونی شود و در مجلس به تصویب برسد. رسانهها باید عیوب دولت را به دولت هدیه کنند. باید اجازه دهیم که سایتها و روزنامهها اطلاعات را رصد کنند و آن را به مردم اطلاع دهند و از آن طرف دولت نقد را بپذیرد و خودش را اصلاح کند.
ترکان با اشاره به فراموشی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ماجرای اصلاح سیستم، گفت: هدف از تشکیل سازمان بازرسی کل کشور بازخورد و اصلاح سیستم بوده است و بازرسی کل کشور باید از زیر نظر قوه قضاییه خارج شود و زیر نظر سه قوه کار اساسی انجام دهد، نه تنبیه و مجازات بلکه برای اصلاح سیستم. اگر بدانید بازرسی کل کشور چه به روز مدیران دولتی آورده است. بازرسان این سازمان یک اشکال از یک مدیر میگیرند و از دیگران زهر چشم می گیرند و اگر بخواهی مورد تعرض این افراد قرار نگیری، باید عافیت طلب باشی و یک گوشه بنشینی.
وی یادآور شد: به نظر من حماسه اقتصادی هدف تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را به عنوان هدف دنبال میکند و ظرفیتهای صنعتی کشور امروز معطل است.
معاون برنامهریزی وزیر نفت دولت هشتم با بیان اینکه یکی از فعالیتهای آینده دولت راه اندازی دولت است، خاطرنشان کرد: هماننداین کار باید در حوزه کشاورزی هم اتفاق بیفتد. یکی از داراییهای کشورها در دنیا سرمایه انسانی است. ما ۷۵ میلیون جمعیت داریم که باید به عنوان ۷۵ میلیون ذهن خلاق به این جمعیت نگاه کنیم. اگر این موارد را رعایت کنیم، حماسه اقتصادی محقق خواهد شد.