کد خبر 224898
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵

به گفته کارشناسان فرانسوی در حالی‌که ‌سایر‌کشورها، حتی آمریکا از منافع اقتصادی خود در ایران دست نکشیده اند،‌‌‌ سنگین‌ترین هزینه تحریم ها علیه ایران را فرانسه می پردازد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم،  روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی که امروز(سه شنبه) در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است،  تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران را بر اقتصاد فرانسه بررسی کرده است. در مطلب پیش رو به مهم ترین نکات این گزارش می پردازیم:
اگر مردم ایران این روزها پیروزی حسن روحانی را جشن می گیرند، فرانسه نیز باید در شادی آنها شریک شود. کشوری که در سکوت، از افول مبادلات خود با ایران رنج می برد.

در حالی که فرانسه چهارمین شریک تجاری ایران در سال 2000 بود، از زمان اعمال تحریم های یک جانبه اتحادیه اروپا به جایگاه پانزدهم سقوط کرد.‌ تعداد زیادی از شرکت‌های فرانسوی علی‌رغم فعالیت طولانی مدت خود در ایران مجبور به ترک این کشور شدند. حتی‌در حوزه‌هایی که شامل تحریم‌ها نمی‌شود همچون صنایع غذایی، دارویی و خودرو‌سازی، شرکت‌های فرانسوی مجبور به قطع همکاری  با ایران شدند. کاترین کروسنیه، سخنگوی وزات خارجه فرانسه می‌گوید: «بازار ایران فعلا جزو اهداف ما قرار ندارد.» صحبت های وی یادآور مواضع نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه است.

بین سال های 2005 تا کنون صادرات فرانسه به ایران با 70 درصد کاهش مواجه بوده و از 2 میلیارد یورو به 800 میلیون یورو کاهش یافته است. سباستین رونو، کارشناس مدیریت در مرکز ملی  پژوهش های علمی فرانسه(CNRS) می گوید: «از دیدگاه نمادین این کاهشی عظیم محسوب می شود. قبل از ریاست جمهوری سارکوزی، فرانسه نخستین شریک ایران در بخش صنعت بود. این فرانسه است که سنگین ترین هزینه این تحریم ها را می پردازد. دیگر کشورها حتی آمریکا، علی رغم تحریم های شدید علیه ایران بهتر مقاومت کردند و از منافع اقتصادی خود دست نکشیدند.»

به گفته این کارشناس هر چند آمریکا اولین کشوری است که از سال 1996 با تصویب قانون داماتو به اعمال تحریم علیه ایران پرداخته است، با این حال آنها مبادلات تجاری خود را ادامه داده اند. « آنها تولیدات زیادی، همچون رایانه های اپل، گوشی های تلفن همراه ، کوکاکولا و غیره را به صورت مخفیانه به ایران وارد می کنند.»

همچنین  به گفته علی آهنی سفیر ایران در فرانسه: «در حالی که  صادرات آمریکا به ایران در2 سال اخیر 50 درصد افزایش داشته است، صاردات اروپا به نصف کاهش یافته است.»

ایران با مشکلات زیادی برای واردات دارو برای بیماران خود مواجه است ، در تماس لوموند، شرکت سانوفی که صادر کننده تولیدات دارویی به ایران است حاضر به صحبت دراین زمینه نشده است.
شرکت خودرو سازی رنو که با سایپا خودرو ایران همکاری می کند هرگز حضورش را در ایران رد نکرده است اما با این حال با احتیاط بیشتری رفتار می کند.

سخنگوی این شرکت که ترجیح می‌دهد ناشناس بماند می‌گوید:«علی رغم برخی مشکلات  تدارکات و انتقال ارز که ناشی از تحریم هاست، ایران بازار رو‌به رشدی برای ما محسوب می شود.»

شرکت خودرو سازی پژو نیز که ایران پس از فرانسه مهمترین بازار فروش محصولات این شرکت بود( سالیانه 458 هزار دستگاه خودرو)بر اثر فشارهای شریک آمریکایی اش شرکت جنرال موتور، مجبور شد به حضور 35 ساله خود در ایران پایان دهد. فروش کلی پژو در سال 2012 به میزان 16 درصد کاهش یافت که به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی آن خروج از بازار ایران است.

به گفته علی آهنی:« خروج پژو از ایران به وجهه شرکت‌های فرانسوی در ایران آسیب رساند. تا قبل از آن ایرانی ها نگاه مثبتی به صنایع فرانسه داشتند، حالا شرکت‌های ایرانی با احتیاط بیشتری به مذاکره با طرف‌های فرانسوی خواهند پرداخت. شرکت‌هایی که در شرایط فعلی با ما کار می‌کنند پس از رفع تحریم ها شانس بیشتری برای فعالیت در بازار صنعت 50 میلیارد یورویی ایران خواهند داشت.»

پس ازتحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در سال 2012 شرکت فرانسوی توتال فعالیت هایش را متوقف کرد با این حال به امید روزهای بهتر دفتر نمایندگی خود در تهران را حفظ کرده است.

قبل از این تحریم‌ها،  توتال روزانه 80 هزار بشکه نفت خام از ایران می خرید و سود مناسبی از سرمایه گذاری‌هایش در ایران کسب می کرد. این شرکت به خاطر فعالیت هایش در ایران محکوم به پرداخت 400 هزار دلار به دولت آمریکا شد. با این همه ده ها نفر از پرسنل توتال درایران درانتظار کاهش تحریم ها و از سرگیری کار خود هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس