کد خبر 222058
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰

چمران گفت که در دوره چهارم شوراها ائتلاف آبادگران ایران اسلامی تلاش کرده تا افراد متخصص، متدین و کارآمد را در لیست خود قرار دهد و این در حالی است که لیست آبادگران دارای مشترکات زیادی با سایر گروه‌ها و لیست‌ها است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مهدی چمران در نشست خبری خود با حضور اهالی رسانه در خبرگزاری فارس، برگزار شد با اشاره به فهرست ائتلاف آبادگران ایران اسلامی برای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: پس از برگزاری جلسات مختلف با گروه‌ها و طیف‌های مختلف لیست 31 نفره خود را برای شورای چهارم اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: آبادگران نامی آشنا برای شهروندان تهرانی‌اند به طوری که از سال 81 و در دوره دوم اعضای شورای شهر با نام آبادگران وارد عرصه انتخابات شدند.

چمران بیان داشت: در آن دوره تمامی افراد که در لیست آبادگران ایران اسلامی قرار گرفته بودند شورای دوم را پیدا کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در شورای دوم و بعد از یأس و ناامیدی که مردم در شورای اول شهر تهران شاهد بودند، حضور چشمگیری را در عرصه انتخابات و انتخاب افراد صالح و متخصص داشتند.

دبیر کل ائتلاف آبادگران ایران اسلامی ادامه داد: عملکرد شورای دوم سبب شد تا مردم پس از فعالیت شهردار تهران (احمدی‌نژاد) وی را برای ریاست‌جمهوری انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در دوره سوم آبادگران مجددا لیست خود را با گروه‌های دیگر مشترکا اعلام کرد که در این لیست منهای چند نفر مابقی به شورای سوم راه پیدا کردند.

چمران تأکید کرد: شورای سوم با تمام ظاهری که از طیف‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی داشت با انسجام عملی خودش بر کار شهرداری نظارت داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شورای شهر در اصلاح تمام مسائل مربوط به شهری مستقیما ورود پیدا کرده و نظارت داشته است و شهرداری هم توانسته به صورت نسبی برنامه‌های تدوین‌شده را اجرا کند و توانسته‌ایم یک تحول خوبی را در شهر تهران ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: عملکرد شورای شهر در تهران و تعامل آن با شهرداری در این دوره نیز سبب شد تا شهردار تهران در آستانه قرارگرفتن ریاست‌جمهوری باشد و این به معنای این است که شورای شهر در این چند ساله توانسته است برنامه‌های منظم و مدونی را در شهر تهران اجرا کند.

چمران بیان داشت: شورای شهر با ریل‌گذاری مناسب فضای خوبی را برای حرکت شهرداری تنظیم کرده است و شهرداری نیز براساس برنامه‌های تدوین‌شده شورا اقدامات خوبی را در شهر تهران ایجاد کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در دوره چهارم شوراها نیز ائتلاف آبادگران ایران اسلامی تلاش کرده است تا افراد متخصص، متدین و کارآمد را در لیست خود قرار دهد و این در حالی است که لیست آبادگران دارای مشترکات زیادی با سایر گروه‌ها و لیست‌ها دارد.

وی اضافه کرد: متأسفانه تبلیغات شوراهای شهر به گونه‌ای است که نمی‌تواند از امکانات رادیو و تلویزیون استفاده کنند و تنها باید به سمت تبلیغات داخل شهری و چاپ بروشور و بنر پیش بروند و این باعث می‌شود که مردم کمتر کاندیدای شورای شهر را بشناسند.

چمران در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران که در حال حاضر مطرح شده است که قرار است احمدی‌نژاد در دوره بعدی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود گفت: این تنها یک شایعه است نباید به این گونه شایعات توجه کرد.

چمران در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه هزینه بدون سند در شهرداری وجود ندارد تاکید کرد: اینکه می‌گویند در دوران احمدی‌نژاد در شهرداری حدود 320 میلیارد تومان هزینه بدون سند وجود دارد حرف گزاف و بیهوده‌ای است.

وی تصریح کرد: هزینه‌هایی که در دوران احمدی‌نژاد در شهرداری خارج از برنامه انجام شده است حدود 120 میلیارد تومان است که البته آیتم‌های آن در شورا بررسی شده است.

چمران بیان داشت: در شهرداری تا سال 82 حسابرسی نشده بود و اگر انجام شده بود نیز قابل مطلوب نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهردار هر دوره می‌توان در پایان هر سال اگر خارج از برنامه هزینه‌ای کرده است با مراجعه به شورا آن را اعلام کند و این در حالی است که هزینه‌های خارج برنامه وجود داشته است.

چمران ادامه داد: هزینه خارج از برنامه در دوران احمدی‌نژاد در شهرداری در شورا بررسی شده است و در این زمینه نیز بنده نامه‌ای را که باید بنویسم نوشته‌ام و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد.

وی تأکید کرد: براساس قانون هر فردی می‌تواند به عنوان کاندیدا در شورای شهر ثبت‌نام کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد چرا که در این زمینه قانون تعیین‌کننده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر و با توجه به اینکه قالیباف شهردار تهران کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری هستند و در سفرهای تبلیغاتی شرکت می‌کنند باید معاونین وی مسائل شهری را پیگیری و اجرا بکنند.

چمران ادامه داد: آموزش و پرورش در کشور وزیر دارد و همه مسئولیت‌ها صفر تا صد در حیطه آموزش و پرورش است و این در حالی است که شورای شهر و شهرداری در ابتدای هر سال تحصیلی تمهیداتی را برای بازسازی و آماده‌سازی مدارس انجام می‌دهند و البته این وظیفه شهرداری و شورا نیست.

وی ادامه داد: در بحث ورزش همگانی نیز اقدامات خوبی از سوی شهرداری و شورای شهر انجام شده است که البته این برنامه‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته چمران در حال حاضر نظارت بر عملکرد مالی شهرداری مطلوب بوده و حسابرسی‌های دقیقی از معاونت‌ها، مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه انجام می‌گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود  کمیسیون ماده 5 ربطی به شورای شهر ندارد و رئیس شورا تنها به عنوان عضو در این کمیسیون حضور دارد و کمیسیون ماده 5 سازوکارها و قانون خودش را دارد.

چمران در ادامه به بحث ساماندهی کودکان خیابانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را انجام دهد که البته شهرداری نیز فراتر از وظایف خود در این زمینه اقداماتی را جهت جمع‌آوری و ساماندهی کودکان خیابانی انجام داده است.

وی در خصوص هزینه تبلیغاتی لیست ائتلاف آبادگران ایران اسلامی تأکید کرد: در این زمینه ما با کمبود مالی روبرو هستیم و در واقع اسپانسر مالی نداریم ضمن اینکه به هیچ وجه قصد گرفتن پول از راه‌های مختلف را نداریم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا گزینه‌ای برای شهردار آینده مدنظر ائتلاف آبادگران ایران اسلامی هست یا خیر گفت: در این زمینه فعلا فکری نمی‌کنیم

چمران در ادامه نشست خبری خود در خصوص تشکیل کمیسیون سلامت در شورای شهر تهران گفت: تاکنون برنامه‌های سلامت در قالب کمیته‌ای در شورای شهر پیگیری می‌شده و ممکن است در این دوره شورا با توجه به افزایش تعداد اعضاء تأکید بیشتری در حوزه سلامت داشته و کمیسیون سلامت تشکیل شود.

وی در پاسخ به سؤال  خبرنگار فارس مبنی بر وجود انبوه دکل‌های مخابراتی و پست‌های فشار قوی برق در مناطق مسکونی تهران و پیگیری‌های شورای شهر گفت: این موضوع در شورای شهر مطرح شده و آن را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع دادیم و جلساتی هم در آنجا برگزار شد.

چمران ادامه داد: اینکه می‌گویند امواج مغناطیسی روی سلامت افراد از جمله ایجاد سرطان نقش دارد از سوی دانشمندان ثابت نشده و سازمان امواج و انرژی هسته‌ای پاسخگوی علمی این مسئله است.

رئیس شورای شهر تهران یکی از دلایل استقرار دکل‌های مخابراتی تلفن همراه در منازل مسکونی را استقبال خود شهروندان عنوان کرد و گفت: به دلیل پول خوبی که شرکت‌های تلفن همراه برای اجاره مکان نصب دکل‌های تلفن همراه به خانواده‌ها می‌دهند، خود مردم به شدت به دنبال نصب دکل‌های موبایل در منازل خود هستند.

به گفته چمران شورای شهر در دور سوم خود دو مصوبه برای قانونمند کردن نصب دکل‌های تلفن همراه داشته که در پی آن با مشارکت شهرداری و اپراتورهای تلفن همراه دکل‌ها به صورت هدفمند باید نصب شوند.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: اما با تمام این تفاسیر برای اینکه خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید تاکید کردیم که نزدیک مدارس و بیمارستان‌ها دکل موبایل نصب نشود.

چمران در خصوص توجه به سلامت و عدم وجود کمیسیون سلامت در شورای شهر گفت: همه مسائلی که در شهر وجود دارد و به شهروندان برمی‌گردد مهم است و این نیست که برای هر مسأله‌ای در شورای شهر کمیسیونی تشکیل بدهند در دوره قبلی سه کمیسیون داشتیم که در کمیسیون زیست محیطی بحث سلامت نیز پیگیری می‌شد اما در این دوره که اعضای شورای شهر به 31 نفر افزایش پیدا کرده‌اند برای افزایش کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی در خصوص ساخت‌وسازهای شهری در میان پست‌های فشار قوی برق و دکل‌های مخابراتی گفت: ما در این خصوص با شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای ارائه کردیم و این طور که دکل‌ها و پست‌های برق بسیار خطرناک باشند نیست و پژوهش‌های مختلف که در این خصوص انجام شده نشان‌دهنده خطر بسیاری نیست و مجامع پژوهشی مختلف پاسخگوی این مسأله هستند. در تهران که دکل‌های مخابراتی زیادی هست هزینه‌ای که به خانه‌هایی در شهر داده می‌شود بابت اجاره ملک است و هیچ ربطی به ضرر و زیان در حوزه سلامت افراد ندارد اما شورای شهر در این خصوص دو مصوبه داشته که شرکتی باید به صورت هماهنگ آنتن‌های مخابراتی را بر روی یک دکل نصب کند و مسئول ساماندهی این آنتن‌ها باشد و تأکید کرده‌ایم که برای اینکه مشکلی به وجود نیاید دکل‌ها در نزدیکی بیمارستان و مدارس نصب نشود.

چمران در خصوص رعایت فرهنگی در پروژه‌های شهر تهران گفت: پروژه‌هایی که تاکنون افتتاح شده طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی آنها برای مدت‌ها قبل بوده است ولی در پروژه‌های جدید پیوست‌های فرهنگی شهر تهران رعایت شده و اگر نیاز به ارتباط فرهنگی محلات شهر تهران دیده شد باز در پروژه‌های جدید این پیوست‌ها طراحی و اجرا خواهد شد.

وی در خصوص شهردار آینده شهر تهران گفت: ما هنوز برای شهردار فکری نکرده‌ایم و صحبت‌هایی که در این خصوص می‌شود شایعه است و اصلاً جدی نیست و صلاح هم نیست که تا قبل از انتخابات فکری و یا صحبتی در این خصوص بیان شود اما بهتر است شهردار تهران کسی باشد که هم توانمندی‌های لازم را در این حوزه داشته باشد و هم هماهنگ با شورای شهر تهران بتواند عمل کند.

چمران همچنین در خصوص حضور مدیران شهری در انتخابات دوره چهارم شورای شهر گفت: اینکه مدیران شهرداری برای شورا کاندید شود با توجه به اینکه تجربه‌هایی در حوزه مدیریت شهری دارند به نظر ما خیلی خوب است و می‌توانند در این حوزه موفق باشند و نقد آنها به شهرداری بستگی به شخصیت آنها دارد ما افرادی را داریم که قبلاً در شهرداری بودند و در شورا نیز خیلی موفق عمل کردند.

در ادامه نشست خبری ائتلاف آبادگران ایران اسلامی حسن بیادی افزود: مدیریت شهری باید از طریق دولت‌ها و پارلمان‌های محلی انجام شود و این پارلمان باید ظرفیت کامل را داشته باشد. ما در تهران مناطقی داریم که بسیار دور از دید قرار می‌گیرد در کوچکترین منطقه تهران بیش از 460 هزار نفر زندگی می‌کنند این جمعیت، جمعیت بالایی است و انتخابات شوراهای شهر یک مقوله اجتماعی است و نباید وارد سیاست‌ شود. کسانی که وارد شورا می‌شوند علاوه بر تخصص باید فهم عمومی از اجتماع داشته باشند هیچ جای دنیا 30 نفر برای 8 میلیون نفر کاندید نمی‌شود که اگر این ظرفیت در شورای شهر درست شود مسائل مختلف شهری تحت یک مدیریت یکپارچه انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: با افزایش ظرفیت شورای شهر آنگاه می توان از این مدیریت یکپارچه توقع داشت که اتفاق‌های مختلف را در مسائل مدیریت شهری پیگیری کنند و تاکنون هر اتفاقی که در شوراها افتاده با تدبیر و حتی خواهش از مسئولان دیگر اتفاق افتاده و هیچ جای قانون این در وظایف شوراها قرار نگرفته است برای مثال در مسئله فاضلاب اگر با برنامه‌های خودشان پیش می‌رفت 50 سال طول می‌کشید ولی ما افراد مختلف را دعوت کردیم و این نوید را می‌دهیم تا دو، سه سال آینده بحث فاضلاب تهران به صورت کامل تکمیل شود.

بیادی در ادامه گفت: آن قدر معضلات در شهر تهران زیاد است که هر چقدر بگوییم کار کردیم نسبت 10 به هزار است و در شهر تهران حداقل باید شورایی شامل 90 تا 110 نفر داشته باشیم و گرنه شورا نمی‌تواند پاسخگو باشد زیرا نظارت کلان‌شهری مثل تهران با 30 هزار نفر امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه با اشاره به برخی پروژه‌های شهر تهران گفت: تصمیمات شورا یک تصمیم عمومی و برگرفته از دستگاه‌های مختلف دولتی و شهری است و یک شخص در شورا نمی‌تواند در خصوص مسائل و مشکلات شهری صحبت کند زیرا مهم خروجی و رأی جمع شورا است برای مثال در انسداد تقاطع جمهوری و ولیعصر من به شخصه موافق این هستم که این تقاطع هیچگاه بازگشایی نشود چون مشکل ترافیک این منطقه با این انسداد از بین رفته است.

بیادی در خصوص حل مشکلات شهری گفت: 25 ارگان در مسائل شهری دخیل هستند و اگر ما تمام چهارراه‌ها را حذف کنیم و تونل بسازیم باز آلودگی هوا در شهر تهران وجود دارد برای حل آلودگی هوا تأسیسات، نوع سوخت و برنامه رفت‌وآمدها دست به دست هم می‌دهند و این آلودگی را تشکیل می‌دهند باید یک مدیریت شهری واحد وجود داشته باشد تا بتوانیم با مشکلاتی مانند آلودگی هوا مقابله کنیم.

بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران در مورد انبوه دکل‌های مخابراتی در بافت شهری خاطر نشان کرد: شورای شهر در کنترل نصب این دکل‌ها پیگیری‌های زیادی داشته و در همین راستا درخواست کردیم که شرکتی با هماهنگی شهرداری و شرکت‌های اپراتور شکل بگیرد و هر سه شرکت آنتن‌های خود را روی یک پایه نصب کنند.

وی همچنین در مورد جمع‌آوری فاضلاب تهران که اثرات سوئی ممکن است بر سلامت مردم داشته باشد گفت: اگر برنامه فاضلاب تهران را پیگیری نمی‌کردیم شاید تا 50 سال دیگر هم به طول می‌انجامید ولی طرح مکانیزه شدن جمع‌آوری فاضلاب به 10 سال کشید که تا دو سال آینده به پایان می‌رسد.

نایب رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: معضلات در تهران آن قدر زیاد است که هر چقدر بگوییم کارکرده‌ایم 10 به هزار است و نظارت بر شهری مانند شهر تهران که 8 میلیون جمعیت دارد و یک منطقه آن به اندازه یک استان جمعیت دارد با 30 نفر عضو شورا هم حل نمی‌شود.

بیادی در پاسخ به اینکه برای حل آلودگی هوا که اثرات سوئی بر سلامت مردم تهران دارد چه کارهایی انجام شده گفت: 15 تا 25 سازمان در مسائل شهری دخیل هستند و نمی‌توان گفت آلودگی هوا را شهرداری تهران باید کاهش دهد.مدیریت باید یکپارچه باشد که نیست.

وی ادامه داد: در عین حال آلودگی هوا فقط مربوط به تردد خودروها نیست بلکه تاسیسات نوع سوخت مصرفی مردم، ساعت کاری ادارات و برنامه رفت و آمد دست به دست هم داده تا آلودگی هوا ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    نکنید هم چین کاری را یعنی چی؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس