کد خبر 220349
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰

هيچ بنده ‏اى برايم چهار چيز را تضمين نمى‏ كند ، مگر اين كه او را به بهشت در مى‏ آورم : زبان فرو بندد و آن را جز بدانچه به وى مربوط است نگشايد، دل‏ خويش را از وسواس حفظ كند، آگاهى من از او و اين را كه او در زير نگاه من است،پاس بدارد؛ و نور ديده‏‌اش، در گرسنگى باشد.

مشرق- امام على عليه‏ السلام، در حديث معراج: پيامبر صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم در شب معراج ، از پروردگار خود خواست و چنين گفت: پروردگارا ! مرا به كارى راه نماى كه با آن به تو نزديك شوم
فرمود:...
اى احمد ! به عزّت و جلالم سوگند ، هيچ بنده ‏اى برايم چهار چيز را تضمين نمى‏ كند ، مگر اين كه او را به بهشت در مى‏ آورم : زبان فرو بندد و آن را جز بدانچه به وى مربوط است،نگشايد؛ دل‏خويش را از وسواس حفظ كند؛ آگاهى من از او و اين را كه او در زير نگاه من است،پاس بدارد؛ و نور ديده ‏اش،در گرسنگى باشد.

اى احمد ! كاش ، شيرينىِ: گرسنگی، سكوت، خلوت و آنچه را از آن به ارث برده‏‌اند ، چشيده بودى !» .
پرسيد : پروردگارا ! ارث گرسنگى چيست؟
فرمود : «حكمت ، حفظ دل ، تقرب به خداوند ، اندوه دائم ، كم‏ هزينگى براى مردم ، حقگويى ، و اهمّيت ندادن به اين كه در گشايش و آسانى مى‏ زيد يا در سختى و دشوارى.

اى احمد ! آيا مى‏ دانى با كدام حالت و وقت ، بنده به من تقرّب مى‏ جويد؟»
گفت : نه، اى پروردگار !
فرمود : «آن هنگام كه گرسنه يا در حالت سجده باشد».

متن حدیث:

الإمام عليّ عليه‏السلام:  في حَديثِ المِعراجِ: إنَّ النَّبِيَّ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم سَأَلَ رَبَّهُ سُبحانَهُ لَيلَةَ المِعراجِ فَقالَ : . . . يا أحمَدُ ، وعِزَّتي وجَلالي ، ما مِن عَبدٍ ضَمِنَ لي بِأَربَعِ خِصالٍ إلاّ أدخَلتُهُ الجَنَّةَ : يَطوي لِسانَهُ فَلا يَفتَحُهُ إلاّ بِما يَعنيهِ ، ويَحفَظُ قَلبَهُ مِنَ الوَسواسِ ، ويَحفَظُ عِلمي ونَظَري إلَيهِ ، ويَكونُ قُرَّةُ عَينَيهِ الجوعَ .
يا أحمَدُ ، لَو ذُقتَ حَلاوَةَ الجوعِ وَالصَّمتِ وَالخَلوَةِ ، وما وَرِثوا مِنها .
قالَ : يا رَبِّ ، ما ميراثُ الجوعِ؟
قالَ : الحِكمَةُ ، وحِفظُ القَلبِ ، وَالتَّقَرُّبُ إلَيَّ ، وَالحُزنُ الدّائِمُ ، وخِفَّةُ المُؤنَةِ بَينَ النّاسِ ، وقَولُ الحَقِّ ، ولا يُبالي عاشَ بِيُسرٍ أم بِعُسرٍ .
يا أحمَدُ ، هَل تَدري بِأَيِّ وَقتٍ يَتَقَرَّبُ العَبدُ إلَيَّ؟
[ قالَ : لا ، يا رَبِّ ] .
قالَ : إذا كانَ جائِعاً أو ساجِداً .




«ارشاد القلوب، صفحه 199و 200»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مردم ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    اجرکم عندالله.
  • سلماني ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    لك لبيك يا رسول الله
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    ناقلان روایات چه بسیار و عمل کنندگان چه کم - تمام احدایث و تمام تلاش انبیا و ائمه اطهار برای عمل کردن در این دنیاست - بعد از این همه حوادث دنیا و سرگذشتها بازم تخریب و دروغ و بی انصافی و حب نفس - آیا سایت مشرق و همفکرانش درس می گیرند؟؟؟ ؟ هیهات
  • محمد ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • معافی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    دوست نزديکتر از من به من است وين عجب که من از وي دورم
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    گرسنگی!! پس تورم و گرانی و بی نانی خوبه؟
  • یک جوان ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    شکم خالی بودن و دوری از پرخوری و روزه گرفتن منظور است
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    گرسنگی اختیاری . روزه بودن .
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    بله گرسنگی خوبه.. حالا چی میگی؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    موضوع عرفانی را سیاسی نکن
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    اگر با این گرسنگی تن به ذلت ندهیم بسیار بیش از سیری با ذلت می ارزد
  • محمد ب نیشابور ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    شما فرض بفرمائید یا روزه یا غیره روزه منظور شکمه خالیست با شکم پر سجده کردن درهای حکمت باز نمیشود شما فکر میکنید امام علی علیه السلام نان برای خوردن نداشتند ؟ البته که اینطور نیست ایشان شبانه برای فقرا نان میبردند اما خود را سیره سیر نمیکردند جایی شنیدم که ایشان بیش از سه لقمه طعام هیچگاه نخوردند ... شکم پر با معنویت تناقض دارد وگرنه ائمه ما در این کار پیش قدم میشدند ائمه ما جسم را گرسنه نگاه میداشتند به این معنا که کم غذا میخوردند اما روحشان را عظمت میبخشیدند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس