کد خبر 219327
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳

نخستین زیردریایی هسته ای ساخت هند به نام 'آی ان اس آریهانت' ( INS Arihant ) آماده بهره برداری شد و این زیردریایی هفته آتی مراحل آزمایش درآب را طی خواهد كرد.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، وی. كی. ساراسوات، رییس سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت : ما برای آزمایش های دریایی و عملیاتی شدن زیر دریایی هسته ای آریهانت آماده می شویم.

منابع خبری دیگر نیز درباره توسعه زیردریایی هند اظهار داشتند كه در هفته نخست ماه ژوئن رآكتور هسته ای روی این زیردریایی فعال می شود.

این زیر دریایی هسته ای قابلیت پرتاب موشك های سه گانه از زمین، هوا و دریا را دارد و پس از فعال سازی رآكتور هسته ای، توجه آژانس های مربوطه به آماده سازی آرایش عملیاتی این زیردریایی معطوف می شود.

زیردریایی آریهانت در پایگاه 'ویشاك پاتنام' ( Vishakhapatnam ) مورد آزمایش قرار گرفت و پس از فعال سازی رآكتور هسته ای راه اندازی می شود.

سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند یك موشك هسته ای میان برد بنام 'بی او -۵ ' (BO-۵ ) را برای استقرار روی این دریایی آماده می كند.

آخرین آزمایش توسعه این موشك در تاریخ ۲۷ ژانویه در ساحل انجام شد.

این زیردریایی هسته ای به هند كمك می كند كه به دریاهای آزاد راه پیدا كند بدون اینكه نیاز باشد وسیله نقلیه دریایی برای مدت طولانی به سطح آب بیاید.

زیردریایی معمولی بنزین-برقی باید به فواصل منظم روی آب بیاید تا سلول هایش را شارژ كند.
این زیردریایی قابلیت پرتاب موشك های دارای كلاهك هسته ای را از زمین، دریا و آسمان دارد.

پروژه زیردریایی شش هزار تنی آریهانت هند در سال ۲۰۰۹ میلادی و در قالب طرحی برای ساخت پنج فروند زیردریایی مجهز به موشك های دارای كلاهك هسته ای اعلام شد.

زیردریایی آریهانت با یك راكتور هسته ای ۸۵ مگاواتی كار می كند و ۹۵ نفر خدمه دارد و قادر است با سرعت ۴۴ كیلومتر در ساعت (بیست و چهار گره دریایی) حركت كند.

پیش از این هند با اجاره یك فروند زیردریایی هسته ای از روسیه به جمع كشورهای چین، فرانسه، آمریكا، انگلیس و روسیه كه عضو باشگاه كشورهای دارای زیردریایی هسته ای هستند پیوسته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس