علي معلم دامغاني در همايش "عهد قلم" از اينکه آثاري درباره اساطير برخي سرزمين‌ها، آثاري در تبيين يهوديت و فرقه اسماعيليه در ايران چاپ و در دسترس قرار مي‌گيرد، انتقاد کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از مهر، علي معلم رئيس فرهنگستان هنر صبح روز چهارشنبه 8 دي ماه در نخستين گردهمايي کانون‌هاي شعر کتابخانه‌هاي عمومي سراسر کشور که با عنوان همايش ملي "عهد قلم" برگزار شد، حضور يافته و از جايگاه شعر و همچنين لزوم نظارت بيشتر بر انتشار و عرضه برخي کتاب‌ها در ايران سخن گفت.

اين شاعر ابتدا به سالروز 9 دي اشاره کرده و گفت: اکنون گروهي با راه‌انداختن جنگ نرم شعار آزادي سر مي‌دهند در حاليکه صليب خود را به دوش ديگران مي‌گذارند و معلوم نيست وقتي خودشان بر سر کار بودند چرا به شعارهاي امروزشان عمل نکردند.براي رويارويي با چنين افراد و جريان‌هايي لازم است هنرمندان و اديبان درايت زيادي داشته باشند چراکه آنها با تمام دقتي که دارند زودتر از سايران فريب مي‌خورند و بايد با آگاهي و بيداري مسئوليت خود را به انجام رسانند.

وي با تاکيد بر اينکه انديشه زاييده شعر است، گفت: يونانيان که نامشان تا امروز باقي است و مطابق يک عقيده در همه کره خاکي کودکي به دنيا نمي‌آيد مگر اينکه افلاطوني يا ارسطويي باشد، انديشه‌شان وامدار هومر است و اگر آن شاعر شگرف نبود از پس او آن‌همه صاحبان حکمت چيزي براي بحث و گفتگو نداشتند.

معلم افزود: جهان در آستانه تغيير بزرگ است و آنچه بايد از آسمان الهام شود به دليل اينکه نبوت ختم شده است، شاعران را مخاطب خود قرار مي‌دهد. شايد شعر در دست برخي از ما تفنن و بازيچه باشد ولي در اصل دامي براي صيد مرغان آسماني و انديشه‌هاي نهفته است که اين حقيقت در سال‌هاي بعد کشف خواهد شد و در اين زمينه حرف بسيار است.

اين شاعر با اشاره به اينکه شاعران يا دلالت به گمراهي مي‌کنند يا با شروط خاص به سرزمين صلح و آشتي هادي‌اند، توضيح داد: آن دسته از شاعراني که به فراخور موقعيت موضوعشان جنگ است ، مانند قهري است که از پي آن لطف حاصل مي‌شود.

وي بخش ديگر صحبت هايش را به انتقاد از برخي آثار که در کشور منتشر مي‌شود اختصاص داده و گفت: از چندي پيش بحث اساطير و اسطوره‌ها در کتاب‌ها و رسانه‌هاي مکتوب به وفور شايع شد که ما نمي دانيم چرا. اميدوارم با حضور مهندس واعظي اين مساله به عنوان امري جدي جستجو شود بلکه حقيقت ماجرا مشخص شود.

معلم افزود: اقوامي هستند که در تاريخ و جغرافيا نامشان به دشواري پيدا مي‌شود ولي در ايران کتاب‌هاي مختلفي از اساطير آنها موجود است. هماهنگي مترجمان و نويسندگان و مطبوعات را براي توجه به اينها چه کسي سامان داده است؟ اکنون آثاري درباره يهود هم در دسترس است.

وي با اشاره به اينکه دايره‌المعارف بزرگ يهود در مصر قابل دسترس است، عنوان کرد: کتاب‌هاي ضميمه آن دايره المعارف و در توضيح و تبيين آن و براي بيشتر دانستن از آن در ايران چاپ مي‌شود. از سوي ديگر آثار اسماعيليه در ايران وجود دارد. يک رقم ديگر از کتاب‌هايي که معلوم نيست چرا اينقدر در دسترس است در ارتباط با همين فرقه با نام‌هاي مختلفش است.

اين شاعر اضافه کرد: جنگ نرم در مسائلي اينچنيني جاري است و اگر نسبت به اينها بي تفاوت باشيم نه دشمن را مي‌شناسيم و نه موضع درستي در برابر کسي خواهيم داشت.

معلم در پايان به شاعران توصيه کرد براي سروده‌هايشان حجت داشته باشند و درباره خود گفت: من به سهم خودم هر حرفي زده‌ام براي آن حجتي داشته‌ام و از حق بيرون نرفته‌ام و مسئوليت شاعري را که از شعور مي‌آيد درست انجام داده‌ام و هر سوالي از من بپرسند از جواب دادن به آن ابايي ندارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس