شبکه پنج سيماي جمهوري اسلامي طي چند سال اخير به‌ويژه در خردادماه سال‌هاي 90 و 91، ويژه‌برنامه‌اي را با عنوان "شب آرزوها" روي آنتن برد که بيشتر وقت آن به بيان اينکه مخاطبان اين شبکه در اين شب چه آرزوهايي دارند گذشت!

گروه فرهنگي مشرق - سال‌هاست رسانه ملي ، با فرارسيدن نخستين شب جمعه از ماه رجب، ويژه‌برنامه‌هايي را در بسياري از شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني تدارک مي‌بيند که در وهله نخست، اقدامي پسنديده است.

اما آنچه در اين ويژه‌برنامه‌ها بسان ديگر برنامه‌هاي صداوسيما مشکل‌ساز است نبود عقبه فکري و پژوهشي براي اين توليدات است و بسياري از اين برنامه‌ها دچار بيماري "احساس بي‌نيازي به مشاور زبده مذهبي" هستند. در خوش‌بينانه‌ترين حالت، تهيه‌کنندگان اين قبيل برنامه‌ها دست به دامان معدود کارشناسان مذهبي مي‌شوند که نام آنها در تيتراژ اکثر مجموعه‌هاي به‌ظاهر ديني رسانه ملي که عمدتاً وقت مردم را در ماه مبارک رمضان به جاي توجه‌دادن به معنويات به سوي خود جلب مي‌کنند به چشم مي‌خورد در حالي که خروجي نهايي آنها نيز چيزي جز برداشتي اشتباه و در بهترين صورت آن، مسائل غيرضرور با اولويت‌هاي اندک است.

اشتباه در درک موضوع ليلة الرغائب
مسؤولان رسانه ملي معمولاً هرساله در قبال اين شب شريف، مرتکب دو اشتباه مي‌شوند: نخست؛ تأخير در اطلاع‌رساني و اقدام تبليغي، که البته از آفات اساسي عمده برنامه‌هاي مذهبي صداوسيما نيز هست. از آنجا که طبق دستورالعمل معصومين عليهم‌السلام، عمل عبادي ويژه ليلة الرغائب، از بامداد پنجشنبه قبل از آن و گرفتن روزه در اين روز آغاز مي‌شود لازم است رسانه ملي برنامه‌هاي مرتبط خود در اين خصوص را روز چهارشنبه و حداکثر شب پنجشنبه پخش کند در حالي که تمامي برنامه‌هاي مربوط به ليلة الرغائب، عصر روز پنجشنبه و آغاز شب جمعه پخش مي‌شوند که ديگر چندان سودي به حال مخاطبي که روزه روز پنجشنبه را از دست داده ندارد اگرچه به فرموده علما، آثار و برکات نماز مخصوص اين شب، به جاي خود باقي است.

اما اشتباه دوم؛ مسؤولان رسانه ملي در نخستين شب جمعه از ماه رجب، در ده‌ها شبکه مختلف راديويي و تلويزيوني مسابقه مي‌گذارند تا مخاطبان، "آرزوهاي خود!" را بيان کنند و راه‌هاي ارتباطي مختلفي نيز براي اين کار در نظر مي‌گيرند؛ از اعزام خبرنگار به سطح شهر براي گفت‌وگو با مردم با اين پرسش که "امشب چه آرزويي مي‌کنيد؟" گرفته تا مسابقات پيامکي و ميزگردهاي شاد و مفرح براي بيان آرزوهاي خانوادگي و مردمي و در بهترين حالت، تماس با خبرنگار اعزامي به مدينه منوره براي شنيدن آرزوهايش!

به طور مثال، شبکه پنج سيماي جمهوري اسلامي طي چند سال اخير به‌ويژه در خردادماه سال‌هاي 90 و 91، ويژه‌برنامه‌اي را با عنوان "شب آرزوها" روي آنتن برد که بيشتر وقت آن به بيان اينکه مخاطبان اين شبکه در اين شب چه آرزوهايي دارند گذشت!


تصويري از نماهنگ توليدي واحد مرکزي خبر با عنوان شب آرزوها براي ليلة الرغائب!


اين در حالي است که موضوع "ليلة الرغائب" هيچ ارتباطي با "آرزو" و "آرزو کردن" ندارد و اساساً "آرزو" در فرهنگ ديني چندان جاي مثبتي ندارد و مؤمنان همواره در آيات و روايات، از داشتن آرزوهاي دور و دراز، منع شده و "طول الأمل" همواره مذموم شمرده شده است و آنچه به جاي آن مطرح است، موضوعيت "اميد" و "رجاء" به رحمت الهي در عين اعتقاد به "خوف" از عذاب الهي است (که البته خلأ پرداختن به "خوف از عذاب الهي" در رسانه ملي، داستان مفصلي است که فرصتي ديگر مي‌طلبد.)

"رغائب" جمع مکسر "رغيبة" است که در زبان عربي دو معنا را افاده مي‌کند:
1- چيزي که ميل و رغبت بنده را برمي‌انگيزاند.
و 2- بخششي که فراوان باشد.

همان طور که ديديم هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطي با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معاني مربوط به فلسفه و هدف خلقت جن و انس است که همانا "عبادت خدا" است.


نمونه‌اي از پوسترهايي که طي سال‌هاي اخير با ترجمه غلط و مفاهيم اشتباه توليد شده‌اند


هدف از ليلة الرغائب از ديد معصومين(ع) و عالمان و عارفان
آنچه از گفتار و نوشتار عالمان دين در اين خصوص برمي‌آيد اين نيست که مردم با رسانه‌ها تماس بگيرند و مصاحبه کنند و آرزوهاي خود را براي گوينده و مجري برنامه‌ها رديف کنند بلکه "ليلة الرغائب" شبي است که خداوند خواسته است تا بندگانش با ميل و رغبت به‌سوي عبادتش بشتابند و پس از نماز مغرب و گشودن روزه خويش، ساعتي را به اقامه نماز و استغفار و مناجات با پروردگارشان به سرآورند و بخشش و رحمت و مغفرت او را طلب کنند.

شیخ المحدثین عباس قمی در کتاب شریف "مفاتیح الجنان" درباره این شب می‌نویسد: «بدان که شب جمعه اول ماه رجب را "لیلة الرغائب" گویند و از برای آن عملی از حضرت رسول(ص) با فضیلت بسیار واردشده که "سید بن طاووس" در کتاب "اقبال" و علامه مجلسی در "اجازه نبی‌زهره" آن را نقل کرده‌اند. ازجمله فضیلت‌هایی که برای آن برشمرده‌اند اینکه به سبب شرافت این شب گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند آمرزیده می‌شود.»


ليلة الرغائب و نام‌گذاري ملائکه الهي
عارف کامل و واصل مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی، استاد اخلاق و عرفان امام خميني(ره) نيز در کتاب "المراقبات" خویش می‌نویسد: «نخستین شب جمعه ماه رجب را "لیلة الرغائب" نامند زيرا در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند.. از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند: از اولين شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.»

ايشان سپس درباره اعمال این شب می نویسد: «بهتر است کسی که این حدیث را می شنود، در این شب، زیاد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تکلیفی را که آیه تحیت (سوره نساء، آیه 68) برای صلوات فرستادن به عهده ما گذاشته به اندازه توانایی انجام داده باشد.»

اما کیفیت نماز لیلة الرغائب چنان است که روز پنجشنبه اوّل رجب را روزه می‌دارى و چون شب جمعه شد ميان نماز مغرب و عشاء، 12 رکعت نماز مى‏گزارى هر دو رکعت به یک سلام (یعنی دو رکعت، دو رکعت) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره اخلاص مى‏خوانى و پس از اين 12 رکعت نماز، 70 بار مى‏گويى اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ وَعَلى‏ آلِه، سپس به سجده مى‏روى و 70 مرتبه مى‏گويى سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوح، پس سر از سجده برمی‌دارى و 70 بار مى‏گويى "رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِىُّ الأَعْظَم" سپس باز به سجده مى‏روى و 70 بار مى‏گوئى سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوح  و سپس حاجت خود را مى‏طلبى.
بنا بر فرموده حضرت رسول(ص)، اين نماز، نمازی است که اگر شخص آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامی که در قبر گذاشته شود خداوند تبارک و تعالی ثواب نمازش را به سوی او به بهترین صورت می فرستد تا همدم او شود و او را از تنهایی بیرون آورد.

این شخص با روی گشاده و درخشان و زبانی شیوا و فصیح به ميت می‌گوید: ای حبیب و دوست من! بشارت باد تو را که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میت می‌پرسد: تو کیستی؟ به‌خدا سوگند که من چهره‌ای بهتر از روی تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبويیده‌ام.

آن شخص می‌گوید: من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور رستاخیز دمیده می‌شود من درعرصه قیامت، سایه بر سر تو خواهم افکند. پس خوشحال باش که هرگز خیر از تو معدوم نخواهد شد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسلمان ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    *حمله موشکی تروریست ها به 700متری حرم عسکریین در سامرا
  • زهرا ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    بسیار عالی بود .خدا خیرتون بده به خاطراین روشنگری .
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    الهم توفیق الطاعه و بعد المعصیه
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    ممنون بابت مطلب خوبتون... انشالله خداوند حاجاتتون رو برآورده کنه...
  • صدرا ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    خداكند وقتي ندا آمد آين الرجبيون با صدايي رثا جواب دهيم «نحن ، نحن»
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    چه ربطی داره؟؟؟!!!
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    چرا وقتی عربیشو بلد نیستی فارسی نمینویسی؟
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    شما با همون صدای "رسا" جواب بدی کافیه..
  • مریم ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    خدایا تو رابه برکت این شب همه را به ارزویشان برسان.این بنده درمانده ات را نگاهی از لطف و عنایت بنما که توئی رحمان و رحیم .تنها تو هستی که راز دل بندگانت را اگاهی
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    اللهم ارزقنا توفيق الطاعة و بعد المعصية و صدق النية
  • صدرا ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    تشکر
  • علی ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام ممنون از روشنگری شما نمی دانستم. هم اکنون دانستم.
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    لیله الرغایب شب سوق دادن رغبت دل است به سمت الله... يا من لا يرغب الا اليه... يا خير المرغوبين..
  • فرزاد حسنی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    فکر کنم این شب آرزوها از اختراعات فرزادحسنی توی یکی از برنامه هاش بباشه که برای محبوب شدن، پرت و پلا می گفت.
  • فوق لیسانس اقتصاد ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    یرزق فعل امراش می شود ارزق به ضم همزه یعنی روزی قرار بده
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    متاسفانه این بی سوادی مذهبی در صدا و سیما موج میزنه .اگرچه تاریخ ایران از مجاهدت مردم ایران در راه حفظ دین پر است اما تو سریال کلاه پهلوی هم کارگردان عار داره نقش اول رو به یک روحانی بده اونم تو قضیه کشف حجاب .یک تاجر ویازاری سمبل مبارزه به کشف حجابه
  • سیّدعلی ذوالفقاری ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    بزرگترین آرزویم کوچکترین آرزویم بود...
  • مهدی ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    علیرغم اینکه از خط مشی سیاسی مشرق خوشم نمیاد ولی متشکرم واسه این خبرتون من فردا را حتما روزه خواهم گرفت کاشکی روی این قضیه بیشتر کار بشه مثلا چند سالی است من اسمش رو می شنیدم ولی اصلا متوجه نبودم آدابی هم داره کاشکی متولیان فرهنگی مملکت کاری می کردن اینگونه مناسبتها بتونه جای وانتاین رو که هیچ سنخیتی با فرهنگ ملی ما و فرهنگ اسلامی نداره رو بگیرن
  • حسین ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    احسنت حق مطلب را ادا کردید
  • سید محمد رضا ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    آنچه در اين ويژه‌برنامه‌ها بسان ديگر برنامه‌هاي صداوسيما مشکل‌ساز است نبود عقبه فکري و پژوهشي براي اين توليدات است و بسياري از اين برنامه‌ها دچار بيماري "احساس بي‌نيازي به مشاور زبده مذهبي" هستند. اشتباه در درک موضوع ليلة الرغائب مسؤولان رسانه ملي معمولاً هرساله در قبال اين شب شريف، مرتکب دو اشتباه مي‌شوند: نخست؛ تأخير در اطلاع‌رساني و اقدام تبليغي، که البته از آفات اساسي عمده برنامه‌هاي مذهبي صداوسيما نيز هست. از آنجا که طبق دستورالعمل معصومين عليهم‌السلام، عمل عبادي ويژه ليلة الرغائب، از بامداد پنجشنبه قبل از آن و گرفتن روزه در اين روز آغاز مي‌شود لازم است رسانه ملي برنامه‌هاي مرتبط خود در اين خصوص را روز چهارشنبه و حداکثر شب پنجشنبه پخش کند در حالي که تمامي برنامه‌هاي مربوط به ليلة الرغائب، عصر روز پنجشنبه و آغاز شب جمعه پخش مي‌شوند که ديگر چندان سودي به حال مخاطبي که روزه روز پنجشنبه را از دست داده ندارد اگرچه به فرموده علما، آثار و برکات نماز مخصوص اين شب، به جاي خود باقي است. اما اشتباه دوم عنوان "شب آرزوها"
  • داوود ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    واقعا ممنون از اطلاع رساني تون . اصلا برام قابل هذم نيست كه منظور اين كار بچه گانه تلويزيون چيه ؟؟؟
  • امیر صالحی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    سفره ی رنگین و پر کرامت شهدای گمنام "یادی از مراسم دعای کمیل سال گذشته در شب لیلةالرغائب در کنار شهدای گمنام تپه نورالشهدا" قرار گذاشته بودیم هر طور که شده این برنامه را برگزار کنیم .سه سالی بود که از آخرین برنامه دعای کمیل هیئت در تپه نورالشهدا می گذشت (به علت ساخت یادمان).اصل فکر و ایده اش را یکی از بچه قبل از سال جدید مطرح کرده بود و اوایل سال جدید اولین جلسه هماهنگی برنامه را گذاشتیم تا کارها صورت اجرایی بگیرد. قرار بر این شده بود تابرای برنامه امسال به سراغ حاج حسین یکتا برای روایتگری و حاج مهدی سلحشور برای مداحی و دعای کمیل برویم که رفتیم و پیگیری کردیم که تاریخ برگزاری برنامه باعث شد تا نتوانیم در خدمت این عزیزان باشیم. همان شب دوباره جلسه گذاشتیم و همه دوستان بالاتفاق گفتند ما برای شهدا جلسه برگزار می کنیم و خودشان هم مطمئنا کمکمان می کنند و میزبان خود شهدای گمنام هستند و ما وسیله ای بیش نیستیم که همان هم شد... سر رسیدی که جلوی دستم بود را باز کردم تا دوباره تاریخ برگزاری برنامه را ببینم که همان موقع متوجه شدیم که آن شب به غیر از اینکه شب لیله الرغائب هست ، شب شهادت امام علی النقی (ع) هم هست و انگار که جانی دوباره گرفتیم و به یقین رسیدیم که باید برای همان شب مراسم را بگیریم. از همان شب بچه ها مشغول انجام کارها شدند.نامه نگاری با ارگانها و نهادهای مختلف و هماهنگی با مسئولین پروژه ساخت یادمان شهدا!انصافا هم برای اولین بار بود که می دیدم اینقدر کارها به سرعت و با موفقیت پیش می رفت و نتیجه می گرفت. از همکاری صمیمانه ادارات و سازمانها تا موافقت پیمانکار پروژه برای تعطیلی چند روزه کارگاه ساخت یادمان.انگار کار از دست ما در آمده بود و از جای دیگری خط داده می شد. از یک هفته مانده به برنامه یکی از کارهایمان این شده بود که هر روز سری به سایت های معتبر هواشناسی بزنیم تا هوای آن شب را بررسی کنیم که تقریبا همه شواهد و قرائن نشانگر این بود که از دو روز قبل از مراسم تا همان شب مراسم هوا بارانی و ابری می باشد و این شواهد به نگرانی و استرس ما هم اضافه می کرد اما هیجکدام از این بررسی ها باعث نشد تا خادمان شهدا ذره ای کم بیاورند... ذکر صلوات ، توسل به ائمه و شهدا در همه کارها همراه و یاور بچه ها بود. با توجه به شرایط کارگاهی محل برگزاری مراسم بچه ها فقط می توانستند که از ساعت7 بعدازظهر به بعد کار کنند تا فضای برگزاری مراسم آماده شود. نصب داربست ها ، و پایه های پرچم و نصب ضریح بسیار سنگین برای زیارت زائرین شهدا تا چهارشنبه شب طول کشید و تقریبا آخرهای کار دوستان فنی بود که باران نم نم شروع به باریدن کرد و هر چقدر هم که می گذشت به شدت آن اضافه می شد و ما همه به این فکر می کردیم که اگر فردا شب اینطور شود تکلیف چیست .... همان شب در راه برگشت به قزوین بودیم و در فکر باران و هوا و جلسه فردا شب که پیامکی از طرف عزیز بزرگواری با این مضمون برایم آمد: سلام/شب بخیر/ خدا داره آب و جارو می کنه برای پذیرایی از میهمانان شهدا/یا ارباب خوب شهیدان انگاری همه دلهره و اضطراب چند دقیقه قبلم از بین رفت. از صبح پنجشنبه بر خلاف همه پیش بینی ها هوا کاملا آفتابی بود کمی هم غبار آلود که آن هم با وزش باد شدید تا نزدیکای ساعت چهار از بین رفت.تو همین حول حوش بود که یکی از بچه گفت که بیاید بیلبوردها و پرچم ها رو بزنیم که دیگه هیچی نمیشه و اگر چیزی شد با من با اعتقاد! و واقعا هم همینطور شد و تا آخر شب هیچ اتفاقی نیفتاد. نه از وزش بادهای خیلی شدید ساعتهای قبل خبری بود و نه از باران و ... از قبل از اذان مغرب خیلی از مردم آمده بودند تا غروب شب لیله الرغائبشان را هم پیش شهدا ی گمنام باشند. بعضی هاشان هم که انگار خدا برای ما فرستاده بود تا یاری رسان مان باشند.از معلم زبان خارجه 60 ساله که چنان موکت ها را پهن می کرد و کمک می کرد که ما متحیر مانده بودیم ، تا جانباز قطع نخاعی که با ذکر صلوات به بچه ها انرژی می داد. موکت هایی را که بچه ها پهن کرده بودند همان موقع نماز جماعت پر شد و دوباره دوستان به قزوین آمدند و از مسجدالنبی موکت آوردند. حقیقتا خودمان هم اصلا فکر نمی کردیم که شهدا اینقدر میهمان داشته باشند و اینگونه هم میزبانی کنند.جمعیتی بسیار زیاد از پیر و جوان و دانشجو و دانش آموز که خیلی هاشان هم روزه دار بودند و همانجا افطار کردند. اقامه نماز جماعت و روایت گری حاج آقا میرغفاری که واقعا برنامه جالب و تاثیر گزاری بود و قرائت دعای پر فیض کمیل در شب آرزوها و عزاداری برای امام هادی در شب شهادت این امام غریب را هم خود شهدا برنامه اش را ریختند تا ما فقط نظاره گر باشیم و به این آیه فکر کنیم که: وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ... آری، شهدا، پس از شهادتشان در جوار رب خویش متنعم هستند و درک حضورشان فراتر از درک ما است. این مطلب در سایت خمول(پایگاه اطلاع رسانی شهدای گمنام)
  • امير احمد اكبري اسبق از تبريز ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    هم حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه هم حضرت عيسي مسيح در انجيل انسان رو از ابتلا به بزرگترين ملعبه شيطاني در آخرالزمان يعني آرزوهاي دور و دراز نهي كردند
  • ترابا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    بايد بگي انا انا
  • حامد ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    فإذا فرغت فانصب و إلی ربک فارغب..
  • فاضل ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    متاسفانه تغییر نرم همینه استحاله عقاید
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    ممنون بابت روشنگری شما بالاخره یه جا پیدا شد که حرف دل ما رو بنویسه که بابا لیلة الرغائب کلا یه چیز دیگست. چی می شه که بعضی ها به اسم شب آرزوها از این شب سواستفاده می کنن؟ خود من کلی از نمونه هاشو سال قبل توی پیامک ها و بین دخترپسرها و... دیدم. حتی بین کسایی که از ریشه با دین مشکل دارن!!! بازم ممنون از مشرق
  • علی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    امید وارم تمام کسانی امروز آرزویی دارن و البته آرزوی همه ما آمدن آقا و مولایمان صاحب الزمان است و روی کار آمدن یک رییس جمهور کارامد به مقصودشان برسند امشب دعا کنیم دعایی از روی اخلاص
  • زهرا ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    خداهروقت بخوادحاجت بنده هاشو ميده حالا چه شب آرزوها داشته باشيم چه نه!!!ازهمتون ميخوام كه دعاكنيدخدابه اونايي كه آرزوي داشتن بچه دارن فرزندسالم بده منم منتظربچه هستم
  • علی ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    خداوند به برکت شب عزیز لیله الرغائب شر این تکفیری های خبیث را از سر شیعیان سوریه و یمن و بحرین و... قطع کنه
  • علی ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    من تعجبم چرا قابل هضم (هزم، هذم،هسم،هفم)نیست؟ واضحه دیگه بحث روی همون ترجمه لیله الرغائبه
  • علی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    خداوند به برکت شب عزیز لیله الرغائب شر این تکفیری های خبیث را از سر شیعیان سوریه و یمن و بحرین و... قطع کنه و اونارو خوار و ذلیل و منکوب بگرداند
  • محمد غیب غلامی ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    ناجور بین نباشید . برای مردم امروز شیرین است که خدا عزم برآورده کردن حاجاتشان را دارد این خدای خوب را از بندگانش سلب نکنید . البته همیشه شب آرزوهاست زیرا خداوند همیشه شنونده دعای بنده گان خود است . البته صداو سیمای ما از لحاظ مذهب بدترین عمل کرد ها را داشته و دارد وگر نه هیچ دلیلی برای حضور شبکه های خصوصی مذهبی نبود .
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    اگر نظرمو منتشر نکنید خیلی نامردید "رغائب" جمع مکسر "رغيبة" است که در زبان عربي دو معنا را افاده مي‌کند: 1- چيزي که ميل و رغبت بنده را برمي‌انگيزاند. و 2- بخششي که فراوان باشد. سوال : احیانا "چيزي که ميل و رغبت بنده را برمي‌انگيزاند." در لغت فارسی به همان "آرزو" تعبیر نمی شود؟ البته به هیچ وجه نمی خوام از برنامه های لوس صدا وسیما دفاع کنم، اما حداقل ترجمه شون ترجمه ی درستی بوده، یا به عبارت دقیق تر ترجمه ی بدی هم نبوده چون ما فارسی زبونا معمولا وقتی می خوایم از چیزی صحبت کنیم که میل و رغبتمون رو برمی انگیزه می گیم آرزو دارم ... . بعدم اینکه دین با "طول" امل مخالفه اما با "امل" فک نکنم مخالف باشه! لطفا دقت کنید. برای نمونه می شه از شهدا مثال زد، یکی از شهدای بسیار برجسته ی ما شهید چمرانه که به حدی دقیق بود که حتی تو جمع 2 نفره ی خودش و همسرش هم به خانومش تذکر داد که از هر تناسبی استفاده نکنه و بدعت در دین نذاره، چنین شخصیتی اسم حذبش در لبنان رو "امل" گذاشته بود... همان طور که ديديم هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطي با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معاني مربوط به فلسفه و هدف خلقت جن و انس است که همانا "عبادت خدا" است. این یه پاراگراف به حدی فلسفی بود که نفهمیدم نگارنده چطور به این برداشت رسیده؟
  • بوق ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    خيلي بوقي منظورشون رثا بود نه اون رسايي كه تو ميگي
  • اشنا ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    لطفا معنيش كنيد با تشكر
  • زینب ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    0 0
    ببخشیدا ولی مث که مردم ما بیکارن هی میان تو کامنت ها غلط املایی می گیرن ..جوکی است برا خودش این کامنتا..
  • بهناز ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    0 0
    زیبا بود و کافی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس