کد خبر 21484
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵

همزمان با ماه محرم، نخستين جلد از «تاريخ قيام و مقتل جامع سيدالشهدا‌»‌(ع) به همت گروهي از تاريخ‌پژوهان، تحت نظر حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي پيشوايي منتشر شد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، نخستين جلد تاريخ قيام و مقتل جامع سيدالشهدا‌ء‌(ع) در 4 بخش تحت عناوين «سيري در مقتل‌نويسي و تاريخ‌نگاري عاشورا از آغاز تا عصر حاضر»، «امام حسين‌(ع) و معاويه»، «نهضت عاشورا از ‌آغاز تا ورود امام حسين‌(ع) به کربلا» و «امام حسين‌(ع) در کربلا» تدوين شده است.

در بخش نخستين اين کتاب، ضمن پرداختن به معناي لغوي و اصطلاحي مقتل، مسير تاريخي مقتل‌نويسي و تاريخ‌نگاري عاشورا از قرن دوم تا پانزدهم و قرن حاضر و نيز سيري در ادوار زندگي و شخصيت امام حسين‌(ع) ارائه شده است.

شهادت امام حسين‌(ع) در گفتار پيامبران‌ و امامان‌، فضيلت گريستن و عزاداري بر امام حسين‌(ع) و تحليل آن، فلسفه قيام امام حسين و بيان مشهورترين ديدگاه‌ها درباره فلسفه قيام کربلا از عناوين طرح شده در اين کتاب است.

در بخش بعدي کتاب، نگارنده کوشيده است ضمن ترسيم شخصيت و حکومت معاويه به مواضع امام حسين‌(ع) در برابر حکومت معاويه و مبارزات سياسي آن حضرت بپردازد و در ادامه به برخي حوادث تاريخي نيز انتشار شده است.

حوادث بعد از مرگ معاويه، فعاليت‌هاي امام حسين‌(ع) در ايام اقامت در مکه، ساختار سياسي- فرهنگي کوفه و خروج امام حسين‌(ع) از مکه به مباحث بخش ديگري از اين کتاب است.

در بخش چهارم نيز حوادثي چون ورود امام حسين‌(ع) به کربلا تا روز عاشورا، رويدادهاي روز عاشورا و تبيين نحوه شهادت تمام ياران سيد‌الشهدا‌(ع) مبارزه و شهادت بني‌هاشم و کيفيت شهادت سيد‌الشهدا‌(ع) و حوادث پس از شهادت امام‌(ع) درج شده است.

نخستين جلد از تاريخ قيام و مقتل جامع سيد‌الشهدا‌(ع) از سوي انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره) در شمارگان يک هزار نسخه و با قيمت 13 هزار 500 تومان در يک هزار و 64 صفحه منتشر شده است.

علاقه‌مندان مي‌توانند با نشاني؛ قم، خيابان شهداء، کوي ممتاز پلاک 38 مراجعه و يا با شماره تلفن 7742326-0251 تماس بگيرند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس