در یک رأی گیری که سایت مصری الیوم آن را اعلام کرد، 53% مصریان، شیعه را غیر مسلمان می دانستند.

گروه بین‌الملل مشرق-- چندی است که گروه های سلفی کنفرانس ها و سخنرانی هایی را در مساجد و دیگر اماکن عمومی در استانهای مصر با عنوان " شیعیان دشمن هستند، از آنها برحذر باشید" برگزار می کنند و در آن به اعتقادات شیعیان هجمه می برند. گرچه هدف اصلی آنها موضوع رابطه ایران و مصر است و در این بین دلایلی مانند اینکه ایران می خواهد مصر را شیعه کند مطرح می کنند. از جمله در دانشگاه الازهر و همچنین مساجد متعددی مثل مسجد "الجمعیه الشرعیه" شهر کفر شیخ شمار زیادی از رهبران و اعضای ارشد تشکل "الدعوه السلفیه" و حزب سلفی"النور" در این کنفراس شرکت کردند.

شیخ احمد فرید، یکی از رهبران تشکل "الدعوه السلفیه" مصر گفت: اگر می دانستیم محمد مرسی پای شیعیان را به مصر باز می کند، احمد شفیق را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می کردیم. او ادامه داد: حزب حاکم" آزادی و عدالت"، شاخه سیاسی اخوان المسلمین و محمد مرسی برخلاف توافق پیشین با سلفی ها مبنی بر "خط قرمز بودن تشیع" حرکت می کنند.

در ادامه اقدامات گستردۀ حزب سلفی وهابی النور در سراسر مصر با هدف شیعه‌ستیزی، دور جدید همایش‌ها و سخنرانی‌های شیوخ سلفی با هدف هشدار در مورد "خطر تشیع برای مصر" و راه های مقابله با آن آغاز شده است. در این مرحله که با برگزاری جلسات سخنرانی و نمایش فیلم و عکس در مناطق متعددی از استان های مختلف مصر همراه است، سردمداران "الدعوة السلفیة" از جمله شیخ ماهر سلامه، با هشدارهای مکرر در مورد خطرات ناشی از گسترش تشیع در مصر، تاکید کردند که با تمام قوا در برابر موج شیعه گرایی می ایستند.



سردمداران مذهب استعماری وهابیت و اذناب آنها در قالب تشکل‌های وهابی و سلفی، با آگاهی کامل از علل اصلی گرایش مردم کشورهای مختلف اسلامی به مذهب حقۀ اهل بیت «علیهم السلام» و برای جلوگیری از این روند روز افزون، همواره سعی می کنند گرایش به تشیع را با طرح ادعاهایی در خصوص فعالیت های تبلیغی جمهوری اسلامی ایران و برانگیختن حس قومیت‌گرایی عربی در میان اهل سنت محدود کنند، در حالی که خود نیز می دانند گرایش به حق، نیاز به هیچ تبلیغ و فعالیتی ندارد و حق‌جویان واقعی، در دشوارترین شرایط نیز در میان انبوه تبلیغات منحرف کننده، راه حق و حقیقت را با یاری وجدان حق‌طلب خویش یافته اند.

در این زمینه «شیخ احمد طیب» شیخ الازهر در گفتگو با روزنامه الاتحاد امارات متحده عربی گفت: دانشگاه الازهر با هیچ مذهبی دشمنی ندارد اما این دانشگاه مخالف گسترش تشیع در مصر و جهان عرب است. وی در پاسخ به سوالی که از وی پرسیده شد «نحوه برخورد الازهر با تشیع در منطقه و جهان اسلام چگونه است»، اظهار داشت: الازهر با هیچ مذهب و دینی دشمنی ندارد اما مخالف گسترش تشیع در جهان عرب به طور کلی و مصر به طور خصوصی است.

وی افزود: گسترش تشیع در مصر و جهان عرب به مثابه خروج از وحدت در بافت عقیدتی و فقهی –ملی بوده و تجاوز به مذاهب سنی محسوب می شود که مذهب اکثریت مسلمانان جهان را تشکیل می دهد. شیخ طیب افزود: ما با صراحت و به دور از هرگونه مجامله ای می گوییم که با هرگونه تلاش فکری و علمی برای نفوذ به صفوف اهل تسنن در هر کشور اسلامی و عربی مقابله خواهیم کرد و در نظر ما چنین اقدامی بازی با آتش است.
 

احمد الطيب

از جمله کتبی که در این مورد به تازگی توسط سلفیان نگاشته و چاپ شده است می توان به این موارد اشاره کرد: "فریب تقریب بین شیعه و اهل سنت"؛ "آیا خیانات شیعه را می شناسی؟"؛ "آیا جایگاه شیعه را می شناسی؟"؛ "هلال شیعی" و غیره. روزنامه الوفد مصر مدعی شد: در حالی که نگرانی ها نسبت به نفوذ شیعه در جامعه مصر پس از انقلاب ژانویه و پیامدهای سیاسی ناشی از آن افزایش یافته و سخنانی در محافل سیاسی مبنی بر عادی سازی روابط باایران به گوش می رسد،  مرکز پژوهش های راهبردی «الاستقامة» مصر اخیرا کتابی با عنوان «گسترش تشیع در مصر... راهکارهای نفوذ و روش های مقابله با آن» به قلم «هیثم زعفان» منتشر کرده است.

این روزنامه همچنین نوشت: چاپ این کتاب تاکیدی بر این قضیه است که سخن گفتن درباره گسترش شیعه در مصر نباید از باب ارعاب و ساده انگاری باشد زیرا در این صورت نمی توان با آن مقابله کرد. باید سخن گفتن از این موضوع،  موضوعی بوده و متمرکز بر دفع راهکارهای نقض جوامع سنی و نفوذ به آنها باشد. کتاب در ادعاهای خود به تفسیر برخی شکاف هایی که شیعیان از طریق آنها تلاش می کنند تا به قلب جامعه سنی مصر نظیر موضوع گردشگری دینی و زیارت قبور نفوذ کنند، پرداخته است. این کتاب همچنین در مطالب خود ساخت برخی آرامگاههای شیعیان در کشور مصر از جمله دفن سر امام حسین(ع) و حضرت زینب را در این کشور تکذیب کرده است.

در این کتاب همچنین به قبر ابو لؤلؤ قاتل عمر بن خطاب اشاره کرده و نوشته است: این قبر در ایران ارج نهاده می شود و در صورتی که روابط گردشگری بین ایران و مصر به جریان افتد، قبر ابولؤلؤ  می تواند یکی از بهترین اماکن گردشگری برای مصری ها باشد. (البته مقبره ابو لؤلؤ در کاشان مدتی است که بسته شده است.)

در این کتاب همچنین یکی دیگر از راههای نفوذ شیعه در مصر را ازدواج شیعیان عرب با زنان مصری عنوان کرده و نوشته است که شکاف ازدواج شیعیان با زنان مصری، شگرد دیگری برای شیعیان جهت نفوذ به خانواده های مصری است بدون اینکه آنها متوجه شوند. کتاب مذکور همچنین یکی دیگر از راههای نفوذ شیعیان به مصر را شبکه های ماهواره ای بویژه آن شبکه های ماهواره ای کودکان شیعه را عنوان کرده و به ارائه راهکارهای برای مقابله با آنها می پردازد.

کتاب در ادامه ادعا کرده است که مسائل مشکوکی نظیر قضیه صحابه وجود دارد که شیعیان می توانند از طریق آن، مردم مصر را به بازی بگیرند. کتاب مذکور همچنین مدعی شده است شکاف دیگری که شیعیان می توانند از طریق آن به جامعه مصر نفوذ کنند و به گسترش تشیع بپردازند، شکاف ازدواج متعه و خمس است. این کتاب همچنین به بررسی موضوع دفاع جهانی از حقوق سلب شده شیعیان در مصر پرداخته و آن را بی اساس خوانده است.

نویسنده در پایان به بیان موضوع دعوت برخی از علمای بزرگ مصر به تقریب با شیعه پرداخته و مدعی شده است که این مبلغان پس از آنکه به تقریب فراخواندند، و پس از آنکه  تلاش های شیعیان برای نفوذ در جامعه مصر را دیدند، نسبت به نفوذ شیعیان در این کشور هشدار دادند.



براساس گزارش روزنامه الوفد مصر، این کتاب، در صد و چهار صفحه نوشته شده و به دنبال آن است تا راهکارهایی را برای ادعاهای خود مبنی بر نفوذ و گسترش تشیع در مصر ارائه می دهد.

اعضای مرکز پژوهشهای اسلامی مصر (مجمع البحوث الإسلامية) که ریاست آن را دكتر أحمد الطيب عهده دار است نیز آن چه را که تلاش هایی برای نشر مذهب شیعه در مصر می خوانند محکوم کردند و همچنین مصر را از خطر چندپارگی برحذر داشتند. گستره شیعه هراسی در مصر آنقدر افزایش یافته است که گرچه مردم مصر دوستدار اهل بیت هستند و مردم عوام آنجا ائمه را احترام می کنند ولی فضای رسانه ای که تحت حمایت های مالی آمریکا و حمایتهای فکری سلفیان است در یک رأی گیری که  سایت مصری الیوم آن را اعلام کرد، 53% مصریان، شیعه را غیر مسلمان می دانستند.

در این بین نگاه عمیق و انقلابی نیز بین خود شیعیان مصر در قبال آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد، چه اینکه دیدار بهاء انور محمد سخنگوی رسمی شیعیان مصر و مدیر «مرکز حقوق بشر مصر الفاطمیه» با باترسون سفیر آمریکا در قاهره و در خواست کمک از آنها آن را تأیید می کند.
 

بهاء انور محمد، سخنگوی رسمی شیعیان مصر
 

آن پاترسون سفیر آمریکا در قاهره

از نظر مفتی اعظم مصر دکتر علی جمعه، که در دانشگاه الازهر سخنرانی می کرد نقاط افتراق شیعه و سنی در پنج مورد خلاصه می شود: 1. عقیده شیعه به بدا 2. قضیه تحریف قرآن 3. عدالت صحابه و ناسزاگویی شیعه به صحابه 4. دلیل تقیه 5. عصمت ائمه

البته تمام سنیان مصری و حتی همه سلفیان مصر با شیعه هراسی موافق نیستند. از جمله شیخ "احمد الکریمه" استاد فقه تطبیقی دانشگاه الازهر ضمن اعلام مخالفت شدید خود با حملات سلفیان مصر بر علیه شیعیان این کشور، در سخنانی اظهار داشت: شهروندان شیعه نیز با دیگر مذاهب برابرند و اسلام مردم را در عقاید دینی خود آزاد گذاشته است. وی افزود: کمک همه جانبه ی سعودی از سلفیان باعث حملات مکرر آنها به مذهب شیعه است، همانگونه که همین سلفیان به الازهر به دلیل دفاع از تشیع و تدریس فقه شیعی به عنوان یکی از مذاهب اسلامی حمله می کنند.

وی سپس به فتوای تاریخی شیخ "محمود شلتوت" استاد بزرگ دانشگاه الازهر استناد می جوید و می افزاید: "شیخ شلتوت" نیز به مذهب شیعه اعتراف نموده و در یکی از فتواهای خود نوشته: همانا مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است که تعبّد (اعتقاد و پیروی) به آن، مانند سایر مذاهب، شرعاً جایز است. بنابراین بر مسلمانان سزاوار است که به این مطلب آگاه شوند و از تعصّب بیجا به مذاهب خاص پرهیز کنند. پروژه شیعه هراسی در مصر توسط سلفیان در حالی پیگیری می شود که شیعیان مصر  حتی برای برگزاری مراسم های مذهبی خاص خود مثل نیمه شعبان مراقبتهای لازم را دارند و حتی برگزاری جشن میلاد امام زمان و زیارت اهل بیت در نیمه شعبان را نهی کرده اند.
 

محمد غنیم، رییس جریان شیعی مصر


جمع بندی:

 ترس از آنچه آنها آنرا "گسترش موج تشیع" و "گسترش بی حجابی" می نامند در حالی در فضای رسانه ای مصر مطرح می شود که سلفیان هیچ مانعی در برقراری رابطه با آمریکا و کشورهای اروپایی نمی بینند. به نظر می رسد ج.ا.ا. باید در برقراری رابطه با مصر با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت از طریق عادی سازی روابط دوجانبه می‌تواند مؤثر واقع شود. البته در این بین کمک های اقتصادی ایران به مصر پاشنه آشیل آنها محسوب می شود و همچنین ایران نباید با قصد عادی سازی روابط دوجانبه مسیر شیعه هراسی سلفیان را هموار کند بلکه گسترش روابط اقتصادی دو کشور زمینه مناسبی برای مقابله آرام و خاموش با سلفیان محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    1 0
    عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد
  • عباس ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    1 0
    خب به اين ترتيب شيعه ها بايستي در مراسم ها اعم از مراسم اعياد مذهبي يا شهادت اءمه طوري عمل كنند كه بهانه به دست غير شيعه ها ندهند مخصوصا مداح ها كمتر يا اصلا بي ربط چيزي نگويند به اهل سنت و خلفاي آنها فحش ندهند و توهين نكنند و يا براي گرياندن مردم آسمان و ريسمان نبافند. و در مجموع موقعيت شناس و متعادل باشيم كه دشمنان ما از دوستانمان بيشتر نشوند
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    0 0
    هاشمی رفسنجانی، مجدداً در پنجم دی ماه 1387، در جمع اعضای شورای مرکزی خدمتگزاران سازندگی سخنرانی کرد و در این سخنرانی، نسبت به وقوع تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری، هشدار داد و گفت: « اگر ناظران و مسئولان برگزاری انتخابات، رأی مردم را ضایع کنند و اعلام قیمومیت کنند و نگذارند آنچه که مردم می خواهند، اعلام شود، این کار، خیانت و مستوجب عذاب الهی است.»
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    1 1
    لعنت بر کسی که تفرقه انداز است ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس