کد خبر 213247
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵

فیزیکدان مشهور و نظریه پرداز برجسته انگلیسی با اعلام انصراف از شرکت در کنفرانس اسرائیلی در اعتراض به اقدامات این رژیم علیه فلسطینیان، مهر تایید بر تحریم علمی دانشگاه های این رژیم زد.

به گزارش مشرق، تسنیم به نقل از مجله گاردین نوشت: پروفسور استفان هاوکینگ با ممانعت از شرکت در کنفرانسی که به میزبانی شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در بیت المقدس برگزار می شد، از تحریم علمی اسرائیل حمایت کرد.

وی این اقدام را در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان انجام داده است.

این فیزیکدان و نظریه پرداز مشهور 71 ساله که دارنده کرسی ریاضیات لوکاسین در دانشگاه کمبریج است، دعوت پنجمین کنفرانس سالانه با عنوان «رو به آینده» راکه قرار بود در ماه ژوئن برگزار شود و در آن چهره های شاخص و برجسته بین المللی علمی حضور می یابند را پذیرفته بود. در این کنفرانس قرار بود نودمین سال تولد پرز نیز جشن گرفته شود.

هاوکینگ که در شرایط جسمانی نامطلوبی به سر می برد هفته گذشته در نامه ای کوتاه به رئیس رژیم صهیونیستی انصراف خود را از شرکت در این کنفرانس اعلام کرد.

وی اگر چه تصمیمش را اعلان همگانی نکرد اما انتشار بیانیه ای توسط کمیته انگلیسی دانشگاه های فلسطین که به امضای این فیزیکدان برجسته نیز رسیده بود علت انصراف وی از شرکت در کنفرانس را حمایت از تحریم اسرائیل عنوان کرده است. 

اقدام این چهره شاخص علمی پیروزی بزرگی برای کمپین تحریم اسرائیل و دانشگاه های آن محسوب می شود.

اتحادیه معلمان ایرلند اولین مجموعه ای بودند که در ماه آوریل خواستار تحریم علمی اسرائیل شدند. پس از آن در ایالات متحده اعضای دفتر مطالعات آمریکایی- آسیایی نیز از این تصمیم حمایت کرد و اولین گروه ملی علمی بود که دست به این اقدام می زد.

هاوکینگ با انصراف از شرکت در این کنفرانس اگرچه به جمع کوچک تحریم کنندگان علمی اسرائیل پیوسته، یکی از چندین چهره شاخص انگلیسی به شمار آمد که به کاروان تحریم اسرائیل پیوسته اند. از این جمله اند: الویس کاستلو، راجر واترز، برایان انو، آنی لینوکس و مایک لی.

وی تاکنون 4 بار به سرزمینهای اشغالی سفر کرده است. در سال 2006 که آخرین سفر وی به فلسطین اشغالی محسوب می شود سخنرانی عملی خود را در دانشگاه های فلسطین و سرزمینهای اشغالی ایراد کرد. در سال 2009 این نظریه پرداز معروف حمله سه هفته ای اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    2 0
    آقا جان دمت گرم...........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس