کد خبر 211946
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱

فرمانده يگان امنيتي مسجدالحرام از طرحهاي امنيتي اساسي وجايگزين براي تعامل با حالات شلوغي و ازدحام در داخل صحن طواف با توجه به اجراي طرح توسعه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج، يحيي الزهراني ظهار داشت: طرحهاي امنيتي سيار و جديدي براي هدايت زائران در مناطقي كه طرح توسعه اجرا مي‌شود در سايه سرازير شدن صدها هزار عمره گزار به مكه مكرمه دنبال مي‌شود كه هدف از اين طرحها اجتناب از اينكه زائران همديگر را هل بدهند به سبب كاهش فضاي صحن مطاف در نتيجه عمليات توسعه است.

الزهراني تصريح كرد: كار در طرح توسعه صحن مطاف به صورت شبانه روزي ادامه دارد كه معنايش ترسيم طرحهاي مختلف و متنوع براي تعامل با زائران به ويژه در زمان هايي كه جمعيت زائران درمسجدالحرام به اوج خود مي‌رسد همانند طرحهايي كه در اوقات شلوغي در موسم حج اجرا مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: طرح هايي وجود دارد كه هر روز تغيير مي‌يابد به ويژه هنگام ورود عمره گزاران از صحن طاف به مسعي يا از مسعي به صحن طواف.

تعداد زائران عامل اصلي در عمليات باز و بسته كردن محلهاي عبور از مكاني به مكان ديگر به ويژه زائراني كه از صحنها به داخل مسجدالحرام مي‌روند به شمار مي‌رود.

وي اظهار داشت: تعامل با زائران مسجدالحرام يك مسئله حساس است كه بر اساس اصول انساني و اخلاقي رفيعي در هنر تعامل با زائران انجام مي‌شود

وي اعلام كرد: اقدامات و فعاليت هايي كه خارج از محدوده طرح توسعه صحن طواف انجام مي‌شود دور كردن عمره گزاران را براي حفظ سلامتي آن‌ها ضروري مي‌كند.

فرمانده يگان امنيتي مسجدالحرام گفت: بلافاصله پس از پايان عمليات حركت گروهي در داخل صحن حرم شيوه و سبك مختلف بر اساس شاخصهاي شلوغي و ازدحام به ويژه در پشت حجرالاسود و مقام حضرت ابراهيم (ع)، محل‌هاي عبور جابجا مي‌شود. .

فرمانده يگان امنيتي مسجدالحرام گفت طبقه اول طرح توسعه تا پيش از ماه مبارك رمضان براي تسهيل ورود ميليونها عمره گزار از تمام مناطق جهان آماده بهره برداري خواهد شد كه انتظار مي‌رود از فشار موجود در حال حاضر بكاهد.

الزهراني درباره موانع داخل رواق‌هاي حرم گفت: در حال حاضر هيچ فضاي خالي براي چرخها در مسجدالحرام جز در صحن طواف يا صحنهاي حرم شريف مكي وجود ندارد.

وي خاطر نشان كرد: ما طرحهاي امنيتي اساسي و طرحهاي امنيتي جايگزين براي تعامل با حالتهاي ليزخوردن در صحن طواف يا صحنهاي مسجدالحرام و در حالتهاي هل دادن، تيم امنيتي به طور كامل براي جلوگيري از مصدوميت حجاج و عمره گزاران به ويژه افراد مسن مستقر مي‌شود كه ممكن است به طور مستقيم زير دست وپا قرار گيرند.

الزهراني گفت: نخستين اقدام تيم واكنش سريع، بستن حجرالاسود است چرا كه زائران به سمت حجرالاسود هجوم مي‌اورند كه روي اوردن بسياري از عمره گزاران به سمت حجرالاسود سبب وقفه در حركت زائران و همچنين زير دست و پا ماندن برخي زائران مي‌شود.

وي افزود: دستگاه‌هاي امنيتي بر پوشش حجرالاسود با نيروهاي امنيتي و پليس و افزايش حضور در صحن طواف تمركز دارند تا از فشار زائران بر يكديگر جلوگيري شود.

الزهراني گفت: هيچ موردي از زير دست و پا ماندن زائران دريافت نكرديم كه معنايش موفقيت طرح‌هاي امنيتي و تلاشهاي گسترده و مستمر نيروهاي امنيتي حرم براي تعامل با تمام بحران هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس