علماء تا به حال کراراً مطرح کرده اند که انحراف مورد بحث انحراف از نظرات اسلام فقاهتی است. آنچه به آن انتقاد می شود، انتقاد به عقایدی است که در قالب اسلام مطرح می شود امّا عمیقاً با مبانی اسلام فقاهتی در تعارض است.

گروه سیاسی مشرق- «اسفندیار رحیم مشایی» دیروز طیّ گفت‌وگویی تفصیلی با ارگان دولتی خبرگزاری «ایسنا» مطالب گوناگونی درباره فضای سیاسی کشور مطرح کرده که جای تأمّل دارد.
 وی در جایی از این گفت‌وگو می گوید: «فرض کنید من راجع به یک چیزی و یا یک موضوعی موضعی داشته باشم و اگر فرد دیگری در چنین حوزه‌ و موضعی نباشد، آیا من باید به او بگویم منحرف؟ آیا این خوب است؟ ما از چه چیزی منحرف شدیم. من تا به حالا هر چه فکر کردم متوجه نشدم که از چه چیزی منحرف شدم! انحراف که می‌گویند یک مسئله کلّی است. هر چیزی نسبت به چیز دیگری منحرف است؛ باید بگویند ما از چه چیزی منحرف شدیم؟»

البتّه به‌رغم ادّعای ایشان که مطرح می‌کنند تا به حال گفته نشده منظور منتقدان از انحراف، انحراف از چیست؛ باید گفت که علماء و کارشناسان تا به حال کراراً مطرح کرده‌اند که انحراف مورد بحث، انحراف از نظرات اسلام فقاهتی است. لذا آنچه در حال حاضر به آن انتقاد می شود، انتقاد به عقایدی است که در قالب اسلام مطرح می شود امّا عمیقاً با مبانی اسلام فقاهتی در تعارض است.

در اینجا با اشاره به برخی از سخنرانی های «مشایی» سعی شده تا هم به جامعه و هم به وی که تلاش دارد فرافکنی کند؛ یادآوری شود موج انتقادات در واقع اعتراض به چه بوده است:

* وقتي ما مي‌گوييم حضرت موسي(ع)، حضرت عيسي(ع) و حضرت محمد(ص) گمان مي‌كنيم كه اينها معلم اخلاق بوده‌اند. البته معلم اخلاق هم بوده‌اند اما حقيقت اينها به معلمي اخلاق محدود و بسنده نمي شود. انبياء مديران جامع الاطرافي هستند كه مي‌خواهند عدالت را برقرار كنند ... اگر حضرت عيسي(ع) موفق مي شد 300 سال مديريت مي‌كرد جامعه را، حضرت موسي (ع) هم 500 سال مديريت مي‌كرد اما برويد زندگي نوح(ع) را پيدا كنيد، مديريت نكرده، 950 سال بوده اما مديريت جامع نكرده است. نتوانسته عدالت را برقرار كند. («پانزدهمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي»- 21/10/88)

* من اگر جمله خود را در خصوص اسرائیل بد می‌دانستم آن را تکرار نمی‌کردم اما من بر این اساس این مسئله را گفتم که اگر اسرائیل را امروز دنیا یک کشور می‌شناسند، یک کشوری است که با یک سیلی حذف می‌شود. حال اگر بخواهیم بدانیم که چرا حذف نمی‌شود به خاطر اینکه نفوذ در بسیاری از کشورها دارد و افکار عمومی را به نفع خود و علیه ما بسیج می‌کند. سیاست دولت این بود که ما در عین حال که با صهیونیزم مقابل می‌کنیم و افتخار این دولت این بود که موج بزرگی از مقابله با صهیونیزم جهانی را در دنیا به راه انداخت ما می‌خواستیم بگوییم که این رژیم در حالی که در دنیا قانونی نیست در سرزمین خودش نیز مورد اعتراض مردم قرار گرفته است. (جلسه پرسش و پاسخ با جامعهو وعّاظ تهران- 8/11/88)

* عزت، محصول يك برآيند و درك است و البته بايد گفت كه احساس عزت ايراني‌ها از جنس ناشي از سلطه و قدرت نيست، چون قدرت و سلطه ممكن است غرور بياورد. اين احساس عزت به علت عزت مكتب ايران است و قاطبه ملت ايران اين مسئله را درك كرده‌اند ... ما بايد فرصتي ايجاد كنيم تا نسل‌هاي نوي ايراني با درك عالمانه عزت،‌ فلسفه ايران را بفهمند، مكتب ايران را بفهمند. من بر "مكتب ايران" اصرار دارم ... برخي‌ها از من خرده مي‌گيرند كه چرا نمي‌گويي مكتب اسلام و مي‌گويي مكتب ايران، متذكر شد از مكتب اسلام دريافت‌هاي متنوعي وجود دارد، اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفي كنيم ... انديشه ايراني جوهر دارد و گوهر است. همه بروز و ظهور انديشه ايراني زيبايي است ... ويژگي‌هاي ايران متعدد است. اگر مكتب ايران را بشناسيم شناخت جلوه‌هاي آن آسان‌تر خواهد شد. ايران محل تلاقي ارزش‌هاي آسمان و زمين است خداوند و انسان هر دو در ايران تعظيم شده‌اند ... در برخي جاها انسان براي خدا نفي مي‌شود كه به نظر من اين انحراف است و در مكتب ايران وجود دارد چرا كه در مكتب ايران انسان براي خدا هضم نمي‌شود. («اختتاميه همايش ايرانيان مقيم خارج »- 13/5/89)

* اگر موضوعی را بگویم می‌گویند کفر گفت؛ ولی بعضی موسیقی را درک نمی‌کنند و نمی فهمند و می‌گویند موسیقی حرام است. (سخنرانی در جمع برخی هنرمندان استان مرکزی- 18/9/89)

* دوره اسلام‌گرایی هم به پایان رسیده است؛ انقلاب کردیم در سال 57 که انقلاب اسلامی را صادر کنیم اما من اینجا عرض می‌کنم که دوره اسلام‌گرایی هم به پایان رسیده است؛ معنایش این نیست که اسلام‌گرایی وجود ندارد یا رو به نزج نیست، نه‌، دورش تمام شده و گر‌نه الان دوره‌ اسب‌سواری تمام شده ولی اسب هست و سواریش هم هست، داره دوره ماشین‌سواری هم تموم میشه اما ماشین هم هست و سواریش هم هست. معناش اینه که روند توسعه در دنیا به این سمت داره می‌ره که این آینده و "ان الدین عندالله الاسلام" این تردیدی توش نیست اما روند تحولات این نیست که بشریت مسلمان بشود تا به حقانیت برسد؛ این دوره رو به پایان است، تمام نشده، رو به پایان است. بشر سرعتش بالا رفته، فهمش تیز شده‌، به یک حقایقی می‌رسد که اون‌رو لازم نیست دیگه از پوسته اسلام طی کنه، یعنی داره به یک عصاره اصلی می‌رسه که اون عصاره اصلی یک فهم بزرگی درش اتفاق میوفته، می‌فهمه که برای اون نظام بسیار بزرگ ... تحولات اونقدر سریعه که اصلا دیگه نمی‌کشه بفهمه که چه اتفاقی می‌افته. مقاله‌ای را می‌خوندم که در فناوری اطلاعات، پیشروان فناوری اطلاعات در تحلیلشان از آینده اینه که جهان آینده جهان به شدت مذهبیست‌، در حالی که 100 سال چیز دیگه می‌گفتند،‌ جهان از این مسیر دیگه قرار نیست ما حرکت کنیم؛ مسیحی، یهودی، زردتشتی، بودایی،‌ برهمایی‌، نمی‌دونم هندو، چی‌، فلان‌، اینا همه باید بیان مسلمان شوند، بروند؛ سوال می‌کرد که آقا امام زمان بیاد، این همه آدم رو چی کار می‌خواد کنه؟ شیعه که این قد نیست که، اصلاً که توی دنیا کسی از امام زمان اسم نمی‌بره که، اون فکر می‌کرد که باید این سلسله طی شه، ولی اصلا این جوری نیست بشریت داره به این جا می‌رسه که نظم اصلا دیگه متحول شده، مفهوم نظم دیگه اصلا قابل تعریف نیست.

* به نظرم می رسد در کمتر از صدسال آینده با انسان هایی زندگی می کنیم که ساخته خود ما هستند. انسان هایی دقیقاً مثل ما که با آنها انس می‌گیریم و زندگی می‌کنیم و بدون تردید این، آینده قطعی بشر است ... از خود پرسیدم چرا خدا به انسان و خلق او افتخار می کند و پس از اندیشه بسیار به این نتیجه رسیدم که خداوند به خلق موجودی فکر کرد و انجام داد که مثل هیچ کس نبود و مثل خودش بود در واقع خدا با خلقت انسان خدا آفرید. این حرف من نیست که باز بگویند که مشایی از این حرف‌ها زده است؛ این حرف مکاتب دینی ماست که می‌فرمایند بنده من! طوری رفتار کن که خدا صفت شوی.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 109
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ارسطو ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    "بشریت داره به این جا می‌رسه که نظم اصلا دیگه متحول شده، مفهوم نظم دیگه اصلا قابل تعریف نیست".....مخش ...داره
  • رهگذر ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    هر کسی می داند که داشتن صفتی به معنی یکی بودن با کس دیگری که همان صفت را دارد نیست. مثلا من قد بلندم شما هم قد بلندی پس ما یکی هستیم! اینجا می گوید: (در واقع خدا با خلقت انسان خدا آفرید. این حرف من نیست که باز بگویند که مشایی از این حرف ها زده است؛ این حرف مکاتب دینی ما است که می فرمایند بنده من طوری رفتار کن که خدا صفت شوی.) خدا صفت بودن با خدا بودن یکی است؟!!! منطق، منطق کشک است! خودش هم قبول دارد که بی ربط می گوید.
  • حزب الله ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    پایگاه جوانان حامی دکتر سعید جلیلی http://jalili-saeid.blogfa.com
  • ایمان ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    عجیبه! در هر جمله ی ایشون حداقل دو سخن دیده میشه که کاملا منافی عقاید شیعیه! :/
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    اگه این حرفها طرفدار نداشت که شما رو به وحشت نمی انداخت
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    لعنت بر منحرف
  • قاسم ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    کسی نمی گه طرفدار نداره اما طرفدارای این سنخ از حرف ها مثل خود گوینده منحرف هستن... خلایق هر چه لایق
  • سلام ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    این اقا همه وجودش انحرافی هست اونوقت چطور بفهمه که از کی انحرافی شده؟
  • امید ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    درود برمشائی سلام براحمدینژاد وزنده باد رهبرما ایت الله سیدعلی خامنه ای
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    مخ خودت هم ... داره
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    هرزه گویی نکن دوست عزیز اگر نظری داری بده اینجا جای فحش دادن نیست فحش داری برو چاله میدون خالی شی
  • بهار ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    تنهایی نشستی شمردی؟
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    احسنت اشتباه منفی دادم
  • بنده خدا ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    ما چه وحشتی داریم؟ مگر گفتیم باید بگیرند و زندانش کنند؟؟ فقط حرفمان این است که یک شخص منحرف -آن هم با انحرافی به این وضوح که بیشتر شبیه وقاحت است تا جهالت!!!- صلاحیت نشستن بر کرسی ریاست این ملت مسلمان را ندارد. این یعنی وحشت؟
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    ba salam ! aghi nashenas vala in harfha tarafdar nadarad,gomle hefz kardan ke kari nadare,cheshme bajad az bime khodesh ab dashte bashad.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    درودبرمشایی که ادمهای دین نفهم، زبانش رانمی فهمند.
  • حیدر ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    خدایا این دیگه چه مصیبتی بود نازل شد؟! با این حرفها و تفکرات اون هم در دولت جمهوری اسلامی!!!
  • بازرس! ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    نه با بهار جون با نظارت شما شمرده ! یادش رفت سهم شما رو بگه ! ببخشید این دیگه حرف زدن بهش نداشت که !
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام شهید محلاتی جمله ای داره در رابطه با چرایی ورودش به سپاه ( که اغلب فرماندهان و علما در تمامی نهادها مشابهش رو گفتند ) ایشون میگه اومدیم تا مجتهدین رو مقلدین کنیم یعنی چی ؟ یعنی دوست عزیز، هرکسی هستی باش، از ولی فقیه ، از امام عصر ت ( در هر دو معنای ولی فقیه و نیز امام مهدی عج ) حق نداری جلوتر بری یا عقب تر ازش باشی یعنی چی ؟ یعنی دوست عزیز، حرف فقط حرف یک نفر هست، نظر فقط نظر یک نفر هست که بعد از استماء حرفاش میای نظرت رو براساس اون مطابقت میدی اونم امام عصر ت هست همین وبس پس حتی در درود گفتن مون هم باید دقت کنیم رهبر چی میگه ! درود بر ولایت فقیه و درود بر امام زمان عج
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    از60 سال پيش تاكنون داغى‌‌بزرگتر از غصب كشور فلسطين بر دل امت اسلامى نهاده نشده است
  • راصد ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    ببین ناشناس جان جواب به این خوبی داده، شما علیرغم اینکه همه بچه بسیجی ها رو اقتدارگرا می دونید فکر کنم خودتونید که به بقیه نسبت می دید
  • دکتر سلام ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    خدا واقعا شفات بده چه ربطی داره. اونی که منتقده نمی ترسه بلکه می خواد با حرف باطل مقابله کنه
  • سربازخامنه ای ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    به چه حقی اسم عزیزماامام خامنه ایاگذاشتی کناراین دوتامخصوصامشایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اصلااین دوتادرحدآقانیستن.
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    مصیبت واقعی خشک مغزها و خرس خاله ها هستند نه مشایی
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    بهار بلبل زبونی نکن که میام می خورمت ها
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    ناشناس بالا اگه حرف حساب داری جواب بده. چرت و پرت نگو. دم خروس فهم و نزاکت از حرفهات می باره. بدبخت مشایی با هوادارهایی که مثل تو داره.
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    در مکتب مشایی فقها دین نفهمند! بعد هم میان میکن کجای صحبت مشایی با اسلام جواهری نمیخونه
  • یک ایرانی ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    بین رهبر ومشایی باید یکی را انتخاب کنی اقا امید چون مشایی کاملا ضد رهبر است
  • ahmad ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    واقا درست میگی اقا حیدر
  • مهدی 20 ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    از غفاری چه خبر دوست عزیز............
  • بابا پنجعلي ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    نه ب بم جان/ مخش....نداره اتفاقا خيلي هم زرنگه/ قدرت زير دندانش مزه كرده است
  • ali ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    كدوم طرفدار/ طرف جرات نداره توي مردم حاضر شود!!!
  • چيذري ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    اره حرف هايش را هديه تهراني و افسانه ....و محمدرضا شر.....اين ها مي فهمند/
  • چيذري ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    حالا كجايش را ديده اي /يه نگاهي به سوابق طرف در سال 60 بينداز اونوقت....
  • بابک ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    طرفدار داره ولی خیلی کمو غیر از اون مگه هرچی طرفدار داره خوبه؟
  • بابک ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    اون قد مزخرف تو حرفاش هست که حال ندارم بشمرم شاید بعدا اومدم نوشتم
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    اره دوستانی که نو بعضی سخنرانیهاش بودن این حرف رو قبول دارن ولش کنی یه دین جدید از خودش اختراع میکنه.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    طرف دار که نداره این مشایی انقدر بیچارس که اپوزسیون و 2خردادی ها و ............قبولش ندارن وحشت از جهالت و نادانی و عوام فریبی و ریا و شرکه.
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    لطفا اسم رهبر رو کنار این اقایون ننویس .
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    حالا مگه مشایی گفته انسان همون خداست؟ کی گفته خداصفت بودن با خدا بودن یکیه؟ شما کلا موضوع رو اشتباه گرفتی
  • بنده خدا ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    در زمان حضرت علي (ع)نيز ازين قماش بودند والامولايمان بلا چاه درد دل نمي كردند
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    فریب حرف های سامری رو نخورید
  • سرباز ولایت ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    ((درود وزنده باد مقام معظم رهبری حفظه الله ))
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
    0 0
    یعنی مراجع که به وی انتقاد داشته اند دین نفهم هستن و اقای مشاعی دین فهم !! عجبا از این استدلال کشکی
  • mohsen ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ki be in raay mide akhe? mokhesh ... dare
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    درود بر مشایی که کسی حرفهاشو نمی فهمه اگه سازمان ملل اونجا سخرانی کنه چه حالی میده.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اهل فن متوجه صحبتهاش نمیشه چه برسه به عوام.
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    داداش شما از علما هستی؟
  • yaser ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    الان که دیدی ملت ازتون استقبال چند صد میلیونی میکنن!!! اینو میگی؟ :) "ما از چه چیزی منحرف شدیم."
  • علی ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    این بازیه احمدی نژاده.... اون خوب میدنه که مشایی محبوبیت نداره ولی جلو انداختتش تا مردم خیالشون از بابت معرفی کاندید دولت راحت بشه... نفر احمدی نژاد کسی هست که مردم ناخوداگاه، از ترس مشایی بهش رای میدن... واقعا فکر میکنید پشت ایدئولژی این گروه اینقدر تفکر ضعیف وجود داره که دنبال پیروزی مشایی باشند... مشایی همیشه در پشت صحنه هست و خواهد ماند. مشایی در صورت رو بازی کردن، به نقد سنگین مجلس و عوام کشیده میشه در صورتی که با بازی پشت پرده، راحت تمام ایده های خودشو پیاده میکنه... این پیام رو میدونم که نمایش نمیدی ولی برای خودت نوشتم که خوب بخونی...
  • ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    م زبان گویای بی دینان با ترفندی جدید است. ماسون ها چقدر برنامه ریزی و کار کرده اند تا این بهاءالله نوین را از آستین ا بیرون داده اند.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    این حرفها از یک شناخت عمیق حکایت دارد.
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ناشناس اتفاقا مخ امثال تو . . . داره
  • رهگذر ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خودت بي ربط ميگي منحرف
  • حسين ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خدا وكيلي چه ربطي داشت الان!!!!!!!!!!؟
  • حزب الله ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    حزب الله هم الغالبون ترس براي گمراهان و منحرفانه
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تو ميفهمي كافيه
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اكثرهم لا يعقلون
  • احمد ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    رحیــــــــــــــــــــــــــــــم دادول ... :-)
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اسم آقا رو همراه اسم اين افراد منحرف نياوريد
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    نهار !!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مرگ بر ضد ولایت فقیه.
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    طرفدارش رو هم تو سفرهای استانی دیدیم!
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اگه این .م. دین میفهمه چرا با یه عالم دینی مناظره نمیکنه و فرار میکنه. حرفای این مرتیکه به مذاق عوامی مثل تو خوش میاد که از پس پرده حرفاش خبر نداری.
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    الهی! لا تسلط علینا من لا یرحمنا
  • مجتبي آگاه ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مرگ بر ضد ولايت فقيه
  • تیزبین ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    با سلام بنده نمی دانم شما کی هستید اما کمی دوست من تامل و دقت و سپس پاسخ!! اینجا تیم های فوتبال، طرفداری و کوری خوندن و . . . معنی ندارد برخورد شما نشان می دهد بیشتر برای لج و لجبازی پاسخ می دهید و کامنت می گذارید این سخنان جای نقد فراوانی دارد شاید تمامش غلط نباشد ولی انقلابی باید صریح حرف بزند و روشن و شفاف از این حرفهای آقای مشایی صد معنی برداشت می شود و این منطق صحیحی نیست که دین نفهم ها نمی فهمند پس این دین غیرقابل فهمتان را برای سایر مردم جهان عرضه کنید مردم ایران دین دارند و خیلی ساده و شفاف هم هست آنقدری که صهیونیستها راحت تا آخر این خط را فهمیده اند لذا تلاش می کنند نابودش کنند. برادر من عرصه انقلاب اسلامی جای این طرفداری های بی منطق و غیرعقلانی نیست!!! خودمان را از تراز انقلابیون با بصیرت نیاندازیم!!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    احسنت سامري رو خوب اومدي
  • منتظر المهدي(عج) ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    حسين راست ميگه خب الان بايد چي كار كنيم دقيقا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
  • محسن ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بشمار
  • علوي ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مرگ بر جريان انحرافي مرگ بر ضد ولايت فقيه زنده باد اسلام ناب محمدي
  • صالح ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خدايا همه مريض ها رو شفا بده!!!!!!!!! اينجا در مورد مشايي منحرف داريم نظر ميديم.فكر كنم زنگ رو اشتباه نواختي برادر!!!
  • علي ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اين بنده خداهم چهارتانظر بي سر وته داره ديگه.ازدوره اينجورآدماچيزي باقي نمونده
  • ايمان ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    نه با بر و بچ منحرف نشستم شمردم
  • علي22 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خوبه سلام مي رسونه شما خوبي؟ آقا مصطفي خوبه؟ راستي قدم نو رسيده مبارك:))))
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بابا فيلسوف:)))))))))))))))
  • ممد ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مجيد جان اون گاگوله گاگول...:-)
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ربطش به مشايي چيه الان؟ در مورد فوتبال هم خبر منتشر كنند باز هم اينو مينويسه؟ باشه ميريم ميبينيم
  • شیعه ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    به قول یک جاسوس همیشه مثل احمق ها رفتار کن و در سرت نقشه های عالمانه بکش !!!! اللهم مشغل ظالمین بالظالمین
  • یکسی ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تا که می فهمید انسان مرد حرف راست کیست
  • یک ایرانی ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    دین نفهم مشایی و امثال تو
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ماسون ها هم این جوری حرف میزنند.....
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بوی ماسونیت به مشام می رسد
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    خيلي قالتاقيد! با دوتا اظهار نظر كسي منحرف نميشه!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مشایی خیلی تفرکات عجیبی دارد نه اسلامی است نه کفر نه عرفانی است نه جهلی نه خوب هست نه بد .... فکر کنم شبیه ؟؟؟؟ است
  • Yasin ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    کلمه الحق یراد به الباطل.
  • Yasin ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مصادیق ضد ولایت فقیه برخي ديگران را ضد ولايت فقيه مي دانند. مصادیق ضديت با ولايت فقيه چيست؟ مقام معظم رهبري در ديدار با بسيجيان مي فرمايند ؛ « مراقب باشيد، مواظب باشيد، نميشود هر كسي را بمجرد يك خطائي يا اشتباهي گفت منافق؛ نميشود هر كسي را بمجرد اينكه يك كلمه حرفي برخلاف آنچه كه من و شما فكر ميكنيم، زد، بگوئيم آقا اين ضد ولايت فقيه است در تشخيصها خيلي بايد مراقبت كنيد. من تأكيدم به شما جوانان عزيز، فرزندان عزيز خود من، جوانان پرشور اين كشور در سرتاسر ميهن عزيز، همين است. انگيزه‌ها با شدت، با قوّت، با ايمان كامل، با اميد كامل به آينده حفظ بشود؛ اما در تشخيصها و در مصداقهاي مختلف دقت بشود. بي‌دقتي در مصداقها، گاهي اوقات ضررها و لطمات بزرگي خواهد زد.»( بيانات در ديدار جمع كثيري از بسيجيان كشور (۱۳۸۸/۰۹/۰۴ پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ) همچنين رهبر فرزانه انقلاب در جايي ديگر ضمن تأکيد نظام اسلامي بر اهميت نقد و انتقاد در تبيين ضد ولايت فقيه مي فرمايد : « يك نكته‏ي ديگري كه در دنباله‏ي آن مطالبه‏ي دانشجوئي عرض ميكنم، اين است كه مطالبه كردن با دشمني كردن فرق دارد. اينكه ما گفتيم گاهي اوقات معارضه‏ي با مسئولان كشور نشود - كه الان هم همين را تأكيد ميكنيم؛ معارضه نبايد بشود - اين به معناي انتقاد نكردن نيست؛ به معناي مطالبه نكردن نيست؛ در باره رهبري هم همينجور است. اين برادر عزيزمان ميگويد «ضد ولايت فقيه» را معرفي كنيد. خوب، «ضد» معلوم است معنايش چيست؛ ضديت، يعني پنجه در افكندن، دشمني كردن؛ نه معتقد نبودن. اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نيستم؛ ممكن است كسي معتقد به كسي نيست. البته اين ضد ولايت فقيه كه در كلمات هست، آيه‏ي مُنزل از آسمان نيست كه بگوئيم بايد حدود اين كلمه را درست معين كرد؛ به هر حال يك عرفي است. اعتراض به سياستهاي اصل 44، ضديت با ولايت فقيه نيست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبري، ضديت با رهبري نيست. دشمني، نبايد كرد. دو نفر طلبه كنار همديگر مي‏نشينند؛ خيلي هم با هم رفيقند، خيلي هم با هم باصفايند، همدرس هستند، مباحثه ميكنند، حرف همديگر را رد ميكنند؛ اين حرف او را رد ميكند، آن حرف اين را رد ميكند. ردكردن حرف، به معناي مخالفت كردن، به معناي ضديت كردن نيست؛ اين مفاهيم را بايد از هم جدا كرد. » (بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار دانشجويان نخبه، برتران كنكور و فعالان تشكلهاي سياسي فرهنگي دانشگاهها‏ ، 17/7/1386 ) آنچه از نظرات رهبري مستفاد مي شود اينست که : 1- ميان دشمني و معارضه كردن و پنجه درافكندن، با انتقاد و مطالبه نمودن، تفاوت بسيار است. اگر مخالفت ها و انتقادات افراد و جريانها، به مقابله كردن و خصومت با سياست هاي كلي نظام و نظرات اصولي و كلي اعلامي توسط رهبري، بازگشت نمايد، در اين صورت از مرز انتقاد خارج شده و مفهوم دشمني و ضديت تحقق پيدا مي كند. اما اگر به نظرات خاص رهبري و يا سياست هاي جزيي (مانند اصل 44) انتقاد شود، ضديت با رهبري تحقق نمي يابد. 2- نوع انتقاد و مطالبه كردن، در تحقق ضديت و دشمني، بسيار موثر است. اگر در اعلام نظرات انتقاد از روش هاي منطقي و آرام و با رعايت سلسله مراتب مسوولان نظام و بدون تحريك افكار عمومي يا نخنبگان استفاده شود و در بيان ديدگاه ها از استدلالات كارشناسي بهره جويي شود و متناسب با حساسيت موضوع، از راههاي مختلف رساندن پيام مانند نامه خصوصي و يا محدود و يا حضوري و يا در جلسات ذيربط و غيره استفاده شود، در اين صورت مرزهاي بين خصومت و انتقاد آشكار مي شود. استفاده از راههاي نامناسب، در كم شدن فاصله ميان انتقاد و خصومت، موثر است. 3- ميان دشمني كردن و معتقد نبودن، تفاوت وجود دارد. ممكن است كه كسي به برخي از مسوولان نظام اعتقاد نداشته باشد اما با آنها دشمني هم نكند. اگر فرد يا جرياني، به شخص برخي مسوولين اعتقاد نداشته باشد اما مثلاً بدليل پذيرفتن قواعد زندگي در يك جامعه مدني و مردم سالار، با آنها ضديت ننمايد و در صورت تمايل، نظرات انتقادي و اصلاحي خود را با رعايت قواعد فوق الذكر، مطرح نمايد، در اين صورت دشمني كردن محقق نمي شود. لذا ملاك اصلي، ضديت كردن و خصومت ورزيدن است و نه اعتقاد يا عدم اعتقاد. صد البته، اعتقاد داشتن به جايگاه فلان مسوول نظام، در نوع انتقاد كردن او موثر خواهد بود (همچنان كه عكس آن نيز صادق است) اما بهرحال نمي توان نظرات هر غير معتقدي را با چماق ضديت و دشمني راند. (بازخواني نظرات رهبري ، ناصر ايماني ، ۲۵ مهر ۱۳۸۶ ، سايت الف؛ همچنين ر.ک : مرگ بر ضد ولايت فقيه يعني چه؟ ، حجت الاسلام والمسلمين محمد سروش محلاتي ، آينده نيوز ، 9 آذر 1388 ) بر اين اساس مصاديق ضد ولايت فقيه کساني هستند که در صدد دشمني ، معارضه و تضعيف ولايت فقيه بوده يا مي خواهند نظام جمهوري اسلامي را كه مبتني بر ولايت فقيه است ساقط كنند . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبري، كد: 21/100122425)
  • باسواد ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    آخه بی سواد چرا میای دری وری به اسم شیعه با غلط املایی مینویسی اللهم اشغل الظالمین با الظالمین
  • یکسی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    کاش می آورد مستی هر دروغی چون شراب تا که می فهمید انسان مرد حرف راست کیست در ایران متظاهر و حیله گرِ ساده لوح امثال میرحسین و دوستانشان داشتیم که جبهه شان مشخص بود. این مشایی خیلی مارموزه.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    من که حوصله نکردم مقاله کامنتی شما رو بخونم ولی همین قدر می دونم که ان الدین عندالله الاسلام (قرآن) و الاسلام هو التسلیم (امیرالمؤمنین علیه السلام). من که از خدا شدن انسان بوی تسلیم نمی شنوم.....
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    "خداوند به خلق موجودی فکر کرد و انجام داد که مثل هیچ کس نبود و مثل خودش بود در واقع خدا با خلقت انسان خدا آفرید." مشایی جون گویا قرآن نخوندی تا حالا! «لیس کمثله شی». (شوری، آیه 11) شما تو مکتب ایرانیتون اینارو کشف فرمودین؟!؟!؟!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تا کور شود هر انکه نتواند دید
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    با اقای حزب الله موافقم
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    من نمی دونم چرا فقط برای خبر م ش بیشتر از همه کامنت می ذارن معلومه هیچ دست اویز دیگری برای تخریب و سیاه نمایی دولت ندارن
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    چيزي نگفته كه موافق باشي سبك مغز.خوذت كور بشي كه دو تا كامنت پشت سر هم گذاشتي عقده اي
  • باقر ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    منحرف!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    شايد تو سايتي كه گفته بشه نظرش رو درباره جريان انحرافي پيدا كنيم.دوستان بياييد با هم بريم بگرديم:))))))))
  • رامین ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اگه به عمق حرفهایی آقای مشایی فک کنید میفهمید که اون خیلی جلوتر از زمانم حال ماست وآیندگان بخاطر این نوع کلمات آقای مشایی انو میستایند
  • حسین آگاهی ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مرگ بر منحرف از اصول اسلام.
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    گل گفتی برادر. اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    شناختی عمیق از راههای به انحراف کشیدن مردم
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ممکنه اشتباه تایپی کرده باشه ولی من فکر می کنم از تو سواد و ادبش بالاتره
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    همه ناشناسای ارسطویی مخشون ... داره
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    منحرفه
  • ناشناس ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    همه داريم مي چرخيم.يعني مي چرخوننمون.....مشغول اين بازيها باشيم كه اصل موضوع زندگي در اختيار صاحبان قدرت قرار گرفته.
  • ناشناس ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    هنوز آقای مشائی مانند گذشته بر این باورند که پیامبر(ص) ایرانی است؟
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    تو قیامت این نظر آیندگان نیست که مهمه بلکه خدا باید بستاید......
  • مجتبی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    دوست ناشناس، تمام مشکلات ما همینه که حوصله نمیکنیم بخونیم.
  • مهرداد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    بنده خدا یه حرفی زده شما چرا جدی اش می گیرید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس