متخصصان توانمند کشورمان از ابتدا در طراحی خیبر اصول طراحی ارگونومیک را مدنظر داشته و در ادامه نیز با بهینه سازی طراحی این سلاح، ایرادات آن را مرتفع کرده اند. به عنوان مثال محل قبضه سلاح و جای دست مخالف در نمونه های مختلف تغییر داشته است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، سلاح های هجومی به عنوان گونه ای از سلاح های انفرادی از سال 1944 میلادی با معرفی اسلحه آلمانی STG-44 پا به عرصه حیات گذاشتند. این سلاح ها پس از آن تا به امروز به عنوان جنگ افزار اصلی ارتش های جهان به خدمت گرفته شده اند.

از همان روزهای اولیه پس از جنگ دوم جهانی تا به امروز که نزدیک به 13 سال از آغاز هزاره جدید می گذرد دانشمندان و طراحان سلاح همچنان به دنبال طراحی و ساخت گونه های پیشرفته تر از سلاح های هجومی هستند. این مسئله گواه این اصل است که با وجود معرفی سلاح های بسیار پیشرفته در بخش های گوناگونی به مانند موشکی، هوایی، زرهی و یا دریایی همچنان تسلیحات انفرادی و خصوصا سلاح های هجومی از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

اما در کشور ما ایران نیز سلاح هجومی خیبر به عنوان طرح سلاح هجومی آینده مطرح شده و بر اساس گفته های وزیر دفاع کشورمان قرار است در اختیار یگان های مختلف نیروهای مسلح قرار بگیرد. اما برای آشنایی با این سلاح لازم است تا ابتدا نگاهی به سخنان وزیر دفاع و سپس مروری کوتاه بر سلاح های هجومی در کشور داشته باشیم.

وحیدی:

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع کشورمان در گفتگو با خبرنگار دفاعی مشرق در خصوص نتیجه تلاش های سازمان صنایع دفاع برای ساخت و تولید یک سلاح انفرادی کاملا ایرانی گفت: وزارت دفاع، سلاح ملی خیبر را با توجه به درخواست ها و نیازهای نیروهای مسلح کشور تولید کرده است.

وی با بیان اینکه تلاش كرده ایم سلاح ملی خیبر به صورت انبوه تولید و در دست نیروهای مسلح قرار بگیرد، یادآور شد: استقبال یگانهای مختلف نیروهای مسلح از این سلاح بسیار خوب بوده و ما نیز علاقمند به تداوم این همکاری هستیم.

نگاهی به سلاح های هجومی موجود در کشور

در اواخر دهه 40 میلادی اسلحه هجومی ژ- 3 ساخت شرکت هکلر و کخ آلمان غربی به عنوان سلاح استاندارد ارتش ایران انتخاب شده و خط تولید تحت لیسانس آن نیز پس از چند سال در سازمان جنگ افزار سازی کشور به راه افتاد. در سالهای پس از پیروزی انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی نیز سلاح معروف روسی AK-47 به کشور وارد شده و به عنوان سلاح استاندارد یگان هایی به مانند بسیج و سپاه پاسداران وارد خدمت شده است.


سلاح هجومی ژ - 3

در مورد سلاح ژ- 3 باید گفت که این سلاح با کالیبر 51*7.62 و خشاب های 20 تیری تغذیه شده و قابلیت شلیک به دو حالت تک تیر و رگبار را دارد. فشنگهای این سلاح را می توان به گونه ای مرگبارترین فشنگهای خانواده کالیبر 51*7.62 در جهان به حساب می آید.

این گونه از فشنگ ها با سرعت دهانه 800 متر بر ثانیه حرکت کرده و به دلیل برخورداری از یک غلاف فلزی نازک فلزی خاصیت ترکشی و تخریبی بسیار سنگین تری را در مقایسه با سایر گونه ها در این کالیبر دارد. اما این قدرت بالا مشکلات را نیز به همراه دارد. وزن زیاد، لگد بالا، عدم کنترل پذیری در حال شلیک رگبار، برق بالای دهانه جنگ افزار و صدای بلند از جمله نکات منفی این سلاح به حساب می آید.

بخش دیگری از مشکلات این سلاح نیز مربوط به گونه هایی است که در دوران پس از انقلاب و در کوران جنگ بدون تجربه کافی و به سرعت تولید شده و به دلیل نبود دانش فنی در آن زمان با کیفیت پایین تر تولید شده اند. یکی از مشکلات عمده این سلاح ها حساسیت به گرد و خاک و احتمال بالای گیر کردن در هنگام تیراندازی است.

اما سلاح AK-47 از بسیاری از نظرها مشکلات ژ – 3 را نداشت. این سلاح سبکتر بوده و خشاب آن نیز از تعداد گلوله بیشتری بهره می برد. مقاومت این سلاح در برابر شرایط سخت نیز در جهان مثال زدنی است و نبردهای 8 ساله رزمندگان ایرانی ثابت کرد که نه سرمای قله های کردستان و نه گرد و غبار و نه گرمای دشتهای خوزستان برای این سلاح مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


سلاح هجومی AK 47

 در عین حال و پس از پایان جنگ تحمیلی و با نگاهی به تجربیات 8 سال دفاع مقدس و همچنین مطالعات صورت گرفته در کشورهای دیگر این نتیجه حاصل شد که اصولا فشنگهای 7.62 بیش از اندازه نیرومند هستند و این امکان وجود دارد که با طراحی و ساخت سلاحی با کالیبر کوچکتر به نیازهای نیروهای مسلح پاسخ داد.

طرح سلاح هجومی خیبر که اولین اخبار مربوط به آن در اوایل دهه 1380 شمسی در رسانه ها مطرح شد تلاشی از سوی متخصصان داخلی برای طراحی سلاحی هجومی به منظور رفع نیازهای نیروهای مسلح ایران در سالهای پیش رو بود. نکات گوناگونی در مورد سلاح خیبر وجود دارد که سعی می کنیم در ادامه به آن اشاره کنیم:

با یک نگاه به سلاح خیبر به سرعت چندین نکته در مورد آن مشخص می شود. بحث اول نوع طراحی خاص این سلاح است که در آن خشاب به عقب قبضه منتقل شده است.


اسلحه خیبر مجهز به دوربین دید در شب

این نوع طراحی در جهان به عنوان "بولپاپ" شناخته می شود. یکی از مهمترین خواص این طراحی بحث کاهش طول سلاح است که خود باعث کاهش وزن و راحت تر شدن حرکت با سلاح است. فراموش نکنیم که یکی از مهمترین مولفه های نبردهای نامتقارن بحث تحرکت بالای یگان های پیاده است و برای نیل به این منظور به سلاح هایی کوتاه و سبک مثل خیبر نیاز است.

بحث بعدی که در مورد این سلاح جدید و متفاوت است مسئله کالیبر به کار رفته در آن است. بر اساس اطلاعات موجود سلاح خیبر با فشنگهای کالیبر 5.56 میلی متر مجهز شده است. این مسئله به سرعت تعداد زیادی از مشکلاتی که قبلا در سلاح های موجود در داخل کشور وجود داشت را حل می کند. فشنگهای سری 5.56 میلی متر در مقایسه با فشنگهای 7.62 باعث می شوند تا نیروی عقب نشینی سلاح کاهش پیدا کرده و دقت تیراندازی، خصوصا در حالت شلیک رگبار افزایش یابد.

در عین حال با بهره بردن از این فشنگها صدای سلاح و همچنین برق دهانه جنگ افزار که می تواند باعث شناسایی شدن کاربر نیز شود کاهش می یابد.

 نکته مهم دیگر در مورد این کالیبر بحث قابلیت حمل بیشتر آن است. در علوم نظامی بحثی به عنوان بار همراه سرباز مطرح می شود که بخشی از آن مربوط به فشنگها است. برای یک سلاح با کالیبر 7.62 معمولا یک سرباز 100 فشنگ را با خود حمل می کند. اما با استفاده از کالیبر 5.56 میلی متری این میزان می تواند با توجه به شرایط گوناگون عملیاتی به 200 الی 300 تیر فشنگ نیز افزایش پیدا کند.

این یعنی افزایش حجم آتش، زمان تیراندازی و همچنین کاهش نیاز سرباز به پشتیبانی واحدهای تدارکاتی که خود بحث مهم دیگر در میدان نبردهای ناهمطراز به شمار می آید.


سه نمونه تهاجمی سلاح خیبر

متخصصان توانمند کشورمان از ابتدا در طراحی خیبر اصول طراحی ارگونومیک(طراحی وسائل متناسب با فیزیک بدن انسان) را مدنظر داشته و در ادامه نیز با بهینه سازی طراحی این سلاح ایرادات آن را مرتفع نموده اند. به عنوان مثال محل قبضه سلاح و جای دست مخالف در نمونه های مختلف تغییر داشته.

همچنین دستگیره فوقانی سلاح که در نمونه های اولیه بزرگ بوده و در نمونه های آخر با دستگیره ای مشابه دستگیره سلاح اس-5.56 و سایت نشانه روی آن جایگزین شده است. البته هم در نمونه های اولیه و هم در نمونه های آخر خیبر امکان نصب دوربین بر روی دستگیره وجود دارد. همچنین سرنیزه و دوپایه نیز به همراه خیبر بکار گرفته می شود.


خیبر با لوله کوتاه

مکانیزم ناظم آتش خیبر مشابه بسیاری از سلاح های جدید از سه حالت برای شلیک برخوردار است که شامل تک تیر، سه تیر و تیربار می شود. در حالت تیربار و با استفاده از دوپایه و لوله بلند در واقع باید این سلاح را یک تیربار سبک به حساب آورد. در مورد حالت تیراندازی سه تیر ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این شکل از تیراندازی چندین سال است که بر روی سلاح های گوناگونی در جهان نصب شده است و با استفاده از آن تیرانداز می تواند با هر یک بار کشیدن ماشه 3 گلوله را به سمت هدف شلیک کند و این 3 تیر در فاصله کمی از هم به هدف با دقت بالایی اصابت کرده و هدف مورد نظر را سریعتر از پای در می آورد.


سردار نجار وزیر وقت دفاع در حال آزمایش سلاح خیبر

تا زمان حال و با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی می توان 4 گونه از سلاح خیبر را شناسایی کرد. 3 گونه از سلاح های سری خیبر که گونه استاندارد تهاجمی هستند که در طول این چند ساله برای کامل تر شدن دچار تغییراتی شده اند و دیگری گونه کوتاه شده این سلاح است که بیشتر مناسب یگان های هوابرد و پیاده مکانیزه است.


سما، آخرین نمونه از سلاح خیبر

از جمله مشخصات اعلام شده برای این اسلحه جرم 3.7 کیلوگرم، نواخت تیر 800 تا 850 تیر بر دقیقه، برد مؤثر 450 متر، برد نهایی 2500 متر و سرعت خروج گلوله از لوله 900 تا 950 متر بر ثانیه است. همچنین دو نوع خشاب 20 و 30 نیز بر روی این سلاح مشاهده شده است. آخرین گونه از این سلاح که به عنوان "سما" شناخته می شود با دستگیره بالایی طولانی تر، مگسک هدف گیری بزرگتر و جای قرارگیری دست بهتر در جلوی آن معرفی شده است.

در نهایت می توان امیدار بود که با تحویل انبوه این سلاح به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سربازان ایرانی با سلاحی پیشرفته برای مقابله با تهدیدات و متجاوزان آماده بشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 14
  • sniper ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    23 2
    شاید تعجب کنید اما خارجی ها خیلی این سلاح رو دوست دارن یعنی تویه بازی آنلاین battlefield 3!!! تو محیط بازی سلاح کاملا شبیه نمونه واقعیش هست نظیر نداره
  • حامد ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    6 7
    فکر کنید این سلاح جانشین کلاشینکف تو کل دنیا بشه وای چی میشه
  • علی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 3
    خیبر خیلی شبیه یه سلاح فوانسویه که اسمشو نمیدونم.اگه کسی میدونه توضیح بده که ربطشون به هم چیه؟و این که آیا این سلاح در ایران وجودداشته یا نه؟
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      2 0
      این که همون فاماس که الان سال هاست فرانسه سلاح سازمانی نیرو هاش
  • هامی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 1
    12سال وقت صرف ساخت یه سلاح سبک کردن خیلی زیاده..با این سلاحهای انفرادی قدیمی امیدوارم بتونه نیازهامونو تأمین کنه..
  • مرتضی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    3 0
    خوب بود.ممنون
  • نصیر ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 1
    بارها و بارها گفتم وزیر دفاع و مقامات نظامی باید با مشرق نیوز و سایت های نظامی مصاحبه های کنن آنهم تفضیلی حال کردم ایول.......
  • موساد ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 5
    مگر سلاح کاری انجام میدهد اون که کار انجام میدهد فرد مسلح است که ندارید
  • بی نام ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 1
    سئوال اینجاست که آیا این سلاح جوابگوی دنیای مدرن تسلیحاتی امروز و قابل رقابت با نمونه های فوق پیشرفته غربی و شرقی هست؟ چرا دنبال ساخت سلاح های هوشمند و یا نارنجک انداز نیستیم؟ دوستان نیان لطفا دوباره بگن این مسائل سری هست و از کجا معلوم ما دنبالش نیستیم! اگه دنبالش بودیم تحویل یه سلاح معمولی مثل خیبربه یگان هامون 10 - 15سال طول نمیکشید! واقعا چرا مشرق دنبالش نیستیم؟کمبود بودجه داریم یا توان تخصصی لازم رو نداریم؟
  • ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 5
    lebase zede gololeh ham lazem hast
  • ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 5
    4 تا تفنگ درست بدید به پلیس.من مستند دیدم همچنان داشتن با کلاش و ژ3 داغون خدمت میکردن!! بنده خدا مرزبانامون هم باید کلاش دستشون بگیرن! نیروهای آمریکایی تا دندون مجهزن اونوقت بچه های ما باید با تلفات بیشتر جبران کنن
  • ناشناس ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 4
    ما تو آمریکا از این سلاح ها دست بچه مدرسه ای ها هم میبینیم
  • 123 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    سلاح خیلی خوبیه اما اگه قدرت ژ-3 را داشت دیگه حرف نداشت
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    مثل همیشه خوب بود امیدوارم زودتر تولید انبوه بشه تا در رژه ها بجای ژ-3 این سلاح را در دست همه یگانها ببینیم
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 2
    ااصلا فکر نکنید کپی شده ی فاماس هست. اصلا فکرشم نکنید!
  • فریاد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    4 2
    خخخخخخخخخخ بااینا میخواییم بجنگیم؟ کاشکی سلاح های اونوریا هم نشون میدادی تا یه مقایسه ای بشه! در ضمن کره شمالی هم همینطوره مردمش بدبخت کشورش پر از سلاح.........
  • حسین ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    نشانه‌ گیر لیزری چیزی هست که نسبتا راحت قابل ساخت هست و باعث ارتقا سلاح می‌شه و به نظر میاد باید باید ساخته بشه. البته در جنگ شهری کاربرد داره ،ولی‌ میتونه مفید باشه و جهت صادرات هم باید بازار خوبی‌ داشته باشه.
  • اردشیر ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    دستشون درد نکنه ولی این به نظر می رسه مدل های ابتدایی این سلاح حداقل از نظر شکل و قیافه از مدل آخر آن بهتر و زیبا ترند.جنس سما شبیه تفنگ های پلاستیکی بچه هاست
  • یوسف امیریان ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    در خود زبان آلمانی حرف "ژ" وجود ندارد. بنابراین اسم تفنگ آلمانی که با سوزن متفاوت در ایران تولید می شد، "گ 3" نام دارد ، نه "ژ 3". این یکی از اغلاط رایج شده در لغت نامه نظامی است. علاوه بر این در روسیه اسلحه ای با نام "کلاشینکوف" وجود ندارد که در آن نام برده می شود. اسم صحیح روسی آن "کالاش نیکوف" است که اسم و فامیل سازنده تنفنگ روسی است. امیدوارم که مشرق در این موارد هم فرهنگ سازی بکند.
  • حاج احمد ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    احسنت؛نیروهای ما علاوه بر روحیه جهاد و شهادت،باید از سلاح ویژه،تاکتیک ویژه و تمرینات ویژه برخوردار باشند تا با دشمن بتوانند بهتر مقابله کنند؛تجربه جنگ سوریه هم ثابت کرده برای مقابله با دشمنان،باید سلاح ما پیشرفته تر از دشمن باشد؛انشاالله به زودی شاهد جایگزین شدن این اسلحه با سلاحهای کلاشنیکف و ژ3 باشیم؛
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 0
    سلام ..... ناتو و آمریکا و حتی روس ها دوباره به سمت همون کالیب قدیمی ۷/۶ بزگشتند و اونم دلیلش ضعف مفرط کالیبر کوچک ۵/۴ بود که در افغانستان و عراق ثابت شد و نیز عدم توانایی این کالیبر کوچک در عبور از جلیقه های نسل جدید هست ..... یعنی ما راه ازموده ی غربی ها رو می خوایم دوباره تکرار کنیم و یک اسلحه خوب با گلوله های بی خاصیت بسازیم ؟
  • yaser ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    لاقل تو یکی دیگه از فرد مسلح حرف نزن :)
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    اولا4.5 نه و 5.56 کالیبره سلاح های ناتو . امریکاست دوما من جایی ندیدم این کالیبر ضعف داشته باشه سوما سرعت بالای این کالیبر موجب دقت در تیراندازی میشه چهارما اگه ما چنین اسلحه ای داشته باشیم از غنیمت های بدست آمده از متخاصمان می تونیم خیلی بهتر استفاده کنیم
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    سلاحه اسمشclarionهست...
  • جلال ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    از وزیر خارجه اسبقتان چه خبر بچه های محل سراغشو می گرفتند
  • مرد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    دادا اونی که میگی اسمش فاماسه من تو یکی از عکس های قدیمی نمایشگاه ایران دیدم تازه m4 هم بود که البته جور کردنش برا سپاه کار راحتیه
  • مرد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 0
    خوش تیپ نیروهای روسیه داره از کلاش استفاده می کنه یعنی تو الف بچه جنگ ندیده از کارشناسای نظامی روس بیشتر می فهمی
  • جلال ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    این همه نام از چه می ترسی ؟ حق نشاید گفت جز زیر لحاف ... نه جانم نترس آب که از سر گذشت چه یک گز چه صد گز هر چه می خواهد دل تنگت بگو!!!!!!!
  • جلال ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    آی شیطون کجای آمریکائی ؟ کنار مطبخ ارباب برآن خاک اره های نرم خفتن .... وزان پس مانده های سفره نانی اگر آنهم نباشد استخوانی ... .... ... خوش میگذرد ؟
  • جلال ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 3
    نه کره شمالی اینطوره نه مردمش بد بختند نه ما بدبختیم بلکه خود فروختگان هرزه ای مثل شما بدبختند!!!
  • مهدی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    یه تفنگ شبیه این تو کانتر هست فک کنم اسمش کلاریون بود؛ ما بهش میگفتیم چرخ خیاطی! آخه وقتی میزدی طرفو خیاطی میکرد!
  • amir ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    انگلیس نیرو داره . تو هم خوبی !!!!
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    از اینکه گاهی وقتا میایید اینجا موجبات خنده ی مارو فراهم میکنید ممنونم!!!
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    هر کسی نظر خودش را میگوید خوب است که فکر این باشیم که وابستگی را کم کنیم وخودمان اینها را بسازیم حالا یا کپی است یا خودمان ساختیم اینقدر هم بی خاصیت نیست که شما فکر میکنید میخواهی امتحان کن
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    مثبت زدیم ولی اگه پرواز هم میکرد دیگه خیلی عالی بود!
  • sniper ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    البته کلاش بهینه شده چون روسیه کلاشهاشو کاملا بهینه کرده سبک،دوربین ها مختلف اعم از holographic sightو پرتاب کننده نارنجک البته برای استفاده از kh2002باید دقت تیر اندازیت خیلی خوب باشه
  • رضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اسمش فاماسه ولی تفاوت های فاحشی داره اگه فاماس میساختیم که خیلی عالی بود
  • رضا ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    ره سلاحی برای تولید انبوه باید فاکتور هایی رو داشته باشه و مشکلاتش باید برطرف بشه ما که آمریکا نیستیم سلاح ها رو تولید انبوه کنیم بعد وقتی داغون بود بندازیم به اعراب پولشو بگیریم
  • رضا ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    شما در مورد گردان صابرین یه تحقیقی بکن همچنین تیپ 65نوهد قرار نیست ما با سرباز های صفر با آمریکایی ها بجنگیم
  • رضا ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بس که امنیت اونجا بالاست مجبورین سلاح حمل کنین؟چه جالب
  • رضا ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    کپی شده ی فاماس؟؟جای بسی سلام و تبسم است عکس هاشون رو بگیر بزار کنار هم فقط بشمر ببین چند تا تفاوت دارننه انقدر متفاوتن که باید بگردی شباهت هاشونو پیدا کنی نمیدونم چرا بدون علم درست حسابی نظر میدین باز زمان انتخابات شد اینا ریختن تو اینترنت
  • رضا ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    شما در مورد گردان صابرین یه تحقیق اندکی بکن
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 0
    این یک سلاح چینی با نام type-95 است.
  • میلاد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    تکیه ما بر ایمان پولادین سربازانمان است نه سلاح هایشان چرا که طبق وعده خداوند پیروزی از ان حزب الله است و فرمانده کل ارتش حزب الله، ثار الله علیه السلام است و حسین علیه السلام در روز عاشورا در آخرین دقایق حیات نورانی خویش بدون سلاح دنیوی و بدون یار ماند اما پیروز شد و این است فتح الفتوح که ما قدرتمان را از یک یا حسین می گیریم ولی دشمن ما، به یک مشت آهن پاره می نازد که به اذن حسین علیه السلام و به احترام نام مبارک حسین علیه السلام، تبدیل به مشتی از خاک خواهند شد. پس سلاح واقعی در دستان ماست ای هموطن عزیز.
  • birigad ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    بی نام جان، شما به یک امر ت.جه نداری اونم اینه که استراتژی ما دفاع و یا تهاجم نامتقارن هست و این استراتژی ابزار بومی و خاص خودش رو می خواد نه اینکه ما بریم بگیم غربی ها و شرقی ها سلاح های فوق پیشرفته میسازند ما چرا روی یک اسلحه بومی این همه وقت می زاریم. و شما می تونید مواجه سلاح های فوق پیشرفته غربی و خیبر رو تو جنگ 33 روزه به طور کامل ببینید و کاملا" مشخصه که کدوم طرف برنده این جنگ بوده .
  • منصور ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    یا علی مدد
  • شایان ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    جنگ تحمیلیش که هنوز فرق ژ3 و کلاش را نمیدونستیم هیچ غلطی نتونستن بکنن ، حالا بعد 20 سال تلاش و پیشرفت و این همه موشک چه غلطی میخوان بکنن
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    گردان صابرین کره شمالی؟!
  • بی نام ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    یه سری از دوستان با این تعاریف فوق تصوری که از ایمان دارند،فکر میکنم اگر وزیز دفاع بودند بحث های تحقیقاتی و ساخت سلاح رو تعطیل میکردند و آموزش نوین ایمان داشتن میدادند و میرفتند جنگ و جبهه :دی
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    رضا جون کارشون همینه.زیاذی بیکارن
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    بخواب لاحاف یخ کرد
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    میدونین چند سال طول کشید تا m-16 به ورژن a-4 رسید ! ( از قبل از جنگ ویتنام !) هنوز هم کلی ضعف داره .....
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    سکوت ! ......ان کسی که ادم نداره شمائید که باید با خفت و خواری و وعده وعید ! مهاجر ها را از شش طرف جهان بکشونید به ارض موعود !!! تا براتون بجنگند ... الحمد لله چیزی که ما زیاد داریم جوان بسیجی پای کار ( به کوری چشم شمل و رفیقتون شابا ک !)
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    یک سلاح انفرادی سالها طول میکشه تا به تولید انبوه برسه و معایبش کشف بشه ...مثلا m-16 از قبل از جنگ ویتنام تولید انبوه شده بود ! و پدر ارتش امریکا را در اورد ! تا امروز که به ورژن آ 4 رسیده که هنوز معایب زیادی داره و پاسخگوی تمام شرایط نیست ... ========== ما بسته به بودجه ای که داریم روی قسمت هایی که اولویت دارند سرمایه گذاری میکنیم مثلا همین سلاح سما با کالیبر 5.56 ناتو به دلایلی در نیرو های مسلح ساخته و عملیاتی شده و قرار هم نیست صد در صد جایگزین بشه ! چون ان سلاح های دیگه هم کاربردهای دیگری دارند و این سلاح هم کاربرد دیگری / مثلا G3 بولپاپ هم ساختیم و عملیاتی شده ( ویدئوهاش منتشر شده ) نمونه های مدرنیزه شده AK-47 و G3 و M-4و SQ و امثالهم با ریل پگاتینی قنداق تلسکوپی و سایت های رد دات و .... خییلی وقت هست در داخل تولید میشه و در نمایشگاه ها در معرض دید هست .... بحث بر سر تولید در تیراژ بالا هست که اون با ملاحضات دیگه ای باید انجام بشه
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    البته ! اونهایی که شما میبینی اتوماتیک نیستند ! و به قولی نمونه غیر نظامی هستند ...و چه جالب این کمپانی های اسلحه سازی جیب ملت امریکا را خالی میکنند ...... سری به امار فروش اینها بزنید بعد از هر حمله مسلحانه ( مثل قضیه اون مدرسه ! / یا سینما ) امار فروش اسلحه یک دفعه میره بالا !
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    سما از کالیبر 5.56 ناتو استفاده میکنه ! قدرت ژ 3 را البته نداره ......ولی خوب ژ 3 بولپاپ هم در کشور ساخته شده ! ظاهرش شبیه همین خیبر و سما است
  • behnam ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 0
    والا من از این سلاح ها هیج جایی ندیدم تو زمان سربازی یه کلاشینکف داده بودن دست ما زنگ زده بود بعدشم شکسته بود با چسب سر هم کرده بودن
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    خوب جدا هم نیست ! ربطی به هم ندارند عکس هاشون را برسی کنید ========= اگر قرار بود همه سلاح های بولپاپ کپی هم باشند پس اون بولپاپ اتریشی هم کپی فاماس بود !
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    انچنان گفتی سلاح های اون وری ها گفتم سلاح نوترونی دارند سربازهای پیادشون .... انها هم فوقش ام 16 است ! خیلی از اون سلاح هایی که در مستند ها میبینید ! مثل اسکار یا سلاح های هکلر کخ به دلیل هزینه بالا نهایتا در حد تیم های ویژه عملیاتی هستند و لا غیر ... تیم های ویژه ما هم مثل صابرین یا نوهد از بهترین تجهیزات استفاده میکنند ...
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    قرار نیست همه سلاح های بولپاپ کپی هم باشند ....! عکس های این دو تا را بگذارید کنار هم و تفاوت هاشون را در بیارین
  • هامی ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    5 0
    خودتون میگید گردان وتیپ،آخه گردان وتیپ هرچقدم ورزیده کجای این کشورپهناورو میتونه پوشش بده؟توجنگ تمام مرزهامون صحنه جنگ خواهد شد وحتی تمام نیروهای ارتش وسپاه هم کافی نخواهد بود وبه چند میلیون بسیجی احتیاج پیدا خواهیم کرد..
  • من ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    از اینکه گاهی وقتا میایید اینجا موجبات خنده ی مارو فراهم میکنید ممنونم!!!
  • مهرا ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    شمایی که میگی این صلاح کاربرد نداره یاآمریکا از آن استفاده نمیکند؛عزیزم مسئولان نظامی و اونایی که در کشور دارن اینو میسازن مطمئن باش خیلی بهتر تو این چیزا رو میدونن؛وضعیت ما فرق میکند؛جای حرفای الکی هم یه چیزی بگید آدم خوشش بیاد.
  • رضا ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اومد بش میگم.حتما چون خشابش پشت هست از توی لولش تیر میاد آره؟تحقیق کن برادر من تامل کنان در خطا و ثواب/به از ژاژخایان حاظر جواب
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    چی میشه؟!
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 0
    سلاح خیبر کپی بسیار نزدیکی به یه بولپاپ چینیه که توایران کمه دچار تغییر شده.
  • رضا ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    دوست عزیز ایمان انسان به میزان عمل کردنش به فرمان خدا بستگی داره یکی از فرمان های خداوند جمع آروی تسلیحات و قدرتمند شدنه پس سعی نکنید دید های مادی گرایانه تون رو هر جا رسیدین بروز بدین امان از انتخابات
  • رضا ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 4
    پ ن پ میخواستی بهت تو سربازی g36 بدن؟برادر من این سلاح ها برای نیروی ویژه کشور هست نه برای سرباز کچل صفر
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 6
    صابرین یک گردان نیست ...مجموعه ای از نیروهای ویژه است ...بگین گردان های صابزین
  • رضا ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    مگه نداریم؟
  • mahdi ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 4
    داداش از نیروهای تکاور دریایی تون چه خبر؟ شنیده بودم وقتی بچه های سپاه رفتن تو قایقشون به خودشون خیسیده بودن!!!!
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    وزراتون که از ترس موشکای حماس جیغ کشون فرار میکردن تو بخواب بچه ها منتظرن
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 3
    اون چیزی که توی جنگ 8 ساله ما رو پیروز کرد سلاح برتر نبود! سلاح برتر ما قدرت ایمان بسیجی ها بود!
  • بسیجی گمنام ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    سلاح های خوبین و به نظر من ژ3 در جنگ تحمیلی خودشو نوشون داد . عراقی ها لقب مار سیاه بهش دادن . باید در جنگ خودشو نشون بده. البته این سلاحها مخصوص نیروهای ویژه و هوابردن .
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    برو دلت خوشه تفنگاشونرو بهتون میندازن سرخوش میشید
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    اکثر دوستان میدونستن ولی مثل شما دهن لق نیستن
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 3
    آفرین آقا رضا. معنی ایمان رو خیلی خوب اومدی.
  • اسمال ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 3
    اسلحه خوشگل و خوش دستی باید باشه!
  • اسمال ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 3
    جنگ بشه ما به کلاشم قانع هستیم.کلاش اسلحه توپیه
  • امیر ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 7
    تا تیراندازی از کودکی آموزش داده نشه، تا تفریح جوونای این مملکت تیراندازی نشه، ما تا معیار های اسلامی خیلی فاصله داریم. این سلاح هم تناسبی با ظرفیت عظیم مهندسی نظامی کشور ما نداره.
  • ایرانی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    برد مؤثر 450 متر به نظرتون میتونه یه سلاح جنگی محصوب بشه؟! بیشتر به درد درگیریهای داخل شهر میخوره
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 3
    پس چرا انقدر آمار بچه مدرسه ایه سقط شده بالاست؟!
  • مطمئن باش ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 5
    به عنوان یک انسان آگاه بهت قول میدم حداقل 7-9 میلیون بسیجی داریم! و 2-5 میلیون غیر بسیجی! که همه آماده هستند تا از کشورشان در برابر هر دشمنی چه ریز چه درشت محافظت کنند! نگران نباش.
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    1 0
    رضا خیلی باحالی! بهنام جان رضا درست میگه! سربازی برای آشنایی با جنگ و دفاع از میهنه!
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تو ایران هم به ژ3 میگفتن توپ خانه انفرادی
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    2 0
    چی میگی!کم ببندید همیشه ببندید
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    6 1
    با این سلاح نمی توان به صورت هجومی تیراندازی کرد چون محل پوکه پران در این حالت تیراندازی در زیر بغل قرار میگیرد دومین ایراد این سلاح انست که بعلت بالا بودن روزنه دید به هنگام شلیک از پشت خاکریز سر تیرانداز حدودا ده سانتی متر بالاتر از زمانی که در شرایط مشابه با کلاش تیر ادازی کند بالاتر قرار میگیرد واین بدین معنی است که تیرانداز به شدت اسیب پذیر است اگر جوابی دارید به ایمیل بفرستید
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    یک ایراد دیگر این سلاح در طراحی نامناسب قبضه سلاح است که موجب میشود دست در تیراندازی زیاد خراشیده شود که این مطلب را باید حضوری توضیح داد ایمیل زده شود
  • مرد ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 1
    اره دادا ما هم از این کارا می کنیم ولی تو vpn
  • داود فنی ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ناشناس چی می شه تو میمیری.
  • مرد ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    هر وقت جنگ شد مثل ببببببببببیییییییییییببببببببب با خر از مرز فرار کن یک سرباز وطن پرست بادست خالی هم از کشورش دفاع میکنه
  • موساد ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    حالا که می بینی همتون را می کشیم و اب از اب تکان نمی خورد.
  • نادر ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تو با ......دادن به این مرتبه رسیدی که به درجه بی وطنی برسی.
  • رزمنده ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    ژسه هم سنگین است وهم لگد می اندازد.
  • سرباز ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    16 0
    وقتی که عراقی حمله می کرد ما تا شلیک کنیم بعد از دومین تیر گیر می کرد و ما زخمی می شدیم و مثل یک آهن پاره می شود.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 0
    تو چجور با vpn میری تا آمریکا؟؟
  • کار شناس ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    0 2
    این سلاح چون سبک و نواخت تیرش دو برابر ژ3 می باشد و خشابش حامل دوبله فشنگ می باشد دارای مانبر بیشتری می باشد. قابل قبول می باشد.
  • مرد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 2
    مرد داشتیم و داریم که برای وطنش مینی که حرارتش فیل و پودر می کنه می گرفت زیر خودش تا نکنه بچه ها لو برن نه مثل تو که کبریت می کشتت.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    شما که نجنگیده معلوم باختی
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 2
    شما خيالت راحت. الان گردان هاي بسيج هم دارند از سلاح هايي مثل M16 هم استفاده مي كنند.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    شما که نظر ندی نمیگن معلوله
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 3
    عجب حماریه این یارو! این دلیل اصلی شکست آمریکا و اسراییله که حالا خودش داره به ما میگه! جوجو کل شما چند بار باید بخوابه تا خفه شی؟
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
    0 0
    سایت های نشانه گیری سلاح های روز دنیا مثل m-16 , g36 هم به همین شکل هست سایت نشانه روی استاندارد کلاشینکف به علت فاصله کم مگسک با شکاف درجه دقت پائین تری نسبت به این نمونه ها دارد ============= دوم اینکه اگر منطورتون از حجومی شلیک کور و بدون استفاده از سایت نشانه روی هست ...بهتر هست به ویدئو های شلیک سلاح های بولپاپ دیگر مراجعه کنید به دلیل طول کوتاه این سلاح ها و نیز جاگیری ماشه / دسته اون ایراد مد نظر شما ایجاد نمیشه
  • nima ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    0 4
    بزودی کلی ایرانی با اون اسلحه توی تل اویو خواهید دید اونوقت اگه زنده بودی افراد مسلح بشمار ..
  • سید ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    0 0
    دقیقا باید مشخص میکردی برای هر سلفی یا وهابی یک گلوله کفایت میکنه یا بیشتر ؟؟؟
  • مربی سلاح ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    0 0
    یه یه حوب الحمدالله مثل موقع تصادف دو خودرو که همه کارشناس میشوند الان هم متوچه شدم که ما چقدر کارشناس نظامی و اسلحه در مملکتمان داریم .......................دوستان خدا وکیلی چند نفرتان تا الان با اسلحه واثعی ودر میانه میدان نبرد و نه میدان تیر با اسلحه جنگی تیراندازی کزده اید ؟ هر اسلحه با توجه به شرائط جغرافیائی مورد استفاده ساخته میشود اسلحه کلاشینکف تنها اسلحه موجود در جهان است که تاکنون در هر شرائط اب و هوائی درست عمل کرده اما این اسلحه هم ضعف های خاص خودش را دارد از جمله عمق نفوذ کم ان اشاره کرد .
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    و دست بچه های 5 ساله! که البته باهاش زد خواهر 2سالشو کشت!!!تو آمریکا این خبر مال همین دو سه روز پیشه!
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    معلومه خیلی سوختیا!
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    HKJV غلطای اضافه می کنی!
  • سیدرضا ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 4
    سلام. درسته، سال58 ما بسیجیها اونقدرتخصص وتکنیک وتاکتیک نظامی نداشتیم اما تاسال60 فقط می تونستیم یا کلاش و ژ3 و تیربارها و خمپاره60 و 81 و 120 و آرپیجی 7 و 12 بجنگیم و البته به لحاظ این که مدام درحال درگیری و پدافند و آفندبودیم دیگه تاکتیک وتکنیک مون ازعراقیها چیزی کم نداشتیم بلکه بهتر بودیم چون اونا کلاسیک می جنگیدند اما ما نامتقارن بودیم. اونایی که قدرت ایمان وشجاعت رزمنده ها رو باورنمی کنند حق دارند چون اون زمان نبودند و بعضی اطرافیانشون هم اهل دفاع ازکشورشون نبودند اشکالی هم نداره. الآن اگه بخوایم مقایسه کنیم می تونیم باجرات بگیم توی منطقه حریف نداریم. خودم54سالمه و هنوز تیراندازی باسلاح نیمه سنگین و خمپاره وآرپی جی رو براحتی ودقیق انجام میدم، سلاحهای سبک که برام مثل اسباب بازی میمونه. امیدوارم جنگی صورت نگیره اما آماده آماده هستیم تا رژیم صهیونیستی رو ازبین ببریم. انشاا...
  • سیدمهدی موسوی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 2
    راستی شما به یگان های ویژه سپاه که یهو می ریزن کماندوهای نیروی دریایی ملکه بریتانیا رو می گیرن بعد می بینن کماندوهای بریتانیا شلوارشونو کثیف کردند و ایشان را چشم بسته توی ساحل قدو رو می برن تا تحقیر بشن به ایشان چی میگید .؟؟ بد نیست فیلم شکست هیمنه رو ببینید
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 0
    این اسلحه واسه گرفتنش دو دست زیاد به هم نزدیکه. تو دراز مدت استفاده ازش دستو خسته میکنه.کتفا رو خسته میکنه
  • YASHAR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    0 0
    سه سلامتی ایران خودمون
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    0 0
    خدا شفات بده
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    0 2
    اصلا هم شبيه فاماس نيست
  • محمدرضا ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    میدونستی ژ3 بردش 400 متر هست. با توجه به امتحانی که در جنگ پس داد.
  • داود ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    لگد مومن خدا بگو جفتک لامصب هم سنگینه همه خیلی خره
  • هوشنگ ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 2
    سلام من خودم یه ارتشیم سلاح خیبر خوبه ووزنش کمتره ولی بادوربین دید در شب وزنش سنگین میشه یه دوربین دید در شب سبکتر براش ساخته بشه خوبه آرزوی من همیشه این بوده که درمورد سلاحهای انفرادی باامریکایی ها رقابت داشته باشیم همیشه یادمون باشه روحیه سرباز ایرانی اول توکل بر خدا بعدش سلاحش که بهتر پیشرفته باشه قابل توجه وزارت دفاع
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    0 0
    اون یک سلاح رانسوی شبیه این سلاحه
  • محمدحسین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    بله راست میگه منم دیدم یه سلاح فوق العاده قوی و عالی من تمام مرحله هارو با یه قناسه و این تفنگ رفتم
  • محمدحسین ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 3
    اون موقع که 53 کشور جهان با ما در حال جنگ بودن و ما با سنگ و کلاش های داغون نزاشتی کشورمون رو بگیرن یادته؟؟؟؟زیاد فیلمای تخیلی آمریکایی نگا نکن
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    2 1
    علکیه...
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    هر سلاح که بخواد به تولید انبوه برسه حد اقل باید تو 20تا عملیات دست چند هزار نفر تست بشه تا عیب های اون برطرف بشن !
  • ارین ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    4 0
    چه اشکال داره سلاح خارجی وارد کنیم درسته آمریکا بهمون نمی ده ولی می تونیم از خیلی از کشور هایی که از آمریکا سلاح می خرن m4 بخریم. از مهندسان ایرانی متشکرم ولی این در برابر سلاح هایی مثل m4 یا FN-SCAR به نظر بدون کارایی می یاد. به امید روزی که در هیچ جای دنیا جنگی نباشه و مردم چه امریکایی و ایرانی و... در کنار هم زندگی کنند.الهی امین
  • میلاد ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    خیلی خوب می شد که اگه ماشه در عقب سلاح قرار داشت چون فک کنم تیر اندازی باهاش آسون تر بود دوستانی که تجربه شلیک با ژ3 رو داشتن می دونن من چی میگم
  • امید ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ژ-3 به دلیل گیر کردن زیاد بیشتر به درد تک تیرانداز میخوره مخصوصا که برد بالا و دقت و قدرت و حشتناکی داره.کلاشنیکف علی رغم سادگی و روان بودنش دقت پائینی داره.کاش این اسلحه زودتر جای این دو اسلحه رو بگیره
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    3 0
    بابا بعد از سی سال جنگ ما حالا ا تفنگ داریم حالا فر ض کن جنگ بشه ببین کی برنده میشه
  • مهدی لرنی ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    خیلی عالی
  • مجید ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 3
    این فقط سلاح نیست که باعث پیروزی در جنگه. مهم استفاده کننده ی اونه. شما به یک ایرانیه باغیرت یه چاقو بده باهاش به ده تا متجاوز حمله میکنه. این جیگره که باعث پیروزی میشه. حالا به این ادمای جیگردار تفنگ برنوی ۵۰ سال پیشم بدی باهاش روبروی هرکسی ایستادگی میکنن. ایرانی با چنگ و دندون از ناموس و خاکش دفاع میکنه. اسلحه ی خیبر و کلاش داشته باشن که دیگه واویلا به حال دشمن
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 0
    آره کره پر سلاح او هم سلاح های قدیمی مثل تانک تی 50

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس