بزرگترین مشکل سینمای ایران فقدان پیش‌تولید حرفه‌ای و گسترده در امر فیلمسازی است.

به گزارش مشرق، نیما رئیسی در گفتگو با مهر درباره فعالیت‌های اخیرش به سریال "پروانه" اشاره و بیان کرد: بعد از پنج سال که "میوه ممنوعه" از تلویزیون پخش شد و من در آن حضور داشتم در کار دیگری بازی نکردم تا اینکه پارسال در سریال "پروانه" ساخته جلیل سامان حاضر شدم و این مجموعه هم اکنون از شبکه سه در حال پخش است.

وی در ادامه از سریال "ستاره حیات" که دیگر حضورش در تلویزوین است نام برد و یادآور شد: اين مجموعه در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي داستانی درباره زندگی کاری پرسنل اورژانس است. این سریال با همکاری مشترک مرکز فوریت‌های پزشکی تهران تولید شده و حالتی مستندگونه دارد. سال قبل تصویربرداری این کار به پایان رسید و ظرف یکی دو ماه آینده پخش می‌شود.

این بازیگر تلویزیون درباره حضور کمرنگ خود در عرصه سینما و تلویزیون عنوان کرد: یکی از عادت‌های حرفه‌ای من که احساس می‌کنم گاهی به سخت‌گیری‌های بیش از حد تبدیل می‌شود، این است که در انتخاب کارهایم محدودیت قائل می‌شوم. نقش پیشنهاد شده باید ویژگی خاصی داشته باشد تا به سمت آن ترغیب شوم و از اینکه فقط حضور داشته باشم گریزان هستم.

رئیسی اضافه کرد: خود من هم از این نگرش خسته شده‌ام. ایده‌آل‌گرایی بیش از حد خوب نیست و باعث می‌شود فرد به تدریج از چرخه بازیگری دور شود. در واقع خود من باید به عنوان یک بازیگر بتوانم از پس هر نقشی بربیایم. نباید به دنبال نقشی با ویژگی‌های برتر باشم بلکه باید این انرژی را داشته باشم که خودم به نقش و کاراکتر مورد نظر ویژگی بدهم و آن را متمایز کنم. حضور 20 ساله من در این عرصه باعث شده که به بازیگری متصل شوم و شاید از من انتظار برود که این تفاوت را به نقش انتقال دهم.

بازیگر سریال "پروانه" با اشاره به نقش خود در این سریال اظهار کرد: نقش من در کار جلیل سامان پر از ویژگی‌های متفاوت بود و همین بازی را برایم لذت‌بخش کرد اما این اتفاق در هر فیلم و سریالی واقع نمی‌شود و فیلمنامه‌هایی مانند "پروانه" بسیار کم هستند. این یک کار حرفه‌ای بود و دکوپاژ مشخصی داشت.

وی درباره فیلمنامه‌ها و ظرفیتی که می‌توانند برای نقش ایجاد کنند خاطرنشان کرد: سال قبل به من یک فیلم سینمایی پیشنهاد شد که فیلمنامه آن از ساختار و کیفیت لازم برخوردار نبود. من در آن زمان به خاطر ضعف فیلمنامه به کارگردان گفتم این اثر ساخته نخواهد شد اما متاسفانه این فیلم با همان فیلمنامه به فجر رفت و تا چند وقت دیگر هم اکران خواهد شد. انگار کیفیت کار دیگر برای کسی اهمیت ندارد.

این بازیگر از اهمیت پیش‌تولید در توفیق محصول نهایی کارهای تلویزیونی و سینمایی سخن گفت و بیان کرد: بزرگترین مشکل سینمای ایران فقدان پیش‌تولید حرفه‌ای و گسترده در امر فیلمسازی است. بنابراین اگر فیلمنامه ای هم باشد با نبود پیش تولید از دست می رود و انرژی بر روی آن گذاشته نمی شود. سریال های خارجی که از چندین فصل و سیزن تشکیل می شوند، برای هر لحظه و پلان و سکانس آنها پیش بینی شده و روی آنها کار می شود. درواقع مثل تئاتر که زمان زیادی برایش صرف می شود، در ساخت تمام مراحل فیلم و سریال مثل فیلمنامه و دکوپاژ و... بارها تمرین می کنند و فیلمبرداری می شود.

بازیگر تئاتر "پس از سقوط" اضافه کرد: بیشتر فیلمسازان ما وقتی سر صحنه می‌آیند نمی دانند دکوپاژ چیست و سر صحنه تازه شروع می کنند به ساخت فیلم و تنها زمان تمرین خود را برای بازیگر می گذارند که این اصلا معقول نیست. دکوپاژ مجموعه کارهایی است که منجر به فیلمسازی می شود از زاویه دوربین گرفته تا مهمترین جزئیات فیلم و این طور نیست که در لحظه فیلمسازی پلان‌ها اجرا شود.

بازیگر سریال "میوه ممنوعه" به شرایط مالی و کمبود بودجه در این زمینه اشاره و بیان کرد: بخشی از این مشکلات فیلمسازی به شرایط حرفه‌ای و مالی ما باز می‌گردد که توانایی ساخت فیلم‌های حرفه‌ای را نداریم البته امسال سریال "پایتخت" با بضاعت موجود ما از بهترین و حرفه‌ای‌ترین کارهای تصویری بود. فیلمنامه این سریال بر اساس استانداردترین و جدیدترین متد فیلمنامه‌نویسی انجام گرفت.

گوینده رادیو "هفت" در پایان درباره موفقیت این برنامه عنوان کرد: من کار در برنامه رادیو هفت را به خاطر ارادت به منصور ضابطیان پذیرفتم اما خود این برنامه قابلیت های زیادی دارد. اولین دلیل موفقیت این برنامه این است که مشابه آن در میان سایر برنامه ها وجود ندارد و می توان گفت برنامه منحصر به فردی است. اما متاسفانه مدیران فرهنگی تلویزیون به چنین برنامه‌هایی علاقه نشان نمی‌دهند. در حال حاضر این برنامه سرمایه‌ای ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس